Het CBR heeft in al zijn wijsheid besloten dat examinanten per 2016 gebruik mogen maken van moderne technische snufjes. Want iedereen weet dat elke 18-jarige geslaagde meteen een gloednieuwe S-Klasse met deze hulpjes als eerste auto koopt.
Lane assist, dodehoek-waarschuwingen, parkeersensoren, achteruitrijcamera’s, noem het maar op. Al deze dingen zijn tegenwoordig bij elke fatsoenlijke nieuwe auto als optie aan te vinken. Het zijn nuttige ondersteunende systemen als aanvulling op de rijvaardigheid zoals we die allemaal geleerd hebben. Iedereen weet immers dat het enige waar hij 100% op kan vertrouwen, zijn eigen ogen en andere zintuigen zijn (mits deze goed functioneren).
Per 2016 wil het CBR bij de examens al deze zogeheten advanced driver assist systems (ADAS) toestaan op examens (navigatie mocht al). Helaas voor de dames en met een brakke oog-hand-voet-coördinatie behepte heren: automatisch inparkeren – een functie die het heft volledig in eigen hand neemt – mag nog steeds niet.
Wij vragen ons af: wat is er mis met gewoon old school over je schouder kijken als je van rijbaan wisselt? Op een paar gefortuneerde mensen na beginnen de meeste mensen met een bescheiden tweedehandsje als eerste auto, en daar moet je alles gewoon zelf in doen. En zodra een meerderheid van de auto’s DSG heeft, gaan we dan ook lessen in een auto met koppelingspedaal schrappen?
Er is niets tegen vooruitgang, dat juichen wij toe, maar het is nog vele malen belangrijker dat je gewoon basic goed leert rijden in plaats van als een boterzachte pussychauffeur te leunen op technologie die niet overal aanwezig is. Als de een of andere flapdrol zijn/haar auto in je bumper ramt omdat hij alleen maar met parkeersensoren overweg kan hoef je de rekening niet naar het CBR op te sturen…
wuppie zegt
Slechte zaak…. Rijexamen zou juist veel zwaarder moeten worden…
kylian zegt
Beter verplichten ze die kids examen te doen in een B Ascona, nauwelijks wegligging en de integriteit van een kartonnen doos.
Geen vals gevoel van veiligheid en ze leren wat wagenbeheersing is. Misschien voelen ze zich dan minder onkwetsbaar.
e1000bmw zegt
@kylian: lada, dat is pas goed voor ze.
draadloos zegt
@kylian: en dan de diesel he ?
toeter11 zegt
@kylian: Pak gewoon de 50er jaren MB 190D, lomp, zwaar om te sturen en te remmen. Leren ze het echte rijden!
sabrerator zegt
@toeter11:
Nou, ik heb leren rijden in een diesel E-Kadett. Zonder stuurbekrachtiging.
Dat was ook een hel. Een week voor mijn examen kocht hij een nieuwe, met dit stuk geavanceerde techniek erop. Maakte het parkeren tijdens het examen ineens haalbaar.
mastemaker zegt
Amen!
StefanoDiBosso zegt
Heb altijd in “moderne” auto’s gereden, sinds gisteren zakelijk in een T2 Transporter. Zou verplicht moeten zijn voor iedereen, een weekje in een klassieker rijden. Zou veel mensen goed doen!
jobberns zegt
@StefanoDiBosso: Lamborghini Countach for lesauto!! Lekker met 2 handen schakelen en daarna fijn verongelukken, daar leer je pas van rijden!!
baardmijt zegt
-=edit: doe eens niet..=-
baardmijt zegt
@baardmijt: Het spijt me zeer dat ik blijkbaar iemand op een zeurend been raakte.
Ik houd van klassiekers en gebruik ze ook dagelijks. Maar vandaag de dag een T2 inzetten als bedrijfsvoertuig zou niet snel bij me opkomen.
Vind het overigens alleen maar leuk dat er mensen zijn die daar anders over denken!
lekbak zegt
Man man man.
Zorg eerst maar eens dat ze de basis leren. Echt te belachelijk voor woorden. Straks mogen mensen zelfs met hun mobiel prutsen tijdens het examen, omdat de meeste mensen dat nu ook al doen.
quadruple zegt
Het zijn steeds meer zaken die onderdeel zijn van het autorijden. Goed dat het dus wordt meegenomen met het examen. Je moet nog steeds over je schouder kijken met afrijden. Dat wil de examinator ook nog steeds zien. Verder ben je ook nog steeds verantwoordelijk voor de snelheid. Wat je navigatie ook verder zegt. Het komt er dus op neer dat je gebruik leert maken van hulpmiddelen. Maar jij bent verantwoordelijk. Goeie zaak dus.
mercedesclk350 zegt
Zoals ik hier al lees, andersom zou beter zijn: geef ze les in een auto uit de tijd dat stuurbekrachtiging luxe was, dan kan de auto waarin ze hun eerste kilometers maken alleen maar veiliger en beter uitgerust zijn.
basf zegt
Ook het CBR probeert met de tijd mee te gaan, of dat echter een goed idee is zijn de meningen duidelijk over verdeeld.
alfa147gta zegt
@basf: het lijkt mij persoonlijk juist goed als ze het wat lastiger maken
Hubert zegt
Ik moest ook mijn schoolexamen doen met een telraam, terwijl er volop rekenmachines te krijgen zijn.
Dus waarom blijven deze regels dan ook niet gelden voor auto-examen.
Kwestie van vooruitgang lijkt mij.
sir_smokalot zegt
Als jij je delingen nu met een rekenmachine maakt in plaats van ouderwets te staartdelen, dan lijdt daar niemand onder. Als je een fietser dood rijdt omdat je blind spot detection het even niet deed toen je uit het parkeervak reed zijn de gevolgen een heel klein beetje verstrekkender.
Hubert zegt
@sir_smokalot:
Er wordt tijdens examen evengoed gekeken of je goed om je heen kijkt bij speciale verrichtingen en afslaan e.d.
Al die hulpmiddelen vervangen tijdens het examen niet het eigen inzicht.
Het zijn slechts hulpmiddelen.
ricksmits zegt
@Hubert: maar daar heb jij het fout.. mensen hebben de eigenschap om het zichzelf makkelijk te maken en worden in feite alleen maar dommer.. niemand kent de weg nog tegenwoordig want ze pakken wel navigatie. Dagelijks krijg ik mensen voor me ( schade manager ) die tegen een paal rijden wat eigelijk vreemd is want de parkeersensoren waren stil. Kers op de taart: klant met full option S63 AMG laat auto repareren, krijgt als vervangend vervoer een wat minder uitgevoerde E klasse mee. 2 dagen later belt die op dat de E hardstikke plat is. Oorzaak; S klasse houd automatisch afstand op cruise control en remt ook de auto af bij file.. E klasse niet. Kettingbotsting met 3 of 4 auto’s.
motoragent zegt
Ik zag laatst een BMW i3 leswagen, daar leer je dus helemaal niets van. De eerste keer dat zo’n cursist dan in een ‘normale’ wagen stapt klapt ze meteen op de voorganger omdat ze denkt dat een auto vanzelf remt als je het gas los laat.
metalmike zegt
@motoragent: Meeste mensen lessen in een moderne diesel, dan is de overschakeling naar een oudere auto op benzine ook even wennen. Gaat toch ook (snel genoeg) goed? Paar keer af laten slaan en je snapt dat je wat gas bij moet geven.
papa zegt
Om je vraag over dsg te beantwoorden, ik denk dat dat inderdaad de handbak overbodig gaat maken bij het lessen. Ik heb vernomen dat je als je lest voor vrachtwagen in een automaat dat je na je examen ook handgeschakelde trucks mag rijden.
silenro zegt
@papa: Klopt, dit is de nieuwe regelgeving. Heeft er ook mee te maken dat veel vrachtwagens tegenwoordig standaard zijn uitgerust met een automaat. Uitgezonderd speciale toepassingen (zwaartransport, bouw, etc).
Alleen krijg je nu wel een generatie chauffeurs die niet kan rijden met een doorschakel of double clutch bak. Maar blijkbaar is dat stukje voertuigbeheersing minder belangrijk als het stukje zuinig rijden (wat met een automaat gewoon makkelijker is).
Arnoud zegt
Lessen in een auto met ongesynchroniseerde versnellingsbak en onbekrachtigde remmen is wellicht wat teveel gevraagd. Maar verder zou lessen inderdaad het best zijn in een basic auto. Het is net als hoofdrekenen op school, dat mogen ze ook nooit afschaffen.
stephanotis zegt
Leuke reacties: ik heb al een rijbewijs, dus voor degenen na mij mag, nee moet het allemaal veel zwaarder worden.
Onze beroepschauffeurs doen hun examens al jaren met ADAS, en zijn die nu zoveel minder dan bijvoorbeeld hun Poolse of Russische collega’s die het nog zonder ADAS doen?
Ook voor de meeste meisjes is zelf de verlichting en ruitenwisser inschakelen op hun 1e tweedehandsje best te doen zonder extra lessen.
Bij mijn rijexamen wist ik (i.t.t. “iedereen” @sir_smokalot) dat ik niet 100% op mijn ogen kon vertrouwen, en heb voorafgaand aan mijn rijexamen een paar nummerborden van auto’s op de parkeerplaats bij de examenlocatie uit mijn hoofd geleerd. Anders was ik niet door de ogentest, het lezen van een nummerbord op ca. 25 meter afstand, gekomen.
Arnoud zegt
@stephanotis:
OMFG… Een bril is beneden jouw stand? Of heb je een afwijking die niet te corrigeren is met een bril? In dat geval heb je niks te zoeken op de bestuurdersstoel van een auto.
silenro zegt
@Original_Arnoud: Sommige mensen hebben in dit land last van bijvoorbeeld dyslectie. Wil niet zeggen dat bovenstaande reageerder er last van heeft, maar maakt het niet gemakkelijker. En zo te lezen aan de manier waarop hij het opbiecht geloof ik niet dat hij iets ernstigs te verbergen heeft; dat doen de meesten namelijk niet op een openbaar medium als dit :)
Arnoud zegt
@silenro:
Volgens mij kan je dat gewoon aangeven bij de examinator. Moet je daar natuurlijk wel een verklaring voor kunnen overleggen.
mgmgb zegt
@Original_Arnoud:
Iedereen kan onhandige afwijkingen hebben die niet per se gevaarlijk zijn. Als kleurenblinde focus ik altijd op het zien van een oranje of groen licht bij het stoplicht, rood is zeker overdag voor mij nauwelijks te zien. Als het stoplicht uit staat, neem ik dus de eerste paar tellen altijd aan dat het rood is. Vervelend? Ja, best wel, maar niet gevaarlijk.
drijver zegt
@mgmgb: Dus u vind het niet gevaarlijk om nodeloos te stoppen bij een leeg kruispunt waar de stoplichten niet branden? De mensen achter u denken er wellicht anders over.
sir_smokalot zegt
Speciaal voor u even een toevoeging gemaakt :)
drijver zegt
@stephanotis: Wanneer je bij een examen het nummerbord niet kan oplezen wil dat niet zeggen dat het examen meteen niet doorgaat.
ramon zegt
@drijver: Nou, ze willen wel eens coulant zijn, maar als je dat kenteken écht niet kan lezen, dan gaan ze niet met je op pad.
jobberns zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
niekie1999 zegt
Als 16 jarige die in 2016 voor zijn rijbewijs gaat. Vind ik dit niet zo erg, omdat veel moderne auto’s deze hulpmiddelen hebben.
kylian zegt
@niekie1999:
Volgens mij snap je de essentie niet helemaal.
De pest van al de reut is dat je er op gaat vertrouwen maar nooit geleerd hebt hoe te handelen als het eens niet werkt.
Hoe maak je een noodstop als een ABS/ESP sensor er de brui aan geeft, of hoe corrigeer je in dat zelfde geval een slip.
Zomaar wat basale zaken die je een hoop ellende kunnen besparen.
Daarom vind ik het geen fijn idee dat we mensen de weg op sturen die dergelijke zaken niet meer beheersen en dat in een steeds drukker verkeer met steeds meer afleidingen.
Dan heb ik het nog niet over dames in iets te korte rokjes.
sanderm3 zegt
@niekie1999: wie zegt dat jij na het behalen van je rijbewijs een hedendaagse auto kunt kopen/betalen? Vind het al knap dat je de rijlessen kunt betalen, of doet pappie & mammie dat voor je?
basfiz zegt
Hopen dat je ook de keuze krijgt om het in een echte auto te doen in plaats van een auto die alles voor je doet.
stekel zegt
ik heb ook gewoon les gehad in een oude golf zonder stuurbekrachtiging terwijl dat toen op de meeste auto’s toch al een standaard iets was, kan niet zeggen dat ik er veel slecht van geworden ben.
leer eerst de basis, dan kun je gaan upgraden naar moderne snufjes
derkoning zegt
Een kwestie van vooruitgang alleen maar positief. Net als of die hulpmiddelen je laten slagen het gaat altijd nog om je rijvaardigheid
alfaitak zegt
Dit is belachelijk. Het is nu al gevaarlijk genoeg op de weg.
e1000bmw zegt
“En zodra een meerderheid van de auto’s DSG heeft, gaan we dan ook lessen in een auto met koppelingspedaal schrappen?”
@sir_smokalot: dat bestaat al; lessen en afrijden in een automaat…
silenro zegt
@e1000bmw523i: Begrijpend lezen is ook hier een kunst; er staat toch duidelijk zodra er een meerderheid van de auto’s mee is uitgerust. Nou weet ik de exacte aantallen niet van het wagenpark op ‘S Neerlands wegen maar afgaande op het aanbod aan auto’s die er nu te koop staan is er zeker geen meerderheid uitgerust met een automaat. Iets wat dus wel zo is in de zware bedrijfswagens. Vandaar dat daar inmiddels het examen al is aangepast.
pomoek zegt
Mwhoa, ik heb gelest in een ouwe kadett (met kofferbak!), daarna mocht ik in de Renault 4 van mijn moeder rijden. Het was alsof ik in een tank zat zo weinig zicht had ik om mij heen. Op enkel wat parkeer blikschade na heb ik en de auto het overleefd. Op zich vind ik het niet vreemd als mensen worden aangeleerd met zaken als Blis en navigatie te werken. Maar het moet een aanvulling zijn op en niet een vervanging van het over je schouder kijken.
desjonnies zegt
@pomoek:
Renault 4 fantastische auto was dat !
e1000bmw zegt
@pomoek: @desjonnies: de Renault 4 of de 4CV? Aan de hand van je beschrijving ga ik uit van de 4CV?
De R4 is nu teveel een hipsterautootje geworden…
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/92/62/29/9262291e39571f528b8aa4ed1d2881b2.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies: maar het Viertje had toch geen slecht zicht rondom? Op de exemplaren met geblindeerd derde ruitje na dan…
dewitt zegt
Dit is gewoon voor sorteren voor de autonome auto
desjonnies zegt
Simpel, er slagen te weinig mensen dus maken we de eisen lichter
Doet het onderwijs al jaren -jammer genoeg- ik heb nog Frans en Duits en Engels moeten leren.
Fucking verplicht voor twee of drie jaar !
Arnoud zegt
@desjonnies:
Al vind ik het wel een zeer goede zaak dat er op de HAVO en het VWO tenminste één vorm van wiskunde verplicht is geworden.
huupe zegt
Mooi proces, een klein stukje essentiële informatie niet opnemen in het artikel en iedereen gaat hier los alsof ze aan het reaguren zijn op Geenstijl. “Een kandidaat moet ondanks de dodehoekverklikker toch goed in de buitenspiegel blijven kijken. Systemen zijn immers niet onfeilbaar” De apparatuur mag aan staan,maar veranderd dus niks aan het examen
mgmgb zegt
Ach, ik heb ook les gehad in een auto met ABS, airbags, stuur- en rembekrachtiging, richtingaanwijzers die automatisch terug gaan, ruitenwissers met interval die je niet zelf moet timen wanneer je ze uit wilt zetten. Heel prettig allemaal. En toen ik mijn rijbewijs had ben ik die zelfde avond nog op pad gegaan in een bijna 50 jaar oude bak die dit allemaal niet heeft. Ik denk dat het me ongeveer 10 seconden kostte om eraan te wennen. De meeste mensen zullen zich wel redden, zolang ze de basisvaardigheden maar leren.
robinthecarguy zegt
Goed nieuws voor mij dus :)
citroenvisa zegt
Ik vond rijden met navigatie al een slecht plan…
yupyup zegt
Toen mijn broertje een klein jaar geleden zijn rijbewijs haalde kwam dit probleem al naar voren. Zijn lesauto was uitgerust met een startstop systeem. Onze tweede en derde auto hebben dat niet, dus toen hij de motor liet afslaan raakte hij in paniek. ‘Hij start niet’ zei hij, het probleem was dat hij gewend was de auto te kunnen herstarten met de koppeling, terwijl er bij deze auto’s toch echt aan de sleutel gedraaid moet worden.
Ook de hellingproef had hij niet onder de knie. Zijn lesauto had een elektrische handrem, maar onze tweede en derde auto niet. Les krijgen moet eigenlijk in auto’s met zo min mogelijk opties.
naamloos3 zegt
En zo worden we steeds incompetenter ..
Dutchdriftking zegt
Lijkt me nogal een slecht idee. Gewoon zelf rijden. En anders met de bus.
Sir_Vmax zegt
Worden dure lesauto’s dan
remco_emily zegt
laat ze eerst maar eens de basics en vaardigheden leren. En al heb je het papiertje net op zak. Dan heb je basis van autorijden, dan nog heb je geen ervaring. Technieken leer je wellicht wel maar is niet waterdicht