“Die gele niet, die witte niet, die rode niet. Allemaal kun je ze niet bestellen!”
Wie nu net genoeg geld bijeen had gesprokkeld en op het punt stond met Porsche te bellen om een hagelnieuwe wagen uit Stuttgart te bestellen, moet zijn geduld nog héél even bewaren. De Duitsers hebben de orderboeken momenteel namelijk gesloten. Dit klinkt als een serieuze ingreep, maar in het licht van de strengere WLTP-testcyclus is het een meer dan logische zet.
Het nieuws is de wereld in geholpen door het Britse Autocar, die recentelijk sprak met een woordvoerder van Porsche. De woordvoerder wist het blad te vertellen dat het merk de afgelopen maanden een flinke voorraad heeft opgebouwd van de standaard modellen. Dit om de consequenties van de ingrijpende keuze op te vangen. De orderboeken zijn voor onbepaalde tijd gesloten, totdat het merk zeker weet dat alle modellen voldoen aan de eisen van de nieuwe WLTP-testcylus.
“Due to the time this test procedure takes, some models might not be ready for 1 September. But we have grown the stocks of each car in the same way we would if a new model year were to be introduced so as to minimise the impact.”
Op zich is het niets nieuws, maar juist de grootte van de operatie maakt het in dit geval opmerkelijk. Autofabrikanten roepen de productie van bepaalde modellen wel eens een halt toe om de zaken op orde te krijgen, maar in het geval van Porsche gaat het dus om het volledige productengamma. Voorlopig kun je, voor ieder model, enkel uit de voorraad kiezen. Heb je als klant specifieke verzoeken voor een custom exemplaar, dan zul je moeten wachten totdat WLTP-goedgekeurde Porsches op de markt komen.
Ergens is dit natuurlijk helemaal niet zo vreemd. De WLTP-cyclus ligt veel dichterbij de realiteit dan de uitgaande NEDC-testcyclus. Voorheen hoefden autofabrikanten het verbruik en de emissiewaarden van hun auto’s enkel en alleen in een laboratorium op te meten, maar met de WLTP-cyclus worden de auto’s in het echte leven aan tests onderworpen. De strengheid van de nieuwe WLTP-cyclus zal bij een merk als Porsche, dat SUV’s, sportwagens en snelle, luxe bolides maakt, dus veel beter voelbaar zijn dan bij een ‘gemiddelde’ autofabrikant.
Porsche is overigens niet de enige autofabrikant die dergelijke besluiten doorvoert om zichzelf ervan te verzekeren dat alles op orde is, wanneer de WLTP-cyclus op 1 september van kracht wordt. De WLTP-cyclus bezorgt ze immers slapeloze nachten. Naar verluidt zijn er talloze fabrikanten die ervoor kiezen de orderboeken tijdelijk te sluiten, maar Porsche is de enige waarvan we zeker weten dat ze het ook daadwerkelijk doen. Op kleinere schaal hoorden we eerder, van bijvoorbeeld BMW, dat het de productie van de BMW M3 vroegtijdig zou stoppen in verband met de WLTP-cyclus.
Meer lezen over de verschillende tussen de oude en de nieuwe verbruikstest? Klik HIER.
mikeyman zegt
Laat me raden; de geproduceerde voorraadmodellen zitten vorstelijk in de opties en accessoires?
desjonnies zegt
@mikeyman:
Sommigen schijnen zelfs een rechter buitenspiegel en elektrisch bedienbare ramen te hebben !
ukbob zegt
@desjonnies: en een klok!
(Uiteraard onderdeel van een pakketje voor een paar duizend €)
marcow zegt
Het kan ook anders: Volvo is om.
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-nl/media/pressreleases/227598/volvo-eerste-merk-dat-voldoet-aan-nieuwe-testmethode-voor-bepaling-verbruik-en-uitstoot
allesmetturbo zegt
@marcow: en volvo compenseert zelfs de hogere prijs grotendeels of zelfs volledig las ik, dat is toch super! +1 voor Volvo
ihrte zegt
@marcow: Wel makelijk om compleet te voldoen, als je Diesels uit je bestellijst haalt :-)
vroaaar zegt
@ihrte: Porsche heeft heeeeeel lang geen diesels gehad, dus waarom zouden zij die dan ook niet gewoon weer uit het assortiment kunnen halen?
ablogjunk zegt
@ihrte: Laat het nou net niet alleen om diesels gaan….
ihrte zegt
@ablogjunk: het scheelt al snel de helft van wat je moet laten keuren he.
torsen zegt
@marcow: “De testmethode NEDC 2.0 vormt de aanloop naar de nieuwe testmethode WLTP – Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Auto’s worden in beide gevallen onder zwaardere omstandigheden getest dan met de voormalige NEDC-testmethode, zoals met een hogere snelheid, een snellere acceleratie en over een langere afstand. ”
Vind het een raar verhaal. NEDC 2.0 is dus niet WLTP blijkbaar.
w0o0dy zegt
Zolang ze de meest gangbare opties erop/erin stoppen en er een prijsje aan hangen hoeft het allemaal niet zo’n probleem te zijn. Kleur kun je met een wrap oplossen en veel opties zijn achteraf in te bouwen.. het kan dus prima geregeld worden maar ik denk dat er idd full options uitvoeringen in gangbare kleuren op kenteken gezet worden. Leuk als je net die GT3(RS) of GT2 RS bij elkaar had gespaard.. die zullen fors duurder zijn naar de WLTP homologatie en bijbehorende CO2 heffingen.
911targa zegt
@w0o0dy: dacht dat een gt2rs was uitverkocht.
karhengst zegt
Is er al iets van een overzicht in hoeverre dit de prijzen in NL opdrijft en hoeveel de BPM eigenlijk zou moeten zakken om de netto inkomsten gelijk te houden voor de staat?
Ik heb het vermoeden dat de staat het allemaal wel best vindt, zo een verkapte lastenverzwaring.
berlinetta zegt
@karhengst: BPM zakken? Laat het Rutte niet horen in zijn torentje …
quincy zegt
@karhengst: Opvallend genoeg hoor je nu geen enkele auto-branch organisatie moord en brand schreeuw wat voor impact dit heeft op de auto markt. Misschien is dat nog te onduidelijk.
Auto’s zijn echt van der zotte zo duur tegenwoordig, dat is gewoon niet leuk meer.
ihrte zegt
@quincy: klopt, inderdaad nog onduidelijk. Het is wachten op nieuwe BPM tabellen. Uiterlijk met prinsjesdag bekend.
ihrte zegt
let maar op, gaan andere merken binnenkort ook doen.
dennisvingen97 zegt
Door die WLTP regeling worden diesel zo’n 7 duizend euro duurder en benzine auto’s zo’n 4 duizend euro…. dit land is alles maar dan ook alles echt helemaal kapot aan het maken. Niet alleen op gebied van auto’s!
zegheteens zegt
@dennisvingen97:
Ja je zal het wel zwaar hebben in Nederland, als 21-jarige jongen!
dennisvingen97 zegt
@zegheteens: Op dit moment valt het nog mee, maar als ik na volgende maand mijn studie afgerond heb, zal het wel een kluif worden om hier te leven
zegheteens zegt
@dennisvingen97:
Jep, het zou zomaar kunnen dat een Porsche er voorlopig nog niet in zit!
Ga er maar vanuit dat de regering de BPM-tabellen aanpast.
mashell zegt
@dennisvingen97: de WLTP is wereldwijd. Er is jaren op verjaardagen en internetfora gemekkerd dat het NEDC verbruik niet realistisch is. Krijg je een nieuwe een nieuwe realistische cyclus waardoor het verbruik realistischer en dus hoger wordt, is het weer niet goed. Dat de belastingen aan het de CO2 uitstoot en dus het verbruik waren gekoppeld dat wisten. Dus eigenlijk gaan de autoprijzen niet omhoog maar zijn ze jaren te laag geweest. Maar dat is nu dankzij al die zuurpruimen en zeurpieten ook weer voorbij.
dennisvingen97 zegt
@mashell: Ze mogen van mij die WLTP invoeren voor een goed en realistisch beeld van de uitstoot van de auto die je aanschaft. Maar dan moeten ze dat compenseren door de bpm zodanig te verlagen dat de aanschafprijs hetzelfde blijft. Het is zeer onrealistisch dat je als overheid je wil gaan focussen op de uitstoot van auto’s (en dan diesels duur maakt terwijl die minder vervuilend zijn op langere afstanden) maar ook net zoveel belasting gaan vragen. De bpm gaat naar beneden maar zal hierdoor de prijs ongeveer hetzelfde blijven? Ik ben bang van niet! De auto zal dus duurder worden. Je kan ook als overheid bepalen om diesels prijstechnisch interessant te maken vanaf 50K voor leaserijders… maargoed het is en blijft een manier om meer geld te vangen.
mrB zegt
@dennisvingen97: als dit land alles kapot maakt, dan ga je toch ergens anders wonen?
kempenaer zegt
@mrb:
Mensen als dennis, die op realistische manier problemen benoemen, wil ik net niet kwijt.
Wegkijkers daarentegen, die ben je liever kwijt dan rijk.
dennisvingen97 zegt
@mrb: Omdat onze regering bezig is om alles zo schreeuwend duur te maken en door waardeloos beleid continu mensen voor de gek probeert te houden moet ik ergens anders gaan wonen? We hebben het over auto’s he? Niet over het leven als Nederlandse burger. Ga jij als je op je mooie huisje in de bossen van Zeist je huis te koop zetten als je meer voor je GFT bak betaald als in de gemeente Rozenburg waar je tussen de fabrieken woont? Lijkt me niet toch? Maar ook deze GFT bak is een belangrijk onderdeel in je leven net als je auto. Maar is dit het belangrijkste? Voor mij in ieder geval niet. Je kan wenden hoe je het keert maar je wil toch echt dat die bak geleegd wordt toch? Net als dat je een auto wilt blijven rijden. Dus zal je het hogere bedrag gaan betalen. Dus nu waar het omdraait, heb je ingezien hoe waardeloos je opmerking is? Ik deel mijn zorgen over de gehele autobranche in Nederland van lease tot particulier. De regelgevingen zijn zo krom als het maar kan. Dit mag dan een wereldwijde afspraak zijn maar de verschillen binnen dit zogenaamde één Europa zijn ontzettend groot. Daarom deel ik mijn mening om van anderen te horen hoe zei erover denken ;)
potver7 zegt
@dennisvingen97: met dat soort teksten ben je ongetwijfeld het mannetje op het gemiddelde verjaardagsfeestje, maar een beetje nuanceren kan geen kwaad hoor. De meeste auto’s worden wat duurder, sommige zelfs nog meer dan jij aangeeft. Maar er zijn ook modellen en uitvoeringen die goedkoper worden. Verder heeft het niks met ‘dit land’ te maken, het zijn gewoon internationale afspraken waar Nederland zich aan houdt. Die W in WLTP staat niet voor niks voor Worldwide… Zo, heb jij ook weer wat te melden op de volgende borrel… :)
dennisvingen97 zegt
@potver7: Dat de WLTP wereldwijd is moet bekend zijn als je erover in discussie gaat lijkt me. Je hoeft mij niet te gaan vertellen waar de WLTP voorstaat, ik doe mijn huiswerk wel namelijk als ik ergens over discussieer. Allemaal leuk en aardig dat deze regelgeving wereldwijd is, en voor iedereen hetzelfde is. Maar volgens mij heeft elk land een andere prijs. Andere bpm, andere belastingen en andere regels binnen het land. Als wij in het zogenaamde één Europa zouden zitten zou je denken dat hier één regelgeving voor is met een vastgesteld BPM. Maar dit wil geen enkel land natuurlijk en al helemaal die BPM geile regering hier. Dus met andere woorden als een of andere hoge Piet met zijn Mercedes S klasse die 160g/km uitstoot zegt wij willen deze regelgeving voorstellen zodat het gesjoemel over is en ze gaan in NL hiermee akkoord geven ze hier dus eigenlijk toe dat de hele regelgeving NEDC dus een grote sjoemelbende is. Dus mag je de Nederlandse regering dan lijkt mij aansprakelijk stellen voor het niet juist meten van de uitstoot van Nederlandse auto’s? Maar nee dat gebeurt niet, want waarschijnlijk komen ze er zo op deze manier onderuit. Het is alleen maar het eigen straatje schoon houden en de Nl’ders uitknijpen. Lekker de diesel onbetaalbaar maken en als het ware gedag zeggen en de veel meer uitstotende benzine ook nog even duurder maken maar er wel zo voor zorgen dat je niks anders kan kopen. Gaan leasers toch +50K rijden met een benzine auto per jaar is wel zo goed voor het milieu. Nee sorry deze regering snapt er geen hol van. Het is echt schaamteloos wat bij ons in de regering zit!
w0ut zegt
Zou BMW hetzelfde doen met heel de 3 reeks? De nieuwe wordt 2 maand na ingang van die WLTP voorgesteld (in Parijs?). Voor die paar maanden zou ik ook geen tijd en moeite meer stoppen in een oud model naar WLTP spec te brengen.
TimoBac zegt
@w0ut: Dat gat zal toch wel groter dan 2 maanden worden aangezien introductie niet perse volledige productie betekend?
w0ut zegt
@timobac: Juist wat zitten zoeken. Vorig model is gestopt in okt 2011 terwijl de nieuwe pas in lente 2012 beschikbaar was. Een 3-4 maanden zonder dus. Het zou dus wel eens kunnen dat ze 1 sept stoppen met de (EU?) 3 reeks. http://www.bmwblog.com/2011/05/26/bmw-3-series-sedan-production-end-in-october-2011/
cupsport zegt
@w0ut: nee, de F31 gaat pas medio 2019 uit productie.
duderuud zegt
Ik verwacht na invoering van WLTP een artikel met de top 25 van modellen die de grootste afwijking hebben tov NEDC.
Naming and shaming juich ik toe
lekbak zegt
Het is toch allang bekend hoe die WLTP eruit ziet? Dan kunnen ze toch ook gewoon die modellen nu al aan alle eisen laten voldoen en gewoon van de ene dag op de andere dag overschakelen?
pomoek zegt
Wel leuk dat Porsche eindelijk Tesla volgt.
ghost zegt
Ik was serieus voornemens om komende week langs de dealer te gaan en te kijken voor een 718 Cayman. Lijkt me wel een leuke wagen, relatief nieuw en nog betaalbaar doordat de CO2’s relatief beperkt zijn.
pomoek zegt
@ghost: jeetje en nu?
ghost zegt
@pomoek: toch maar weer blijven bij hetgeen ik al wilde, de 718 was meer een optie: de RS3.
drommedaris zegt
WLTP sucks. Wel alle prijzen verhogen maar nog lang niet alle autos hebben de WLTP test gehad. Gewoon ordinaire uitbuiting. Door die WLTP kost een X5 30d ineens 15k meer. Idioot zoveel. Per stuk dus ik weet niet waar al dat geld blijft. Steek dat Parijs Klimaat dossier maar in de fik
E34M5Touring zegt
Maakt het uit, zolang Oger de rooie broeken blijft leveren zitten ze goed.
elemento zegt
Wilde net 1 bestellen
cazzo046 zegt
Ach Porsche is allang dood.
Koop een leuke 964/993(turbo)
potver7 zegt
Hoezo, “niet alle modellen voldoen aan de eisen van het WLTP”? Welke eisen? Of bedoelen jullie de eisen die Porsche stelt aan de uitkomst van de tests voor de verschillende modellen? Beetje kromme formulering van AB dus…
hollandbest zegt
Achja gewoon importeren zoals de rest van Nederland
henkhekje zegt
Bij deze keuze hebben ze hun aandeelhouder Volkswagen AG vast niet van op de hoogte gebracht, die wil ten koste van alles winst maken.