Een speciaal voor de gelegenheid bewerkt gezegde luidt: what goes down, must come up. Nog een jaartje, en dan krijgen we weer te maken met toenemend fileleed, aldus de mensen die er verstand van hebben.
De laatste jaren werd het steeds rustiger op de weg, met dank aan een minister en haar voorganger die beiden over verstand van zaken bleken te beschikken, en stevig doorpakken niet schromen. Schop in de grond, handjes uit de mouwen, en upgraden dat verkeersnetwerk, zo mogen we het zien. Niet lullen, maar aanpakken.
Door een combinatie van economische crisis (de externe factor in dit geheel) en de aanleg van spits- en plusstroken, wegverbredingen en verkeersmanagement nam het tijdverlies door files en verkeersdrukte op het hoofdwegennet tussen 2008 en 2012 met 32 procent af, een resultaat waarmee je thuis kunt komen.
Ook nam het autobezit onder jongeren wat af, doch dit is een trend die naar verwachting niet doorzet. Na 2014 verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat de files weer toenemen door een aantrekkende economie en toename van het verkeer. Dit schrijven ze in de Mobiliteitsbalans 2013, die vandaag door minister Melanie Schultz naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Zelf dit rapport doorsnuffelen? Dat kan, hier is hij als PDF te downloaden.
Als we nou slim zijn, dan tappen we van die jaarlijkse 20 miljard een paar miljardjes af, en slaan we direct flink aan het asfalteren. Je kunt de ellende maar beter voor zijn, nietwaar?
Foto: autojunk.nl
MAB zegt
Dus eigenlijk is het goed nieuws want economie gaat weer beter (hopelijk).
johanw zegt
zeker dezelfde groep die jaren over heeft gedaan om erachter te komen dat meer asfalt voor minder files zorgt…ahum…
jrk68 zegt
Eerst zien dan geloven, ik zie het nog niet gebeuren dat we over ruim een jaar uit de crisis zijn. Als je het wagenpark wilt laten toenemen zal er toch op zijn minst een begin moeten zijn om die 2 miljoen inactieven aan het werk te krijgen.
azenomei zegt
Het was ook wel de verwachting dat de econonie vanaf volgend jaar weer opklimt. Moet ook niet veel langer duren want de helft van de winkelpanden hier staat leeg.
sjeppie156 zegt
Ik verveel me vreselijk……
Ow uh files op de snelweg gaan meestal nog wel vlot maar rondom een stad a 70 km/h wegen is vreselijk! echt vreselijk!!!! al dat gaaies dat naar huis moet…..
moondustfocus zegt
2015? was vanavond al raak
jrk68 zegt
@moondustfocus:
A13 richting 010 toevallig?
Daar is het op zeker nog een maand chaos. De brug richting de Blijdorp is afgesloten en al het verkeer wordt over het fietspad gestuurd. Succes gegarandeerd tot 25 november.
autogek123 zegt
@jrk68: Ooit wel eens op de N470 Pijnacker Delft /Delft Pijnacker gereden? Dat is een splinternieuwe (sluip)weg tussen Delft en Rotterdam en die staat al elke ochtend en avond vast. Minder files? Zeker in het oosten van het land?
gop1 zegt
@autogek123: Ik kom daar ook bijna dagelijks en het valt me op dat de file vooral staat tussen de twee rotondes in delfgauw en pijnacker. Dat komt omdat mensen verschrikkelijk langzaam reageren en slecht richting aangeven bij rotondes. Voorbij die rotondes ben je vrijwel meteen uit de file.
autogek123 zegt
@gop1: Het staat daar altijd zo vast dat ze een special stoplicht neer hebben gezet bij het industrieterrein. Deze huilde dat ze de rotonde nooit op kwamen. Uhh en de rest van de weggebruikers wel? Nee, zeker vriendjes van de gemeente daar? Een stoplicht om speciaal een opgang van een rotonde voorrang te geven. Belachelijk.
moondustfocus zegt
@jrk68: Daar moet ik normaal wel langs vanuit de Spaanse polder, maar via de horvathweg en de abraham van stolkweg kom ik er ook. Omrijden vind ik minder erg dan hopeloos stilstaan.
faalhaas zegt
http://www.youtube.com/watch?v=tqSGaNU0-ZQ
De filerijders kunnen tenminste hun hart ophalen in 2015 ;-)
Joerek zegt
Dat meer asfalt wel degelijk bij draagt aan minder files is wel heel duidelijk geworden (zie A12 Zoetermeer-Bleiswijk, A2 Utrecht-Amsterdam, A4 Leidschendam-Den Haag). Van praktisch elke dag dik file, naar 0 (tenzij ongelukken).
Graag nog wat bij de Ring Rotterdam voor mij, wat daar is het nog dagelijks drama
midasracer zegt
Ik geloof er helemaal niets van. Zolang mensen fiscaal steeds verder worden gewurgd, zullen steeds meer bedrijven omvallen. Dat levert een domino effect op en zodoende steeds minder mensen met werk, dus minder auto’s op de weg. Zolang de roverheid niet drastische stimuleringsmaatregelen gaat nemen, gaat er in dit land niets verbeteren. Ik vrees voor de toekomst van mijn kinderen, want die zullen na hun studie alleen rokende puinhopen aantreffen.
erwh zegt
Vaker? Zijn die gasten vergeten dat in 2015 de A4 eindelijk is doorgetrokken en daarmee één van de grootste filetoppers (A13) een stuk minder druk zal worden?