Het is vandaag een bijzonder zware dag voor de medewerkers van Nedcar.
In november vorig jaar werd al bekend dat VDL Nedcar in Born van het meerendeel van het personeel afscheid moet nemen. De afgelopen maanden waren dan ook niet het meest glorieus voor de medewerkers van de Nederlandse autofabriek.
Nedcar medewerkers ontslagen
Vandaag is die zware dag dan aangebroken: medewerkers van VDL Nedcar krijgen te horen wanneer ze hun biezen moeten pakken. Het is de bedoeling dat alle medewerkers zich melden in de fabriek, ook al ben je met verlof of heb je een roostervrije dag.
Per afdeling gaat VDL Nedcar de medewerkers op de hoogte stellen. Het meerendeel van de medewerkers wist natuurlijk allang dat deze dag zou komen. Dat maakt het niet minder zuur.
Per 1-3-2024 loopt het contract af tussen Nedcar en BMW. Nedcar heeft geprobeerd een nieuwe opdrachtvinder te vinden voor de autofabriek, maar is daar niet in geslaagd. Daardoor kwam het zware nieuws dat het bedrijf afscheid moet nemen van de 2.000 medewerkers. Slechts 474 medewerkers blijven over.
Het fabriekspersoneel heeft voor de rest van de dag vrij om het nieuws te verwerken. Alleen het kantoorpersoneel werkt door vandaag. Morgen hervat de autofabriek weer de reguliere werkzaamheden.
VDL zegt dat de getroffen medewerkers kunnen napraten met collega’s en leidinggeven in een vertrouwde omgeving, mochten ze die behoefte hebben. Ook is er een jobcenter opgezet waar vragen gesteld kunnen worden. Ik denk dat ze vooral behoefte hebben aan zekerheid op een nieuwe baan in plaats van een goed gesprek. Helaas kan Nedcar dit niet aanbieden. De duizenden medewerkers moeten zelf op zoek naar nieuw werk.
cdlop01 zegt
Stakingen en vakbonden die dwars liggen…… dan is dit het resultaat, netjes hoor.
Robert zegt
Dikke vette onzin. Echt, je weet niet waar je het over hebt.
Jorrit zegt
Het zou je sieren als je je reactie dan ook even onderbouwt met feiten.
Robert zegt
Scroll ff omlaag 😉
https://www.autoblog.nl/nieuws/vandaag-horen-nedcar-medewerkers-dat-ze-ontslagen-worden-3601920#comment-5771873
Jorrit zegt
Dankjewel! Ik vind het jammer als men het op de vakbonden gooit bij een massa-ontslag, terwijl er (in mijn optiek) meer achter het verhaal zit. Zie bijvoorbeeld: https://www.wyniasweek.nl/nederland-reageert-vreemd-schouderophalend-maar-aftakeling-industrie-kan-voorbode-van-meer-misere-zijn/
Joris24 zegt
In een zeer concurrerende, globale markt is het natuurlijk de afgelopen 10 jaar eigen ruiten ingooien geweest door de vakbonden, die nu weer steen en been janken terwijl er weer eens een prima sociaal plan is. Als je weet dat je concurreert met landen als Bulgarije en Roemenië, moet je af en toe wat inbinden ipv keer op keer je werkgever op extra kosten jagen. Of accepteren dat je niet concurrerend bent en wat anders gaan doen. Ik ken trouwens een paar mensen die bij Nedcar werk(t)en, die beunen allemaal wat bij in schadeherstel of onderhoud. Die hebben het echt niet slecht en vinden hun weg wel, overal schreeuwt men om monteurs en dergelijke.
Maar wel jammer dat de fabriek nu weer op een laag pitje komt te staan. ’t Blijft wel een Nederlands bedrijf en het zou mooi zijn als er weer wat van de band kwam rollen.
Robert zegt
Ook voor jou: dikke vette onzin. Echt, je weet niet waar je het over hebt.
Dat BMW besluit het contract met VDL niet te verlengen is enorm spijtig, maar voor de Duitsers betekent dat niet dat ze zo maar de poort dicht kunnen gooien en het personeel kunnen dumpen. Waarschijnlijk heeft het management van BMW dat wél gedacht en overwogen, gezien het feit dat de vakbonden in Duitsland véél machtiger zijn dan in Nederland, maar daar hebben ze zich dus lelijk in vergist.
De vakbonden hebben zich hard gemaakt voor het behoud van banen en toen dat niet mogelijk bleek, voor een fatsoenlijke afvloeiingsregeling voor het personeel. De schuld van de sluiting bij de vakbonden neerleggen, is domweg het omdraaien van de schuldvraag.
El_Bastardo zegt
BMW heeft gewoon een contract met VDL tot 01-03-2024. Daarna loopt het contract af en is er voor BMW geen vuiltje aan de lucht. De mensen zijn in dienst bij VDL. Daar heeft BMW niets mee te maken.
Alle verhoogde loonkosten e.d. tijdens de contractperiode zijn voor risico van VDL – wat natuurlijk wel mee kan hebben gespeeld bij de onderhandelingen voor een nieuw contract met BMW of een andere fabrikant doordat VDL niet zo laag kan insteken als een andere fabriek in Bulgarije of Roemenie.
Dat is gewoon zoals het is.
Daar kun je wat van vinden natuurlijk, maar zo werkt dat gewoon.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huidige werknemers van NedCar dan maar niet in hun eigen portemonnee moeten kijken, maar dat wil wel zeggen dat dit soort fabricage in Nederland misschien niet rendabel is.
Joris24 zegt
Je weet zelf ook wel dat eindeloos nuanceren niet echt kan op dit medium. Is geen verwijt naar AB, maar hele discussies moet je toch in enkele (platte) regels uitschrijven. Laat ik het zo zeggen, als bijna 40-jarige zuidlimburger weet ik niet anders dan dat daar om de zoveel tijd gestaakt moet worden. Daarnaast is het een feit dat meerdere geïnteresseerden hebben aangegeven, mede door deze wispelturigheid geen langetermijncontract aan te willen gaan met VDL.
De bonden hebben niet alleen gestaakt voor een goed sociaal plan (wat iedereen gegund is), maar ze hebben Nedcar ook deels buiten de markt gezet. Ook door de manier waarop dit regelmatig verlopen is, het leek wel met de franse slag om de boel te bariccaderen en wilde stakingen om de zoveel tijd te organiseren.
Als je weet dat je van een paar machtige partijen afhankelijk bent, siert enige constructieve houding en gematigdheid, en dat hebben de bonden m.i. nooit getoond. Ze hebben nota bene de deur keihard dicht gesmeten vorig jaar: https://www.1limburg.nl/nieuws/2181317/tweede-dag-staking-nedcar-geen-bezoek-potentiele-klant
Beetje spijtig dat je je reactie zo offensief begint terwijl je heus ook wel weet dat de vakbonden boter op hun hoofd hebben.
cdlop01 zegt
Dikke vette onzin Robbert, NedCar heeft een heel lange historie van stakingen en dwarse vakbonden, nu is het over en uit.
Robert zegt
Ja, toe maar, die vakbonden, het is allemaal k#t, hè.
“Je beseft pas wat je hebt, als je het mist.”
Zonder vakbonden hadden we hoogstwaarschijnlijk nog steeds een zesdaagse werkweek gehad, geen 8-urige werkdag, geen doorbetaling bij ziekte, al helemaal geen betaalde verlofdagen, laat staan loonschalen, secundaire arbeidsvoorwaarden, enzovoort, enzovoort.
Maar droom lekker verder.
cdlop01 zegt
Dat klopt dan wel wat je zegt, de vakbonden hebben zeer veel kapot gemaakt, ervoor gezorgd dat de maakindustrie uit Nederland verdwenen is. Het door vele bejubelde Kia wordt in elkaar gezet door Zuid Koreanen die gemiddeld 70 uur per week draaien, geen weekend hebben, nauwelijks vakantiedagen etc etc. Dito Japan, keihard werken, hoge eisen ten aanzien van opleiding, zo niet, is het over en uit. Dito voor de Usa, kwihard werken, staken een doodzonde….. .
Fnv heeft veel kapot gemaakt en dat valt ze zeer zwaar aan te rekenen….
octaan64 zegt
Kunnen ze daar geen 155mm granaten gaan maken voor een brandhaardje 2000km verderop?
Of Leo’s refurbishen of heeft Rick het daar al druk mee?
rollingstoned zegt
Rick zal het nog wel druk hebben met z’n taakstraf ;-)
octaan64 zegt
Ah als ik jouw bericht met de mijne combineer snap ik de glimmende Leo die ik gisterenavond op het 8 uur journaal rondjes zag draaien.
mashell zegt
Het populisme viert hoogtij zeg… De stakingen waren voor een goed sociaal plan. Nu worden er 2000 mensen ontslagen. Het staken was dus niet voor de katse k*t. Het is een gewoon een gevolg van het zijn van extra capaciteit voor autofabrikanten, als die dat niet langer nodig hebben of ergens goedkoper kunnen krijgen dan hang je.
Laten we ook niet vergeten dat er een jaar geleden een bos gekapt is omdat de fabriek uitgebreid moest worden en nu worden er 2000 mensen ontslagen. Een incompetente directie lijkt nog het grootste probleem dat ze daar hebben bij VDL Nedcar.
Roadster1976 zegt
Ik vind het toch bijzonder dat je dus blijkbaar als onafhankelijke fabriek geen bedrijf kan vinden die auto’s bij je wil laten maken. Je zou zeggen met alle merken die er zijn is uitbesteden toch iets van deze tijd?
mashell zegt
Automerken besteden ontzettend veel uit. Behalve het staalwerk en het in elkaar zetten eigenlijk alles.
Als de importheffingen voor Chinese merken snel komen dan kan er zomaar een Chinees merk bij VDL wagens willen laten produceren.
a_buis zegt
Water vindt altijd een weg. Ook fabrikanten kiezen de weg van de minste weerstand. Dat kan inderdaad oost Europa zijn waar men het allemaal minder nauw neemt. Wij als NL willen beter voor onze mensen zorgen, betere omstandigheden houdt mensen gezonder en is uiteindelijk goedkoper in de zorg. Meer geld zorgt voor minder toeslag ellende. Soms moet je even uitzoomen voordat je inzoomt.
mashell zegt
Zou het maatschappelijk niet veel goedkoper zijn als mensen pakweg met een jaar of 60 zouden sterven? Dat scheelt heel veel zorgkosten, AOW en pensioenuitkeringen. Er moet toch een reden zijn dat roken wel ontmoedigt wordt maar niet gewoon keihard verboden.
a_buis zegt
De oudjes geven wel lekker veel uit en lopen niet echt meer in de weg toch. Economie heeft alle leeftijden nodig. Te oud wordt wel beetje kostbaar ja… straks worden we allemaal 100+
kadett83 zegt
De overheid had moeten stimuleren dat de aanbesteding van de nieuwe politie auto’s producten uit de VDL fabriek moesten wezen. Ipv de B klasse had je dan een X1 of Countryman gehad. En nu word alsnog de B klasse voor de X1 ingeruild.
Dit had vast niet alle 2000 mensen gehouden maar misschien voor BMW wel lucratiever geweest om een productielijn open te houden.
a_buis zegt
Dat is een dag productie, hooguit. Ombouwen naar tesla mega factory?
zjos zegt
In Nederland zijn de loonkosten vergeleken met veel andere landen hoog. De energie kosten zijn dat nu ook. Zeker vergeleken met buiten Europa. En dan kan je misschien best een innovatief bedrijf zijn maar je staat zo al met 2-0 achter ten opzichte van het buitenland. Jammer voor Nedcar met toch een lange autobouw historie en ook jammer voor de toeleveranciers. Daar zullen ook klappen gaan vallen. Ik hoop dat veel mensen nog snel een andere baan vinden maar het zal moeilijk worden vrees ik.
PunicaOase zegt
Mijn advies: school je om naar loodgieter, elektriciën, timmerman, monteur, schadehersteller.. Giga te kort aan, niet makkelijk te automatiseren.. Kan je goed geld verdienen..