Je bent bij deze gewaarschuwd: de vliegende auto van PAL-V mag binnenkort de openbare weg op.
Op de openbare weg ingehaald worden door een vliegende auto: het lijkt nog steeds toekomstmuziek. Toch kan het vanaf volgende maand al gebeuren op de Nederlandse wegen. De vliegende auto van het Nederlandse PAL-V wordt namelijk op eigen bodem klaargestoomd voor de productie.
Dat klaarstomen is een vrij moeizaam proces. Dat ligt niet alleen aan PAL-V zelf, maar ook aan alle instanties die hun goedkeuring moeten verlenen. Nu lijkt er eindelijk schot in de zaak te komen. De RDW zal namelijk volgende maand de laatste keuring uitvoeren. Als de PAL-V hier doorheen komt mag de vliegende auto de openbare weg op.
De laatste goedkeuring moet dus nog komen, maar PAL-V ziet dit met vertrouwen tegemoet. Bij alle voorgaande keuringen kreeg de vliegende auto namelijk ook groen licht, zegt directeur Marco van den Bosch tegenover Omroep Brabant. Hij beschouwt het dus slechts als een formaliteit.
PAL-V mag dan dus gaan testen op de Nederlandse wegen en dat zullen ze ook zeker doen. Van den Bosch zegt dat de vliegende auto in de eerste of tweede week van augustus de weg op zal gaan. Degenen die er een willen spotten zullen vooral in de omgeving van Raamsdonksveer hun ogen open moeten houden. Daar is het bedrijf namelijk gevestigd. De PAL-V Liberty kan 160 á 170 km/u, dus meekomen met het verkeer moet wel lukken.
Het duurt nog iets langer voordat de productieversie van de PAL-V ook testvluchten gaat maken. Dat moet in april volgend jaar gebeuren. Onder meer vanaf Gilze-Rijen zal er gevlogen worden. De eerste testvluchten werden al in 2012 gedaan.
Allemaal heel leuk dat dit geregeld wordt, maar is er ook nog een beetje animo? Jazeker, volgens van Den Bosch zijn er al meer dan honderd bestellingen gedaan. De productie is inmiddels opgestart in Raamsdonksveer. De full option Pioneer Edition kost €499.000 exclusief belastingen en is beperkt tot 90 exemplaren. De Sport Edition moet €299.000 gaan kosten.
Via: Omroep Brabant
reactief zegt
Ik vind het echt een vet ding!
Er zal vast weer een hoop gezeur komen dat dit ding niets toevoegt, maar hoe vet is het dat je een vliegende auto kunt kopen en rijden :) Ik zou hem willen iig, ziet er nog tof uit ook!
aschja zegt
Voegt niks toe idd. De infrastructuur totaal niet op ingericht.
flutterby zegt
@aschja: je moet dit denk ik meer zien als een vliegtuig voor op de weg dan een vliegende auto. De concurrentie zal vooral andere kleine sportvliegtuigjes zijn.
reactief zegt
Met logisch nadenken slaat 99% van de auto’s waar iedereen hier op geilt ook nergens op en is de infrastructuur daar ook niet op gebouwd. Want wat heb je aan een leuk rijdende auto met 300+pk.
2scan zegt
In 2006 een keer een gast college op de TUDelft gehad van Robert Dingemanse, ceo en co-founder van PAL-V. Had toen echt niet gedacht dat het nou 14 jaar zou moeten duren voordat dat ding überhaupt de weg op mag. Bizar want was toen al productierijp
dirkv zegt
@2scan: Het heeft allemaal lang geduurd idd, beetje verouderd ding nu. Maar een boer in de VS of Canada kan er misschien iets mee. Kopje koffie bij de buren drinken…
Gulli zegt
Moet dit nou ook botsproeven doorstaan? Of wordt de serie daar te klein voor en krijgen ze vrijstelling?
En hoe zit het met uitstekende delen? Als je een beetje een deftige achterspoiler op je auto wil zetten kan de RDW al moeilijk doen over scherpe randen enzo.
bruinwerker zegt
Ben ‘m nog niet tegengekomen maar lijkt mij supergaaf om ’s morgens vroeg naast de A4 op te stijgen om even later op de bestemming te landen.
mashell zegt
Vliegende auto’s in Brabant? Is het nou alweer carnaval?
porker zegt
Hm. Het is niet eens hetzelfde voertuig op promo film. Waarom zie je geen transformatie van auto naar heli? en waarom zie je dit ding niet opstijgen laat staat vliegen?
leonardodiecabrio zegt
@porker: omdat het geen heli is
mashell zegt
Hmm. Het filmpje laat een helicopter zien die ook kan taxiën. Vliegende auto is wel een tikkie ambitieuze benaming hiervoor.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat je nog altijd moet opstijgen en landen op vliegvelden? Het is dus handig als je bestemming en start adres in de buurt van een luchthaven zijn. Je kan natuurlijk ook op de A4 opstijgen, maar dat gaat de KLPD niet leuk vinden.
risl zegt
Volgens mij zit de engineering naast de A27 bij R’veer, maar bouwen en testen ze ergens in Flevoland.
isleofman zegt
Heeft een korte runway nodig maar kan ook een eenvoudig veldje zijn. Een auto kun je het niet noemen. Is een driewieler / trike, dus qua comfort, veiligheid en uitstoot / prestaties alles behalve een auto. Dan nog wat mij betreft echt een mooi voorbeeld van doorzetten. De type goedkeuringen voor vliegen en rijden zijn uniek. Zit nog veel potentie in lijkt me.