Wie vanaf 2014 door Zwitserland rijdt is verplicht hier ook overdag verlichting te voeren. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete van 40 CHF (32 euro). Ook de alcoholregels worden er aangescherpt.
De nieuwe regels zijn onderdeel van het programma «Via sicura», dat het aantal ongevallen in de Zwitserse Confederatie moet terugdringen. Voertuigen van voor 1970 zijn uitgezonderd, zo meldt het Zwitserse verkeersdepartement UVEK.
Daarnaast wordt een nultolerantie voor alcohol ingevoerd voor beroepschauffeurs en nieuwe bestuurders, wat de facto neerkomt op een limiet van 0,1 promille. In Nederland is deze limiet voor de laatste groep 0,2 promille.
Drankrijders die met meer dan 1,6 promille worden gepakt moeten hun rijvaardigheid door een arts laten beoordelen. Het alcoholslot blijft vooralsnog onbekend in Zwitserland.
Zelf voer ik altijd overdag licht, en ik heb dan ook weinig moeite met deze verplichting. Behalve in Scandinavië heb je ook in de volgende Europese landen lichtplicht.
MARS zegt
Goeie zaak, zou overal zo moeten gaan!
lincoln zegt
@MARS:
en waarom zouden ze dat in bijv. Peru of Vietnam dan moeten doen ??
MARS zegt
@lincoln: daarom!
lincoln zegt
is die 32 euro lichtuit-belasting met of zonder administratiekosten ??
rob68 zegt
“Voertuigen van voor 1970 zijn uitgezonderd”……Want die hebben geen verlichting? Of mogen niet gezien worden?…… Merkwaardig.
lincoln zegt
@rob68:
zeker raar ..
want tenslotte zijn de meeste voertuigen die s,winters door Zwitserland rijden ouder dan 45 jaar ..
desjonnies zegt
Maar een auto van voor 1970 hoeft geen licht te voeren.
Vreemde jongens die Zwitsers.
Polen heeft de meest logische regelgeving : van November tot Maart verplicht dimlicht overdag.
rob68 zegt
@desjonnies: Nee hier is de meest logische, altijd licht aan.
lincoln zegt
@rob68:
logischer is dan nog om blinde mensen geen rijbewijs te verstrekken ..
rob68 zegt
@lincoln: Dan ook de mensen die denken dat ze alles kunnen zien geen rijbewijs…
lincoln zegt
@rob68:
idd .. alleen maar van die losers op de weg die te dom zijn om een voertuig te herkennen zonder lampjes aan ..
die geen snelheid kunnen inschatten en niet kunnen anticiperen ..
6jes cultuur uber alles ..
tupperware zegt
@lincoln:
Zou logisch zijn, ik rij altijd met m’n licht aan en ik vraag het mij regelmatig af wat die blinden hier op de weg doen.
slickrick zegt
@desjonnies: dit is inmiddels aangepast, sinds een paar jaar moet je altijd je licht aan hebben in Polen. 12 maanden
alcantara zegt
Geen probleem, heb standaard kop- en mistlampen aan overdag.
escort77 zegt
@alcantara: hopelijk wel icm met slecht afgestelde aftermarket xenon toch?
alcantara zegt
@escort77: Klopt. En ook een motorkap bh.
FelixF zegt
@alcantara: Erg irritant altijd, van die mensen met beslagen brilglazen die denken dat het mistig is buiten en dan maar hun mistlichten aangooien.
c-ad zegt
Gaat het dan om dimlicht of geldt dagrijverlichting ook?
gregorius zegt
@c-ad: goede vraag; ik woon in dat land, volg het nieuws; maar die vraag kan ik je ook niet beantwoorden. Natuurlijk heb je ook hier op AB van die wijsneuzen die het dan gaan googlen en een stomme opmerking maken dat het makkelijk te googlen is. Kom maar op :)
Redline zegt
@c-ad: Ik zou denken dimlicht ? omdag dagrijverlichting bij de meeste merken aleen aan de voorkant brand ? Zie dikwijls mensen s’avons rijden denkende ”och ik heb dagrijverlichting” om dan langs de achterkant volledig ”onzichtbaar” te zijn voor het overige verkeer..
Hupke zegt
Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Ik vraag me af of dat het verkeer onveiliger maakt voor motor-rijders. Aangezien dat licht aan iets is dat ons iets extra doet opvallen.
Het zou ook grappig zijn eens uit te rekenen hoeveel extra ton CO2 hierdoor in zwitserland word uitgestoten :p
nickelb zegt
@Hupke: zal niet zoveel zijn. Een gemiddelde auto heeft een 15000(15kw) 20000(20kw) watt nodig om 120 te blijven rijden. Denk je dan dat 2x 55watt en 2x 10watt echt iets uitmaakt?
Hupke zegt
@nickelb:
Vele kleintjes maken 1 groot. Uiteraard is zo’n berekening onzin maar ik garandeer je dat er een hele hoeveelheid tonnen CO2 uit komt.
erwh zegt
Goeie zaak dit. Met licht aan ben je altijd beter zichtbaar, ook (of juist) op een zonovergoten dag. Overigens valt me op dat in Nederland ook al veel mensen met licht aan rijden.
JaxDryke zegt
Ik rijd altijd met licht aan. Of het nu 35 graden strakblauw overdag is, of -10 met mist, sneeuw en storm, heb áltijd licht aan. Soort van automatisme. Toen ik rijles had, is me dat geleerd, dus tjah. Net als het knipperlicht aandoen naar links als je de rotonde oprijdt wanneer je de linkerafslag nodig hebt.
driver28 zegt
Slecht idee.. Gaan lampen sneller stuk,proberen mensen die zelf te vervangen (ivm crisis) wat 9 van de 10 niet goed gaat. En ik kom ze dan s’avonds tegen zwaar irritant.
lincoln zegt
@driver28:
hoeveel Zwitsers zijn er nodig om 1 lampje in te draaien ??
bartsmit zegt
Losers rijden met H7.