Dan kan de jeugd crossen met een schoon geweten.
Ondanks dat bomen graag CO2 lusten (volgens de biologen), is crossen op een motorfiets met verbrandingsmotor niet heel milieuvriendelijk om te doen. Maar ja, als je wilt motorcrossen dan moet je er toch wel op uit, alhoewel crossen over de drempels in Capelle aan de IJssel ook een enerverende ervaring zal zijn.
Gelukkig heeft auto– en motorfietsfabrikant KTM de oplossing voor jou. Ze zijn de afgelopen tien jaar bezig geweest met het ontwikkelen van een elektrische junior motorfiets. Het resultaat is de KTM SX-E 5. Je kan hem het beste zien als het elektrische alternatief op de KTM 50 SX.
Deze compacte crossmotorfiets wordt aangedreven door een elektrische motor. Deze wordt door een lithium-ion accupakket gevoed. Volgens KTM is het vermogen goed te doseren en is de motorfiets nog altijd zeer wendbaar. Hoeveel vermogen de motor levert, wordt niet vermeld. Het gewicht eveneens niet. De wendbaarheid wordt mede gegarandeerd door de WP XACT 35 voorvork en de WP XACT schokdemper.
Er zijn zes verschillende modi qua vermogen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je meteen met je kroost naar de EHBO-post toe moet. Het begint bij een beetje vermogen, maar op standje zes krijg je de melding READY TO RACE, net als in de KTM X-Bow het geval is. Mocht je interesse hebben in de KTM SX-E 5, het is niet @CasperH met een helm op die je ziet, op de foto’s. De KTM SX-E 5 is specifiek voor kinderen van drie tot tien jaar oud.
Dutchdriftking zegt
Prima ontwikkeling. Lekker in alle rust door het bos knallen!
blackmilo zegt
@dutchdriftking: tot jij een wandelaar tegenkomt en hem met 80 km/h het ziekenhuis inrijdt.
Dutchdriftking zegt
@blackmilo: Wat doet die wandelaar dan ook op een crossbaan?
janmetdelangeachternaam zegt
Voorstander van elektrische auto’s, maar bij een motor lijkt het me echt 3x niks, totaal geen beleving naar mijn mening lijkt me. Een elektrische cruise motor zou ik beter begrijpen, bij een crossmotor haalt het het ruwe eraf.
rrvliet zegt
@janmetdelangeachternaam: Als je tijd hebt om te genieten van het geluid ga je niet hard genoeg.
brammetjedeb zegt
@janmetdelangeachternaam: een mountainbike maakt ook geen geluid, kan je toch ook aardig gekke toeren mee uithalen… Helemaal prima zo’n electrisch ding. Zou op meer motoren mogen, of die achterlijke driewielers en quads…
fanboy zegt
@janmetdelangeachternaam: Voor de rest van het mensen in het bos, of naast de crossbaan, is het wel fijn.
por100 zegt
@janmetdelangeachternaam: het is anders zeer intensief en gaaf om er mee door het bos te rijden hoor. En mijn onderarmen waren destijds best getraind met die droge koppeling duc. Sindsdien nog meer respect voor normale crossers. Dat lijkt mij echt slopend …
Hoe het ook zij. Het schakelen en geluid mis je waarschijnlijk niet … nadeel is vooral dat er maar weinig crossbanen zijn hoewel er binnenkort eentje wordt geopend in Haarlemmermeer enkel voor elektrische crossers.
potver7 zegt
Milieuvriendelijk door het bos crossen kan al jaren hoor. Er is tegenwoordig zelfs een ruime keuze in e-mtb’s! ?
w0ut zegt
Wordt het wel moeilijker om ze te betrappen met die stille motoren. Bodemverdichting, reliëf verstoring en spoorvorming blijven wel een dingetje.
towi1989 zegt
@w0ut: Het is ook niet de bedoeling met dit ding in natuurparken te lopen stunten
por100 zegt
@w0ut: Als je op bestaande paden blijft is de bodem verdichting en andere zaken ook maar minimaal. Zeker niet meer dan een paardenpad of een fietspad waar ff een betonplaat voor wordt neergelegd.
breakingpoint zegt
@w0ut: ben jij een wout misschien? ?
fmgarcia zegt
Een paard met een kakfilter.
fastforward zegt
Lol @ laatste zin.
willy01 zegt
Rijd zelf enduro en houd van de geur en het geluid al is het 4 of 2 takt. Toch ben ik grote fan van heel het elektrisch gebeuren omdat dit terug heel wat deuren voor deze sport opend !
Nu kan je bijna nergens meer komen of je bent een millieucrimineel.
Toch 2 min puntjes ivm elek rijden.
-voetgangers horen je id slecht aankomen
-laadpalen in het bos?:)
Foramen zegt
@willy01: Ktm heeft jaren terug al iets gepresenteerd waar ze met verwisselbare accu’s werken, dit zou natuurlijk heel interessant kunnen zijn, in plaats van een jerrycan sleep je een accu mee in je bus.
Daarnaast lijkt het door de titel net alsof dit de eerste is echter zijn ze er al jaren, en leuk!
sudbina zegt
Gaaf. Van KTM heb je al “volwassen” electro crossers en voor de kleintjes heeft Torrot nu eindelijk serieuse competitie.
Lijkt me wel wat als opvolger voor de PW50 van mijn kleine man.
emping zegt
Vroeger op zondag middag half brak van het weekend op de Piaggio NTT met Michelin Reggae all road banden door de bossen van de Loonse en Drunense duinen crossen. Heerlijk!
cazzo046 zegt
@emping: Haha, deed ik ook, maar dan op n Kreidler.
cabriohater zegt
In principe ben ik een voorstander, het heeft ook voordelen zoals dat je ermee door het bos kan zonder overlast. En waarschijnlijk is hij een stuk minder onderhoudsgevoelig dan een normale crossmotor.
Tegelijkertijd ben ik sceptisch, buiten de prijs om zijn elektrische motoren gewoon een moeilijk concept. Je kan maar een heel erg beperkte batterij meenemen, en dan maken ze nog crossmotoren en superbikes ook. Meestal rijd je op een crossmotor niet constant 45km/h door de bebouwde kom maar verspil je enorm veel energie. Met benzine niet zo boeiend, maar met een accu…
por100 zegt
@cabriohater: dat klopt wel ja. De zero die wij hadden in 2012 was zeker op mul zand binnen no time leeg
xytras zegt
Een elektrische motor zal best meevallen, ook een elektrische cross/enduro. De afwezigheid van geluid levert het voordeel op dat je ook hoort wat je motor aan het doen is. Voor de volwassenen is er de KTM freeride E-XC, weegt 111 kg en aangezien er altijd wat meer koppel is, best ok als ik de reviews mag geloven. Actieradius is 80km normaal rijden, uiteraard minder als je als een pro bezig bent. Op zich is dat meer dan genoeg, je wil geen 80km op een crosser zitten…
Rudy zegt
@xytras: als je net als mij offroad ritten rij is 80KM aan bereik wel beperkt, normaal rij je een ronde tijdens een offroad rit en tank je (zeker met een 2 takt zoals ik zelf rij). Met een elektrische motor is dat best een uitdaging…… Daarnaast weegt zo’n fiets dus behoorlijk wat meer dan een vergelijkbare motor en levert hij minder dan de helft van het vermogen. Alta (falliet gegaan) had best een paar leuke opties, met beperkte range als grootste nadeel. Op de crossbaan voldoet zoiets best…. alleen heb ik wat moeite mijn 2 takten in te ruilen voor zoiets….
xytras zegt
@rudy: idd spijtig dat Alta failliet is gegaan, had ook versnellingen, koppeling en voetrem, zoals een normale motorfiets, bij KTM staat de achterrem, waar normaal de koppeling zit.
Persoonlijk vergelijk ik een beetje met mijn eigen XR ivm lengte van de ritten, na een 60 km begint het al behoorlijk pijn te doen, iets te smal en mogelijk te zacht zadel.
supercarboy zegt
Leuk speelgoed wel