Vanaf dag één riep de maker van de ov-chipkaart (Trans Link Systems) dat de chip breder inzetbaar was dan voor alleen het openbaar vervoer.
Vanaf vandaag kun je met de chipkaart dus ook gaan betalen bij tankstations of in parkeergarages. Ook in taxi’s moet het systeem bruikbaar worden. De Televaag meldt dat het gaat om zakelijke gebruikers met een tankpas die door het gebruik van één pas aangemoedigd zouden moeten worden om ook eens het OV te pakken.
Kan iemand ons vertellen of die apparaatjes waarmee je zelf je ov-chipkaart kon opladen nog steeds werken? Wij kunnen ons namelijk zo voorstellen dat het voor de redactie SLR benzinedieven een zeer welkome en makkelijke manier is om aan het vloeibare goud te komen in tijden waarin het duurder en duurder wordt aan de pomp. Hoeveel pompen zijn uitgerust met de mogelijkheid om te chippen is ons niet bekend overigens.
En wat wij ons óók nog afvragen: hoe lang kunnen we onze oude, anonieme strippenkaart nog gebruiken als betaalmiddel aan de pomp? Komen er geen enorme files doordat iedereen voor het tankstation moet stoppen om in te checken? En betaal je net zoals in de trein meer als je probeert uit te checken?
jack_abarth zegt
Je kunt met elke willekeurige bankpas ook chippen, hadden ze betalingen bij het OV niet hiermee kunnen doen…..
timberleek zegt
@jack_abarth:
sowieso is dan een onhandiger systeem op stations enzo.
De OV-chipkaart heeft RFID tov de contactstrip op een pinpas.
Die laatste moet je altijd in een apparaat drukken, de rfid kaart kun je gewoon voor een oppervlak houden. Makkelijker in het voorbij lopen en het apparaat is minder gevoelig.
En ik denk dat de chipknip geen manier heeft om abbonnementen op te slaan. Maar dat is enkel een vermoeden. Nu kan ik in het weekend gewoon gratis reizen (weekendabonnement) en door de week wordt het saldo aangesproken
Henk_he zegt
Ik ga pas met het OV reizen op het moment dat ik voor mijn huis kan instappen en zonder overstappen op mijn werk kan uitstappen.
potver7 zegt
@Henk_he: weeet je het zeker? Zelfs als aan die voorwaarden wordt voldaan ben je op de fiets waarschijnlijk sneller… Da’s bij mij in ieder geval zo, op 11 km waarbij de bus vrijwel dezelfde route rijdt als ik op de fiets.
Henk_he zegt
@potver7: ik ga geen 150 km fietsen…
Dimitriej zegt
@Henk_he: Weet je zeker dat je een druk treinstation voor je deur wil?
faalhaas zegt
Ze kunnen die OV chipkaart ergens insteken waar de zon niet schijnt!
Vreddy_B zegt
big brother is watching you.
Maar ik heb dus geen ov-chip. Helaas..
wapz zegt
@Vreddy_B: ja, want je pinpas is ook al zo anoniem. en er zijn anonieme ov-chipkaarten die je met contact geld kunt betalen. en bij de pomp kan altijd nog met cash betalen, dus waarom niet?
mevipp zegt
Ga even zo’n kaartlezer kopen, saldo er op zetten en gratis tanken!
pomoek zegt
Ik reis wel regelmatig met het ov maar gebruik gewoon paieren kaartjes. De foto geeft precies weer waarom ik geen ov chipkaart gebruik. Je moet veel meer handelingen verrichten om met de trein te kunnen reizen. Het is een absurd onhandig ding.
potver7 zegt
@pomoek: Huh? Je moet je pasje voor een apparaat houden bij het instappen, en ook weer als je uit moet stappen.
Da’s echt veel meer werk dan voor het instappen naar zo’n kaartautomaat lopen, wachten tot je aan de beurt bent, en dan een heel menu doorwandelen om je bestemming, via, korting, klasse, enkel/retour aan te tikken, pasje in een gleuf stoppen om te betalen, pincode intikken…
citroends3 zegt
@potver7: Hij bedoelt waarschijnlijk de rompslomp eromheen.
Voor ik, in 2010, mijn studenten-OV had kunnen gebruiken had ik daar heel wat werk aan gehad. Omzetten van week- naar weekendkaart was me toch een werk. En nog bleef het maar misgaan. En dat terwijl ik een lekker zuinig en licht dieseltje op de oprit had staan.
Denk je dat ik ooit nog in het OV heb gezeten?
mout zegt
@pomoek: De foto die ik zie gaat over rompslomp bij autorijden (pompen).
Wat rompslomp betreft sta ik er dubbel in: Ik heb een flink gezin, en het is ongelooflijk ingewikkeld en duur om ons alle 7 met trein en bus te laten reizen.
Maar we hebben wel een anonieme chipkaart. Een 1-persoons reis voor volwassene of scholier is echt heel simpel.
moveyourmind zegt
Hebben ze niet iets over het hoofd gezien? Het wordt voor mensen met een OV-chipkaart zo ook makkelijker om de auto te pakken. Nog meer redenen om de trein een dagje te laten staan.
ferrari94tr zegt
Ik denk als je er echt mee kunt gaan betalen alle studenten een auto aanschaffen ;p
timberleek zegt
@ferrari94tr: Wilt u een week of weekend tankpas?
als iemand dan met je mee gaat tanken krijgt hij dan ook 40% korting?
toyotafortuner zegt
De oplaadpalen voor het chipkaart falen veuls te vaak!
Maarr wat ik me afvraag, maken we het voor benzinedieven zo niet nog makkelijker om peut te stelen?
potver7 zegt
@toyotafortuner: ik zou niet weten waarom
mout zegt
Doe ik al drie maanden: Ipv een tweede auto hebben wij een MyWheels abonnementje. OV-chipkaart is je sleutel om de auto in te komen.
stanoow zegt
Wordt tanken dan ook gratis voor studenten?
potver7 zegt
@stanoow: ja, en kinderen tot 4 jaar kunnen gratis meetanken op de kaart van hun ouders
stanoow zegt
@potver7: nondeju! En ik maar denken dat zo’n OV-chipkaart niks is.
glashelder zegt
Voor overal betalen met plastic zonder pincode hadden ze al iets bedacht: de Chipknip.
Het enige verschil met de (OV)chipkaart is dat je die er voor moet houden en dat je de de andere in een geleuf steekt.
Het is maar wat je het fijnste vindt
potver7 zegt
Ben ik nou de enige die dit niet helemaal kan volgen? Het is bedoeld om zakelijke reizigers met een tankpas in het OV te lokken.
Zakelijke reizigers met een tankpas hebben in de regel een leasebak voor de deur staan. Als je die met relevante aantallen het OV in wilt lokken moet je dat op z’n minst gratis maken, een OV-chipkaart zet volgens mij geen zoden aan de dijk.
mashell zegt
@potver7: de zakelijke reiziger met een lease auto en tankpas neemt naar sommige bijzonder autoonvriendelijke bestemmingen (centrum Utrecht, Schiphol etc) toch beter de trein.
potver7 zegt
@mashell: Daarom had ik het over ‘relevante aantallen’. Ik snap ook wel dat het OV voor bepaalde auto-onvriendelijke bestemmingen een beter vervoermiddel is dan de leasewagen. Maar dat ga je toch niet laten afhangen van de vraag of je kunt tanken met je OV-chipkaart? Die link snap ik gewoon helemaal niet.
Als je niet met je leasewagen het centrum van Utrecht of Amsterdam in wilt, zet je je auto in een transferium aan de stadsrand en gaat verder met het OV. Kan al jaren…
wimbers zegt
@mashell: no way, zelfs als ik naar utrecht moet ga ik met de auto. betaal mijn declareerbare parkeerkosten met een app op mijn mobiel, en rijdt weer lekker in mijn eigen auto terug.
als je forenst naar zo’n stad wordt het wat anders, ik neem aan dat je dat bedoeld
the-budel-guy zegt
Ik heb het laatst voor de lol geprobeerd maar via de oude methode kan je de chipkaart niet meer kraken. Niet dat ik gratis ga reizen ofzeu want ik ga nooit met het openbaar vervoer.
_Eend_ zegt
Laat Tom de Ridder maar lekker met de trein gaan. Als ik ergens heen moet dan ben ik er met de auto goedkoper, sneller en schoner (schoner als in: mijn auto is wél netjes schoon van binnen).
Maar ik woon dan ook niet in de randstad. En meestal moet ik niet in de buurt van een station zijn, waardoor je met het OV al gauw de bus moet nemen.
_Eend_ zegt
@_Eend_: Was als reactie op het artikel bedoeld, niet als reactie op the-budel-guy..
pomoek zegt
@potver7: Ja ik moet het eigenlijk anders verwoorden: Je koopt een kaartje bij een automaat en je bent klaar. Bij de chipkaart moet je eerst saldo laden (staat er nog genoeg op) inchecken (dat vergeet je op zich niet zo snel) en dan ook uitchecken. en daar zit ‘m de kneep. Iedereen die met een chipkaart reist is dat wel eens vergeten. Dus: formulieren invullen, en wachten op je geld enz. Een vriend van mij kwam er achter dat ie vergeten was uit te checken toen hij weer wilde inchecken. Dan duurt het weer 10 minuten voordat je mag inchecken. Dus: trein gemist. Vrijwel iedereen die ik ken is vaker vergeten uit te checken. Het is gewoon geen logische handeling als je uit de trein komt. Je moet je fiets of auto zoeken (waar is het parkeerkaartje) of een bus pakken, whatever. Je gedachten zijn niet bij “uitchecken”. En ik heb het hier echt niet over domme jongens of IT-angstige bejaarden. En die poortjes dan? Ik heb ze nog nooit zien werken. Dus hele bossen mensen staat te wachten bij die paar paaltjes die er op sommige stations staan om uit te checken. Dus het levert geen tijdwinst op, het is niet goedkoper (waarom eigenlijk niet?) het levert administratieve rompslomp op, je privacy is niet gewaarborgd en mensen kunnen nog steeds zwart rijden omdat die poortjes nergens werken. Het systeem met de chipkaart zou echt geweldig kunnen zijn, maar de NS heeft het verkl00t…
potver7 zegt
@pomoek: Aha, dan begrijp ik je. Gebruikersvriendelijkheid kan inderdaad beter, vooral als je een fout maakt.
De NS heeft het trouwens niet in z’n eentje verkloot: de firma TLS heeft het samen met alle OV-bedrijven en de overheid verkloot. Bij het ontwikkelen van het OV-chipkaart systeem is namelijk primair uitgegaan van de belangen van de OV-bedrijven, de reiziger is bijzaak. Vandaar dat je moet uit- en weer inchecken bij overstappen. En vandaar dat je bij tramlijn door Amstelveen twee paaltjes hebt staan: eentje voor als je met de tram gaat, en eentje voor als je met de metro gaat – die overigens allebei over hetzelfde spoor rijden.
Het corrigeren van fouten wordt bewust bemoeilijkt met administratieve rompslomp, want dat levert de OV-bedrijven vele miljoenen per jaar op.
wimbers zegt
@pomoek:
wat ik niet begrijp is dat als die kaarten rfid hebben, dan had de ns die poorten waar je door moet ook wel zodanig kunnen configureren dat ze je uitchecken als je er weer doorheen loopt.
dan is het toch ook niet zo’n moeite om het perron zodanig te configureren dat je automatisch uitchecked bij het verlaten van het perron?
nog beter. gewoon een rittentarief, hoef je alleen nog in te checken.
bigbrabo zegt
Kan ik als student nu ook gratis tanken dan?
Emile_Benz zegt
@bigbrabo: “zakelijke klanten”…