Vanavond is het weer zover. We kunnen weer naar buiten om onze winterbanden te testen tijdens de Nationale Winterbandentest. Terwijl de ANWB iedereen oproept om vanavond juist vooral thuis te blijven, zie ik een uitgelezen kans om je winterbanden weer eens tot z’n hun recht te laten komen. Je koopt die dingen immers niet voor niets.
Het gaat dus weer glad worden vanavond. Op de website van de ANWB lezen we dat er vanaf 21.00 uur in het hele land zeer gevaarlijke rijomstandigheden zijn. Op zich geen verkeerde tijd, want het is vervelend wanneer je tijdens het eten al naar buiten moet.
De gladheid houdt waarschijnlijk aan tot eerste kerstdag 12.00 uur. De ANWB adviseert weggebruikers om de berichtgeving goed in de gaten te houden en niet de weg op te gaan tenzij het niet anders kan. Verder adviseert de ANWB om overnachtings spullen mee te nemen voor het geval je vannacht onverhoopt niet meer naar huis kunt. Het KNMI heeft een zogeheten voorwaarschuwing voor extreem weer afgegeven.
Straks eerst even een happie eten en daarna allemaal de auto in. Maar dus alleen als je winterbanden hebt en doe wel voorzichtig.
sven2 zegt
Oei, oei, mijn moeder komt op bezoek voor kerst en zij durft niet rijden met haar wagen als het glad is of sneeuwt :P
JANUS zegt
@sven2: Met oprechte deelneming ;-)
SaxoVTS zegt
@sven2:
Je moeder blijft dus lekker een paar nachtjes logeren ;)
sven2 zegt
@SaxoVTS:
Ik zal wel zorgen dat ze thuisgeraakt :P
JANUS zegt
YES. Eindelijk buiten spelen.
Heb de sneeuw ook al gemist. Zat in het buitenland. Nu dus lekker de nieuwe Continentals testen !
Ralph zegt
WTF***
ANWB zegt binnen blijven?
NS zegt mijdt de trein?
Wahahaha
Echt zo’n bananenrepubliek Holland.
rebbels zegt
Oke Dennis, doe jij het eerst even voor en post je foto’s van de slechte afloop dan even op Autojunk.
Hebben wij ook weer wat te lachen!
Dennis zegt
@rebbels: Heb geen winterbanden, dus ik mag helaas niet meedoen. :(
Spuit11 zegt
Hmmm ik mag ook al niet meedoen met mijn slicks (zomerbanden zonder profiel :P). Wel leuk geschoven door de straat vandaag maar ga vanavond de ijzel maar niet testen. Nu zeggen dat Nederland een bananenrepubliek is omdat ze zeggen dat je met ijzel de weg niet op moet gaan is ook beetje dom want ijzel is niet echt veilig om over te rijden ook al heb je winterbandjes hoor.
Pordon zegt
Ik begrijp het niet hoor, mensen gaan zeuren over gladheid en sneeuw. Koop dan ook gewoon winterbanden! Maar 19% van de Nederlanders heeft winterbanden. Dus de file’s veroorzaak je toch echt zelf. Verschil tussen winter en zomerbanden in de sneeuw is wezenlijk groot, dus waarom koopt men ze niet…?
Tom244GLE zegt
@Pordon:
19% van de nederlanders is dus pussy
troublesome88 zegt
@Pordon: 18 van de 19 procent gaat op wintersport met de auto en rijdt door Duitsland waar het verplicht is, vandaar.. En de laatste 1% doet het voor die eene week hier in NL..
PantheraLeo205 zegt
Winterbanden zijn ideaal als het sneeuwt, maar als het ijzelt richt je met je winterbanden niet veel uit. En spijkerbanden zijn verboden.
TDIfreak zegt
tjek dumpert voor echte gladheid
rwnkl zegt
@ pordon:
omdat het de afgelopen paar jaar er misschien maar 5 dagen per jaar sneeuw was. Dat het dit jaar anders is, is een uitzondering.
Tom244GLE zegt
Ik moet vanavond tot half 10 werken en morgenvroeg weer om 7 uur s’ochtends beginnen.. eens kijken of dikke bertha met zijn RWD dit leuk gaat vinden…ik wel haha
Dirk46 zegt
Met ijzel hebben zelf winter banden geen nut, je glijdt net zo hard.
Met alleen sneeuw heb je wel 10x meer grip.
Gewoon rijden met ijzel, het ergste ijzel komt pas om 4-5 uur smorgens.
Al die adviezen van anwb komen vaak niet tot zijn recht.
Ik ga gewoon de deur uit met men zomerbandjes.
jzaero zegt
Een setje winterbanden + velgen besteld :), nu nog wachten op de levering (moet uit Duitsland komen).
badidea zegt
Het rubber van winterbanden is zachter en dat helpt iets op buis.
badidea zegt
… op eis. bedoel ik.
klootzak1 zegt
@badidea:
ijs bedoel je
alexander zegt
dieje foto van dit artikel is wel mega graaf.
waar is die ooit gemaakt??
Venlo-West zegt
Ik heb er extra geen winterbanden opgezet zodat ik dan ook niet sneller ga rijden. Wel lekker handrem trekken de hele avond straks ;)
MMMM zegt
winterbanden maken wel dergelijk veel uit, je kunt wel 2 of 3 keer zo hard rijden je hebt gewoon veel meer grip, het is gewoon een stuk veiliger. Het is niet voor niks verplicht in Duitsland, daar snappen ze het. Ik snap de Hollanders ook wel, voor dat ene weekje wanneer het sneeuwt dure winterbanden aanschaffen, aan de andere kant met je auto in de vangrail boren kost een stuk meer
autogier zegt
@ troublesome88
winterbanden hebben onder de 7 graden al meer grip dan zomerbanden dus het is niet voor alleen die week sneeuw
troublesome88 zegt
@autogier: Ja joh weet ik wel, heb ze zelf ook, beetje sarcasme mag toch wel.. ;)
Citrofiel zegt
Vandaag heeft mijn vader toch maar winterbanden gekocht waar hij toevallig tegenaan liep. Precies op tijd.
DRK zegt
winterbanden hebben beneden de 7 graden betere eigenschappen dan winterbanden. Met sneeuw merk je met name grote verschillen, maar ook met regen merk ik verschil tussen mijn winterbanden en zomerbanden. Ik zou ook zeggen dat het ook hier verplicht moet worden. Vanuit het kostenperspectief maakt het weinig uit.
Alex zegt
@DRK: “winterbanden hebben beneden de 7 graden betere eigenschappen dan winterbanden.” Neem aan dat je hier zomerbanden bedoelde ;)
dikke richard zegt
heb ik net eergisteren mijn rwd ford verkocht
Woestijnridder zegt
De gedachte dat je met winterbanden op een weg met ijzel “King of the Road” bent is ronduit debiel….. IJzel en sneeuw zijn 2 totaal verschillende omstandigheden. Bij ijzel heb je spijkerbanden nodig en die zijn verboden in dit land. Winterbanden zijn erg fijn bij lichte sneeuwval maar als het serieus wordt dan heb je aan winterbanden ook niet veel meer: waarom zouden er sneeuwkettingen zijn uitgevonden?
Met slicks heb je sowieso niets te zoeken op de openbare weg, met zomerbanden kan je onder normale winterse omstandigheden in Nederland goed uit de voeten en winterbanden hebben bewezen ook echt wel nut te hebben maar op een spekgladde weg is er dan ook geen redden meer aan als je niet anticipeert.
Punt is dat je je rijstijl aan moet passen aan de omstandigheden.
alltimer zegt
noppenbanden onder een 125 crosser en gaan!
eizel zuigt daqn nog steeds maar sneeuw is de grootste lol die je ooit heb gehad!
integralechubasco zegt
er zijn winterbanden en er zijn sneeuwbanden…
winterbanden is gewoon verstandig ivm met een andere samenstelling van het rubber in vergelijking met zomerbanden. tot 7 graden is de winterband in het voordeel, boven de 7 graden de zomerband. dus je kunt met je winterband het hele winterseizoen veiliger en sportiever rijden… ;)
pitbullenco zegt
zoek nog iemand die voor half negen mijn banden wil voorzien van spikes
moet wel even gebeuren in zuid duitsland
heb net een setje banden getest dunlops
hoor wel wie er komt
succes vanavond na half negen
vrgr pitbull
35i zegt
Hoe KOMEN mensen erop dat je met winterbanden op IJS kan rijden?!?!?! Je kan de duurste winterbanden en de beste vier-wiel aangedreven auto hebben met alle snufjes, op ijs ga je gewoon! Ben benieuwd hoeveel mensen ik in de plomp of vangrail ga zien.
Zelfs met winterbanden altijd ACHTUNG !
cardesigner@USA zegt
In welk land is die foto genomen?
Tom244GLE zegt
@cardesigner@USA
Check de kentekenplaten dan…
mrr zegt
Ik word zo moe van al die mensen die denken dat beneden de 7 graden winterbanden altijd beter zijn dan zomerbanden. Er zijn verschillende tests geweest dat winterbanden eigenlijk alleen in het voordeel zijn op sneeuw of als het heel koud is. Die 7 graden regel is onzin. Sterker nog: op nat wegdek bij beneden de 7 graden sta je met zomerbanden eerder stil.
Winterbanden zijn top, voor in de sneeuw. Als je op wintersport gaat. That’s it.
En bij ijzel autosocks of spikes dan maar?
integralechubasco zegt
als je hierom moe wordt mag je wel wat aan je cardio doen…
de 7 graden regel is een VUISTregel. natuurlijk is het niet zo dat bij 6 graden zomerbanden ineens onbruikbaar zijn en natuurlijk zijn er all-season banden of zomerbanden die beter presteren dan sommige winterbanden bij 6 of 5 graden.
zomerbanden kunnen niet goed warm worden door de rubbersamenstelling bij een lagere temperatuur waardoor ze minder goed plakken. Met winterbanden is de hyaat getracht op te lossen door een andere rubbersamenstelling te gebruiken. winterbanden zijn niet bedoeld voor alleen maar sneeuw, maar winterse omstandigheden. Een winterband heeft een profiel dat is aangepast aan het afvoeren van grote hoeveelheden sneeuw en water. Ze bieden langer grip op natte, bevroren en besneeuwde wegen. De winterband zorgt voor een betere wegligging met meer rijcomfort. De kans op aquaplaning vermindert.
Pordon zegt
Tegen iedereen die het heeft over 1 week sneeuw hier in Nederland. Ik vind dat het gewoon verplicht gesteld moet worden om winterbanden te hebben in de winter. Waarom zou je het niet doen…? Het kost je niks en is veiliger aangezien het wel vaker glad kan zijn in Nederland. en bovendien zou het een hoop opstoppingen oplossen wanneer er weer eens zou iets als nu gebeurt. Wat dit grapje met al die file’s gekost heeft omdat niemand slim genoeg is om gewoon winterbanden aan te schaffen wil ik niet eens weten. kijk alleen al naar de kosten van de blikschade die is veroorzaakt bij ongelukken.
Gert zegt
Tjah en wat denk je van al die files door ongevallen door mensen met winterbanden en zich daardoor onoverwinnelijk voelen…
Dat winterbanden de hele winter “beter” zijn (en niet alleen die 4 dagen dat het sneeuwt) is niet zo moeilijk om te bedenken (gezien de eigenschappen van een winterband). Alleen maakt het (behalve dan op die paar dagen met sneeuw) in de praktijk nauwelijks uit, zeker niet als je gewoon een beetje normaal rijdt (iets wat wij hier natuurlijk allemaal wel doen, de rest van NL niet…). Om ze in NL te verplichten is gewoon onzin. De reden dat ze in landen als Duitsland verplicht zijn is omdat het daar veel vaker sneeuwt en ook wat minder vlak is als in NL.
Pordon zegt
@Gert: Denk niet dat dat opweegt tegen de ongevallen die gebeuren door de mensen die de winter op zomerbanden rijd. Uiteindelijk blijkt gewoon dat een winterband vanaf 7 graden en lager veiliger is wat betekent dat het ongeveer de hele winter praktisch is om winterbanden onder je auto te hebben liggen, dus ik kan er met m’n pet niet bij waarom mensen het niet zouden doen. Het kost je namelijk geen enkele stuiver meer.
integralechubasco zegt
winterbanden hebben door hun kleinere contactoppervlak (grovere profiel. soepele, beweegbare lamellen)vaak een langere remweg op droog ondergrond, zelfs als het kouder is als 7 graden. In een recente test van autobild kwam naar voren dat een aantal kwaliteitszomerbanden een kortere remweg hadden bij nat en kouder dan 2 graden in vergelijking met een aantal winterbanden. echter de testresultaten lagen redelijk dicht bij elkaar.
MAAR, in de sneeuw en met ijzel is het verschil tussen een zomerband en winterband bij 50 km/h minimaal 20 m !! die paar dagen dat het sneeuwt is de kans op ongelukken dus vele malen groter. Bovendien zijn het misschien een paar dagen waar we sneeuw hebben, vergeet de dagen met ijzel, vorst niet mee te rekenen en de tripjes naar het buitenland waar het meer sneeuwt en bergachtig gebied is.
w0o0dy zegt
@integralechubasco: dat kleinere oppervlak is niet per sé waar… mijn zomerbanden (continental sportcontact 2) hebben “langsgroeven” (3 of 4 sleuven over de hele omtrek van de band) zonder één enkele dwarsverbinding in de groeven. Dat betekent dat er nogal weinig rubber op het asfalt drukt. Geen probleem het grootste deel van het jaar omdat ze door die groeven het water uitstekend af kunnen voeren. Ze presteren erg goed op droog en op nat en zelfs in de stromende regen. Alleen ik stond wel mooi meerdere keren volkomen vast met die krengen op/in de sneeuw.. geen dwars profiel dus ook geen grip op sneeuw en ijzige ondergrond..hopeloos dus…
Q7 rijder zegt
@ pordon – winterbanden kosten niets? volgens mij moet je 2x per jaar naar de garage wat aardig wat tijd kost. Daarnaast zou je voor de gein eens op moeten vragen wat het kost om een paar winterbanden onder een q7 met 20″ kost. Ik denk dat je je dood schrikt (ik iig wel).
w0o0dy zegt
@Q7 rijder: grappig… was jij niet laatst aan het brallen over de kilometerheffing… dat mensen met minder geld maar niet meer met de auto moesten rijden? En nu piepen over de prijs van een paar bandjes? HAHAHA, too funny!
Als je dat al niet kunt betalen dan heb je een te dure auto gekocht knul… misschien toch maar over naar een leuke A3 dan..lol
Pordon zegt
@Q7 rijder: Beetje nadenken brengt je bij het feit dat op het moment dat je de winterbanden onder je auto hebt liggen je je zomerbanden niet gebruikt. Hierdoor heb je p. jaar dus veel minder slijtage waardoor je veel langer kunt doorrijden op je zomerbanden. Bovendien beetje man legt toch gewoon zijn winterbanden zelf onder zijn auto…maximaal 15 min en je bent klaar.
Ramon zegt
@Q7 rijder:
Ach, als jij een Q7 kan betalen, kunnen die winterbanden er ook nog wel af lijkt me zo ;)
w0o0dy zegt
Wat mij betreft heb je winterbanden voor sneeuw, ijzel en extreme regen. In die omstandigheden zorgen winterbanden duidelijk voor meer veiligheid. Dat ze onder minder extreme condities niet beter zijn dan de beste zomerbanden (je moet van beide de beste vergelijken anders slaat het nergens op) dat is in mijn ogen geen probleem. Je KUNT namelijk rekening houden met de kwaliteiten van banden etc… Ja, echt waar, dat KAN JE! Ik kan dus prima iets meer afstand houden of bochten iets minder hard nemen als het eigenlijk te warm is voor winterbanden… wat ik NIET kan is zorgen voor grip met zomerbanden op ijzige wegen of op sneeuw… het maakt niet uit hoe voorzichtig je rijdt… als het plotseling glad blijkt te zijn, als je door de gladheid verrast wordt dus, dan is het namelijk al te laat…. op die verrassing kun je vrijwel niet anticiperen. Dus zijn winterbanden in de herfst en winter veiliger ook al zijn er omstandigheden te bedenken waarbij de winterband minder goed presteert dan de beste zomerbanden. Het blijft een kwestie van anticiperen en voorzichtig zijn, alleen is het met winterbanden beter te doen op het moment dat je overvallen wordt door de gladheid.
Dus wel over naar winterbanden indien mogelijk maar ook voorzichtig blijven.
integralechubasco zegt
@q7rijder
ik heb een setje winterbanden liggen (vorig jaar voor 300 euro 2dehands met stalen wielen aangeschaft). vandaag onder mijn multipla geplempt (beetje laat). kosten? 10 euro. tijd kwijt? 20 minuten. dezelfde set past ook onder mijn integrale als het moet. Houdt mijn lichtmetalen zomervelgen zoutvrij.
Volgens mij ben je dan, als je het bijvoorbeeld over 4 jaar uitsmeert, net zo duur of zelfs goedkoper uit. 2 sets zomerbanden of 1 set winter en 1 set zomer.
integralechubasco zegt
@w0o0dy
die continental sportcontact 2 schijnen wel de beste banden te zijn volgens het eveneens duitse autobild… dan vraag je je af of de testresultaten wel objectief zijn…
w0o0dy zegt
@integralechubasco: op droog, op nat in stromende regen zeg ik …. erg goed 205breed en 55 hoog (al maken ze wat herrie) maar op sneeuw en ijs rij ik liever met een maatje 155 breed van pirelli dat standaard onder Fiatjes ligt. ZE ZIJN ECHT WAARDELOOS OP SNEEUW!
integralechubasco zegt
@w0o0dy
typisch duits :) alleen datgene testen waar het duitse produkt het beste naar voren komt…
integralechubasco zegt
@pordon
hey, ik hou gewoon niet van vette handen ;)
John zegt
Vandaag even gespeeld met winterbanden…
http://www.youtube.com/watch?v=bwaREPubnOs
Sjakie Peters zegt
Winterbanden zijn voor mietjes kom op zich al dat panische gedoe. De wolken hoeven hier een scheet te laten of de treinen vallen stil en de auto’s hebben winterbanden nodig (om vervolgens als nog niet te gebruiken want het is “glad”). NL is tegenwoordig een en al angsthazerij.
w0o0dy zegt
@Sjakie Peters & Rick dos: als je bepaalde zomerbanden onder je auto hebt (komen als zeer goed uit de tests nota bene) dan kun je NIETS in de sneeuw. Dan kunnen jullie wel roepen dat het onzin is om winterbanden te monteren, maar jullie hebben kennelijk andere zomerbanden die redelijk werken in de sneeuw. Op basis van jullie eigen waarneming conclusies trekken over alle zomerbanden is ronduit lachwekkend, maar vooral oerdom… niet alle banden zijn hetzelfde, duh!
Trust me met die Continental sportcontact 2 kun je NIET (en ja dan bedoel ik ongeacht auto of rijderstalent) rijden in de sneeuw. Je komt simpelweg vast te staan. Blijkt ook want ik heb meerdere auto’s gezien met vergelijkbaar rubber die ook niet wegkwamen.
Plaatje? Dit is het profiel en dan zie je gelijk waar het probleem zit (als je geen totale nitwit bent….)
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Zullen we eerst afspreken dat je dat toontje van jou eerst aanpast?
Afgelopen zondag was het ergste van de sneeuw wel gevallen. Toen ben ik met mijn dochter er van gaan genieten. Die dag hoefde ik de auto niet te gebruiken en heb dat dan ook niet gedaan. Op maandag kon ik makkelijk met mijn zomerbanden wegkomen en de dagen daarna helemaal geen problemen meer ondervonden aangezien de wegen zo goed als sneeuwvrij waren. Als ik dan inderdaad de tests in ogenschouw neem dan zijn onder die omstandigeden de zomerbanden de betere keus.
Natuurlijk ligt het wel aan het materiaal dat je gebruikt. Echter, als je een onervaren of zelfs een hoogmoedige chauffeur in het vergelijk betrekt dan heb je ook niks aan je winterbanden. En je zal zien dat dat meestal de oorzaak is en niet de schoeisel die ze gebruiken.
w0o0dy zegt
@Rick dos: tuurlijk joh, jij bepaalt dat mijn toontje jou niet aanstaat maar zelf mag je domme opmerkingen plaatsen. Dat is natuurlijk geen enkel probleem.
Lees gewoon even wat zinnige comments ipv dit soort gezwets: “Natuurlijk ligt het wel aan het materiaal dat je gebruikt. Echter, als je een onervaren of zelfs een hoogmoedige chauffeur in het vergelijk betrekt dan heb je ook niks aan je winterbanden. En je zal zien dat dat meestal de oorzaak is en niet de schoeisel die ze gebruiken.”
Het punt was dat bepaalde banden (top3 in zomerbandentests, dus wel degelijk kwaliteitsspul) rijden (zo goed als) onmogelijk maken bij sneeuw en ijzel, niet of je per sé winterbanden MOET hebben. Zoals eerder gezegd (had je kunnen lezen): op standaard 155 mm brede pirelli’s onder een Punto had de buurvrouw (niet echt een topper qua stuurmanskunst) geen enkel probleem.
Blijft staan dat jij op basis van je eigen waarneming concludeert dat winterbanden overbodig zijn…..en ja dat vind ik een nogal domme conclusie
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Ik bepaal niets. Ik stel het immers in de vragende vorm. Maar goed, als jij de drang voelt om je op een kinderachtige manier te moeten uiten, be my guest. Komt alleen heel erg over als een klein kind die het niet leuk vindt dat men het niet eens is met hem…
De waarneming is volgens mij zoals ik het al stelde; er was welgeteld 1 dag dat de wegen besneeuwd waren. De dagen daarna waren de wegen goed begaanbaar. Als uit diezelfde test blijkt dat onder die omstandigheden de zomerbanden beter presteren (wat ik heus wel wil onderschrijven want verschil t.o.v. normaal was er niet) dan kun je beter zomerbanden hebben dan winterbanden. Aangezien winterbanden voor die ene dag alleen voordeel opleveren dan is het de moeite niet waard. Kun je beter thuisblijven. Zou ik trouwens ook je buurvrouw adviseren, want iemand met beperkte stuurmanskunsten kun je beter, onder die omstandigheden, niet op de weg hebben. Met of zonder winterbanden.
Daarnaast…als iemand al slechte kwaliteit zomerbanden heeft dan kopen ze ook niet goede kwaliteit winterbanden. En laat slechte kwaliteit winterbanden nou ook geen soelaas bieden onder die omstandigheden.
w0o0dy zegt
@Rick dos: voor je informatie… in midden nederland lag maandagochtend zo’n 20cm sneeuw en die is nog steeds niet weg…. ook hier weer maak je je eigen observatie tot algemeen geldende situatie en trek je er ook nog een conclusie uit…..
Rick dos zegt
@w0o0dy:
In het westen lag ook 20 cm sneeuw. Op dinsdag was ik in Utrecht. Geen last gehad….samen met honderden andere weggebruikers….
MichaelvdBroek zegt
@w0o0dy: rick dos is maar eigenwijs, als je zelf in het autovak zit weet je het wel beter, winterbanden scheelt zeker heel veel, en tjah, als hij straks met ze neus in de berm staat weten wij waar het aan ligt :)
Rick dos zegt
Goede winterbandentest gisteravond…bleek toch loos alarm te zijn. Winterbanden is gewoon overhyped voor een overgrote gedeelte van Nederland (misschien uitgezonderd het uiterste noorden en zuiden). Ik heb de afgelopen dagen welgeteld 1 dag last gehad van de sneeuw. De overige dagen waren prima te doen op zomerbanden.
Pim Brussee zegt
Als je denkt dat je met winterbanden sneller kunt gaan rijden in de sneeuw, dan snap je de bedoeling van winterbanden niet.
MercedesForum zegt
Sneeuw is leuk.
Achterwielaandrijving is leuk.
Winterbanden is een MUST.
ASR is handig.
http://www.youtube.com/watch?v=x6j4tPothmA
En ik baal van die vertegenwoordigers die op zomerbanden op de linkerbaan blijven hangen ! Een wintersetjes kost alleen het de-en monteren meer…
Q7 rijder zegt
De vraag is niet of je het kunt maar wilt betalen. Kwestie van kosten/baten. Voor 1800 euro kun je ook 4 uur met 3 ontzettend lekkere russische kanjers in een bubbelbad gaan zitten. Lijkt me en betere besteding.
En ach mocht het dan toch een keer mis gaan, en met m’n bolide tegen een mx-5-je of zo aanknallen, zal ik daar niet al te veel last van hebben, toch woody?
w0o0dy zegt
@Q7 rijder: spoken like a true Kneus!
Je hebt er lang over na moeten denken en dan kom je met zoiets? Hahaha wat een stoere knul ben jij. Benieuwd of je ook zo’n grote mond hebt als iemand je een keer uit je Q7 trekt….(bound to happen)
MichaelvdBroek zegt
@Q7 rijder: als je een q7 heb kosten ze wel 1800 euro mischien, maar voor een gemiddelde auto heb je al een setje incl velgen en monteren voor rond de 600 euro..
en het zal wel net of niet je ongeluk zijn.
w0o0dy zegt
Het valt allemaal best mee toch? Nou…..
“De gladheid kan volgens hem wel de hele ochtend duren. Op sommige snelwegen geldt een maximumsnelheid. Alle treinen rijden volgens de dienstregeling.
Sinds donderdagavond zijn van de Nederlandse wegen ongeveer 180 auto’s weggetakeld na een ongeval. Het gaat daarbij om ongevallen waarbij een auto betrokken is, de zogeheten eenzijdige ongelukken.“
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Dat valt toch best mee. De treinen rijden gewoon nog. :P
Prettige kerst allemaal. :D
Q7 rijder zegt
lang nadenken? nee hoor, ik doe ook nog wel eens iets anders dan hier anderen te lopen vervelen met quasi autokennis.
Maar ik zal verder niets onaardigs zeggen hoor want ik maak me nu wel heel errug ongerust dat ik anders binnenkort uit mijn auto wordt getrokken… hartelijk dank voor je waarschuwing, vriend!
super zegt
Bij winterbanden in nederland moet ik altijd denken aan van die sporters die de allerduurste uitrusting hebben maar er verder geen reet van kunnen, iedereen die een of andere sport bedrijft kent ze wel.
Ik zal zeker niet ontkennen dat winterbanden het beter doen in de sneeuw, dat weet ik ook uit eigen ervaring, maar zijn ze het geld/moeite nou echt waard in nederland?
Ik heb zelf winterbanden onder m’n auto omdat ik op wintersport ga, anders had ik de moeite echt niet genomen om ze er onder te zetten.
Mensen met autos met 4wd zouden eens moeten beseffen dat ze in de sneeuw misschien wel harder op kunnen trekken dan 2wd autos maar zeker niet harder kunnen remmen dan 2wd autos.
Esprit_de_Flandre zegt
Wallpaper van bovenstaande foto?
Q7 rijder zegt
@ woody – als we nou eens gewoon zeggen dat je gelijk hebt – ja gelijk – JE HEBT GELIJK!! – kun je dan eindelijk van je kerst gaan genieten? Of hebben je naasten je vanwege je onhebbelijke karakter reeds in de steek gelaten, en weet je niet zo goed hoe je de dagen moet vullen?
In ieder geval het beste met je been….(mocht je er wat aan krijgen)
w0o0dy zegt
@Q7 rijder: “je onhebbelijke karakter”
Projecteer nog maar even verder…..
Hoe vaak heb je nu al met je stoere mannelijke macho Q7 tegen mijn kleine nietige mx5’je aangereden in je comments? Minderwaardigheidscomplexje? Overcompenseren?
@Rick dos: die 180 eenzijdige ongevallen waarbij de auto weggesleept moest worden dat komt alleen maar door gebrekkige stuurmanskunst en heeft niets te maken met fatsoenlijk materiaal in de gegeven omstandigheden?
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Nee hoor, kan ook hoogmoed van de bestuurder zijn die teveel vertrouwt op z’n winterbanden.
w0o0dy zegt
@Rick dos: HAHAHA, tuurlijk, check jij ff van die 180 gevallen of er geen één op zomerbanden stond? Het wordt langzamerhand echt te zot dit…. Ooit met echte ijzel gereden?
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Tegen een ridicuul punt, kan ik alleen maar een ridicuul punt tegenover zetten. Immers weet je niet wat er precies in al die 180 gevallen gebeurd is.
Als er echte ijzel is ga ik niet eens naar buiten. Ookal zou ik winterbanden hebben. Ik ga de goden niet verzoeken. Je moet toch wel weten dat winterbanden onder die omstandigheden ook niet helpen…
w0o0dy zegt
@Rick dos: een van de redenen om goed rubber onder je auto te zetten is dat de omstandigheden soms onvoorspelbaar kunnen zijn en je niet altijd zomaar thuis kunt blijven. Winterbanden zijn niet de oplossing maar helpen wel bij ijzel en sneeuw. Een roekeloze bestuurder is ALTIJD gevaarlijk.
Als je regelmatig wilt kunnen rijden en ook nog wilt aankomen dan zijn winterbanden verstandig omdat je wel je rijstijl kunt aanpassen maar niet de hoeveelheid grip die beschikbaar is anders dan met beter rubber.
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Mijn punt is ook niet dat winterbanden onverstandig zijn. Mijn punt is dat de omstandigheden, zoals we die in Nederland kennen, de keuze tussen winterbanden en zomerbanden één is van lood om oud ijzer.
Als we hier echte winters hadden (dus weken met sneeuw) dan had ik zeker wel winterbanden eronder liggen.
Maar goed, ondertussen is het hier gaan regenen en hebben we een temp. van 5 graden celcius. Ideale omstandigheden voor zomerbanden dus. ;)
Ik ga nu in ieder geval met de familie van de Kerstdagen genieten/leidzaam ondergaan. :)
Prettige Kerst en een gelukkig Nieuwjaar to all!
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
No offence. Alleen spikes doen iets bij ijzel.
Bij echte ijzel is het vrijwel onmogelijk om over straat te gaan. Het is totaal onmogelijk om te lopen, laat staan rijden.
Om te kunnen lopen zijn er ijzertjes te koop. De punten steken in het ijs. Dit geeft tractie. Spikes steken ook in het ijs.
Winterbanden steken totaal niet in het ijs. Dus grip op ijs kun je gewoon vergeten.
Winterbanden voelen wel een stuk beter in de sneeuw.
Brede zomerbanden en sneeuw gaan ook inderdaad niet echt samen. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn die nergens last van hebben.
Ik heb geen winterbanden. Ben ook niet van plan om het land uit te gaan. Die paar dagen dat het vervoer plat ligt zijn heel vervelend. Imo echter geen excuus om onnodig risico te nemen.
Wij zijn gewoon verstandig. De auto staat al een week stil. ;)
w0o0dy zegt
@RenesisHP: anwb schrijft: t contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten.
sebastianchubasco zegt
sommige mensen vinden het ook geen probleem om met semislick banden het hele jaar door te rijden, of dat verstandig is… het blijft allemaal een persoonlijke keus. de meeste mensen passen zich wel aan de omstandigheden aan, de meeste mensen bivaceren dan ook rondom de stad, en komen nooit voor extremere situaties te staan… gaan niet op wintersport, gaan niet naar het bos wanneer het gesneeuwd heeft (aanrader), … saai leven? :)
ik persoonlijk ga liever goed beslagen ten ijs. winterbandenset is een investering maar kost niks extra, zijn beter voor je zomerset (pekelvrij), is veel veiliger in extreme situaties, is sportiever in extreme situaties :twisted: , is net zo veilig in normale winterse omstandigheden.
super zegt
@sebastianchubasco:
het kost wel wat extra: de tijd die je kwijt bent voor het (laten) wisselen.
sebastianchubasco zegt
@super
heb ik eergisteren laten doen… kostte mij 20 minuten… heb je wel eens aangevreten velgen gezien?
super zegt
@sebastianchubasco:
ja, heb ik wel eens gezien; op de lichtmetalenvelgen waarop mijn winterbanden zitten ;) Wissel kostte mij denk ik een uur ofzo, daarna nog een keer extra bandenspanning checken, zomerbanden weer ergens neerzetten enzo, en straks het omgekeerde verhaal. Als ik niet van plan was om de alpen in te rijden had ik het niet gedaan.
sebastianchubasco zegt
@super
als je zuinig bent op je spulletjes…
super zegt
@sebastianchubasco:
hmm, nou mijn winter velgen zien er niet zo erg uit als op die foto, hier en daar wel wat aanslag idd.
lincoln zegt
met zoveel sneeuwrij experts in nederland ..
zou sneeuwrijden toch geen issue meer kunnen zijn ??
ik ben er ook 1 ..
iedereen die voorzichtigger rijdt dan mij is een gevaar op de weg ..
en iedereen die sneller rijdt is een gevaar op de weg ..
en omdat ik geen winterbanden heb ..
is iedereen met winterbanden een gevaar op de weg ..
en mensen zonder winterbanden ook ..
had ik al vermeldt dat ik een sneeuwrij expert ben ??
sebastianchubasco zegt
@super
het is echt wel fijn om een setje achter de hand te hebben. ik heb ze vorig jaar ook aangeschaft ivm met trip richting de alpen. nu is het fijn om als het nodig zo uit het rek te trekken en eronder te laten zetten. :)
staat ook leuk in je garage… allerlei setjes banden (ach je bent autoliefhebber of niet…) :)
sebastianchubasco zegt
@w0o0dy
of wat dacht je van die gevalletjes die al duwend de afrit verlaten maar de helling niet kunnen nemen omdat ze bang zijn te snel in de sneeuw omhoog te rijden… volgens mij was dat op de A27.
het is duidelijk dat nederland bij een paar centimeters sneeuw helemaal dichtslibt, maar tegelijker tijdroepen de meeste nederlanders dat het onnodig is om je ertegen te wapenen. redenen die aangedragen worden: niet stoer, objectief 1 dag sneeuw, kost tijd…
kan me best voorstellen dat sommigen daar een beetje onhebbelijk over worden…
super zegt
@sebastianchubasco:
in nederland is er weinig voor nodig om het verkeer vast te lasten lopen, dat heeft meer te maken met dat de wegen overvol zijn. Als het verkeer ergens niet optimaal door kan stromen onstaat er al vrij snel file, zo weinig overcapaciteit heeft ons wegennet nou eenmaal.
Als mensen dan wat langzamer rijden vanwege de sneeuw loopt het vast, dat ligt helemaal in de lijn der verwachting, dat los je echt niet op door iedereen op winterbanden te zetten.
Dat mensen bang worden in de sneeuw ligt niet aan wel/niet winterbanden, maar meer dat ze gewoon niet gewend zijn in de sneeuw te rijden. mensen die niet meer bang zijn alleen omdat ze winterbanden hebben zijn volgens mij gevaarlijker dan mensen op zomerbanden die wel voorzichtig zijn.
tdj zegt
@Rick dos, volgens mij interpreteer je de testen verkeerd. Bij vochtig wegdek 25-30k km rijd dan is het gewoon veiliger.
Het argument van “gewoon wat rustiger rijden” kan ik ook gebruiken als argument om met slechte remmen te rijden.
tdj zegt
@bovenstaande post:
huh? er ontbreken ineens stukken tekst tussen Bij vochtig wegdek .. en .. 5-30k km..
Rick dos zegt
-celsius-
Rick dos zegt
-lijdzaam- maar goed…
Pordon zegt
Wat een loze discussie is hier ontstaan zeg. Mensen die geen winterbanden kopen omdat ze denken dat het geen nut heeft zijn gewoon naïef en moeten even net een stapje verder denken en zichzelf de vraag stellen; Waarom niet?… Geef daar maar eens antwoord op als je ervan uitgaat dat het de veiligheid verhoogt tijdens de meeste dagen in Nederland, tijdens sneeuwbuien zijn ze extreem veel handiger dan zomerbanden en het belangrijkste: het kost je gewoon bijna niks, alleen als je ze zelf niet eronder wilt leggen ben je geld kwijt. Jammer dat de meeste mensen dat gewoon niet doorhebben, dat geeft ook wel weer wat aan.
RenesisHP zegt
@Pordon:
Je antwoord. Het verschil is minimaal(ervaring) en met onze auto is winter rijden gewoon niet prettig. Ik laat de auto dan liever staan dan dat ik onnodig risico op zoek.
Wij kunnen dat in onze situatie doen.
sebastianchubasco zegt
@super
Ik denk dat we hier op een persoonlijke perceptie geraken….
Natuurlijk, je tegenargumenten zijn niet onlogisch: De verkeersopstoppingen komen door het niet optimaal doorstromen of overcapaciteit, mensen zijn niet gewend in de sneeuw te rijden, het is zelfs gevaarlijk en overmoedig voor sommigen om met winterbanden in de sneeuw te rijden…
Wat ik lees is dat je in feite zegt dat je net zo goed niet aanpast aan de omstandigheden en er van uit gaat dat je er goed uitkomt.
Ik pas me liever wel aan de omstandigheden aan. Ik zie de aanpassingen ook als iets wat bij de autoliefhebberij hoort. Ik zie totaal geen nadelen voor het aanpassen aan de omstandigheden. Ik zie het zelfs als luiheid als je er niks aan doet. ;)
2 Jaar geleden ben ik zonder winterbanden richting zuid duitsland geweest. Ging ook best, alleen ik dacht dat mijn route wel sneeeuwvrij zou blijven….
En dat is het punt wat ik probeer te maken: Je kunt er wel van uit gaan dat het goed komt, maar de omstandigheden kunnen in dat soort situaties makkelijk verslechteren en levensbedreigend worden.
Het komt dus wel eens voor dat ik in de wintertijd richting zuid europa ga. dus heb ik een set winterbanden klaarliggen. Mocht het weer in nederland verslechteren dan heb ik er hier ook profijt van.
super zegt
@sebastianchubasco:
haha, ik heb ook wel eens in duitsland onder aan een besneeuwde heuvel gestaan (en blijven staan) op zomerbanden, dat gebeurt me als het even kan niet meer. Verder heb ik helaas geen garage want ik woon in de stad, als ik een garage had zou het wisselen idd minder gedoe zijn.
Gert zegt
Overigens als je vind dat winterbanden verplicht moeten zijn omdat het zoveel veiliger is, ben je dan ook tegen de 4-seizoenen-bandjes? En tegen de slechte cheap ass zomerbanden? Die moeten dan ook verboden worden, en iedereen moet verplicht worden met top materiaal rond te rijden.
For the time being blijf ik wel gewoon thuis als ik niet per se weg moet, stuk veiliger :)
sebastianchubasco zegt
@gert ik ben tegen verplichtingen… ik zou ook best met slicks in de zomer willen rondrijden. helaas verboden… wat een betutteling. ;)
Guust Flater zegt
Tot voor een paar jaar hoorde je niemand over winterbanden. Dan vraag je je toch af hoe we al die decennia zonder hebben kunnen overleven.
Het feit dat mensen denken op winterbanden zonder problemen met ijzel te kunnen rijden, geeft wel aan wat het gevaar is van winterbanden.
Pordon zegt
@Guust Flater: Denk niet dat dat er veel zullen zijn. Wij hebben gewoon vanaf november de winterbanden onder onze auto’s liggen t/m maart (ongeveer). Dit doen wij niet omdat we denken dat we lekker op ijzel kunnen rijden want elke idioot weet dat je tegen ijzel vrijwel niks kan doen. Wij doen het omdat het in de winter veiliger is en als er dan weer zoiets gebeurt als afgelopen week, we er iig op voorbereid zijn, en ook uiteraard voor de reizen naar Oostenrijk etc. Maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat ook als er nooit sneeuw ligt en we nooit naar Oostenrijk zouden gaan maar het wel regelmatig koud en regenachtig is in Nederland we ook Winterbanden onder onze auto’s zouden gooien. Puur voor het beetje extra veiligheid en omdat het gewoon NIKS kost. Dus de vraag die ik niet kan beantwoorden is waarom je het niet zou doen als je niet zomaar thuis kunt blijven.
bmw-e30-7bh zegt
@Pordon: Hoe kom je er nou telkens bij dat winterbanden NIKS kosten??? Koop jij een extra set wielen en banden voor ons dan?
Pordon zegt
@bmw-e30-7bh: Oké voor de extra set wielen moet je wat betalen maar dat nagenoeg verwaarloosbaar als je beetje goed zoekt op internet en beetje onderhandeld heb je dat al voor onder de 100,-. De Banden kosten je niks aangezien de tijd dat je op je winterbanden rijd je niet op de zomerbanden rijd.
bmw-e30-7bh zegt
@Pordon: Tja uiteindelijk kost het misschien weinig tot niets extra, maar als ik dan nu banden en wielen moet kopen ben ik nu toch zo’n goeie € 200 á € 300 kwijt.. Of meer.. Tis mij teveel geld voor die paar rij-uutjes per jaar dat het wat gladder is..
Ik pas m’n rijstijl wel aan, ’t gaat trouwens prima met mijn zomerbandjes, geen hinder gehad hoor.
BaRa zegt
Welles – nietes… Regel het zoals in Duitsland. Daar hebben ze een uitgebreide versie van de regel dat je in alle omstandigheden de controle over je voertuig moet zien te behouden. Je bent niet verplicht winterbanden te gebruiken (in tegenstelling tot wat velen denken), maar als je door je banden tijdens winterweer het verkeer belemmert, dan draai je op voor de schade (ook de economische schade van bvb een file). Wedden dat iedereen hier in no time op winterbanden rijdt? Het welles-nietes hierboven is dan plots pure semantiek :-)
integralechubasco zegt
@super
hmmmm, dat is dus precies wat er met mij ook gebeurd is… onder aan een heuvel blijven hangen in duitsand :) :)
gelukkig waren we bijna op plaats van bestemming, konden we de laatst stuk (2km) met de benewagen (koffers en al)…
ik moet je bekennen dat ik ook geen garage heb maar wel een plek heb in mijn atelierruimte, tussen de andere autoonderdelen…
super zegt
@integralechubasco:
heh, wij zijn teruggereden naar een tankstation en hebben daar sneeuwkettingen gekocht.
Svenska Aeroplan AB zegt
Leuk dat iedereen zegt ‘met winterbanden kun je harder rijden en ben je veiliger’…
Als je weer harder gaat rijden ga je weer naar de grens van winterbanden (die idd verder ligt) en ben je dus NIET veiliger.
Sukkels