Kleine hint: dit ‘busje’ is uiterst geschikt voor het snellere koerierswerk.
Er staat de bestuurder van deze bestelauto namelijk 585 pk tot zijn beschikking, komende uit een door turbo’s geholpen 5.5 V8. Je kijkt hier inderdaad naar een Mercedes-AMG-product, maar niet naar de GLE of GLS die je heel misschien nog zou verwachten op grijs kenteken. Die eerste kwamen we namelijk al eens tegen als bestelwagen, een GLS als klusbus troffen we hier.
Nee, dit is de GLE Coupé in AMG 63-uitvoering, met een voor bestelauto’s oh zo praktische aflopende daklijn. Zou de eigenaar deze auto soms hebben laten ombouwen om zo ongeveer 500 euro aan mrb op jaarbasis te betalen en andere fiscale voordelen te genieten? Vast niet…
De eigenaar is zijn bestelauto in ieder geval beu, want de GLE Coupe 63 staat nu hier te koop voor een niet genoemd bedrag. Op de teller staat slechts 14.500 kilometer, dus je kunt potentieel nog heel wat pakketjes vervoeren. Toch liever diesel stoken? Check dan ook even deze BMW X5 M50d op grijs kenteken.
Met dank aan @milan voor de tip!
spotcrew32 zegt
Wat kost dit nou in vergelijking met normale belasting?
ritchie zegt
@spotcrew32: paar euro’s
stuko zegt
@spotcrew32: ik reed een gewone ML 320 CDI, op grijs kenteken. Kostte me 42 euro wegenbelasting per maand. Op geel kenteken betaal je een 200 euro gok ik.
Als je ondernemer bent heb je dit voordeel. Leuker dan een Caddy ;-)
dailydriver zegt
@stuko: misschien leuker als een caddy. Caddy kunt U ruim aankleden hoor. Caddy Echter wint ten allen tijde kwa laadruimte. De maxi niet meegerekend.
stuko zegt
@dailydriver: tot dat je op vakantie gaat naar Zuid Italië. Die 2 pakken laminaat laat ik wel bezorgen ;-)
Graafke zegt
@spotcrew32: btw en bpm van de consumentenprijs afhalen (wel een paar duizend euro rekenen voor de ombouw naar grijskenteken)
horza zegt
@graafke: Ombouw? Uitbouw bedoel je? Zal geen paar duizend geweest zijn, gok ik…
phevtreb zegt
@spotcrew32: het grootste voordeel is te behalen uit de BPM vrijstelling. Ik weet niet hoeveel BPM je daar in dit geval mee bespaart, maar het is vele tienduizenden euro’s in ieder geval.
De mrb besparing is daarbij vergeleken een lachtertje.
super zegt
“go fast koeriers” vof?
Jochempie zegt
Knap dat daar het fiscale blok in past.
jack_abarth zegt
@jochempie:
Nou inderdaad, daar sta ik dus ook behoorlijk van te kijken!
Dizono zegt
@jochempie: jep, en qua ramen klopt het ook al niet…
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
madmarky zegt
@dizono: 125cm lengte x 98cm hoogte zal misschien nog wel passen maar de linkerzijruit zou dicht moeten zitten.
jack_abarth zegt
@dizono:
Hier wordt niet gesproken over het afsluiten van de laadruimte, zou het goedgekeurd zijn met de achterklep open? Lijkt me vrij sterk, maar het maakt mij wel nieuwsgierig, want dat blok van 125×98 kan ik haast niet geloven dat het past met zo’n vlakke achterruit.
Jochempie zegt
@jack_abarth: Nee, dat moet met de achterklep dicht. Mogelijk dat er een hapje uit de binnenplaat van de achterklep is weggezaagd, waarna het afwerkpaneel er weer overheen is geplaatst. Wat namelijk vreemd is, is dat je de kunststof bekleding van de achterklep weg mag denke: dit wordt vreemdgenoeg gezien als accessoire.
Misschien dat er uit de balk op de bodem van de auto ook nog een stuk gehakt is, om de vloerplaat zo laag mogelijk te laten zakken.
Verder kan het ook nog zo zijn dat de separatiewand zo ver naar voren staat, dat je nog maar met maximaal 1,70m op de bestuurdersstoel kan zitten.
Jochempie zegt
@jack_abarth: Heb de foto’s nog even bestudeerd, het blok moet onder de felsrand door passen waar het afdichtrubber voor de achterklep op zit. Mogelijk is er met die felsrand geklooid. Ik zou me voor kunnen stellen dat de ombouwer er een hap van 20 centimeter breed uit zaagt, om er een plastic plaatje op te monteren waar het rubber verder op klemt. Omslachtige bedoeling, dus het zal daar wel gewoon 98 cm hoog zijn…
v60germany zegt
@Jochempie: misschien staat ie te koop vanwege een fikse naheffing?
rob5nismo zegt
Lelijk hok
Dutchdriftking zegt
Als je zo’n wagen gaaf vind en nooit passagiers hebt, waarom niet?
arias12 zegt
Lelijke schildpad zeg een beetje BMW nadoen nou het is totaal mislukt, want deze schildpad kan niet tippen aan de enige echt X6.
ruzzz zegt
@arias12: Wat mij betreft zijn het beiden behoorlijk mislukte hokken.
trolle zegt
@ruzzz: understatement of the year
rickie2811 zegt
@ruzzz: en ik vind ze toch best wel lekker eigenlijk. Misschien zelfs wel echt mooi te noemen.
luittinke zegt
@arias12: Die “enige echte X6” is in mijn ogen niets meer of minder dan een ontwerp wat zelfs Ssangyong weggegooid heeft indertijd. Zowel de X6 als de GLE vind ik niet om aan te gluren
leaper035t zegt
Netjes omgebouwd.
dedokter zegt
@Dizono
P.s, waar is “Hier”
Dizono zegt
@dedokter: link toegevoegd, scuzi!
dedokter zegt
@dizono: nessun problema!
e270cdi zegt
Ideale wagen voor de plaatselijke nachtapotheek!
Dutchdriftking zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ukbob zegt
Die X5 M50d stond te koop bij de Mercedes dealer.. was dit de opvolger misschien? Dat maakt dan heel nieuwsgierig naar wat de beste man (Óf vrouw!) nu dan rijdt..
peug206 zegt
En ik snap niet waarom mijn pakketjes altijd zolang duren…
reggie-boy_rood zegt
dan ben je gewoon opperbaas!
jeroenwz zegt
Wat. Een. Gedrocht.
De auto voor Quasimodo.
MoeWat zegt
Wat een eindbaas als je dit onder je kont hebt! Tering zeg, wat een gruwelijk bak
ghost zegt
@autoblog: Als het een GLE 63 is, dan is het toch een 6.3 liter V8 turbo geblazen?
jochempie zegt
@ghost: nee, voorheen stond een 63 AMG voor een 6,2 liter V8 zonder kunstmatige beademing, maar tegenwoordig is het een 4.0 of een 5.5 V8 met twee turbo’s, afhankelijk van de auto.
mrrallycross zegt
Ben wel benieuwd naar de reden dat hij wordt verkocht
730ld zegt
Ik vind dit echt een Thijs Timmermans uitvoering. Dit is gewoon slim bpm en btw ontduiken en straks weer ombouwen incl nieuw kenteken. In Waardenburg stond ook een G65 AMG. Kost € 405.497 -/- € 122.240 bpm. Met btw scheelt dit bijna de helft. Niet te geloven dat dit kan en mag.
slickrick zegt
Als ik twee zitplaatsen nodig heb en veel power dan koop ik wel een sportauto. Dit zie je alleen in Nederland , totaal kansloos, doorgeslagen belasting regels.