• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf middernacht mag je 130 km/u op de A6*

Auteur: carbert, gepost 16 mei 2011 om 19:55 – 38 Reacties

De A6 over de Ketelbrug. Hier blijft de maximumsnelheid 100 km/u.

*Conditions apply, want alleen op bepaalde stukken en op gezette tijden. Onze minst lelijke minister kon haar plannen namelijk niet zomaar door de kamer drukken.

Vanaf dinsdag 17 mei is er 77 km extra asfalt waar harder gereden mag worden. Op het traject Almere Buiten Oost – knooppunt Joure is de maximumsnelheid tussen 19:00 en 6:00 uur ’s ochtends 130 km/h. Er zijn wel twee stukjes waar de huidige maximumsnelheid van 100 km/u behouden blijft. Dit is op de Ketelbrug (foto) tussen Flevoland en Emmeloord, en op de verbindingsboog Emmeloord.

Op zich wel opvallend dat er hier alleen ’s nachts harder gereden mag worden. Bij onze Oosterburen zijn er veel stukken Autobahn waar juist alleen overdag harder gereden mag worden. Daar kunnen mensen gewoon goed autorijden en wordt de nachtrust van omwonenden boven het milieu gesteld. Daarnaast belemmert de verkeersdrukte hogere snelheden.

Milieu en veiligheid zijn in Nederland de twee hoofdredenen om de verhoogde maximumsnelheid alleen ’s nachts in te voeren. Op de Afsluitdijk (A7) mag er wél dag en nacht 130 km/h gereden worden. We zijn in ieder geval weer een stapje in de goede richting. De cruisecontrol kan voorlopig op 140!

Ook interessant!

  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Zo rijden Italiaanse buschauffeurs [video]
Volgend bericht: 22-jarige crasht onverzekerde Lamborghini Murcielago »

Lees Interacties

Reacties

  1. roy1263 zegt

    16 mei 2011 om 19:59

    Alleen dan maar, en alleen op die weg?
    pff wat een snotneuzen

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    16 mei 2011 om 20:01

    ik ben na diepgaand onderzoek tot de conclusie gekomen dat het ook op de A50 veilig is tussen heteren en Eindhoven minimaal 130km/u te rijden. Zeker buiten de spits, duss… snel een beetje, hoef ik ook niet meer naar camera’s te speuren achter het stuur…

    Login om te reageren
  3. secret92 zegt

    16 mei 2011 om 20:07

    Nu zit je idd met 140 veilig, nu wachten op volgende stijging…. ach voordat de snelheid echt leuk wordt, vliegen we allemaal.

    Login om te reageren
  4. petermb zegt

    16 mei 2011 om 20:11

    YES! Eindelijk vlammen op de A6…

    Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    16 mei 2011 om 20:24

    Ik zag op dat stuk van de A58 met drie banen nieuwe snelheidsborden (met nu nog zwarte tape/plastic erover) met ik neem aan 130 erop (en stukje daarvoor een bord van variable snelheden bla bla). Ben benieuwd hoe ze het daar gaan doen dan.

    Login om te reageren
  6. Benjamin1 zegt

    16 mei 2011 om 20:31

    A16 staat ook in de startblokken, borden staan er al (afgeplakt). Niet dat ik me er iets van aantrek (cc@140)

    Login om te reageren
  7. tha_rizzo zegt

    16 mei 2011 om 20:33

    Juich niet te vroeg, vanaf 1 mei mocht je ook 130 km/h op de A16. Ik zie nog steeds niks anders dan afgeplakte borden.

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      16 mei 2011 om 23:51

      @tha_rizzo:

      Klopt helemaal, morgen een nieuwe kans!

      Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    16 mei 2011 om 20:35

    Zo merkte mijn vader laatst op de afsluitdijk voor het eerst op dat z’n A7 een spoiler heeft. Deze kwam vanaf zo’n 130 spontaan omhoog, lachen!

    Login om te reageren
    • roquez zegt

      17 mei 2011 om 00:51

      @alcantara: slome vent dan die pa van jou

      Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    16 mei 2011 om 20:43

    Whahaha variabele snelheid… ja tussen de 130 en 140 ja :lol: Als er een bordje 130 staat gaat ongeacht het tijdstip bij mij de naald daar ook naartoe hoor!

    Login om te reageren
  10. MAB zegt

    16 mei 2011 om 20:46

    waarom hebben we nou geen duitsland snelheden hier:( echte softe land zijn wij:S

    Login om te reageren
  11. paulsurfing zegt

    16 mei 2011 om 20:54

    mocht dat niet dan

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    16 mei 2011 om 20:55

    Het zal misschien verbazen, maar ’s nachts rij ik meestal trager dan overdag. Ik geniet van de rust en kalmte van een vrijwel lege baan.

    Geen stress, geen haast, gewoon op ’t gemakske, zacht muziekske, sigaretje…

    En dan zou ik dus wel eens aan 100, 110 durven rijden, waar ik overdag meestal tegen de 140 aanleun (vaak aan de verkeerde kant van die 140).

    Bij deze dus: de snelheid moet ’s nachts omlaag. 110 max… Who’s with me?!

    Login om te reageren
    • mrbones zegt

      16 mei 2011 om 20:58

      @Esprit_de_Flandre: ik niet, s nachts rijden er geen irritante mensen met 115 op de linkerbaan

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 mei 2011 om 21:09

        @mrbones: Idd, ik zit lekker irritant te wezen aan de rechterkant… ;)

        Login om te reageren
        • anuspraeternaturalis zegt

          16 mei 2011 om 21:13

          @Esprit_de_Flandre: En dan gaan seinen zeker als er iemand aan >250km/h langs vliegt, omdat je je te pletter schrikt?

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            16 mei 2011 om 21:16

            @anuspraeternaturalis: Volgens mij is 250 geen legale snelheid…

            En nee, seinen doe ik niet. Schrikken ook niet trouwens…

            Login om te reageren
            • secret92 zegt

              16 mei 2011 om 22:50

              @Esprit_de_Flandre: das mooi, want mijn auto haalt t lang niet!

              Login om te reageren
            • anuspraeternaturalis zegt

              17 mei 2011 om 10:03

              @Esprit_de_Flandre: Alsof het er toe doet of het een legale snelheid is? Rijden doen mensen het toch wel.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                17 mei 2011 om 17:42

                @anuspraeternaturalis: Stout hoor!

    • Benjamin1 zegt

      16 mei 2011 om 23:50

      @Esprit_de_Flandre:

      Mwah, kan me er wel iets bij voorstellen, zomernacht, raampjes beetje open.

      Login om te reageren
  13. D-Drive zegt

    16 mei 2011 om 21:18

    Ik ga met E de F mee. De A32 (Meppel-Leeuwarden) is nog rustiger. Midden in de nacht, tegen de vroege ochtend aan, kun je dat hele stuk rijden met slechts 1 of 2 tegenliggers. Groot licht erop, cd erin, cruise control op 110, heerlijk … maar tegenwoordig zonder sjaffie

    Login om te reageren
    • ds3lover zegt

      16 mei 2011 om 21:32

      @D-Drive: te lui om zijn volledige naam te schrijven :p
      OT: in België is het gewoon gevaarlijk om 130 te rijden door de conditie van de snelwegen! wanneer gaat onze regering (die we niet hebben) daar eens iets aan doen?

      Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      16 mei 2011 om 21:32

      @D-Drive: Yeah A32 FTW :D
      is altijd een verademing als je van die drukke A28 afkomt en even het gas in kan trappen

      Login om te reageren
      • vanopzij zegt

        16 mei 2011 om 21:40

        @GWBoes: daarom staan ze daar ook geregeld de staatskas te spekken

        Login om te reageren
  14. piebepost zegt

    16 mei 2011 om 23:34

    Ach, het is een kleine stap vooruit. Beetje bij beetje komen we er wel!

    Login om te reageren
  15. Benjamin1 zegt

    16 mei 2011 om 23:47

    Doet Wouter live verslag langs de A6 zometeen?

    Login om te reageren
  16. thomaz zegt

    17 mei 2011 om 00:08

    En ik maar denken dat op de a6 de minimumsnelheid nu al 170 was.. Zit ik weer verkeerd

    Login om te reageren
    • roquez zegt

      17 mei 2011 om 00:52

      @thomaz: nee hoor klopt, is nu 180 =Vmax+50

      Login om te reageren
  17. tjorque zegt

    17 mei 2011 om 08:59

    cruisecontrol (lees: baksteen) op 135, jeej, 4 min vroeger op het werk…

    Login om te reageren
  18. Sorcerer zegt

    17 mei 2011 om 09:19

    Nog meer conditions apply: bij 130 km/h-wegen is de flitsmarge kleiner: ‘echte’ snelheid van 135 (zou eigenlijk 139 zijn met huidige percentages).

    Komt erop neer dat je op een 130-weg maar 7 km/h harder mag dan op een 120-weg (128 vs 135).

    Tel uit je winst!

    Maargoed, zoals Jan Mulder eerder al lachend zei in DWDD: daar blaas je toch gewoon met 170 km/h overheen? ;)

    (wel even m.flitsservice.nl in je mobiel bookmarken)

    Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      17 mei 2011 om 11:02

      @Sorcerer: ja, dat was ook mijn eerste gedachte toen 130 werd ingevoerd!

      Login om te reageren
  19. Jantje_555 zegt

    17 mei 2011 om 12:36

    dus op je gps mag je dan 135kmu rijden en dan wordt je niet geflitst, dus op je snelheidsmeter mag er dus 145 staan?

    Login om te reageren
  20. zounds010 zegt

    17 mei 2011 om 12:38

    Het artikel bevat een fout: Op de Ketelbrug tussen Flevoland en Emmeloord is in oostelijke richting (naar Emmeloord) de Vmax 100 km/h, in westelijke richting is het 120 km/h. Dit vanwege de oprit in oostelijke richting.

    Login om te reageren
  21. Sprite zegt

    17 mei 2011 om 17:25

    Ik vind de vergelijking met Duitsland niet echt juist; het verschil in nachtrust lijkt me niet echt noemerenswaardig als auto’s 130 ipv 120 rijden. In Duitsland is de Lärmschutz in het leven geroepen, omdat je niet wilt dat er ’s nachts een bolide met 300 langs je huis knalt.

    Login om te reageren
  22. smokin zegt

    17 mei 2011 om 17:25

    En juist die verbindingsboog Emmeloord is zo leuk om met 130 te nemen.

    By the way, op de Ketelbrug mag je de ene kant op 100, en de andere kant op 120. Wat daar nou weer de logica achter is….

    Login om te reageren
  23. tvrspeedsix zegt

    17 mei 2011 om 18:15

    Misschien dat het verschil tussen D en NL in Vmax snachts ook ligt aan het feit dat de meeste snelwegen in NL zo goed verlicht zijn, in tegenstelling tot de meeste D snelwegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North