Het ziet er aanlokkelijk uit zo’n glimmend paleis. Maar voor nieuwe auto’s hoef je er morgen eigenlijk niet meer te zijn.
Grote broer wordt steeds groter en groter dezer dagen. En morgen wordt er wat dat betreft weer een negatieve mijlpaal bereikt. We hebben er al enkele keren over geschreven. Maar nu is het moment dat je wist dat komen ging eindelijk daar. Vanaf morgen, 7 juli 2024, zijn er weer wat ‘rijhulp-systemen’ (ADAS) verplicht in elke auto. Het ergste is natuurlijk de ‘black box’ die gaat monitoren wat je ’s ochtends op je brood smeert en hoe je hond heet.
Maar het irritantste is natuurlijk de Intelligent Speed Assistant (ISA). Deze houdt je snelheid in de gaten en geeft een piepsignaal als je je aan het misdragen bent. Je kan het (voor nu) nog afzetten, maar ja, dat is een kwestie van tijd natuurlijk. Alle auto’s die vanaf juli 2022 nieuw op de markt kwamen (nieuwe modellen) moesten ISA al hebben. Maar vanaf morgen moeten dus ook modellen die al op de markt waren en nog nieuw verkocht worden er ook aan geloven.
Het systeem afzetten kan, maar elke keer als je de auto start moet het weer aanstaan. Fabrikanten moeten dus naast de startknop een sneltoets maken om alles af te zetten. En dat kost natuurlijk geld. Er zijn daarnaast nog wat meer items verplicht vanaf morgen. Te weten: verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen, een voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen en last but not least voorbereidingen voor een alcoholslot. De Nannystate heeft dus weer keihard toegeslagen.
Nog even over de black box: het is dus de bedoeling dat dit ding 30 seconden voor en 10 seconden na een ongeluk dingen vastlegt. Zaken zoals snelheid, stuurstand en al dan niet aanstaan van lichten. Waarbij de snelle denker al opvalt ‘handig dat ze 30 seconden voor een ongeluk gaan opnemen’. Dat wil dus zeggen dat de auto die data altijd monitort. Maar in theorie alleen in geval van een ongeluk ook opslaat. Gesprekken worden volgens de overlords niet opgenomen. En aan de verzekeraar zullen ze de data ook niet verkopen. Heus waar. Tot over een jaar of tien natuurlijk.
Wat velen niet weten is dat de Black Box stiekem al lang in veel auto’s zit. Fabrikanten liepen al vooruit op de zaken. Voor de liefhebber van premium BMW 5-Serie’s heb ik het even opgezocht. De pre-LCI F1X is de laatste die geen black box heeft. De LCI vanaf 2013 wel. Dus @willeme moet zich gedragen in zijn diesel-beuker.
wimbers zegt
ik voorzie gouden handel voor de betere tuners die dit weten te koppelen aan je voorkeurprofiel of sleutel.
wat een nonsens opties allemaal..
Richmond zegt
En wanneer dat gebeurt dan wordt het weer opgenomen in de regels voor de apk.
Jacco zegt
Ook al zou het voor de apk verplicht worden kun je er nog omheen werken door simpelweg een paar schakelaartjes te plaatsen op een onopvallende plek om deze systemen in of uit te schakelen zodat het bij de apk gewoon lijkt dat alles werkt, denk echter wel dat je dan storingsmeldingen voor lief moet nemen, als je ook deze professioneel laat wissen zullen ze het wss zien bij de apk, maar ook daar kan een computertje voor zorgen die een nep signaal send naar de auto computer dat het allemaal nog net als of werkt.
Enige gezeur wat je kan krijgen is dan de verzekering bij een eventueel ongeluk
Fernando zegt
Heb sinds een 2 jaar een Genesis G80. Prachtige auto, fijn afgewerkt en een Limousine om mee te rijden maar die GDV piepjes waren er teveel aan.
Een goede tuner, IT´er heeft het aangepast. Als ik met mijn sleutel de auto start geen piepjes, met de 2de sleutel werkt alles zoals fabriek hem heeft afgeleverd.
Voor elk probleem is er een oplossing.
De EU zou zich beter bezighouden met wat werkelijk belangrijk is voor de Burger. Ten eerste zorgen dat energie in het algemeen weer betaalbaar word. 0% BTW of belastingen op stroom of gas. Komt onze economie dubbel en dik ten goede. Leven en productie word goedkoper waardoor er ruimte is voor expansie, export, koopkracht.
verdebosco zegt
De EU is hier finaal uit de bocht gevlogen. Erger, denk niet dat dit het einde is. Al deze verplichtingen zijn een opmaat naar een verplichte autonome auto. De Heilige Graal volgens EU-ambtenaren voor veiligheid. Wordt natuurlijk niet hardop gezegd, maar kijk goed naar de ontwikkeling en daar is ADAS level 5 SDV (auto). Verplicht vanaf 7 juli 2042, schat ik zo. Met alle tussenstappen waar Google, Microsoft en Tesla nog schathemeltje rijker van zullen worden. Nog wat EU-gelobby, oh ja een schijn-boete van de EU erbij (“kijk die EU het beste willen voor haar burgers”) en wij belastingbetalers, autoliefhebbers, vrijheidgenieters zijn weer de l.., klos.
William zegt
Dealers mogen het niet doen, maar via een apparaat op de OBD poort moeten goede specialisten toch de ellende kunnen beperken?
Zo niet dan zijn alle auto’s van na juli 2022 niet meer interessant wegens chronische en gekmakende ergernis.
lpgbarrel zegt
Nou maar je wordt meer afgeleid van het piep en getril!
mjpamsterdam zegt
Mijn “ oudere “ Volvo is zo gek nog niet. Best wel veel assistentie-systemen maar geen bemoeienis.
alfagtv6 zegt
Zeker dat ISA, wat een ellende, elke morgen weer door 3 menu’s om uit te zetten. Aangezien ik gelijk wil wegrijden en het systeem niet zo vlot opstart ben je in de praktijk dus tijdens het rijden door de menus aan het zoeken om uit te zetten. Niets veiligs aan dus.
Richmond zegt
Maar dat ligt aan jouzelf, omdat je het perse wil uitzetten terwijl je weet dat die later weer aan staat en niet heel even geduld hebt om het uit te zetten voordat je wegrijdt. Dus je maakt het zelf onveilig. Je gordel doe je als het goed is ook meteen aan en niet pas als je de straat uit bent
Johanneke zegt
Daarom heeft auto #3 gewoon weer een nieuwe distributieriem gekregen. Bouwjaar 1993, gietijzeren Japanse 16 klepper erin, die gaat nog wel even mee.
Is wel serieus iets om rekening mee te gaan houden dit. Echt geen zin in die big brother shit. Niets te verbergen, maar vooral dat gepiep bij te hard rijden iedere keer uit moeten zetten is natuurlijk verschrikkelijk irritant.
Allison Burgers zegt
Misschien naast Greta op de A12 gaan zitten?
ericc zegt
Juist een tocht gedaan door Indiana US met Ford T-birds. (Jaren zestig en zeventig). Zalig cruisen zonder idiote rijhulpsystemen. Zalig gewoon!!!!!
vetnek zegt
Ik rijd al sinds 2011 met hulpsystemen die ik niet uit kan zetten en ben nog met d’r getrouwd ook!
roideshollandais zegt
Ik vind dit gewoon een stap te ver… Onder de noemer “veiligheid”, word onze privacy steeds minder en de overheid steeds autoritairder. En de burger pikt dit zomaar, zonder zich er vragen bij te stellen.
papa zegt
Heb ook Isa in mijn cla, gelukkig gaat het makkelijk uit
wimof zegt
Mijn T4 is in België voor mij een bedrijfswagen, 168€ wegenbelasting, (nog) geen beperking in Wallonië, waarom zou ik mijn goedkope degelijk gebruiksvoorwerp vervangen, hij heeft nog maar 552100 km, verbruikt 7.4l diesel en 1 liter olie per 15.000km, banden gaan op de aangedreven wielen 115.000km mee en in mijn koplamp mag ik Osram nightbreakers zetten zonder een optiek van 15000 € te moeten vrezen.
Johanneke zegt
Zo dan die koplampen. Heel leuk een dure auto, maar een koplampie kan al 5k kosten als ie kapot is, of erger, gejat wordt. Schijnbaar worden porsche lampen veel gejat omdat ze goed zijn om wiet mee te kweken. Energiezuinig en komt weinig warmte bij vrij.
bietje zegt
Rijbaan-assistentie is wel zó f*cked-up !
Als mensen niet zelf op de juiste baan kunnen blijven rijden, moet je ze rijles verplichten. Niet ze nog ongeoefender laten door het maar gewoon over te nemen.
Mijn Golf heeft rijbaan assistentie en dat heb ik gelukkig blijvend uit kunnen schakelen. Maar soms wordt ik in een huurauto nog wel eens verrast door ‘iets’ wat ineens aan mijn stuur begint te trekken.
Moet toegeven: in zeer slecht weer rijdend in een milde file heeft een noodremsysteem een keer mijn ass gesaved 🙏🏻
erik911 zegt
Zo, nóg meer redenen om ook mijn heerlijk getunede 320i Touring uit 2014 zo lang mogelijk te blijven doorrijden. Wát een auto is dat, zalig zonder die betutteling, frutsels en stekkers… (maar geen nood: heb wel zonnepanelen, lever batterijen netjes in en we scheiden thuis al ons afval…)
Diesel Rocks zegt
Nergens staat dat je als automobilist ook verplicht bent om deze systemen te gebruiken. Dus gewoon uitzetten met een dongle en een app, voor je eigen veiligheid.
motorhead zegt
Best wel spannend hoe dat uit gaat pakken. Misschien leuk als AB er een keer een inhoudelijk artikel over schrijft?
Trojan zegt
Het volk maximaal betuttelen en laten volgen door een alsmaar uitdijende overheid? Laat dat maar aan de EU over.
JelmerS zegt
DAt hele ISA gebeuren werkt dus eigenlijk non conform de verwachtingen, is daar geen handige advocaat voor die daar raad mee weet?
ronaldotour zegt
Er zitten ook wel positieve kanten aan, bijvoorbeeld dat er na een ongeluk gekeken kan worden of iemand te hard reed en met verkeerde verlichting reed. Gisteren in de stromende regen en tegen donker aan reden er weer veel auto verlichting chauffeurs rond, die denken dat het dan inschakelt.
Verder vraag ik me af, het piepen bij snelheidsoverschrijding gebeurt dat bij de gps snelheid of de teller in de auto die standaard altijd te veel aangeeft?
Joris24 zegt
Ik rij nu nog oude frikadellen, want ben geen fan van afschrijving. Maar ooit zal ik ook aan deze idioterie moeten geloven. Hoe makkelijk zijn deze systemen permanent uit te schakelen? Als je niet in je baan kunt blijven, verdien je qat mij betreft überhaupt geen plek op de weg… en dat geldt voor wel meer van die nare systemen.
MarcoM zegt
Fijn doortuffen in de V70R dus.
cloverleaf zegt
Ik ben normaliter hartstikke pro-EU maar waar de EU veelal onterecht de schuld krijgt voor nationale idioterie is het hier wel degelijk de EU die de weg kwijt is. Voor commercieel en publiek vervoer snap ik al deze verplichtingen nog maar voor personenauto’s dit allemaal verplicht maken gaat mij veel en veel te ver!
Dit zijn allemaal systemen die zeer sterk gebouwd moeten zijn want ze moeten een impact met aardig wat G’s kunnen maken. Daarnaast zijn het complexe systemen die bij bepaalde intervallen gechecked moeten worden. Dit kost allemaal onnodig veel geld en onderhoud, alleen om de wegen een paar procentpunt veiliger te maken.
techniekmeneer zegt
Onlangs een auto uit 2023 gekocht, ik denk dat ik de komende jaren ook geen jongere auto meer ga kopen.
Al denk ik wel dat op termijn tuners hier wel wat mee gaan kunnen.
papa zegt
Denk het niet, geen verzekeraar die gaat betalen als je je veiligheidssystemen hebt laten verwijderen…
ronnys zegt
Nee dan lekker je vertrouwen geven aan een Indonesiër en een Turk om de bedrijven failliet te laten gaan, het eten duurder te maken en de stroom en belastingen te verhogen!
En als je normaal rijd heb je ook geen last van piepen wegens de snelheid.
Maar een aso is alleen op de wereld en de rest moet zich maar aanpassen en aan de kant gaan…
Richmond zegt
Ben benieuwd hoe de verzekeringen hiermee omgaan. Gaan ze niet uit betalen als je niet je rijhulp systemen gebruikt? Dat kunnen ze tenslotte in je blackbox zien.
Gulli zegt
Ik rij een twee weken oude auto met een aantal van dit soort systemen erin.
Ik heb voor de gein de snelheidswaarschuwing een dagje aan laten staan nadat ik hem (gelukkig permanent) uit heb gezet. In mijn 1-serie nog geen gepiep maar wel een knipperend snelheidsbordje in je dashboard. Als ik zie hoe vaak hij het op die ene dag al fout had heb ik er nog even geen vertrouwen in dat dit systeem automatisch weet hoe hard je mag.
Als ik het goed begrijp wordt dit ISA systeem gefaseerd ingevoerd. Nu een knipperend lampje dat je uit kunt schakelen, daarna een piepje dat je uit kunt schakelen. Nog even en je kunt ze natuurlijk niet meer uitschakelen. De volgende stap is dat de auto gaat ingrijpen, even de motor inhouden om te laten merken dat je te hard rijdt (naast het knipperen en piepen dus). De volgende stap is dat de auto gelimiteerd wordt op de geldende maximumsnelheid. Dus dan kún je er niet eens meer overheen (volgens mij zit er nog wel een soort nood-kickdown in om het even te overrulen).
Dit soort systemen gaan dus dalijk steeds verder met ingrijpen. Maar als hij dan vervolgens op een vrije snelweg 50 gaat rijden omdat hij een bordje verkeerd heeft gelezen (wat dus CONTINU fout gaat momenteel!!!) vraag ik me af hoe veilig dat is.
En dan heb ik het nog niet eens over werkzaamheden gehad. Mijn vorige auto ging op de noodrem toen ik een vrachtwagen wilde inhalen en hij het te eng vond. Met als gevolg dat er bijna de afdruk van een Mercedes ster in mijn achterklep zat.
Oussie zegt
Tja. Daar rij ik dan dagelijks in een Corvette C6.
En iedereen vragen of dat te doen is met brandstof en onderhoud…
Is maar net wat je belangrijk vindt.
Alleen de gedwongen leasers hebben een probleem. De rest kan zelf kiezen!
Net als met pinnen of cash betalen.
Wil je de transitie naar Big Brother helpen of vertragen.
degrotemuis zegt
Inderdaad lekker doorgeslagen en daarbij het doel voorbij gestreefd. ISA is gewoon dom, zo vaak als het ernaast zit. En omdat het ook bij 1 km/h overschrijding meteen jengelt ondanks dat auto’s structureel de snelheid iets te hoog aangeven, maakt het juist een extra irritatie- en afleidingsfactor. Kortom, juist gevaarlijker. Of je zet het iedere keer uit en dan heeft het alleen de prijs van de auto opgedreven. En iemand die gelukkig wordt van een rijbaan assistent op een 60 weg? Haal een fietser in, ga naar rechts voor een tegenligger en de auto stuurt juist terug naar de tegenligger. En sommige auto’s doen dat knap dwingend. Knap vervelend in een land waar 60 al jaren het nieuwe 80 is en ook in de bebouwde kom wegen steeds vaker naar dat model ingericht worden…
petroldrinker zegt
@degrotemuis sterker nog er zijn autos die op de ACC volledig voor je gaan sturen, en ik heb al paar x tot bijna tot een klapper gehad omdat hij mij tegenhoudt met het wissellen van banen… echt krankzinnig zulke systemen
Helaas heb ik nog niet kunnen vinden hoe dat automatische sturen uit te zetten (net als ACC zelf naar normale CC omzetten) lijkt mij dat dat moet kunnen op een auto van 2019, maar de dealer claimt van niet, en heb het zelf helaas nog niet kunnen vinden
V8Vantage zegt
Wie heeft er nu rijbaanassistente nodig? De hele wereld blijft óf op de middelste baan plakken of op de linker baan plakken. Niemand die van rijbaan wisselt meer tegenwoordig.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat de 159 nog maar even blijft…
petroldrinker zegt
Tuurlijk, want dat is wat we nodig hebben in de EU, nog meer rubberen stoeptegels en betutteling….
Al die dingen zoals lane assist, BLIS, ACC, allemaal onzin opties, die de autos duur maken, snel totalloss maken bij schade, en ervoor zorgen dat mensen veel slechter gaan rijden omdat ze niet meer opletten want de auto waarschuwt of regelt het toch wel….
petroldrinker zegt
Wat zal de consequenties zijn als de de blackbox eruit haalt trouwens?? ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.