Morgen is het zover: je mag in Amsterdam niet harder dan 30 km/u.
Met de auto door Amsterdam rijden doe je niet voor de lol. Vanaf morgen helemaal niet, want dan is het zover: de beloofde verlaging van de maximumsnelheid treedt in werking. In het grootste gedeelte van Amsterdam mag je met ingang van morgen nog maar 30 km/u.
Dit is al geruime tijd van te voren aangekondigd, dus het is natuurlijk geen donderslag bij heldere hemel. Onder het motto ‘we doen het voor elkaar’ hoopt Amsterdam hiermee het aantal ongelukken te verminderen. Ze rekenen op 20 tot 30 procent minder ongelukken. Daar kan niemand tegen zijn. Toch…?
Als je nog maar stapvoets mag rijden wordt je wel links en rechts ingehaald door fatbikes, maar troost je met de gedachte dat zij dan in overtreding zijn. De maximumsnelheid geldt namelijk voor iedereen, ongeacht je vervoersmiddel. Of dat ook allemaal gehandhaafd wordt is een tweede…
Die vraag kunnen we alvast beantwoorden: vooralsnog hoef je niet te rekenen op consequenties als je per ongeluk iets harder gaat dan 30 km/u. AT5 heeft van de lokale autoriteiten vernomen dat ze de nieuwe situatie de komende maanden eerst gaan ‘monitoren’. Daarna gaan ze pas kijken of het nodig is om te handhaven.
De maximumsnelheid van 30 km/u geldt niet voor heel Amsterdam, maar wel voor een groot deel: het gaat om 80% van alle straten. Die gaan we niet allemaal voor je opnoemen, maar op de website van de gemeente Amsterdam kun je een kaartje vinden.
Foto: 992 GT3 Touring in Amsterdam, gespot door @tiescarphotography
bietje zegt
Pfff… lang leven links-Amsterdam 🤦🏻♂️ …en idd fijn dat de fatbikes en senioren op hun elektrische straatracers zich er ook aan moeten houden (……..)
e36thuglife zegt
Ik doe niet mee aan deze nonsens ik bepaal zelf wel hoe hard ik rij maar leuk geprobeerd.
werf76 zegt
Klopt. Tot 30kmu mag je dat zelf bepalen zolang je artikel 5 van de Wegenverkeerswet niet overtreed.
gregorius zegt
Als oude Amsterdammer: er zitten genoeg straten bij die het prima doen als 50kmh straten, waar ook genoeg ruimte is voor fietsers die nu wel 30kmh straten zijn geworden.
Nou weet ik dat het grootste gedeelte van NL negatief denkt over Amsterdam, maar een ‘echte’ Amsterdammer, dus niet alle nieuwe import, wil zich best aan een regel houden als die regel zin heeft. Is het een slechte regel; dan ‘zoeken ze t maar uit daar bij de gemeente’ en zal men zich er niet aan willen houden.
Ik vraag me af hoe het draagvlak is van veel van deze aanpassingen.
pomoek zegt
Ik denk dat dit voor de gemiddelde automobilist in of door Amsterdam qua reistijd nauwelijks gaat uitmaken. Voor de gemiddelde fietser/voetganger is het fijn.
v10m5 zegt
Te triest voor woorden..,
canon4ever zegt
Mijn advies is dat zij eerst bij de P.C Hooftstraat moeten doen. Daar zijn er genoeg rijke patsers die hun bolides graag willen showen. Tis een éénrichtingsverkeer voor de auto’s, de pakkans is hierdoor ook lekker groot in zo’n smalle straat. KaChing!
jessepinkman zegt
Nóg een reden om Amsterdam zoveel mogelijk te mijden
marcomanta zegt
Heeelemaal gek zijn we onderhand geworden. Schaf alle auto’s maar af, dan zijn we van dat hele gezeik af. Omdat 0,0005 procent zich niet aan de regels houdt, moet iedereen er onder lijden?
Rokende Wielen zegt
Ik vraag me af of een verlaging van de snelheid voor gemotoriseerd verkeer daadwerkelijk zoden aan de dijk zet als het de bedoeling is het aantal ongelukken te verlagen. Als ik naar de gemiddelde weggebruiker kijk wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem (met auto, fiets, OV of benenwagen) dan is men vooral bezig met die smartphone en vaak i.c.m. een koptelefoon in/op de oren. Het enige wat een lagere snelheid doet is iets meer reactietijd geven voor die momenten dat het net fout/goed zou gaan lijkt mij. Maar ja, snelheid handhaven is eenvoudiger te realiseren dan oplettendheid in het verkeer te realiseren…
dawwg zegt
Prima initiatief; ik heb net mijn uurtarief voor klanten in Amsterdam met 20 euro verhoogd; ik zeg: win-win !
kniesoor zegt
Hooguit twee keer per jaar en buiten de spits vanuit een andere grote stad komend, is het OV een prima alternatief. Dus dat gebruik ik dan ook. Maar ja, de gemiddelde bezoeker aan het roversnest, ingeklemd tussen Amstel en IJ, die er vaker heen moet, is er misschien niet mee geholpen.
ukbob zegt
Niemand iets over de 911 op de header foto..?
Het zal wel weer een onmisbaar speciaaltje zijn voor de verzamelaars, maar ik zie vooral:
– waarom is het gros van de 911’s in een saaie kleur terwijl er zelfs in het standaard palet al hele gave kleuren als Gentian blue, rood en geel staan?
– center lock wielen op een auto voor ‘straat gebruik’. Is vast heel stoer in de kroeg tegenover je vrinden met normale wielbouten maar wat moet je ermee?
Dat dus.
jlvanleeuwen zegt
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het verkeersongevallen afneemt maar JUIST toeneemt. De gemiddelde snelheid van auto’s en fietsers is beide 30 dus je komt elkaar altijd tegen bij in en uitritten. Daarbij de gemiddelde fiets in Amsterdam loopt wel harder, de tijd zal uitwijzen of het meer of minder ongevallen zullen worden.