Records breken is meestal leuk, maar nu even niet. Met dank aan de steeds verder stijgende olieprijs en de forse accijnzen hebben we vandaag wederom een benzineprijsrecord te pakken, en de rek schijnt er nog niet uit te zijn. Gaat het ons lukken om in 2011 boven de 2 euro per liter te geraken?
Mocht u altijd voor een geeltje tanken, dan gaat de tank vanaf vandaag nóg een stukje minder vol. Voor uw 25 Europese euro’s komt er nu namelijk slechts 14,3 liter Euro95 uit de slang stromen, want de prijs van het ongelode goedje staat sinds vandaag op een recordhoogte van 1,747 euro per liter.
En dat is prettig voor onze overheid, die flink meer aan accijns ontvangt, en prettig voor oliewinnend Arabirië, waar met gerust hart nog een paars wrapje voor de LP670-4 SV besteld kan worden. Minder prettig is het voor u, want het autotripje naar de AutoRAI wordt nu nog een stukje duurder. Maar bekijk het van de positieve kant: het opgehoogde parkeertarief van 20 eypo aldaar valt dan weer een beetje mee.
Gelukkig voor ons stijgt de euro ten opzichte van de dollar (je krijgt tegenwoordig meer dan 1,45 dollar voor je euro), en aangezien een vat olie nog steeds in de VS-valuta wordt afgetikt blijft de schade voor ons Europeanen enigszins beperkt.
Aan de andere kant worden we al door de benzinebobo’s klaargestoomd voor een literprijs van maar liefst 2 euro: volgens Total-topman Christophe de Margerie is het slechts een kwestie van tijd voordat deze barrière geslecht wordt.
Ter aanvulling: volgens United Consumers moet er vandaag voor een liter diesel 1,429 euro neergeteld worden, en doet een liter LPG 0,824 euro. Rond huize Smoke stijgt de benzineprijs eveneens, maar gelukkig zitten we nog steeds onder de 1 euro per liter. Ik benijd jullie niet…
spykerboy zegt
als de overheid ons nou bevriend wil hebben halen ze al hun accijns eraf dan word het leuk :D
C220AMG zegt
@spykerboy: Volgens mij slaap je nog half en zit je in een mooie droom met de titel Utopia!
911GT2 zegt
@spykerboy: Jaja wat denk je dat er dan gebeurd in NL of je gaat veel meer belating betalen elders of er is geen geld meer voor andere dingen.
spykerboy zegt
@911GT2: laat mensen tol betalen… vind ik een stuk betere manier dan al die accijns op de benzine…
driftkicker zegt
@spykerboy: Tol betalen? Dat IS accijns. Het is de eerlijkste kilometer belasting die er bestaat. Rijd je veel, betaal je veel.
spykerboy zegt
@driftkicker: klopt, maar alsnog beter dan op de benzine gaan heffen vind ik…. en dan vind ik dat ze al helemaal moeten gaan heffen in steden als amsterdam, utrecht etc en dan ook snelweg… alleeen niet richting zandvoort want dan word me racen toch weer duur :P
flutterby zegt
@spykerboy: Helaas moeten werklozen en bijstanders ook betaalt worden…
Gelukkig rij ik op bijna belastingvrije LPG :)
label89 zegt
Nieuwe manier om mensen te dwingen in een overvolle trein te gaan…
imba zegt
@label89: Dat probeerden ze 71 jaar geleden ook al,maar dat pakte ook niet echt goed uit…
Megakix zegt
@Smoke; oké, dat je veelrokert bent, erg leuk schrijft, beetje stoer doet in je pakkie tijdens opnames met Wouter, je jezelf een geweldige ‘Bram’ vindt….vind jij het dan nog nodig om ons verder af te zieken met je literprijsje des huizes Smokalot ? ;-)
sir_smokalot zegt
Was dat een retorische vraag? :)
autogek123 zegt
Had ik allang geschreven dat we de 2 euro de liter rond 2012 zouden halen. En toen werd ik voor gek uitgemaakt.
Megakix zegt
@autogek123: its all in your name mate.. ;-)
autogek123 zegt
@Megakix: Precies, ik ben zo gek dat mijn reacties nieteens zomaar geplaatst worden. Ze moeten nog steeds eerst goedgekeurt worden ( al maanden),omdat derde alles over mij mogen schrijven. :(
jelmer zegt
Weet iemand hoe de prijs van bio-ethanol zich de afgelopen jaren ontwikkelt heeft? Een overstap lijkt ook financieel interessant te worden… zeker als de prijs stabieler is.
marco0ow zegt
Gelukkig heb ik daar geen last van me pa werkt bij shell pernis en heeft zo’n euro shell card waarbij je 20% krijgt op het totale bedrag!
240sx zegt
@marco0ow: wat zou jij er dan geen last van hebben? Jij gaat ook meer betalen, dat merk jij ook.
rvssax zegt
@marco0ow:
en mijn vader werkt bij de McDonalds waar ik 20% korting krijg op de grote menu’s -.-
sir_smokalot zegt
Hoho, niet ‘mijn vader’, maar ‘me vader’ graag! En is uw achternaam Des Bouvrie?
rvssax zegt
@sir_smokalot:
oke me pa werkt bij de mcdonalds dan :)
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Zeg, smokey, is dat geen verdoken reclame dat @marco0ow aan het make is voor ze pa ze winkel… ?
Cantago zegt
@sir_smokalot: En mijn vader werkt bij de belastingdienst en die… ehh… wacht, niet slim, haha
JustinV zegt
Je moet je maar afvragen of het wel zo gunstig is dat de Dollar zo laag staat en de benzineprijs zo hoog. Het zou juist beter zijn als de Dollar ook duur zou zijn, dan was de hoge benzineprijs beter te verklaren geweest. Wat gebeurd er nu denk je als de Dollar zich gaat stabiliseren ten opzichte van de Euro? Inderdaad, dan komt die 2 Euro per liter wel heel snel in zicht…..
Esprit_de_Flandre zegt
@JustinV: Tuurlijk, is uitstel van executie. Maar moest de dollar nu hoog staan, zou de benzineprijs toch dezelfde stijging in dollar hebben nu, en zouden we dus nu al aan 2 euro zitten de liter. Nog even tijd om te hamsteren dus…
GOD zegt
Ze willen graag het land naar de kloten hebben.
Infrastructuur gaat zo helemaal naar de kloten.
Nog ff en Nederland is een 3e wereld land.
W115 zegt
@GOD: Niet zo pessimistisch joh ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Is het dat nog niet dan… ?
GOD zegt
@Esprit_de_Flandre: Net niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Morgen waarschijnlijk wel dan…
GOD zegt
@Esprit_de_Flandre: zou kunnen.
midasracer zegt
Wat ben ik blij dat ik mijn auto niet dagelijks nodig heb. Overigens heb ik afgelopen dinsdag nog voor 1,595 de liter getankt bij een witte pomp.
Repsac2712 zegt
Damn, nu kan ik een auto kopen helemaal vergeten. :S Iemand een elektrische auto staan voor een prikkie?
rvssax zegt
@Repsac2712: auto kan je makkelijk kopen! alleen rijden wordt wat anders!
fconderkantlat zegt
we zouden de boel hier net als in libie een beetje op zijn kop moeten zetten, dan gaan de accijns en gelul wel omlaag
rvssax zegt
@arashrsf: ben jij de aanvoerder dan?
weet ik in ieder geval dat ik jou niet moet steunen. Als je verder kijkt dan een staat omverwerpen, zie je dat er ook otnzettend veel schade geleden wordt, en onze staat er alleen maar slechter uit komt.
GOD zegt
@rvssax: Fuck de staat. power to the people jongen.
T16 zegt
Ik heb net een LPG-installatie laten inbouwen. Rijdt als de brandweer en is ook beter voor het milieu als je een beetje normaal blijft rijden. Wel iets vaker tanken, valt gelukkig allemaal mee.
terazino zegt
waar blijft dat kwartje van Kok!!!!!
mco zegt
@terazino: is er al af. Ze hebben een aantal jaar achter elkaar iets niet met de inflatie mee laten stijgen. Zeggen ze..
Citrofiel zegt
@mco: Wiki zegt:
“Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode. Er waren echter geen structurele accijnsverhogingen gepland, en ook het renteverschil is niet in deze argumentatie meegenomen, dus is er binnen deze redenering geen sprake van werkelijk teruggeven van de gewonnen inkomsten uit deze maatregel.”
Dev zegt
Toch hangt er een erg vies luchtje aan. Een vat olie is maar liefst 60 dollar goedkoper dan 2 jaar geleden toen benzine nog 1,46 aan de pomp was. Ook is de dollar sinds die tijd minder waard geworden. Als 1+1=2 dan moet de benzine veeeeel goedkoper zijn. Komt bij dat in landen als Oostenrijk het nog amper een euro/liter is. Ondertussen blijven bedrijven als Shell recordwinsten boeken.
Moeten toch eens iemand in Den Haag aan z’n vestje trekken hierover.
mattraket zegt
@Dev: Je cijfers zijn niet helemaal correct. De hoogste prijs voor een vat olie was 148 dollar in 2008, dat is dus niet 60 dollar maar zo’n 25 dollar hoger dan nu. De benzineprijs was toen 1,69 en niet 1,46 zoals jij beweert. Bovendien stond de dollar toen rond de 1,60 en nu rond de 1,45.
Desondanks is de benzineprijs nu te hoog, daarin heb je wel gelijk, maar het is minder scheef dat je schetst. Die hogere prijs heeft vooral te maken met de gestegen accijnzen maar ook ik heb het idee dat de oliemaatschappijen de marges wat hebben opgepoetst.
the-budel-guy zegt
de overheid mag van mij de accijns op de brandstof flink naar beneden halen dat gegraai de hele tijd. maar gelukkig rijden wij diesel en tanken we in belgië. dus zijn de prijzen enig sins normaal.
the-budel-guy zegt
@the-budel-guy: en dan nog dit. ik vind dat als de prijs per vat daalt de liter prijs ook mee móet dalen dus niet zo als in het verleden dat de olie van 100 naar 60 dollar per vat ging en dat het aan de pomp bijna geen verschil was.
jack_abarth zegt
@the-budel-guy:
Grenspompen in belgië schelen nog geen 8ct per liter diesel, dus het valt allemaal wel mee hoor.
Benzine daarintegen ongeveer 16ct per liter.
RiKe zegt
Oh wat zou het prachtig zijn als steeds minder mensen gaan rijden.
Dag economie!
De huizenmarkt gaat ook ploffen, dus zijn we ineens een ontwikkelingsland.
Goed bezig Roverheid (Y)
driftkicker zegt
Ik betaal niks, ik lease. En dat betalen jullie allemaal.
dakloosinmx5 zegt
Ik moet werken om belasting te kunnen betalen. En dat werk is 50km van me huis. Met de auto 45min. Met OV als ik aansluiting haal 113minuten. Nog even en ik kan beter niet meer gaan werken omdat ik dan alleen voor de belasting daar sta. Ga uit protest in België tanken. Is maar 6km hiervandaan.
GOD zegt
Om het nog mooier te maken.
De gas prijs is aan die van de olie gekoppeld.
Dus hoe duurder de olie hoe duurder het gas.
Nederland heeft één van de grootste aardgasvelden van de wereld, en buiten dat nog zat andere grote velden in en rondom de Noordzee. Aardgas is één van de schoonste fossiele brandstoffen die er bestaan. ipv dat te gebruiken als brandstof voor auto’s of om de prijs voor eigen volk laag te houden word het meeste verkocht aan andere landen en importeren wij weer dure olie. Hier pakken ze weer meer accijns op, alles voor een beter milieu toch.
Alle verdiensten van de verkoop van gassen aan het buitenland gaan volgens de overheid zogenaamd naar een speciaal potje voor de vergrijzing.
Dit is nu dan inmiddels al een tijdje aan de gang en kijk wat er gebeurd, Je kunt binnenkort gewoon doorwerken tot
je 75ste. En dan mag je in je handjes klappen dat ze nog je pensioen uitkeren, als je pech hebt is al het geld vergokt door banken met hun handel in aandelen (wanneer komt daar kansspelbelasting op?). Dit krijg je als een paar man/corporaties met oneindige honger naar geld de macht over een heel land heeft. Democratische dictatuur op zijn best.