Hint: het is geen Volkswagen.
Nee, dat het geen Volkswagen is had je zelf natuurlijk ook al gezien. Maar de hint zit hem in het feit dat de auto wel zijn naam deelt met een Volkswagen. Je kijkt hier namelijk naar de hoogst onpraktische bagageruimte van een Maserati Bora. Deze opvolger van de Ghibli werd ontwikkeld onder de leiding van toenmalige eigenaar Citroën en alle pedalen waren dan ook hydraulisch bediend, van de rem, via het koppelingspedaal tot aan het gas. Dat kon nogal een uitdaging zijn als je de auto liet afslaan in de versnelling, aangezien het koppelingspedaal dan keihard werd. Ook de stoelbediening en mechaniek van de klapkoplampen waren hydraulisch bediend.
De Bora onderscheidde zich van de optisch gelijkende Merak door zijn 4.7 en later 4.9 liter metende V8, daar waar de Merak wordt aangedreven door een uitgeboorde V6 uit de Citroën SM. Van buiten herken je de Bora het gemakkelijkste aan de achterkant, in tegenstelling tot de Merak heeft deze 70’s supercar namelijk zijruitjes en een achterruit die de lijn van de carrosserie volgt. Ook de glimmende ‘putdeksel’-wielen zijn exclusief voor de supercar met V8.
En juist die achterkant zorgt ervoor dat je in de Bora net wat meer bagage kunt meenemen dan in zijn goedkopere broertje met V6. De afdekplaat voor de motor dient namelijk ook als kofferruimte, met een verhoging in het midden die het luchtfilterhuis en de reserveband wat extra ruimte geeft.
Mocht je je geliefde willen verrassen met een romantische picknick, dan is deze ruimte alleen niet heel geschikt om de mand in op te bergen (als dat al zou passen). Niet alleen staat deze dan vol in het zicht, ook zal de motorwarmte vrijwel ongehinderd door de dunne afdekplaat omhoog komen en zorgen voor gesmolten brie en op zijn best lauwwarme champagne. De kleine opbergvakjes in de B-stijl zijn daarentegen wél een perfecte verstopplek voor een verlovings- of trouwring. Veel meer past er dan ook niet in. Het goede nieuws is overigens dat er voorin de auto nog een bagageruimte is, waar volgens de Maserati-folder zeker twee middelgrote koffers en een beautycase in past.
Dit schandalig mooie exemplaar uit 1975, met de latere 4.9 V8 met 320 pk, wordt op 19 januari geveild door RM Sotheby’s. De geschatte opbrengst is met 175.000 tot 225.000 dollar alles behalve laag, maar in vergelijking met tijdsgenoten van dat andere Italiaanse merk lijkt het een regelrecht koopje te gaan worden.
camber24 zegt
Iedereen die TG keek met het bekende trio herkende het meteen ;-)
sracert zegt
@camber24: Die Bora werd mooi naar de gallemiezen gereden!.
Edge zegt
@camber24: Help mij eens even. Ik herinner mij een aflevering waarin de drie heren een Italiaanse supercar moesten kopen voor (minder dan) 10.000 pond. Hammond had een Dino 308 GT4, May een Lamborghini Uracco en Clarkson een Merak. De Merak lijkt behoorlijk op de Bora doordat ze veel onderdelen delen. Bedoel je die wellicht, of heb ik nu een andere aflevering dan jij in mijn hoofd?
camber24 zegt
@Edge: andere aflevering. May maakte een special over de Bora. Die aflevering van Clarkson herinner ik me ook nog goed: the MIGHTY Merak, herhaalde hij steeds
brankohyundai97 zegt
Ik gokte de hyundai i20, had er niet meer naast kunnen zitten, balen
tenaci zegt
Damn! Wat een heerlijk apparaat! Seventies porno zoals ik het graag zie!
kilum zegt
Een van de weinige Maserati’s die ik echt lelijk vind. De verhoudingen kloppen mijn inziens niet en ligt daardoor niet lekker op het netvlies.
tenaci zegt
@kilum: Bizar zeg, mijn mening is precies het tegenovergestelde. Ik vind juist dat zijn gedrongenheid hem geweldige verhoudingen geeft! Maar hey, we hoeven niet allemaal hetzelfde mooi te vinden!
Pallas zegt
Mooi man, maar toch begeer ik deze auto niet. Vreemd, Italiaanse sportwagen met Citroën-DNA, zou theoretisch mijn ding moeten zijn.
autodrop zegt
Automobiele perfectie!
dawwg zegt
Dat interieur … zelfs in blauw bloedmooi ! En de radio mooi links, er is maar 1 kapitein aan boord in zo’n auto en aan hoeft ie alleen in noodgevallen :)
viezefreddyw zegt
Overduidelijke jaren ’70 styling. Prachtige auto ook maar zijn voorganger, de Ghibli, heb ik altijd veel mooier gevonden.
Daniel073 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
papa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
yipikaye zegt
Stond vroeger één regelmatig bij de tennisbaan.
Zeer mooie auto.
parttimeautospotter zegt
Hoeveel kost dat nog vandaag de dag?
dunhozzie zegt
prachtige auto
e36thuglife zegt
Ja leuke waggi maar zelfs toen konden ze toch wel achterlichten maken die de flow volgen? Deze zijn kapot lelijk net alsof ze van een cheap ass skere aanhanger komen en op de achterkant zijn geflatst.
Dizono zegt
@e36thuglife: de achterlichten van deze waggi hebben ze helemaal niet zelf getekend, maar komen rechtstreeks van een Alfa Romeo 2000 Berlina.
Gulli zegt
Had de Citroën niet de motor van Maserati ipv andersom?
Dizono zegt
@gulli: ja en nee. De motor is inderdaad door Maserati ontwikkeld, maar lag als eerste in de SM en pas later in de Merak. Die laatste had in eerste instantie overigens ook het dash van de SM.
Rob zegt
Helemaal af, zou er best één willen hebben. Ook wel twee. Vijf mag ook.
Ding is namelijk perfect in dit donkerblauw, in geel, in zilver, in rood en in oranje.
Vijf dus gaarne. ;-)
Dutchdriftking zegt
Wat een knapperd!
dare2think zegt
Echt een leuke manier om te zeggen dat er een Maserati Bora geveild gaat worden. Daarvoor ga ik naar Autoblog ;)
spiderman zegt
Die opbrengst wordt zomaar het dubbele, zou me althans niet verbazen. Mooi exemplaar, al vind ik de Merak toch net mooier.
lexaudi zegt
Ik vind ‘m mooi hoor. Is alleen wel $224.000 boven budget en met de veilingkosten erbij waarschijnlijk nog veel meer.
pinut187 zegt
Mooie bak, mooi chique kleurtje ook. Mis alleen een foto van de kofferruimte voor?
alfablog zegt
Mooi, maar uit die Citronënperiode vind ik de Khamsin de winnaar. Ook door de doorzichtige achtrzijde.
lekbak zegt
Ik ben meestal erg slecht in deze spelletjes maar blijkbaar is de bora erg herkenbaar. Schitterende wagen trouwens met evenzo schitterende kofferbak. Handig nee, mooi ja absoluut!
robbie123 zegt
Geweldige wagen! Maserati is alleen interessant tot 1980, daarna is het gruwelijk mis gegaan. Totaal geen eigen identiteit meer. De Tomasso heeft het met de Biturbo goed verkloot en later werd het eigenlijk het zielige broertje van Ferrari, waar het het de hulp van kreeg. Nee, de tijden van de Sebring, Mistral, Indy en dergelijke zijn nooit meer terug gekomen. Om maar niet te spreken over de nieuwe Ghibli. Een geweldenaar in de jaren ’60 en nu het model van een opgeblazen broodzak. Alleen de NAAM Ghibli is nog steeds mooi… Daar veranderd niets aan natuurlijk
mrrallycross zegt
Is dat dat ding die clarckson gesloopt heeft tijdens een Challenger?
Dizono zegt
@mrrallycross: nee, dat was een Merak: https://www.youtube.com/watch?v=lx0S3cIW-q8
jeroenwz zegt
Ik weet het nog zo goed. Ik was 14 of 15 jaar en idolaat van auto’s. We woonden in Boskoop en ik wist uit het Autovisie jaarboek dat de importeur van Maserati in Voorburg zat. De importeur S. Maasland zat niet ver van station Voorburg. Dus op een dag ben ik daar naar toe gegaan. Met de trein. Er naar toe gelopen en met het zweet (angst: wat nu als ze nee zeggen?) gevraagd of ik de auto’s mocht bekijken. Dat mocht. Er stonden een Merak en een Bora en nog wat andere auto’s die ik me niet meer herinner. Het was fantastisch! En aan het eind kreeg ik een ringbandje met A4 (landscape) zwart/wit foto’s van alle toen in productie zijnde Maserati’s.
Ik heb de folder jaren gehad, weet nu niet meer waar hij is gebleven, helaas. Maar de Bora maakte toen erg veel indruk op me…
Vind het nog steeds een prachtige wagen!