Update: De rechter heeft gesproken. Een (forse?) straf is het oordeel voor de verdachte.
Het is een zaak die velen in Nederland bezighield. En nog steeds houdt ook. De zaak van de doodgereden motoragent Arno de Korte. Die werd door een vrachtwagen aangereden en honderden meters meegesleurd toen hij deze staande wilde houden voor een simpele controle.
Op zich zou dit het recept kunnen zijn voor een noodlottig ongeval, ware het niet dat de bestuurder van de vrachtwagen Willem M. (ook wel Edwin genoemd) niet helemaal zuiver op de graat was, om het maar even eufemistisch te zeggen. Willem heeft namelijk een verleden met ‘ongelukken’ in zijn vrachtwagen.
Strafeis in zaak doodgereden motoragent
Willem/Edwin gebruikte zijn truck in het verleden namelijk vaker als wapen. En ook politiemensen moesten het ontgelden bij dit figuur. Zo reed hij al eerder een motoragent aan en die moet nu verder leven met 1 arm minder.
Ook reed Willem M. een vrouw dood met zijn vrachtwagen, al werd hij daarvoor niet vervolgd. Zijn vrachtwagen was steevast te zwaar beladen en boetes zouden hem naar eigen zeggen niet stoppen. Bovendien had hij gepocht dat hij de eerste politieagent die hem zou willen controleren zou doodrijden.
En dat gebeurde…
Willem M. reed meerdere mensen dood
Op die fatale 7e juli vorig jaar wilde Arno de Korte een babbeltje maken met Willem/Edwin en gaf hem een stopteken. Maar in plaats van te remmen, gaf de trucker een flinke dot gas en sleepte de motoragent honderden meters mee. Hij accelereerde van 45 tot 71 kilometer per uur toen hij dit deed. De agent moest deze actie met de dood bekopen.
Het OM heeft eerder al aangegeven niets te zien in doodslag, maar wil de vrachtwagenchauffeur vervolgen voor moord. Oftewel, het ombrengen van een persoon met voorbedachte rade. En dat lijkt het met alle bovenstaande feiten en bewijzen ook wel te zijn.
Eerder kwam het OM met de strafeis. En aangezien die niet om doodslag, maar om moord draait, kan die weleens flink oplopen. Maar ja. Hoe lang dit figuur ook vastzit, Arno krijgen we er niet mee terug. En dat is toch het meest trieste van dit verhaal.
Update 12-10-2022:
De rechter heeft vandaag uitspraak gedaan over de straf die Willem M. krijgt vanwege het doodrijden van Politieagent Arno de Korte. De rechter oordeelt dat M. de agent bewust aanreed. M. krijgt 12 jaar gevangenisstraf en tbs opgelegd. Daarnaast heeft hij een rijverbod van 10 jaar.
Foto via NOS.nl
Robert zegt
“Het OM (…) wil de vrachtwagenchauffeur vervolgen voor moord. Oftewel, het ombrengen van een persoon met voorbedachte rade. En dat lijkt het met alle bovenstaande feiten en bewijzen ook wel te zijn.”
Ik weet niet of deze conclusie uit het bronartikel afkomstig is of uit de duim van de scribent, maar vooralsnog zijn het gegevens en getuigenissen, geen feiten. Dat worden het pas als de rechtbank ze als onweerlegbaar en aantoonbaar bewijs heeft erkend. Dat kan, als dergelijke uitspraken door onafhankelijke getuigen onder ede worden herhaald en bevestigd. Het OM moet wat dat betreft dan wel heel sterk in de schoenen staan.
Verder hoop ik overigens dat deze man (lees: gestoorde kl**tzak) gewoon nooit meer op vrije voeten komt.
berlinetta zegt
Het OM zal in dit geval altijd proberen om de verdachte primair voor moord te laten veroordelen, subsidiair voor doodslag en nog meer subsidiair voor dood door schuld. Ze willen namelijk niet op 1 paard gokken.
KEV9 zegt
Nooit voor moord. Moord kan enkel bij vooropgezet plan om juist deze agent dood te maken
berlinetta zegt
Ja dat weet ik. ‘Met voorbedachte rade’ noem je dat. Maar waarom zou dat hier niet kunnen? Meneer heeft een verleden in mensen doodrijden, dus als het OM een mogelijkheid ziet om die voorbedachte rade aan te tonen dan zullen ze dat zeker proberen. Doodslag of dood door schuld zijn de volgende opties. Nooit op één paard wedden.
KEV9 zegt
Omdat hij niet ’s ochtends in de auto is gestapt om juist deze politieagent te vermoorden.. heel simpel.. Wat wel had gekund is gekwalificeerde doodslag, dan kan de rechter straffen tot 25 jaar opleggen. Maar zelfs dat moet je dan heel erg goed kunnen onderbouwen als OM. en dat lukte niet
berlinetta zegt
Ben je direct betrokken bij deze zaak? Zo nee, hoe weet je dan zo zeker dat voorbedachte rade niet kan worden vastgesteld. Als het OM daarvoor een mogelijkheid ziet, zal ze dat altijd proberen. Sterker nog, dat heeft het OM ook geprobeerd–> https://www.autoblog.nl/nieuws/trucker-die-agent-doodreed-aangeklaagd-voor-moord-3332735
KEV9 zegt
Binnen ons Wetboek van Strafrecht behoort moord tot de categorie zwaarste misdrijven. Als iemand opzettelijk en met voorbedachten rade van het leven beroofd wordt, is sprake van moord. Wordt iemand opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade van het leven beroofd? Dan spreken we van doodslag.
berlinetta zegt
Ja dat klopt. Dat heb ik ook allemaal geleerd tijdens mijn rechtenstudie.
petroldrinker zegt
Ergens eens, maar geef dan doodstraf, nu moeten wij als belasting betalers elke dag zijn opvang betalen…
kevinc3 zegt
Het blijkt dat de doodstraf uiteindelijk meer kost dan iemand levenslang in de cel houden (in Amerika). Ook wil het nog wel eens gebeuren dat iemand onterecht wordt veroordeeld en dan is het wel een beetje sneu om daar achter te komen nadat iemand al omgebracht is.
Ik ben het wel eens dat deze persoon niet meer in de samenleving thuis hoort.
por100 zegt
Ik raad je graag wat rechtsfilosofie aan. Werkt m.i. ontnuchterend voor zulke dramatische zaken, waar je het liefst het slachtoffer wilt wreken. Voor de familie en collega’s zal het minder ontnuchterend werken, dat besef ik ook.
Maar als ik er één argument uit mag halen om tegen de doodstraf te pleiten: na een doodstraf rest er alleen nog maar schuldgevoel voor de oplegger. Vergeving is niet langer mogelijk, woede ook niet meer. Verzadiging als ultiem doel is uiteindelijk maar één climax, maar geen basis voor andere stadia van rouw.
KEV9 zegt
Doodstraf haalt niets uit. Kijk naar landen waar de doodstraf wel wordt uitgevoerd daar blijft de misdaad hoog
berlinetta zegt
Dat heeft heel wat meer oorzaken. De doodstraf alleen voorkomt niet dat mensen misdrijven plegen. Mensen plegen vaak misdrijven om sociaal-economische redenen.
sleeperking zegt
Er is hier wel degelijk sprake van juridische feiten. Er is een agent doodgereden met een vrachtwagen bestuurd door de verdachte. De vraag waar de rechter zich over gaat buigen is of deze feiten verwijtbaar zijn en hoe die gekwalificeerd dienen te worden. Daarnaast is de verdachte eerder veroordeeld voor andere feiten. Los van dat er iets mis lijkt te zijn met deze man heeft het systeem m.i. gefaald. Als je al zulke grote ‘fouten’ hebt gemaakt hoor je niet in het verkeer thuis.
KEV9 zegt
Moord kan het nooit zijn. De chauffeur is niet in de auto gestapt met de bedoeling om specifiek deze agent te gaan doodrijden. En dat is nodig om moord te bewijzen. 10 jaar met TBS is fors. Hij komt op zijn vroegst over 8 tot 8.5 jaar vrij onder voorwaarden en gaat daarna het TBS traject in, een traject die elke keer weer met enkele jaren verlengd kan worden door een rechtbank.
KEV9 zegt
12 jaar, excuus , dus vrij bij 10.5 jaar
pomoek zegt
Nope, tbs. Het kan goed dat deze meneer nooit meer zonder begeleiding de straat op mag.
gregorius zegt
Misschien toch eens het systeem herbekijken en eens wat inbouwen dat dit soort veelplegers misschien geen groot rijbewijs mogen behouden.
berlinetta zegt
Ik vrees dat dat ze niet tegenhoudt.
basman147 zegt
Een werkgever wel. Als zijn groot rijbewijs/ cq chauffeursdiploma niet meer geldig is komt hij in principe nergens meer aan de bak. Zou hij helaas nog wel als eigen rijder kunnen beginnen ben ik bang.
berlinetta zegt
Ja, maar dat houdt diegene nog niet tegen om in een auto te springen. En als hij nergens meer aan de bak komt, betekent dat ook dat zo’n persoon sneller in de criminaliteit belandt.
autogeak zegt
Dit soort mensen kan je het beste gewoon boven de Noordzee droppen. Scheelt een hoop geld.
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat het OM ‘moord, subsidiair doodslag’ ten laste zal leggen. Alleen op ‘moord’ inzetten is een vrij groot risico uit oogpunt van het daarvoor te leveren bewijs.
pomoek zegt
Ik denk dat de gemiddelde mens, en daar reken ik mijzelf onder, wanneer deze iemand met een vrachtwagen heeft doodgereden, nooit meer achter het stuur van een vrachtwagen wil kruipen. Als je daarna nog bij een ongeluk bent betrokken waarbij iemand zijn arm verliest zou het kwartje wel moeten zijn gevallen. Dat je daarna te zwaar beladen blijft doorrijden en gewoon lak hebt aan regels en veiligheid. Dan ben je gewoon een psychopaat. Uiteraard moeten de feiten uitwijzen wat hier precies aan de hand is.
Maar als dit nu werkelijk allemaal klopt, en de politie wist hiervan, dan moeten de vervoerders die gebruik hebben gemaakt van zijn diensten dit ook hebben geweten. Familie, vrienden, de verzekeringsmaatschappij? Hoe kan het dat deze persoon nog in de buurt van een vrachtwagen mocht komen?
Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe moeilijk het in Nederland wordt gemaakt om aan een rijbewijs te komen, en hoe moeilijk het vervolgens is om die rijbevoegdheid weer af te nemen.
Onehp zegt
Over dat pochen. Heb wel eens zo de sociale media gevolgd van truckers, werkte vroeger met vrachtwagens, en viel wel op dat er wat harde/stoere toon was en er wel vaker werd geschreven in die zin van ‘dan rij ik er wel tegen/over’. Meestal als ‘grap’ maar er zit dus altijd een psychopaat bij die dat dus gewoon letterlijk neemt/bedoeld… Altijd duidelijk maken dus dat dat niet kan (zeker virtueel als de knipoog er niet is) en liefst helemaal geen zulke stoere grappen maken want dat loopt gewoon fout dus.
rutgerg zegt
Waarom heet hij Willem maar wordt ie Edwin genoemd… dat is dan wat ik mij afvraag… dat hoe hij ook mag heten voor de rest van zijn leven achter de tralies hoort staat buiten kijf.
kniesoor zegt
Melissantse humor.
rutgerg zegt
Zou dat t zijn ja…. Of hij leek op Edwin Evers… of Edwin vd Sar…
ArnoldH zegt
Wat mij betreft een veel te lichte straf voor de dader. En daarbij, deze moord had nooit mogen gebeuren. Dat mag de politie zichzelf aanrekenen en daarbij mag ook naar de wet en regelgeving gekeken worden!
pogostick zegt
Kun je die toelichten, zichzelf aanrekenen? De politie bepaalt geen straf, geen opsluiting, geen represailles. Zij handhaven de wet, die niet door hen bepaald wordt. Hoe hadden zij anders kunnen acteren dat ze dit volgens jou zichzelf mogen aanrekenen?
ArnoldH zegt
Meneer edwin m was bij de politie bekend als gevaarlijk en onberekenbaar richting agenten en nam hij het volgens de media niet zo krap met de regels.
Ik meen gelezen te hebben dat agenten werd afgeraden hem te aan te houden en te controleren.
timberleek zegt
Volgens mij was dat afraden alleen voor (eenzame) motoragenten. Ivm de explosieve houding van die vent.
Daar kun je verder als politie weinig mee. Kan me best voorstellen dat de onderlinge consensus na de vorige ongelukken was “hij deed het expres”, maar als de zaak dat niet uitwijst heb je het daar mee te doen.
Dan kan er best een intern (al dan niet onnoficieel) advies komen, maar verder is er weinig aan te doen.
Dutchdriftking zegt
12 jaar cel en 10 jaar rijontzegging. Als hij vrij komt mag hij dus meteen weer rijden, of zie ik dit verkeerd?
mashell zegt
Zou de rijontzegging niet na de celstraf beginnen? Want anders heeft dat inderdaad geen zin.
por100 zegt
Bij mijn weten gaat dat in nadat de persoon op vrije voeten is gekomen. En TBS is natuurlijk niet zomaar wat. Als hij echt geestesziek is komt hij daar niet snel vanaf.
berlinetta zegt
Dat gaat meestal pas in na de gevangisstraf.
aadzor zegt
Let op mensen: ook TBS, maw vrijkomen wanneer het echt pas kan.
Ik werkte toen om de hoek. De impact was groot. Zeker toen we hoorde wat die man al eerder had geflikt. Ik hoop persoonlijk dat hij niet meer vrijkomt.
berlinetta zegt
Ik vind 12 jaar echt een lachtertje. Als je doelbewust een agent aanrijdt om hem te doden, dan hoor je in mijn ogen niet in deze samenleving thuis. Levenslang zou ik dus passend vinden. Steek ook vooral geen moeite in dit soort personen om ze te helpen, want door dit soort acties verlies je in mijn ogen alle recht om hulp te krijgen.
KEV9 zegt
Valt wel mee hoor, je vergeet de TBS. Dat ook levenslang kan zijn
mashell zegt
Dus wij als maatschappij moeten extra veel belasting betalen omdat iemand maar eindeloos in de gevangenis moet zitten omdat jij het niet waard vindt deze man hulp te geven? Raar, ik zou zeggen geef die man juist hulp, als ze hem kunnen “repareren” is dat in het belang van de maatschappij.
berlinetta zegt
Want hulp bieden is gratis?
autogeak zegt
Of gooi hem gewoon boven de noordzee kost aanzienlijk minder
kennone zegt
Wat een lachertje weer zeg,, ben benieuwd of zijn rijverbod van 10 jaar ook nu al ingaat.
KEV9 zegt
Nee, pas na zijn celstraf en na de TBS
Bjorn zegt
ophangen aan Euromast