Niet Amsterdam, maar Stockholm gaat als eerste benzine- en dieselauto’s weren uit het centrum.
Als je nog lekker met een CO2-uitbrakende auto rond wil rijden mag dat voorlopig nog gewoon. Zelfs in 2035, als er uitsluitend EV’s nieuw verkocht mogen worden. Er bestaat echter wel de kans dat je op bepaalde plekken alleen nog maar welkom bent als je met een EV komt. Of met het OV.
Dat is niet iets wat zich in een verre toekomst af gaat spelen, want er is een stad die al op korte termijn benzine- en dieselauto’s gaat weren. Het is in dit geval niet Amsterdam dat voorop loopt, maar Stockholm. Het centrum van de Zweedse hoofdstad is vanaf 2025 verboden terrein voor benzine- en dieselautos.
De extreme milieuzone omvat dure winkelstraten en eveneens dure kantoorgebouwen. Als je bij Louis Vuitton wilt gaan shoppen met je G 63 AMG kun je overigens nog wel gewoon parkeren in de aangrenzende wijk Östermalm.
Met deze maatregel gaat Stockholm nog een stapje verder dan Londen. Die wil ook graag zoveel mogelijk vervuilende auto’s weren, maar laat de eigenaren alleen een toeslag betalen. Je komt dus nog steeds volop revvende Aventadors tegen in het centrum.
In het centrum van Stockholm dus niet. Daar zal vanaf 2025 een serene rust heersen. Je zult alleen nog gezoem horen. Oh ja, en de motoren van politieauto’s en ambulances, maar die worden toch overstemd door de sirenes.
Hulpdiensten zijn overigens niet de enige uitzonderingen. Als je invalide bent mag je wel gewoon de binnenstad komen vervuilen. En met bestelwagens wordt ook wat soepeler omgegaan, want die mogen ook hybride zijn in plaats van volledig elektrisch.
Stockholm is de eerste stad met zo’n strenge milieuzone, maar het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn. Het is een kwestie van tijd voordat andere steden (Amsterdam bijvoorbeeld) dit voorbeeld zullen volgen. Gelukkig komen er een elektrische Range Rover en een elektrische G-Klasse, zodat je alsnog in stijl kunt arriveren op de P.C. Hooftstraat.
Foto: Een Singer, door @svdv gespot in de straks verboden zone in Stockholm
pomoek zegt
Det positiva med historien är att det bara är 1600 kilometers bilfärd!
e36thuglife zegt
Niet zo bigi doen met je Ikea praatjes aub
moveyourmind zegt
Beetje vreemd dat je je brandstofauto nog wel in de buitenwijken mag parkeren, want de buitenwijken van Stockholm zijn juist de milieuzones…
de crimilnele milieu zones om precies te zijn.
gilettelubbers zegt
Dit moet mevrouw Halsema toch pijn doen
steephh zegt
Seund. Als men 20 jaar geleden wat meer geld had gestoken in de ontwikkeling van de EV dan had iedereen die het niet interesseert (zegge: 99% van de bevolking) nu daarin gereden ipv in een 1.0 grasmaaier motor. En dan was heel dit beleid niet nodig geweest en kon de petrolhead nog lekker met de wagen de stad in.
mashell zegt
Waarom bestelauto’s uitzonderen? Daarvan zijn er behoorlijk veel in het stadscentrum en die wel meenemen verhoogt dus duidelijk de resultaten.
O plaat zegt
Er zijn nog geen haalbare alternatieven voor bestelwagens
Onehp zegt
Is maar een klein klein stukje van de binnenstad van STHLM. Rij er wel wekelijks maar geen groot erg om om te rijden. Oh wacht, hoeft niet ik pak even de EV dan.
En als de handhaving hetzelfde is als de reeds bestaande milieuzones (Hornsgatan (spijkers en EU6 minimaal) en Fleminggatan (spijkers), dan wordt die gewoon massaal aan de laars gelapt zonder gevolgen. En dat is best jammer. Respect voor de wet is al niet top…. (kijk jaloers naar de Nederlandse handhaving)….
Roskampies zegt
Ai die legendarische Stockholm chase video met die porsche bij nacht door stockholm gaat nooit meer gebeuren.
Wellicht met een taycan….
coupedriver zegt
Dat was nu ook niet echt legaal, dus gewoon een regeltje extra aan je laars lappen 😁
O plaat zegt
Is er een uitzondering voor klassiekers zo als in veel andere steden?