Ook al is de maximumsnelheid op de Nederlandse snelweg nog lang niet homogeen, de olievlek die 130 km/u heet breidt zich langzaamaan uit. Vanaf morgen mag je ook 130 op de A16 en de A73.
Op de trajecten A16 tussen de Moerdijkbrug en knooppunt Zonzeel en tussen knooppunt Galder en de Belgische grens gaat de Vmax omhoog naar 130, en ook op de A73 tussen Venray en Overloon gaat de snelheid omhoog.
Je zou ook in één keer alles naar 130 kunnen zetten, maar dat zou veel te makkelijk zijn natuurlijk. Stukje bij beetje is veel leuker kennelijk. “Op een aantal trajecten wordt de snelheid pas verhoogd wanneer er veiligheidsmaatregelen zijn genomen”, zo omschrijft Rijkswaterstaat het. Dit komt op mij wat kolderiek over, maar enfin, ik denk dan af en toe ook heel simplistisch.
Toch kan ik me niet aan de gedachte onttrekken dat als onze overheid gewoon alles in een keer 130 had gemaakt, we heus niet plotsklaps een verdrievoudiging van het aantal verkeersdoden hadden gezien. Het had wel een hoop gezeik gescheeld, dat wel..
Handige kaartjes met de nieuwe 130-zones vind je HIER (A16) en DAAR (A73)
widodh zegt
130km/h blijft de reinste onzin. Brandstof verbruik schiet omhoog en tijdswinst is nihiel.
Probleem is dat nu al het lease volk (waar de baas toch betaald) vrolijk 140 tot 150 gaat rijden en zo het verbruik alleen nog maar verder naar boven gaat.
Ookal zijn auto’s de afgelopen tijd schoner geworden, dan zijn ze bij 120 NOG schoner dan bij 120.
Ja, het verschil tussen 120 en 130 is groot in verbruik. Luchtweerstand schiet omhoog na de 100km/h. Voor een verdubbeling in snelheid is 4x het vermogen nodig.
griffendahl zegt
@widodh: Wat een frustratie, zit het je zo dwars dat jij geen auto van de zaak krijgt?
Je snapt toch zelf ook wel dat het niet om het milieu gaat, milieu is alleen maar een manier om extra geld van je bevolking af te troggelen.
Persoonlijk vind ik 130 wel echt een goed ding, vooral omdat de grote landen om ons heen (Frankrijk, Duitsland) dit ook hanteren, het eerste stapje naar een over Europa uniforme wegenverkeerswet kan ik alleen maar toejuichen.
widodh zegt
@griffendahl: Ik werk voor mijzelf en heb niet klagen. Ik bespaar brandstof bewust. Heb verder ook nog een M5 en mooie motor voor het weekend, dus daar ligt het niet aan.
Het is juist zo raar, overal moeten we milieudoelstelling halen, maar we gaan wel vrolijk alles naar 130 gooien.
Ik noem het hypocriet omdat het dus blijkbaar gaat om meer accijns vangen dan écht het milieu uitsparen.
reistje zegt
@widodh: En die M5 rijd je ook alleen met 100km/h om het milieu te sparen?
Ben het er wel mee eens dat het eigenlijk alleen opschiet als het wat rustiger is, dat ze die 100 stukken allemaal 120 maken zoals in Belgie dat je bijna overal 120 mag dan mogen ze 130 van mij weglaten.
widodh zegt
@reistje: De gemaakte kilometers met die M5 vallen in het niets tov de daadwerkelijke reiskilometers die ik maak.
Tijdens mijn dagelijkse vervoer let ik wel degelijk op verbruik en de M5 is er voor zo af en toe een leuk ritje.
griffendahl zegt
@widodh: Tuurlijk is dat hypocriet, maar moest je daar nou die leaserijder voor bashen… ?? Ik lease en rijd daar voornamelijk zuinig mee. Ik heb daarnaast ook privéauto’s waarmee ik absoluut geen brandstof probeer te besparen, de brandstof is veel te duur om er niet enorm van te genieten ;)
Design_Driven zegt
@widodh: je hebt helemaal gelijk maar onzinnig is het niet. Iedereen die denkt dat dit gedaan is om ons een plezier te te doen is erg naïef. De enige reden voor dieet plan waren verkiezingswinst en door hoger verbruik meer accijns naar binnen harken.
Emile_Benz zegt
@widodh: uh, bij mij is het verschil in verbruik tussen 120 en 130 echt niet zo groot of schrikbarend hoor. Ik heb dan weliswaar een E39 523i ipv een E../F10 M5. Trouwens de F10 M5 rijdt op papier zuiniger dan de mijne op papier doet (waar ik zelf weer onder weet te zitten qua verbruik).
jzaero zegt
@Emile_Benz: Verschil is wel degelijk groter dan je denkt. Meestal cruise ik netjes op 100 en 120 waar de snelheid niet hoger mag, dan gaat het nog, dan rijd ik 1:11,5-12 (verschil tussen 100 en 120 is ook groot trouwens). Bij 130-140 begint ie al richting 1:10 te gaan en ik heb ook tijdje 200km 150-160 gecruised in de nacht en dan gaat verbruik richting 1:8-9. Het is het verschil tussen iets meer een halve tank en iets minder dan driekwart tank bij aankomst (ruwweg een kwart). Moet wel toegeven, als ik eenmaal boven de 140 rijd, dan heb je ook vaak dat je moet remmen voor langzamer verkeer en weer gas moet bijgeven om weer op snelheid te komen.
jzaero zegt
@widodh: Snelheidswinst scheelt wel redelijk. Ik rijd regelmatig richting het Zuiden, normaal doe ik over 189km 1 uur en 50min met 120 op CC. Met 130-140 zit ik algauw tegen de 1 uur en 30 min. Gemiddeld dus op 120km/u rijd ik 103km/u en bij 130-140 rijd ik 126km/u. Toch aardig verschil (maar alleen haalbaar op lange afstanden). Plus verbruik ligt stukken hoger, bij 120 rijd ik 1:11,5, bij 130-140 rijd ik 1:9,5.
TDI-goeroe zegt
dat stuk tussen Venray en Overloon van 120 is/was ook werkelijk belachelijk, dat kun je toch niemand wijsmaken…
Mika_Hakkinen zegt
@TDI-goeroe: Amen.. vooral het stuk na Venray tot Overloon, middle of nowhere. Maar goed, voortaan lekker doorrijden dus!
rob68 zegt
Maak me geen reet uit. Rij toch al constant 140…
amgpower63 zegt
Stoere jongen ben jij zeg.
En nooit een bekeuring krijgen zeker? Haha sterke verhalen altijd.
glennie zegt
@amgpower63: je kan prima constant 140 rijden zonder bekeuringen hoor, zolang je maar goed de berm in de gaten houd voor flitsers
rob68 zegt
@glennie: Juist, en af en toe een boete zie ik als een soort van extra belasting voor het harder rijden.
glennie zegt
@rob68: haha ik heb gelukkig nog nooit een bekeuring gehad, mn vader weet ook al jaren zonder bekeuringen structureel hard te rijden!
645ci zegt
@rob68: in dat geval, je mag ook vast wel meer belasting betalen zonder dat je daarvoor harder hoeft te rijden. Scheelt jou gedoe en is goed voor de economie en het milieu.
Je kunt het alijd navragen bij de belastingdienst, nee heb je…
rob68 zegt
@645ci: Als ik dan geen boet,s meer krijg vind ik dat best.
timberleek zegt
@amgpower63:
Alsof ze continu staan te flitsen.
Ik schaar me ook onder het volk dat structureel 140-150 rijdt in 120-130 gebieden. Maar tot nu toe geen envelop van ontvangen. Flitsmeister helpt al een hoop, maar ook het traject waar je rijdt.
donotfeed zegt
@amgpower63: Stoer of scherp? Ik heb nu 7 jaar een rijbewijs, rijdt op de snelweg zelden zachter dan 140 (als 120/130 is toegestaan) maar heb nog maar één boete mogen ontvangen, ook nog binnen de bebouwde kom. Kortom: met opletten kom je een heel eind.
erce zegt
Dat stuk A16 is toch al een tijd 130?
erreen zegt
Je hoeft niet 130 te rijden, het mag.
oxymoron zegt
@erreen: Helemaal gelijk, maar wat Smoke hierboven ook al aantipt is dat dit ingewikkelde gedoe met wisselende snelheden alleen maar lastig is, een oerwoud aan extra borden vergt en afleidt van de weg. Dit soort regels moet je zo eenvoudig mogelijk houden.
bmwe46csl zegt
Vanaf 150-160 wordt dit pas echt nuttig..