Hebben we ons toch mooi een hele tijd druk om niets gemaakt… Alle ‘harde afspraken‘ met omliggende gemeentes ten spijt, gaan we gelukkig over een paar maandjes gewoon 130 rijden tussen Utrecht en Amsterdam. Maar dan wel ’s nachts hè, overdag moet je gewoon netjes met 100 door de trajectcontrole kachelen.
Als je de laatste tijd op de snelweg om je heen gekeken hebt, dan zie je dat er plotseling een heleboel nieuwe borden staan. Dat heeft er mee te maken dat 130 de norm wordt, en overal waar het 120 is, moet dat aan worden gegeven. Op veel plekken zijn er ook tijdgebonden borden, bijvoorbeeld 120 tussen 06 en 19 uur.
Op de A2 wordt het concept waarschijnlijk: 100 tussen 06 en 19 uur (met de trajectcontrole aan), en 130 in de uren hieromheen (met een anders afgestelde of een uitgeschakelde trajectcontrole, dat is de vraag). Onderzoek had al uitgewezen dat de geluidsnormen pas bij 170 werden overschreden, dus dat kan best.
We vermoeden dat Melanie er flinke druk achter heeft gezet om dit ‘cadeautje’, wat eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos is, nog voor de verkiezingen op 12 september voor elkaar te boksen. Scheelt weer VVD-stemmen. Ze gaf eerder al aan dat 120 op de A2 moest kunnen. Een paar dagen later werd dit zelfs 130, maar dan in de nachtelijke uurtjes. Hoewel ondergetekende er destijds weinig fiducie in had, lijkt ze zich aardig van haar speelruimte bewust te zijn geweest, want zoals de zaken er nu voor liggen, gaat dit gewoon gebeuren. Schultz liet dit gisteren in een brief aan de Tweede Kamer weten.
Niet is zeker: als GroenLinks, de SP en de PvdA in september een verrassende meerderheid weten te krijgen, dan gaan deze plannen weer de shredder in, maar daar gaan we maar niet van uit. Nog even een paar maandjes doorbijten dus, en dan hoef je vanaf september alleen nog in de daguurtjes als een totale zombie over de A2 te rijden.
zdev zegt
Kan Duitsland niet even het stukje tussen Amsterdam en Utrecht bezetten?
Autobahn jawohl!
lamborgfan zegt
@zdev: ha! Van mij mag het! Maar ik denk niet dat ik daar veel aan heb in mn fiatje! Bij 150 op de teller (130 km/h gps!) heb ik gewoon een vibrator in mn handen ipv een stuur ghehe
KEV9 zegt
@lamborgfan: daarom zijn dat ook vrouwen auto’s
VeniVidiVici zegt
@lamborgfan: Moet je je wielen eens laten balanceren ;-)
Jantje_555 zegt
kunnen ze niet tussen 06 en 21 uur 130 invoeren en tussen 21 en 06 150 gps snelheid (lekker 160 op de teller)
Fidenza zegt
België heeft bijna overal 130 :D Ik begrijp niet wat het verschil is tussen 10 kmph extra -_-“
oxje zegt
@Fidenza: Het verschil zit em in de hoogte van de boete
flutterby zegt
Zijn de boetes in verhouding bij een vmax van 130 niet hoger?
buckdanny zegt
@Fidenza: Als je dat blijft zeggen schuift t telkens meer en meer op: ‘120 naar 130, ach 10km extra’, ‘130 naar 140, ach..’, ‘140 naar 150, ach…’ Ik snap wel wat dat verschil is.
Fidenza zegt
@buckdanny: naargelang veiligheid van auto’s verbeterd….waarom niet?
widodh zegt
@Fidenza: Omdat auto’s een stuk meer gaan verbruiken boven de 110km/h?
Van 130 naar 140 is een flink verschil in verbruik.
Ook niet iedereen wil 140 rijden, dus het onderlinge snelheidsverschil wordt continue groter.
the-budel-guy zegt
@Fidenza: op dit stuk weg scheeld het 30 kmph denk dat je dat wel merkt.
humpyourdog zegt
@Fidenza: In België mag je maar 120 op de autosnelweg.
lohran zegt
@Fidenza: Bijna overal 130 in België? Dat is niet zo hoor..
oxje zegt
Overigens begrijp ik deze regeling niet zo goed…
Het gaat daar om geluidsoverlast (onzin natuurlijk, maargoed). Als we dan alsnog 130 gaan rijden op tijden dat de meeste mensen daar in het gebied juist thuis zijn (omdat ze wellicht ook gewoon een baan hebben) dan gaat dat z’n doel toch juist voorbij?
oxymoron zegt
@oxje: Mijn woonplaats ligt aan de A28, tussen Zwolle en Groningen. Daar mag binnenkort nog steeds niet sneller gereden worden dan 120 (al doet iedereen dat), maar juist ter hoogte van de stedelijke bebouwing gaat de snelheid over een heel kort stukje ‘s-nachts omhoog naar 130. Om de herrie in de naastliggende woonwijk tegen te gaan wordt er voor ettelijke miljoenen een nieuwe geluidswal aangelegd. Wie het snapt mag het zeggen.
quincy zegt
@oxymoron: ik snap het…
flutterby zegt
harder rijden = meer brandstof per km = meer inkomsten. Perfecte deals!
Helemaal voor de gene met tankpas ;)
C220AMG zegt
@flutterby: Zoals Winston altijd zegt dan maar? Perfect life, perfect deals!
norge zegt
Zo,dan duiken er veel lease bakkie’s de toerenbegrenzer in…
the-budel-guy zegt
@norge: lol in welke wereld leef jij. De meeste (lease) auto’s kunnen gewoon 170.
norge zegt
@the-budel-guy: Als ik 130 mag rij ik al gauw 170 ,of houd iedereen zich plotseling aan de maximum snelheid in Nederland?
RoT___ zegt
@the-budel-guy: In een deel van de wereld waar de vMax op 100 is gesteld.
pietjepuk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
norge zegt
@pietjezeur; Nee hoor ,ik bedoel al die Polotjes en A1 die niet vooruit te branden zijn.
pietjepuk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Tonnie zegt
Ik geef wel een halfuurtje gas richting de autobahn, daar lekker losgoaaan
gedwongenleaser zegt
@Thijsj: gezien je leeftijd heb je vast al heel veel autobahn ervaring, gewoon lekker los gaan is het devies…
jeffreym3 zegt
@gedwongenleaser: Hij bedoelde: ”daar lekker doodgoaaan”
quincy zegt
@Thijsj: draait er inderdaad natuurlijk om dat we lekker met zijn allen mogen losgaan op de A2. Het is gewoon aangenamer rijden als je 130 mag op de A2.
Als de mensen nu ook nog even rechts willen aanhouden daar, dan gaat het helemaal goed!
Maar ik moet het eerst zien dat het allemaal gebeurd. Dit is pure mooimakerij voor de verkiezingen. Tijdje geleden was er nog een nieuwsbericht dat ergens in Nederland de snelheid niet kon worden aangepast, omdat dat dat zo lastig was met de trajectcontrole. Dan zullen ze op de A2 (waar de trajectcontrole nog niet eens actief is richting Amsterdam, stelletje prutsers (professioneel gezien, het is fijn dat die nog uit staat)) wel even variabele trajectcontrole instellen. Ik geloof er allemaal niet zo meer in… Maar de tijd zal het leren.
RoT___ zegt
@quincy: Dat rechts houden mogen ze eens flink op gaan controleren. Waarom denken een hoop mensen dat het rechts houden niet meer hoeft op de A2?
dejviisz zegt
PFFFF wat een verkeersborden / matrixborden fetish heeft dit land zeg .. Ons belasting geld word verspild aan al dat soort onnozel bordjes fetish s’avonds dit s’ochtens dit ..
lekker 115 overal tussen in en dan 24/7…
Jantje_555 zegt
vroeger was het onveiliger met een auto 120 te rijden, nu is het nog steeds een veilig stil salon als je 160 rijdt. maar de groenen hebben alles te zeggen tegenwoordig!
RoT___ zegt
Toevallig dat ik het er van de week nog over had met een collega. Inhaalactie met 1km/u was de aanleiding. Belachelijk om om 2u ’s nachts er nog zo langzaam te moeten. Vanaf Utrecht met 145 op de cruise verder, met teller- en meetcorrectie er af 133km/u dacht ik. Prima snelheid, geen bon.
bempi zegt
Hahaha ik ga me eigen reet likken als er op dat stuk van de A2 130 km/u gereden mag worden met dit gevallen kabinet en het volgende en zelfs de formaties daarna.
quincy zegt
@bempi: ik zou alvast beginnen met schoonmaken dan :P
bempi zegt
@quincy:
lol. Ken er niet bij helaas pindakaas :P
AudiQuatro zegt
owja, vanwege geluids overlast 100km/u max, maar tussen 19.00 en 6.00 mag je 130. En wanneer zijn de meeste mensen thuis? Hoe bedoel je bullshit!
baasbas zegt
Eeuh.. Als er gewoon op papier afspraken staan, dan stappen die gemeentes toch naar de rechter mochten ze het door willen voeren? Er gaat op die A2 geen 130km/u gereden worden, niet legaal althans…