Door dit te melden willen we natuurlijk niemand aanmoedigen tot snelheidsovertredingen.
Of je verkeersboetes krijgt heb je in principe zelf in de hand, maar soms neem je wel eens een gecalculeerd risico. Door bijvoorbeeld stiekem 120 te rijden op de snelweg, terwijl het nog geen 7 uur ’s avonds is. De kans dat je hiervoor een boete krijgt wordt vanaf vandaag een stuk kleiner. Dat belooft weinig goeds voor de stikstofuitstoot…
Maar waarom wordt de kans op een snelheidsboete dan kleiner? Nou, dat zullen we even haarfijn uitleggen. Omdat de politie minder streng gaat handhaven. Dit doen ze niet omdat ze de verkeersveiligheid opeens minder belangrijk vinden, maar omdat ze niet blij zijn met hun cao. Politiebond ACP heeft daarom een protestactie op touw gezet, waarbij agenten worden opgeroepen om minder bonnen uit te schrijven.
Om te zorgen dat we niet opeens in een anarchie leven worden er alleen minder bekeuringen uitgedeeld voor lichte overtredingen. Laat dat even duidelijk zijn. En er is natuurlijk ook geen garantie dat alle agenten meewerken aan de protestactie.
Onder lichte overtredingen vallen ook snelheidsovertredingen. Althans, de meeste snelheidsovertredingen. Als je met 80 door een woonerf gaat rijden wordt het natuurlijk een ander verhaal.
De politie gaat niet zomaar een paar dagen in protest: de actie start vandaag en loopt tot en met 28 maart. Gedurende anderhalve maand zal de staatskas dus wat minder inkomsten hebben. In plaats van bekeuringen deelt de politie overigens nog wel waarschuwingen uit. Je bent dus bij deze gewaarschuwd voor waarschuwingen.
Foto: Een Dodge Challenger die nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de politie, gespot door @kuifje
seatleon zegt
“Als je met 80 door een woonerf gaat rijden wordt het natuurlijk een ander verhaal.” Ik weet niet waar de schrijver woont, maar nergens wordt in verhouding zo hard gereden als in 30-zones en woonerfen. Ik woon ook een smalle weg in een 30-zone. Net 1 auto breed en nog presteren sommigen om daar 50+ te rijden. Het zijn ook altijd dezelfden. De politie? Die heb ik nog nooit gezien hier. Als ik de politie wel zie rijden in een 30-zone is het vaak ook veel te hard en altijd in de richting van het bureau dat daar gevestigd is. Kortom, de pakkans in woonwijken is al dramatisch laag en hierdoor verandert niks.
Loek zegt
@seatleon: dit. Ik woon in een 30-straat maar iemand die daadwerkelijk 30 rijdt is meer uitzondering dan regel. Dat terwijl er twee gigantische drempels liggen, eentje waar zelfs een standaard Cooper S (zonder verlaging) moeite mee heeft zonder te schrapen, waar je op 30 km/u al bijna je ruggengraat door je schedel voelt vliegen in een hoge crossover. Hoe men het presteert, geen idee. Maar het is inderdaad volkomen waar dat er soms wel het dubbele van die 30 wordt gereden en geen haan die er naar kraait.
seatleon zegt
@Loek: daar verbaas ik me ook over. Sommigen vliegen echt met snelheden over drempels heen dat ik denk hoe blijft het heel. Daar ij valt mij dan met name de snelheid op kruisingen op. Dat het niet vaker misgaat.
christian85 zegt
@maas88: ik maak mij niet druk om het feit hoe die wagen heel blijft, ik maak mij druk om het gedrag en aangezien agenten in de 30-zonea nauwelijks actie ondernemen spreek ik de hardrijders zelf aan als ik weet waar ze wonen. Gewoon verbaal overigens. Tja, ooit zal ik eens een verkeerde persoon tegenkomen maar dat boeit mij niet, ik hoop gewoon kinderlevens te redden bij diegene die mij wel begrijpen als ik ze aanspreek.
wimof zegt
Frietjes worden koud, een running gag in België.
machielvdd zegt
Dit was alleen een voorbeeldje van een snelheidsovertreding die verder gaat dan een lichte overtreding, meer niet. Langs mijn huis wordt trouwens nooit veel harder dan 15 km/u gereden, als je het wilt weten. Dat is het voordeel van wonen in een doodlopend zijstraatje ;)
seatleon zegt
@machielvdd: dat had ik door hoor. Dit is gewoon een van mijn (vele) ergernissen in het verkeer. Als ik dan een keer een aanleiding heb om die te ventileren kan ik het gewoon niet laten.
AudiRS zegt
@maas88: handhaven in 30 zones gebeurt weinig. Dat komt omdat veel 30zones niet aan de eisen voldoen. Een 30 zone is een verblijfsgebied voor alle verkeersdeelnemers. Die kan nooit een doorgaande weg/route zijn. Maar alleen bv een wijkje links of rechtsaf. Daarnaast moet ie fysiek zijn aangepast voor 30. Dus drempels, versmallingen enz. Gemeentes kwakken vaak zomaar ergens 30 borden neer waardoor deze niet aan de eisen voldoen em handhaving vaak niet plaats kan vinden.
seatleon zegt
@audirs666: dat is een fabel. Als er een bord staat 30 is het 30 en kan er gewoon gehandhaafd worden.
potver7 zegt
Ben benieuwd. Zou me niet verbazen als de conclusie is dat een staandehouding met een waarschuwing véél effectiever is dan post van het CJIB op de deurmat.
DeWitteCondor zegt
@potver7: dat denk ik dus ook. Een keer vermanend worden toegesproken face to face door een platte pet maakt meer indruk dat een anoniem acceptgirootje op de mat.
OT: geef die agenten in godsnaam wat salaris erbij. Gevaarlijk en onvoorspelbaar werk en er zijn al zoveel tekorten aan agenten. Dan maar wat minder subsidie naar de EV’s ;)
Erik zegt
Platte petten hebben ze al lang niet meer op, als ze al überhaupt wat op hebben trouwens. Dan ben ik misschien nog van de iets oudere generatie toen de Rijkspolitie nog bestond, maar altijd een correct uniform dat gezag uitstraalde en waarbij je het wel uit je hoofd liet om ‘raar’ te doen/reageren.
rutgerg zegt
@Erik: ik vind de huidige zwart gele uniformen meer gezag uitstralen dan de rare witte regenjassen met oranje helmpjes waarmee de heren destijds uit hun Porsche stapten hoor…
berlinetta zegt
@Erik: Ik vind het huidige uniform toch wat stoerder staan dan dat circuspakje dat ze eerst aan hadden.
Grifo65 zegt
Mee eens. Maar dat levert minder geld op voor staatskas. Nog effectiever is invordering rijbewijs en enkelslot. Maar dat laatste zou ik nooit willen* Wat mij betreft geen max op wegen met matrixborden. Aanpassing max naar verkeersaanbod.* behalve voor proleetjes die zich niet weten te gedragen. Oplossing: max vrij naar gedrag. Strafblad , rijvaardigheid, drugsvrij enz.
alpina007 zegt
Gazzzzzzz 🔥🔥🔥😂😂😂
flatsix010 zegt
Betekent dit ook minder mobiele flitsers?
lennyv87 zegt
@flatsix010: Nope, stonden nog mooi bij Zuidbroek vanavond. En ik zag hem te laat 😅
kniesoor zegt
Wel prettig, dat l*llige boetes voor een paar kilometer te snel even niet doorkomen. Behalve als die via flitskasten komen dan.
autogeak zegt
vgm doet de Politie überhaupt nooit iemand staande houden voor een paar kilometer te snel.
MarcoM zegt
Eindelijk gaan ze eens staken voor een betere CAO. Wel 150 miljoen uitgeven voor een belachelijk schilderij, maar onze dienders en zeker ziekenhuispersoneel in de kou laten staan.
mashell zegt
Je snap populisme goed maar hoe het echt in elkaar zit, snap je niet. Dat geld voor dat schilderij is eenmalig, het schilderij wordt niet minder waard en kan eventueel als onderpand gebruikt worden. Geen enkel probleem om dat aan te schaffen. niet eens een discussie waard.
Maar salarissen van politie en zorgpersoneel verhogen dat kost veel meer: miljarden en dat elk jaar opnieuw. Zowel de zorg als de politie klagen over de werkdruk (dat doet overigens bijna iedereen in Nederland) maar ze staken voor meer geld. Niet voor meer collega’s, ze streven dus geen oplossing van het pijnpunt na, volgend jaar is het weer hetzelfde.
En waarom eigenlijk meer geld, omdat een deel van de zorg het afgelopen twee jaar druk gehad heeft (degenen die met coronapatiënten werken), een deel zich te pletter heeft verveeld (degenen die er waren voor de patiënten waarvan de operaties zijn afgezegd) en deel dat het nog heel druk gaat krijgen (GGZ om de schade veroorzaakt door de corona maatregelen te behandelen)? Ook heeft de politie het de afgelopen twee jaar met al die restricties eerder rustiger dan drukker gehad.
AudiRS zegt
@mashell: Verdiep je eerst even in de materie aub voor je onzin gaat roeptoeteren.
MarcoM zegt
@mashell: wat een verhaal maak je ervan. Volgens mij heb je de strekking niet begrepen, geen probleem hoor, het is ook mijn mening, er worden miljoenen besteed aan zaken waarvan men niet eens weet waar het is gebleven en de meest nijpende zaken worden steeds vooruit geschoven. Zo ik stop nu, want dit is Autoblog en geen klaagblog. Prettig weekend alvast.
Shaw zegt
Mensen die hier een deugextase beleven door over elkaar heen gevallen hoe absurd te hard rijden in 30 zones is… ik denk dat iedereen het ermee eens is. De grootste en meest er boetes, daar waar dit artikel volgens mij op doelt, worden uitgedeeld op snelwegen. Conflictvrije rechte wegen waar je met snel(ler) rijden geen vlieg kwaad doet. Maar dan moet deze journalist ook nog even beginnen over de inmiddels achterhaalde achtergrond van 100km-6-19h de stikstofuitstoot…
mashell zegt
Een limiet is een limiet. Op de snelweg kunnen je met een enkele agent duidelijk meer mensen controleren als in een 30 zone bij een school. Dus je geeft aan meer mensen het signaal dat de limiet wordt gehandhaafd. Als je niet handhaaft loopt het uit de hand, dan gaat de gemiddelde snelheid op de snelwegen en daarmee de gevaarzetting omhoog. Rijdt maar eens precies 100 waar/wanneer je 100 mag, je bent de langzaamste, het begint al weer uit de hand te lopen. Over de noodzaak van de 100 kun je discussiëren, dat is politiek, die kan ook een andere oplossing kiezen voor de stikstof problematiek (minder veeteelt…), maar dat heeft met de handhaving niks van doen.
dedon zegt
@mashell: Je kan dan arrogant doen alsof je de waarheid in pacht hebt(En dan iemand verwijten dat hij populair doen, haha), het tegenovergestelde is echter waar. In de wijken en dreven zitten ze je op te bumperen of voorbij te scheuren, terwijl je ze op de snelweg weer voorbij gaat. Waarom? Juist omdat alleen daar gecontroleerd wordt. En dat weet men!
degrotemuis zegt
Benieuwd of er weer meer boetes komen. De vorige soortgelijke actie was goed voor flink wat boetes onder mijn collega’s. Agenten die niet meededen of 140 IPV 120 kmh op de snelweg toch echt wel té snel vonden. Nee, alleen staande houden voor kleine vergrepen deden ze tijdelijk niet. Alsof ze je eerder wel aan de kant zetten voor bijvoorbeeld 128 IPV 120. En 30 wegen controleren, tja .. Hier loopt een 30 weg die 30 is vanwege sportclubs, daarvoor was die gewoon 50. En da’s terecht hoor! Op dagen dat er getraind wordt of wedstrijden zijn is het ook druk met veel kinderen op fietsen en ouders met de auto. Op verzoek van die sportclubs en buurtbewoners is daar wel eens gecontroleerd, ook omdat er helaas best wat lichte ongevallen waren. Vrijwel alle boetes waren voor ouders van kinderen van die clubs of buurtbewoners zelf en onder de 10kmh te snel. Reacties als: Ja, pakken ze mij met 35, laten ze echte hardrijders aanpakken… Lastig om het goed te doen als politie.
Redrum zegt
Dit is typisch, hard roepen dat voor mijn deur er te hard gereden wordt maar zelf onderweg zich schuldig maken aan dezelfde fouten. Tegenwoordig is 30 de norm wat op vele plaatsen wel correct is maar een pervers effect teweeg brengt waarbij men voorbijgestoken wordt door fietsers en steps wat echt niet minder gevaarlijk is.
Een ander voorbeeld is de plaats waar ik woon, daar geldt een algemene voorrang van rechts.
Hier krijg je situaties waarbij (piepkleine) zijstraten voorrang krijgen op 50/70km/u wegen. De plaatselijke bewoners gooien zichzelf de weg op en zitten al klaar om hevig te gesticuleren naar de aankomende bestuurder die tegendraads voorrang dient te verlenen. Waarop diezelfde buurtbewoner een stuk verder de meeste verkeersregels aan z’n laars lapt, bewust of onbewust.
Het slaagt soms gewoon op niets.
Ik denk er het mijne van en probeer mijn rijgedrag aan te passen naar de situatie. Dit wil zeggen sneller dan 120km/u wanneer dit perfect mogelijk is en in een lege straat waar 30 mag, soms een criminele 40 zal rijden. (Onbewust meestal)
dree16v zegt
Goed om te weten. Buiten de bebouwde kom tel ik er voor het gemak altijd 20km bij, als het verkeer het toelaat, snelheidlimieten in NL zijn belachelijk.
minimarcos zegt
Tja minder snel een boete is nog steeds een boete, of ie nu na 1 of 3 maanden op de mat ligt, beetje sigaar uit eigen doos…
718s zegt
Ik rij electrisch, ik stoot niks uit, en ik rij altijd 30 te hard…alleen niet in de bebouwde kom. (dan hou ik me netjes aan de snelheid).
dedon zegt
@718s: Ik neem aan dat je een grapje maakt, met geen uitstoot? En wat dan het wat het opwekken van die elektriciteit? En het bouwen van dat ding? Laat staan wat al dat Lithium delven kost. Ik ben ook niet roomser dan de paus, maar je moet geen onzin praten.