Als je als rijschoolhouder nog geen TomTom in je lesauto’s hebt ingebouwd, dan moet je er binnenkort toch aan geloven: vanaf 1 september 2011 moet elke examenauto beschikken over navigatieapparatuur. Waarom? Om de zelfstandige verkeersdeelname verder te bevorderen (?).
Deze nieuwe regel is een resultaat van overleg tussen het CBR en de rijschoolbranche. Sinds 2009 zit er al een nieuw onderdeel in het praktijkexamen: het zelfstandig route rijden.
Noem me een oude zeur, maar ik zie de meerwaarde van een navigatiesysteem tijdens het lessen niet in. Naar mijn mening creëer je er luie chauffeurs mee, die geen idee hebben waar ze zich bevinden. Bovendien hebben we in het verleden al talloze voorbeelden van navislavie gezien. Een navigatiesysteem werkt erg makkelijk, en je kunt het dus zonder probleem na het halen van je rijbewijs leren bedienen. Bovendien zit het gebruik van navigatie al flink ingebakken, want slechts eenderde van de Nederlanders gebruikt nog een ouderwetse wegenkaart.
Bron: CBR
KaCh1ng zegt
navigaties zijn betaalbaar, , kdenk dat later niemand nog zonder één gaat rijden
Alwood zegt
juist, want mensen die net hun rijbewijs hebben… hebben vooral de afleiding van een navi nodig. geeft vast geen problemen in de toekomst.
Henk zegt
Weggebruikers worden dommer door constant op de navigatie te rijden. Diverse onderzoeken hebben al aangetoond dat capaciteit van de hersenen om dingen te onthouden achteruit gaat.
Vroeger wist je gewoon hoe je de routes moest rijden, zelfs alternatieven waren geen probleem. Tegenwoordig weet 80% dat niet meer en zegt…ik rij wel met de TOMTOM.
Maar goed… CBR heeft vast een leuke deal met tomtom gemaakt… zodat ze er beide blij van worden door dit zaakje te verplichten.
pizzakoerier zegt
dus eerst móet je per se leren rijden met navigatie om vervolgens een boete te krijgen als je met je tomtom bezig bent tijdens het rijden..?
V-Power zegt
Ik heb afgelopen winter moeten lessen met tomtom, maar het geeft geen enkele meerwaarde tijdens het lessen.
Het enigste voordeel is dat je weer waar je heen moet, ipv dat je bij elke bocht moet afwachten wat je instructeur zegt.
Het lijkt me een beetje onnodig om dit verplicht te stellen tijdens een examen, aangezien dat in een stad gebeurt die je kent. Op tomtom rijden in een vreemde stad is een heel ander verhaal.
Orichy zegt
Ik zal er persoonlijk nooit voor kiezen om met navigatie te rijden, ik ben nog van de oude stempel, zal ik maar zeggen.
Lekker vooraf de route bekijken en eventueel langs de weg op een parkeerplaats/benzinestation stoppen, om de vervolgroute te bekijken, op bijvoorbeeld Google-/Bing-maps via een smartphone. Ja, zo modern ben ik dan wel weer. Omdat een wegenkaart te groot en ook niet altijd overzichtelijk is.
Griffin zegt
@Orichy: op je smartphone… omdat een wegenkaart te onoverzichtelijk is. Hmmm….
Juist omdat iedereen tegenwoordig zo’n ding in de auto heeft is het een prima zaak om ze verplicht te stellen in een lesauto. Zo raak je bekend met hoe wel en hoe niet om te gaan met zo’n ding voordat je zelf voor het eerst alleen die auto in mag om naar een onbekende plek te rijden.
Simpson zegt
zijn ze dan ook verplicht om het kaartmateriaal up to date te houden? Anders word je wel heel zelfstandig als chauffeur :-)
en zeker een aanbieding voor een tomtom als je slaagt.
GeoBem007 zegt
Ben een grotere fan van gewoon het kaartje op te zetten. Zeker ergens waar je de weg niet kent is het handig om zo te zien waar je heen kan en zo je weg te zoeken.
GWBoes zegt
Bij mijn eerste keer afrijden werd de navi ook even aangezet. Kon er echt niet tegen, zeer afleidend en als hij je dan ook nog verkeerd stuurt (parkeerplaats van de appie op omdat hij dacht dat dat een weg was) kun je je alvast inschrijven voor poging nummer 2.
Ik heb in m’n eigen auto ook nooit een navi mee, schrijf voordat ik weg ga alle knooppunten op en neem een kaartje van de omgeving van de bestemming mee.
paulusrx7 zegt
ze verzinnen ook vnalles hé om geld te verdienen
timberleek zegt
nergens voor nodig imo
ik heb mijn rijbewijs nu een jaar ongeveer. Nooit les gehad met navi, Altijd op aanwijzen van de instructeur. Soms wel ‘rijd voorlopig maar richting zwolle’, kortom borden volgen. Maar nooit navi.
En toen ik voor de eerste keer met navigatie ging rijden was er niks bijzonders aan hoor. Alleen af en toe naar dat ding kijken, maar dat ging automatisch. En verder nog steeds naar de borden kijken, die blijven belangrijk.
dingen als omdraaien op de snelweg zou geen probleem moeten zijn. Als je je daardoor van de wijs laat brengen (dus niet logisch nadenken) dan moet je maar eens bedenken of je wel alleen moet gaan rijden.
Statlert. zegt
Belachelijke regel van het CBR; ik vond zelf een rijles waarin ik zelf op basis van de borden op de snelweg naar een plaatsje toe moest rijden een van de meest leerzame.
Misschien moeten die pennenlikkers van het CBR eerst eens onderzoek doen in welke situatie mensen het meeste leren.
Een voordeel van deze regel is dat je in dit geval tijdens je examen niet zo snel meer een straat in zult rijden waar je niet in mag, dat dan weer wel.
frank zegt
Er komt een generatie weggebruikers aan die niet nadenkt over de rit. De ene route is gemakkelijker dan de ander, maar niet altijd sneller of korter. Zonder navi denk je veel verder vooruit ipv te laat in te voegen omdat de navi het pas laat zegt.
Vreddy_B zegt
Deze nieuwe generatie wordt gecreëerd door de huidige generatie. Maar achteraf wel klagen dat het jonge grut zo beroerd rijd.
Er zijn tegenwoordig veel te veel dingen die afleiden tijdens het rijden, langs alle A wegen staan borden die vertellen da je veilig,uitgerust,nuchter etc. en ook nog 2 seconden afstand moet houden. Je bent constant bezig om de berm in de gaten te houden in plaats van de weg.
Tom B. zegt
Ik heb ook rijles met navigatiesysteem, maar ik kijk toch liever even op de borden. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, die dingen staan er toch niet voor niets?
Lodewijk zegt
Slechts 1 derde?
Dat is toch nog veel..
Ik vind het gebruik van de ouderwetse wegenkaart wel veel leuker.
Niet zo makkelijk, maar wel leuker.
enveekaa zegt
De realiteit is gewoon dat hele volkstammen tegenwoordig met zo’n zuignap aan de ruit rijdt met een TomTom eraan midden voor hun porum. Voor navigatie of file-ontduik doeleinde. Dan maar leren rijden met navi voordat ze zelfstandig aan het verkeer gaan deelnemen. Kortom, goede zaak.
Johan zegt
Heb er over gehoord. Heb zelf nog geen rijbewijs, maar dit zit mij dus wel aan te komen als ik over een tijd school afgerond heb en een rijbewijs moet halen.
Navigatie rijden vind ik al niks. Laatst reed ik nog met iemand mee, die had z’n TomTom aan staan, die op een doodlopende weg recht door wou. En dan?!
Doe mij maar de wegenkaart waarmee ik mee opgevoed ben. (Ouders als vrachtwagen-chauffeurs).
Tuurlijk is het gemak van een Tom Tom niet mis, maar als ‘ie ook nog eens links wilt op een weg die enkel naar rechts gaat.. nee dankje. (Naast dat; gelukkig is het instelbaar, een bel die afgaat zodra je te hard rijd.. nou, schrok me al de pleuris toen ik er naast zat, dus achter het stuur.. nee dankje)
L zegt
Ach die verplichting is zo gek nog niet. De meeste vrouwen kunnen niet zonder een navigatiesysteem (heeft iets met de hersenen te maken, vrouwen kunnen ook geen doolhof onthouden.. Aldus National Geographic).
Het is daarom maar goed dat een dure rijles (~€40 per uur) wordt besteedt aan het leren instellen van en gehoorzamen aan een navigatiesysteem.
Tot slot is deze verplichting gewoon een vorm van automatisering. Het werk van de rij-instructeur, het gebaren met zijn handen, wordt vervangen door een pratende computer. Zijn werk kan zich nu puur richten op primaire taken: koppel- en rem-assistentie.
Bob zegt
Wat vreemd zeg, komt een campagne “Laat je niet afleiden”…politie gaat ook handhaven en dan ga je in de opleiding van jonge automobilisten het juist stimuleren. De samenwerking tussen instanties is blijkbaar nog steeds niet optimaal.
DePannekoek zegt
Ik rij altijd met navi als ik langer dan 30min onderweg ben , maar niet omdat ik de weg niet weet, want dat weet je wel na een paar keer, maar omdat ik dan rustiger kan autorijden, vooral lange ritten sochtends vroeg heb ik er veel baat bij.
timberleek zegt
@l
koppel en rem assistentie?
bij mij had hij alleen de rem in gebruik voor nood. Verder was het aan mij. Deed ik het verkeerd? dan sloeg hij wel af bijvoorbeeld. Tja nog maar eens proberen
AutoInformatief zegt
Dus straks gaat het navigatiesysteem van de jonge bestuurder kapot en weet hij/zij niet waar hij is, waar hij heen moet en waar hij vanaf komt…
Leer ze liever goed op het verkeer anticiperen etc. :roll:
hobbes zegt
Tjongejonge, wat een gejammer allemaal. Als iets duidelijk is, is het wel dat met navigatie rijden ook geleerd moet worden. De geciteerde voorbeelden van “navislavie” laten zien wat er gebeurt als je dat niet doet.
majinstar zegt
Alleen domme mensen ( die geen kaart kunnen lezen ) gebruiken een navigatie.
Daarnaast als je een navigatie koopt heb je meestal verouderd software die je moet updaten, waar je ook nog eens voor betaalt. Een route map is in vele gevallen voordeliger of een printje maken via internet / route plan of zoiets, als je de deur uitgaat.
DePannekoek zegt
@majinstar: ‘Als je een navigatie koopt’, daar heb je het al.
Northwestern zegt
@majinstar: Beter dan dat mensen de hele tijd aan het zoeken zijn waar ze moeten wezen, en de hele tijd onwijs langzaam voor je neus rijden op een weg waar je niet mag inhalen. En navigatie is heus niet voor domme mensen, dan zouden printers ook voor domme mensen zijn. Want iedereen kan toch ook schrijven?
majinstar zegt
Een navigatie moet je alleen van A naar B brengen en niet informeren over de restaurants, flitspalen of benzine stations die je onderweg tegenkomt ( daar zijn verkeersborden namelijk voor ). Straks krijg je alleen maar analfabeten in het verkeer. Nee dat is lekker ?
hjkort zegt
@majinstar: Een navi of TOMTOM of hoe zo’n ding ook gaat heten gaat juist de bestuurder veel verder informeren. De zgn DRIPS langs de weg komen te vervallen, die informatie komt direct in het voertuig.
Ook reclames van fast-food ketens die je passeert kunnen direct in het voertuig getoond worden.
Niet allemaal de leukste en meest favoriete mogelijkheden van huidige en toekomstige systemen, maar in de huidige westerse maatschappij niet te voorkomen.
Het omgaan met dergelijke systemen zou idd goed passen bij het rijexamen. Het verkeersbeeld verschilt veel van dat van 50 jaar geleden en 50 jaar vanaf nu zal het ook weer compleet anders zijn.
Homer55 zegt
Wat voor een Skoda is dat ?
hjkort zegt
@Homer55: Octavia, facelift 2000 (nieuw dashboard en achterlichten)
hjkort zegt
@hjkort: deze is van voor de facelift ;)
Rooster zegt
Sjonge jonge. Grappig hoor al die reacties. Net of je in een bejaardentehuis zit. “vroeger hadden wie die moderne rommel niet maar konden de menschen nog kaartkijken” Nou, heel vroeger had ik geeneens een kaart maar moest ik zelf een kompas en een sextant bouwen en ik kwam echt overal.
ardonjr zegt
Waarom maakt iedereen zich zo druk hierom?
Bovenstaande reacties lijken inderdaad (zoals Rooster ook al aangeeft) wel uit het bejaardentehuis te komen.
Alsof niemand ineens met navigatie wil rijden, ga toch weg. Als je eenmaal met een goed apparaat hebt gereden wil je echt niet meer de papieren versie erbij halen hoor.
Ik ben van mening dat het zelfstandig rijden hierdoor juist bevorderd wordt. De instructeur verteld waar je naar toe moet, en zoek het maar uit. Voorheen was het zo dat de instructeur aangaf welke afslag je als volgende moest hebben. Ofwel, op het laatste moment nog anticiperen en rondkijken. Nu met navigatie weet je ruim van te voren waar je naar toe moet en kun je ver van te voren al kijken hoe je moet voorsorteren enz.
Ik kan nog wel duizend positieve redenen op noemen om met een navigatie in de lesauto te rijden.. begrijp dus ook niet zo goed waarom vele hier op Autoblog er zo negatief over zijn.
majinstar zegt
Weet je wat nog mooier is. Straks gaan mensen een navigatie kopen en zullen ze zeggen, waarom heb ik mijn rijbewijs nodig. Mijn navigatie brengt mij veilig overal naar toe. Ook navigatie’s geven de maximum snelheid aan ( links en rechts ). Kwestie van tijd tot dat ze een software ontwikkelen die zegt ( haal nu maar in want het is veilig ).
janklaassen zegt
negatief.
moet je nagaan als het navigatiesysteem het 1x niet doet.
alles wordt voor je gedaan. het wordt echt saai op de wereld
DePannekoek zegt
@philipzuidijk: Want je hebt zelf geen keuze?
Kneh zegt
k Heb afgelopen vrijdag mijn rijbewijs gehaald, en ik hoefde niet eens zelfstandig route te rijden….!?
Navigatie is handig als je haast hebt, en je bent ergens nog nooit geweest, maar dan nog. Zonder navigatiesysteem, krijg je zelf veel meer inzicht in de mogelijk te rijden routes en vergeet je minder snel een route, die je anders waarschijnlijk een 2e keer in moet voeren.
Hoe makkelijk het ook werkt..
Jesper zegt
Volg de Sköda rijder…
instructeur zegt
Het invoeren van de Tom tom werkt zeer afleidend. Men luistert niet goed of men begrijpt het niet goed. In ieder geval draagt het niet bij aan een beter verkeersgedrag. Beginnend bestuurder blijft te lang turen naar het scherm en let dan niet meer op het verkeer.Ook het gezwam van die vrouwenstem die steeds twee keer hetzelfde zegt brengt verwarring. Bij een bocht onder een viaduct door roept ze rechts aanhouden, terwijl de weg gewoon rechtdoor gaat.
Absoluut foute boel. Leer het maar als je je rijbewijs hebt.
Don zegt
Ik heb sinds 27 julie 2010 me rijbewijs en ook gewoon lekker zonder navigatie gereden. Het zal inderdaad geen enkel verschil maken tijdens lessen en examen de examinator en je instructeur worden alleen de stembanden wat meer bespaard doordat ze niet meer hier rechts of hier links hoeven te zeggen. En een navigatie is zo simpel dat kan iedereen bedienen dus daar ligt het zeker niet aan. Ik weet ook hoe zo,n ding werkt dus..
Kaje zegt
Iedereen die wel eens een bedrijf heeft gezocht op een groot industrie terrein weet dat een navi heel handig is. Straten en huisnummers staan daar vaak zwaar onduidelijk aangegeven. maar dat terzijde, wat boeit het nou of het CBR wat toevoegt aan het eisenpakket om je rijbewijs te halen. Rijden leer je niet met een paar rijlessen maar door ervaring op te doen. Zo ver ik weet heeft ervaring geen reet met een Navi te maken.
Orichy zegt
@Griffin
Ja, op mijn smartphone, daar zijn de details beter zichtbaar, ook kun je switchen van kaart type, naar reëel beeld en zo beter zichtbaar krijgen wat je te wachten staat.
Leuk dat een instructeur je gaat proberen uit te leggen hoe het moet, maar hoe weet ik zeker dat het ook volgens zijn instructies goed is? Iedere instructeur heeft ook zijn eigen manier van dingen uitleggen. Misschien gewoon thuis eerst de handleiding van het navigatie-systeem doorlezen, voordat je de weg opgaat, dat zou ook een eenvoudige oplossing zijn en thuis ook even de mogelijkheden van het apparaat uitproberen, zodat je onderweg niet voor verrassing komt te staan. Eventueel de handleiding de eerste paar keer meenemen, om problemen op tevangen.
Pim Brussee zegt
Vreemd dat juist het CBR dit gaat verplichten. Volgens de wet mogen er geen gezichtsbelemmerende artikelen op de voorruit van een voertuig zitten. Verder is het zo dat een display met een bewegend beeld afleid, net zoveel als een wegenkaart. Het enige navigatiesysteem dat echt veilig is, is een systeem dat niet voorzien is van een display, maar uitsluitend van gesproken aanwijzigingen. Op telefoneren en sms’en wordt terecht gewezen op de gevaren. Des te vreemder is dan ook dat de huidige navigatiesystemen toegestaan worden. Met verkeersveiligheid hoog in het vaandel, worden navigatiesystemen verplicht. Wat vinden Koos Spee en die krullenbol daarvan?
janklaassen zegt
@ Skoda
snap ik niet.
je hersens worden lui als je telkens je navi gebruikt.
dat is gewoon zo.