De Formule 1 moet boeiender en daarom komt er een pakket maatregelen aan die het spektakel weer terug moeten brengen.
Het clubje mannen dat het in de F1 voor het zeggen heeft, heeft besloten om het tijdens de race bijtanken te herintroduceren per 2017. Daarnaast moeten de motoren hoogtoeriger en luider worden. Daar houdt de pret nog niet op, want alles bij elkaar moeten de auto’s zo’n 5 tot 6 tellen per rondje sneller worden. Als kers op de slagroom krijgen de coureurs de keuze uit vier verschillende bandencompounds per race.
De nieuwe maatregelen zijn dus al goedgekeurd door de belangrijkste teambazen, opa Ecclestone en FIA-baas Jean Todt, maar voordat ze daadwerkelijk in de praktijk worden doorgevoerd moeten de plannen nog wel langs twee hogere instanties. Overigens blijft het motorenreglement gehandhaafd. Teams blijven dus gebonden aan brandstrofrestricties en turbomotoren met hybridetechniek.
jrk68 zegt
Mogen ze dan ook olie bijvullen?
Als het ja is, dan weten we wanneer Vag in de F1 stapt.
87sandyd zegt
@jrk68: here we go again…
jrk68 zegt
@87sandyd:
Komop man, iemand moest die grap maken, niet zo zuur op deze zonnige vrijdagmiddag.
rolov zegt
@jrk68: ik had weer een grijns. Ze worden gewoon niet oud lijkt het wel. ;)
redbeams zegt
@87sandyd: Hard to believe but it’s the truth ;)
gtwillem zegt
@87sandyd: ik vind sommige oliegrappen echt heel erg goed. Deze is heerlijk cynisch met een licht sarcastische ondertoon op een bedje van ironie. Schitterend toch?
gop1 zegt
@gtwillem: In welk restaurant werk je?
rickvandeven zegt
@gop1: het hè jammer volgende keer betere grap restaurant in eindhoven
Die ken je toch wel?
racerx zegt
@jrk68: They never get old, excellent!
mrrallycross zegt
@jrk68: de auto’s met Audi motoren zullen inderdaad met een dubbele slang moeten worden bijgetanked, een voor brandstof ander voor olie.
hot12345 zegt
-edit: waarschuwing, volgende keer krijg je een ban-
ozer1907 zegt
Ah jammer dat de v8 niet terug komt. (of minder realistisch de v10).
Maar toch. goede ontwikkelingen!
406_v6 zegt
@ozer1907: vergeet de magistrale V12’s van Ferrari niet!!
carmasterr zegt
@406_v6:
Of Matra…hmmm.
jrk68 zegt
@carmasterr:
Kreeg al kippenvel van het idee.
Gelijk weer even dat oude onboardfilmpje van Lafitte uit 1978 in Monza er even bijgepakt. Dat staat trouwens op jijbuis.
Heerlijke beelden uit den ouden doosch….
jobberns zegt
Het klinkt bijna als een 1 aprilgrap, luidere motoren, snellere auto’s, meer spektakel! Maar ik ben voor hoor, mij hoor je niet klagen…
zesinlijn zegt
Hoogtoeriger, meer geluid. Heerlijk!
Dimglor zegt
Nice!
Misschien komen er dan nog eens een paar vlammen in beeld…
Leuk zal het niet zijn voor de pitcrew, maar het levert wel mooie beelden op!
trigger565 zegt
Allemaal wel leuk, hoogtoeriger, luider, bijtanken…maar als er niets wordt gedaan aan de max fuel flow van 100kg/h zie ik hier niets van in huis komen….
jaapiyo zegt
@trigger565: precies, wat heb je aan bijtanken als je nog steeds maar een bepaalde hoeveelheid benzine mag gebruiken. Ok de auto’s kunnen dan aan de start van de race allemaal wat lichter zijn maar of dat nou het probleem is?
Volgens mij hebben de mensen meer problemen met het feit dat de coureurs niet voluit kunnen gaan de hele race omdat ze brandstof moeten sparen.
gregorius zegt
@trigger565: was t niet 100kg per race: of is dat dit jaar verandered, of zijn dat de 2017 regels?
philipf zegt
(Redelijk) goed nieuws!
berlinetta zegt
Dus eigenlijk maken ze de pitstop iets spannender met dat tanken en niet het racen zelf? Er zitten daar echt een paar doorgesnoven opa’s die dit bedenken.
545e60 zegt
@berlinetta: de race zelf wordt ook spannender. Doordat je nu uit meerdere tactieken kan kiezen. Begin je een een heel volle tank, en ben je dus de eerste ronden langzamer. Of juist andersom. Ook de keuze uit 4 soorten banden maakt het tactisch leuker.
jaapiyo zegt
@545e60: De teams zijn zo efficiënt dat al snel de keuze beperkt zal worden tot 1 of twee opties per race. Als je 4 compounds hebt per race zullen er waarschijnlijk al gemiddeld twee feitelijk voor elk weekend afgeschreven worden.
Vooral de teams aan de kop van het veld zullen gewoon de meest gangbare strategie kiezen, hooguit zullen een aantal kneusjes achterin het veld kiezen voor oppertunisme. Klinkt dus leuker dan het is.
gtwillem zegt
Dat tanken vindt ik een goede. Komt eindelijk weer het strategische gedeelte om de hoek kijken (zoals de 4-stopper van Schumacher op Nevers Magny-Cours).
Maar het recept voor meer spektakel is simpel: smallere banden, minder downforce, meer vermogen.
casperfcb zegt
@gtwillem: dan wordt het gevaarlijk geef ze gewoon een v10.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Niet helemaal, het recept is geen downforce en bredere banden.
Elke vorm van vleugels, hoe klein ook zorgt ervoor dat ze niet echt dicht achterelkaar de hoek om kunnen.
Ik zou dus in inzetten op mechanische grip.
Ook zou ik de pitstops helemaal afschaffen, races win je op de baan i.p.v. in de pits. Kunnen ze meteen flink besparen op de personeelskosten.
gtwillem zegt
@jrk68: je hebt weer eens volkomen gelijk: bredere banden is beter voor mechanische grip. En zonder downforce lopen die F1 auto’s weer ouderwets snel op topsnelheid. Mijn beweegreden voor smallere banden was minder grip, zodat voortuibeheersing eerder om de hoek komt kijken.
Ik blijf het raar vinden dat ze er bij de F1 nog steeds niet uit zijn hoe ze het spectaculairder kunnen maken. Als het publiek ziet dat ALMS en GT3 racen spannender is (ik zal MotoGP buiten beschouwing laten, maar die races zijn bijna altijd erg vermakelijk om te kijken), dan nemen ze bij de F1 toch afscheid van de rare regels?
Je kan van de Amerikanen zeggen wat je wilt, maar die weten altijd flink spektakel te bieden. En die auto’s hebben minder downforce, meer vermogen…
trustmeiamanengineer zegt
Klinkt goed, alleen dat van dat tanken weet ik zo net nog niet. Een vuurzee in de pitstraat is wel spannend natuurlijk, maar of het ook wenselijk is?…
stfu zegt
Ik kijk al jaren geen F1 meer, maar tanken ze tegenwoordig niet meer? Zijn die V6jes dan toch zoveel zuiniger? En juist dat tanken en bandenwisselen maakte de race juist vaak extra spannend. (ik keek in de McLaren-Mercedes, Jordan, Ferrari-tijd.
ej20g zegt
@stfu: ze tanken al jaren niet meer, ook met de V8-motoren werd de afgelopen jaren al nietmeer getankt.
stfu zegt
@ej20g: Dan zit er wel een heel grote tank in :o
roppp zegt
@stfu: ze rijden tegenwoordig met een aanhanger
rob5nismo zegt
Dan gaat het na lang zeuren toch eindelijk op de schop
jaapiyo zegt
Ik ben niet weggeblazen. Betere aero wil je juist niet want dan kan je weer iemand niet dichtbij genoeg volgen om ‘m in te halen. Wat je wilt is MOAR POWAH en juist (relatief) weinig downforce. Dan heeft de coureur zijn handen vol aan de auto en krijg je vanzelf spektakel.
giss zegt
Ik ben een redelijk trouwe kijker, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat ze al jaren niet meer tanken. Faal :”D
rolov zegt
@giss: behoorlijk ja. De 2,5 seconden pitstop riepen geen vragen op?
turboturbo zegt
Vergeet niet dat met een halve tank er nogal wat kilootjes weg zijn, en ze dus harder kunnen doortrappen op de banden omdat ze minder de lijden krijgen. Kan dus wat meer gevechten opleveren :)
En die ‘regel’ van hoogtoeriger is ook weer zo’n non-regel. Als de omliggende restricties voor de verbrandingsmotor niet worden aangepast, gaat dat niet gebeuren. Ze mogen nu al 15k rpm maken, maar komen nauwelijks bij de 12 in de buurt omdat het daarna erg inefficient wordt..
406_v6 zegt
@turboturbo: rond 2000 waren de V10’s in staat om 19.000 rpm te draaien; destijds heeft men toen besloten die grens bij 18.000 rpm te leggen ivm levensduur, technisch werd toen 22.000 rpm voor mogelijk gehouden. Nu lijkt me meer toeren voor vooral de Renault motoren niet echt fijn, ze zijn nu al zo onbetrouwbaar als wat.
lekbak zegt
@406_v6: er zijn straat motorfietsen die standaard al 22000rpm maken (250 tot 400cc supersport motoren maken veel toeren). En dat blijft soms ook verbazingwekkend lang heel. Langer dan een paar races duren tenminste.
jaapiyo zegt
@406_v6: ‘Grappig’ genoeg was het juist de Mercedes krachtbron in de tijd van de ongelimiteerde toeren die meestal de geest gaf. Kimi en Juan Pablo worden daar nu nog wel eens zwetend van wakker denk ik.
406_v6 zegt
Herinnert zich een “accidentje” met “ons Jos” met tanken…. was ff wereldnieuws destijds.
Hockenheim ’94:
http://youtu.be/JCykFawdq40
jrk68 zegt
@406_v6:
Zie de foto in het artikel.
Een week later stond ik met zijn helm in mijn handen, daar zat niet veel verf meer op, kan ik je vertellen..
kaasdevies zegt
Ik hoef niet te tanken schat
jrk68 zegt
@kaasdevies:
Als jij je auto na elk garagebezoek afgetankt terug krijgt hoef jij niet vaak te tanken, als ik je verhalen lees.
406_v6 zegt
@jrk68: Modelauto’s hoef je alleen maar af te stoffen….
goodolddays zegt
In iedergeval een stap in de goede richting… Maar moet nog veel meer veranderen…
carmasterr zegt
Die snellere tijden mogen inderdaad wel.
Zeker voor de lagere teams.
Manor’s snelste (grinnik) man, Will Stevens, had zich op P22 gekwalificeerd…in de GP2.
-GP2: 21. Johnny Cecotto Jr. – Hilmer Motorsport: 1:31.049.
-F1: 19. Will Stevens – Manor: 1:31.200.
Dat is toch ronduit dramatisch?
carmasterr zegt
@carmasterr:
Roberto Merhi zou trouwens ook in de GP2 gewoon laatste gestart zijn.
Hij reed een 1:32.038.
Langzaamste GP2 tijd: 1:31.751…
rolov zegt
Jajaaa gelukkig hebben ze ook door dat er geen flikker meer aan Was. Ik ben blij.
kaeser zegt
Waarom pas in 2017 en niet na de zomerstop? Hoe eerder hoe beter. 2017 klinkt zo ver weg…
gerjan zegt
laten ze ook dat kers systeem weg doen. Of je bent beter of niet maar door middel van kers is het toch gewoon vals spelen? Ook graag 2 of meerdere banden leveranciers. En zelf kunnen kiezen waar je de hele race op rijd. Ik denk dat ik wel nooit naar f1 zal gaan kijken. Laatste keer kan mij niet meer herinneren.
gwnbmw zegt
@gerjan: jij bedoelt drs? kers is energie die wordt opgewekt met het remmen en anders de lucht in wordt geblazen, elke coureur mag dat op elk moment van de race gebruiken, de drs alleen op 1 stukkie, binnen de seconde.
gwnbmw zegt
opaatje begint op gang te komen, nou nog die drs eruit, audi de f1 in, 2 banden fabrikanten, v8 erin (of een 10/12, nou we toch bezig zijn) terug naar valencia, zandvoort, monza en imola. dan vrijer met het design, en gaan met die banaan.
jaapiyo zegt
@gwnbmw: Valencia hoeft nooit meer terug, is een ontzettend saai circuit. Zandvoort kan ook niet meer met een F1 wagen en je kan er ook amper inhalen met vleugelauto’s (kijk maar naar de Masters -als die nog blijft bestaan tenminste-). Monza moet natuurlijk wel op de kalender blijven en Imola mag wel terug.
gwnbmw zegt
@jaapiyo: dan kan je wel weer dicht bij huis naar de f1…
jaapiyo zegt
@gwnbmw: Voor mij is Spa dan denk ik alsnog dichterbij (ZO broabant hier) ;). Zal in ieder geval niet veel schelen.
mrrallycross zegt
Dat wordt weer een hoop strategie, leuk. Hoop dat het brengt wat het moet brengen.
testarossa zegt
Loatn ze die oal opoe dr eerst moar eem uut schoppn, pas dan begin ik weer een ‘beetje’ vertrouwen in de F1 te krijgen
gwnbmw zegt
@testarossa: en loat jui nuo meur irst un ndrlnds lis nmen… typefout van het jaar…
stephanotis zegt
Update: Grote kans dat het niet doorgaat, alle teams zijn tegen vanwege de extra kosten, uit veiligheidsoverwegingen, en omdat het een negatief effect heeft op het aantal inhaalacties. De periode met tankstops (1994-2009) bracht de laagste aantallen inhaalmanoeuvres per wedstrijd per circuit, gemeten sinds 1980.
gwnbmw zegt
@stephanotis: vanaf 2013 er niet meegerekent denk ik?