Hoezee!
Net als een groot aantal automerken probeert ook bij zijn modellengamma groener te maken, door deels of volledig elektrische voertuigen te introduceren. BMW was er redelijk vroeg bij met de i3 en de i8, maar een SUV die enkel op stroom kon rijden, die ontbrak vooralsnog. De Beierse autofabrikant is vandaag een stap dichterbij het opvullen van zijn portfolio. Het merk heeft zojuist namelijk bekendgemaakt dat de iX3 gereserveerd kan worden.
Hoewel de productie van de auto pas in 2020 start in BMW’s Chinese fabriek in Shenyang, geeft het merk zijn klanten nu al de mogelijkheid een aanbetaling te doen voor de iX3. Wanneer geïnteresseerden 1.500 euro overmaken naar de Duitsers, dan reserveren zij voor hen een exemplaar. Voor klanten die een iX3 resereveren, heeft BMW een aantal overbruggingsaanbiedingen klaarliggen. Het merk biedt zulke klanten voordeligere leasecontracten aan voor de X3 xDrive20i, de 530e of de i3.
De BMW iX3 werd vorig jaar geïntroduceerd als (praktisch productieklaar) studiemodel. De auto moet voorzien worden van een volledig elektrische aandrijflijn die goed is voor meer ddan 270 pk. De batterij heeft een capacteit van 70 kWh en daarmee moet de auto ongeveer 400 kilometer ver kunnen rijden. Met een snellader kan de auto in 30 minuten volledig opgeladen worden.
kempenaer zegt
Ongeveer 400 km. Ja ja…
Hou maar rekening bij normaal gebruik op zo’n 200 km zoals bij al de andere BEV’s.
Ja als een slak achter een vrachtwagen met de kachel uit dan haal je wel 300 km.
flutterby zegt
@kempenaer: 400 zal WLTP zijn en 300 reële kilometers moet dan goed te doen zijn. Als ze de 300 niet halen kunnen ze beter direct het verkoopbord in de voortuin zetten. Ze hebben met de i3 namelijk toch al flink wat ervaring opgedaan.
alassad zegt
@flutterby: Denk het niet. 70 kwh batterij, met de aerodynamics van een X3… denk dat je makkelijk ~280 wh/km doet.. dus meer dan 250 km kun je wel vergeten.
Snap niet dat BMW met zon kleine batterij-capaciteit op de proppen komt. Bij geboorte al niet levensvatbaar dit concept.
laptom zegt
@alassad: Tesla komt ook gewoon uit met een Y met 60 en 70kwh. Lijkt me toch prima voor 400km.
flutterby zegt
@laptom: BMW kan helemaal geen EVs maken op het niveau van Tesla. Kijk naar de concurrentie van de Y, die zijn allemaal 80k instap ipv 60k met alles erop.
kennone zegt
@kempenaer: ze zullen binnenkort wel met een range extender komen. Dan rijd je netjes 1 op 8 verder als de batterijen op zijn??
fromtheg zegt
@kennone: nee in plaats daarvan is er reeds een hybride variant van de X3.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ben benieuwd hoe ver de auto in de pratijk komt. Met een SUV heb je natuurlijk wel als voordeel dat je meer batterijcapaciteit kwijt kunt.
tvklarenbosch zegt
@bmw2coupeeigenaar: dat valt wel mee, ze gaan niet de hoogte in met de batterijen. De vorm is eerder een nadeel door de hogere luchtweerstand. Het is niet voor niks dat Tesla eerst met een sedan kwam (als volumemodel).
lekkerlinksrijden zegt
@bmw2coupeeigenaar: en waarom? Bodem blijft exact hetzelfde als je er een sedan koets op zet. Je komt met een suv juist minder ver door meer luchtweerstand
Dutchdriftking zegt
Deze of een E-tron?
ghost zegt
@dutchdriftking: ligt eraan. Vermoeden is dat de E-tron een hogere vanafprijs heeft dan wat deze zal krijgen. Bij het zien van de foto’s en impressie vermoed ik dat deze start bij 60-70k.
gregorius zegt
@ghost: dat zal wel moeten; aangezien de E-tron op elektrisch vlak beter lijkt te zijn dan deze.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik heb die E-tron afgelopen weekend voor het eerst zien rijden. Eerste indruk was dat hij er totaal niet uitziet als een dure Audi. Van een afstandje lijkt het wel een kaal uitgevoerde Q5.
tortuga zegt
@berlinetta: heb vorige week ook 3 met Duitse platen achter elkaar zien bollen. Maar goedkoop zach het er niet uit. Zeker niet die met camera spiegels. Heeft veel weg van de Q8 vond ik.
ericc zegt
Wacht wel op de IX3M met 700 pk…….
tjorque zegt
@ericc: ik op de i5m touring
Die komt er op een dag wel (net zoals wereldvrede enz.)
cpp1 zegt
Ziet er goed uit deze X3
Design_Driven zegt
Nog geen prijs bekend? Dan wacht ik wel even. Op zich best een goede lease kandidaat.
freezzr zegt
Ik rijd deze X3 maar dan een diesel variant. Verbruik is 6.5 op de 100km (en ik rij aardig door) dat valt mij enorm mee voor zo’n sloep…
thomasthomas zegt
@freezzr: nou sloep hmm… sloepje
freezzr zegt
@thomasthomas: verkijk je er niet op, de huidige X3 is groter dan de eerste generaties X5…
thomashofman1 zegt
Geen slecht idee
dare2think zegt
Toch best creatief hoe ze een klant aan hún elektrische auto’s willen verbinden en daar al aan beginnen als de auto zelf er nog niet eens is! Zijn duidelijk bang dat men als eerste elektrische leasert geen BMW maar een Kona kiest…
Als je vanuit BMW kijkt, dan hebben ze door de energietransitie een serieus probleem: wat BMW altijd onderscheidend maakte tov andere auto’s (dikke zes in lijn, achterwielaandrijving, goed sturen en rijden) is in elektrische auto’s allemaal niet meer aanwezig, sterker nog, BMWs gaan meer op de rest lijken omdat élke BMW nu eenmaal ook zo’n dikke pil aan batterij in de vloer moet krijgen.
Kortom, dat ze nu klanten naar het merk lokken met leuke deals is zo’n gek idee nog niet. Dat garandeert loyaliteit wanneer het merk zelf weinig meer betekent.
freezzr zegt
@dare2think: die auto is al zo goed als klaar. Wat een stuk onzin tekst heb je geschreven, je hebt een Alfa zeker?
dare2think zegt
@freezzr: Wat een onzin reactie
freezzr zegt
@dare2think: ik had een langere onzinnige reactie verwacht.
gregorius zegt
Het is een BMW: Het wordt een goede auto maar veel te duur.
Dat ze met maar 70kWh komen lijkt mij een enorme fout; dat moet minimaal 85/90 zijn voor een auto met de prijs van een medium-range X3 –> want dat zal zn prijs worden: vergelijkbaar met de uitvoeringen 1 of 2 onder de X3M.
Daarnaast kan ik me op het moment niet voorstellen dat ze iets in die i3x gaan stoppen qua techonologie waardoor het 1 of 2 stappen beter is dan de I-Pace of the E-tron.