Je hebt geen vrachtwagenrijbewijs nodig, maar je moet wél theorie- en praktijklessen volgen…
Als het om bedrijfswagens gaat wordt de wetgeving – zoals wel vaker – ingehaald door de technologische ontwikkelingen. Er zijn inmiddels loodzware elektrische busjes, terwijl de wetgeving daar nog helemaal niet op aangepast is. In sommige gevallen zou je wettelijk gezien een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben, maar dat wordt nu nog door de vingers gezien.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onder leiding van Barry Madlener, heeft zich over deze kwestie gebogen en komt nu met een plan. Dit is vastgelegd in een convenant, waar onder meer de ANWB, de BOVAG, de RAI Vereniging en Transport & Logistiek Nederland een krabbel onder gezet hebben.
Wat houdt het plan in? Normaal gesproken heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig bij een gewicht vanaf 3.500 kg (inclusief lading), maar je mag straks een elektrische bus tot 4.250 kg besturen met een gewoon autorijbewijs. Dit moet vanaf 1 juli 2025 wettelijk vastgelegd worden.
Kun je dan zomaar op pad met 4.250 kg met alleen een rijbewijs B op zak? Nou nee, het ministerie heeft bedacht dat je wel een verkeersveiligheidscursus moet volgen. Die bestaat uit theorie- en praktijkonderwijs. Dat klinkt bijna als het halen van een extra rijbewijs… Gelukkig hoef je geen examen te doen. Want dan zou het helemaal een chaos worden bij het CBR.
Boven de 3.500 moet je normaalgesproken niet alleen een vrachtwagenrijbewijs hebben, maar ook een tachograaf. Ook daar worden elektrische busjes van vrijgesteld. Logisch natuurlijk, want het zou heel raar zijn als je opeens een tachograaf moet hebben als je overstapt van een gewone Sprinter naar een e-Sprinter. Desondanks staat er in het convenant dat de arbeidstijden tijdens de rit alsnóg digitaal bijgehouden moeten worden. Als dat niet blijkt te werken kan de overheid besluiten om toch een tachograaf te verplichten.
Foto: Ford E-Transit, gespot door @michaelras
usbeetje zegt
Totale onzin, je kan nu ook al met B rijbewijs in een auto stappen met een 0-100 in minder dan 3 sec. Daarvoor zou een cursus beter op zijn plaats zijn. En wat als je al een BE rijbewijs hebt, dan rij je vaak al met een combinatie die zwaarder is dan 3.500kg.
Flutterbear zegt
Met een B rijbewijs mag je ook in een auto van 3500 kg en een ongeremde aanhanger van 750 kg.. hey dat is ook 4250 kg!
V8Vantage zegt
Dat mag niet. Het samengesteld gewicht +laadvermogen, mag niet boven de 3500 kg uitkomen…..
GJZ zegt
Vergeet even niet dat een voertuig met een eigen gewicht en het trekkende gewicht van de aanhanger boven de 3500KG al tachograaf plichtig is.
In 2026 word het nog leuker alle bedrijfswagens zwaarder dan 2600KG en in het buitenland komen zijn tachograaf plichtig en moeten aan de rij en rusttijd voldoen.
Jazeker leuker kan het worden lastiger wel🤣
morph zegt
In het Europees parlement werd eind februari 2024 de eerste stap van een nieuwe wet ingezet, zodat de grens van 3500kg naar 4250kg wordt opgetrokken. Als de wet officieel goedgekeurd wordt, zal deze ten vroegste in 2028 ingaan. De richtlijn is nu wel gestemd maar dient nog praktisch uitgewerkt te worden door het Europees parlement, die het ook nog dient op te nemen in de wetgeving van ieder Europees land. Jammer dat ze hier dan nog per land andere voorwaarden aan gaan koppelen.
Voor mij is dit alles de reden geweest om dit jaar geen mobilhome aan te kopen, met risico dat die later onverkoopbaar wordt.
DeWitteCondor zegt
Ja dat is leuk een aardig in Europa maar als je daar op moet wachten zitten we dus tot na 2028 vast aan die diesel sprintertjes overal. Ik vind dit wel een goed initiatief.
Fernando zegt
Dat is het probleem dat in iedere EU Lidstaat andere regel geld. Rijbewijs van voor X? Dan mocht je met alle motoren rijden maar in Duitsland zei de Polizei ; NEIN!
Rijbewijs BE hetzelfde probleem.
In de UK mag je met een B rijbewijs van vóór 1995 een mobilhome van 6 ton besturen.
It´s all about the money, money, money
Mauske zegt
UK hoort niet bij de EU. 😬
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk wel kansloos. Voor vrachtwagens tussen de 3.500 en 7.500kg heb je tegenwoordig een zogenaamd C1 rijbewijs. Dit is bijvoorbeeld ook voor grotere campers waarop ook geen tachograaf zit. Waarom die Europese norm niet gewoon hanteren? De eisen voor dit rijbewijs zijn veel lager dan het volledige C rijbewijs. Daar komt bij dat vanaf 1 juli 2026 bedrijfsvoertuigen onder de 3.500kg ook een tachograaf gaan krijgen, dus daar kan je met elektrische bedrijfsvoertuigen vast mee beginnen.
DeWitteCondor zegt
Tachograaf heeft op zich ook vrij weinig met gewicht te maken. Traditioneel wel, maar je kunt met een mastodont van 3500kg ook genoeg schade aanrichten als je achter het stuur in slaap valt of gewoon niet oplet. Juist in de woonwijken waar die sprinters altijd rondcrossen.
Poulusma zegt
Het is eigenlijk te gek voor woorden, ondernemers worden gedwongen om zware elektrische bussen te kopen om hun werk te kunnen blijven uitvoeren. Dat ze nu ook nog kostbare tijd moeten investeren om cursussen te volgen om ermee te mogen rijden.
Ervan uitgaande dat de overheid deze cursussen betaald, het kan nooit goedgepraat worden dat diezelfde ondernemers die die investeringen in dergelijke voertuigen moeten doen met het (spreekwoordelijke) mes op de strot ook nog eens worden gedwongen hiervoor te betalen….
schuimbekje3 zegt
dus voor een bestelbus met een kraantje en bed in de laadruimte en een gewicht van 3501 kg moet ik een C1 rijbewijs halen en voor een rijdende bom met plofaccu’s en 4250kg is een loi cursus voldoende?
klinkt niet eerlijk.
mashell zegt
Inderdaad niet eerlijk. Met die accu’s onderin is het zwaartepunt van die elektrische busjes zo laag dat het weggedrag zoveel beter is dan zo’n ding met een kraantje in de laadbak dat heel die cursus overbodig is. Gewoon uitmelkerjj door de rijschoolbranche.
zjos zegt
Gewicht en zeker heel veel EV gewicht + lading doet iets met een remweg en wegligging van een wagen. Dat leer je niet in een cursusje.
En als ik zie sommige mongolen nu al met zo’n bus inhalen en optrekken etc. vrees ik het ergste. Dat heeft gevolgen voor de rest van de weggebruikers.
mashell zegt
Door het lage zwaartepunt is de wegligging beter van een elektrische bus beter en door het regeneren remmen ze ook beter.
Maar een begrenzer van 90 op een grijs kenteken voertuigen is wel een goed idee.