Wie op zoek is naar een occasion, kan misschien dus maar beter snel gaan kopen voor de schaarste op de occasionmarkt toeslaat…
Geen productie, ook geen vraag. De impact van het coronavirus op de automarkt is inmiddels wel bekend. Althans, niet voor iedereen. Eric Berkhof, algemeen directeur van Van Mossel, zegt namelijk bij de BNR Nationale Autoshow dat het wel meevalt met die teruggelopen vraag. Qua nieuwe orders voor nieuwe auto’s zitten zijn 180 vestigingen op 91 procent van normaal. Niet slecht, dus. De interesse in gebruikte auto’s is wel meer afgenomen, al zit hij inmiddels op zo’n 85 procent van normaal.
Voor Van Mossel is dat natuurlijk nog redelijk fantastisch nieuws, al is dat voor de occasionliefhebber die nog een nieuwe bolide zocht, misschien minder goed nieuws. De groep zegt namelijk nu zo’n 20 tot 30 procent minder gebruikte auto’s binnen te krijgen. Het aanbod loopt dus verder terug dan de vraag. Op den duur gaat dat natuurlijk voor schaarste zorgen op de occasionmarkt, zo denkt ook Berkhof.
Maar of dat ook tot duurdere occasions gaat leiden? “Nou, ze worden zeker niet goedkoper. Ik denk dat nu een goed moment is om een gebruikte auto te kopen”, aldus Berkhof. Een paar weken terug voorspelde ACEA-topman Eric-Mark Huitema al dat er straks meer vraag zal zijn naar auto’s, wat nog meer sterkte geeft aan de woorden van de Van Mossel-baas.
Berkhof denkt overigens niet dat er straks ook een schaarste bij nieuwe auto’s zal ontstaan. Hoogstens dat de levertijd wat langer wordt, naar zes tot acht weken, bijvoorbeeld. Uiteindelijk rolt de auto immers gewoon van de band.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Olav Mol vertelt over zijn zelfbedachte F1-kalender en verenigingen discussiëren over de vraag of de bijtelling op EV’s volgend jaar nou wel of niet naar 12 procent moet.
Foto: Turbo 3.6 van @Kuifje, via Autojunk.nl.
simonferrari zegt
Wij van WC-eend..
Zonder gekheid, ik verwacht dat het wel meevalt. Veel veilingen zullen (deels) niet doorgaan evenals dat grenzen wellicht gesloten zijn voor importvoertuigen. Dit betekend echter niet dat de auto’s zelf opeens verdwenen zijn, het betreft dan enkel een tijdelijk, beperkter aanbod.
detroitv8 zegt
@simonferrari: idem voor de woning markt. Als (when?) alles weer open gaat willen we wel weer.
raoufff zegt
En gelijk hebben ze, ik ben al maanden op zoek naar een zilvergrijze VW Golf 1.6 FSI Trendline maar kan deze droomauto nergens vinden ??
johnhert zegt
@raoufff: Hahaha
W115 zegt
Een autoverkoper zal je altijd vertellen dat nu het moment is.
cappie zegt
@w115: Doet een makelaar ook.
quinn zegt
@cappie: en een hypotheekadviseur ook, etc., etc.
peke zegt
@w115: jij zal je eigen product of dienst nooit aanprijzen hè ;)
thomasthomas zegt
Echt een complete leugen.. ik kom veel bij autobedrijven voor mijn werk en het is echt heel heel slecht. 2e paasdag bijna geen kijkers / kopers. De paar auto’s die toch verkocht zijn gingen met 60% minder marge weg. Maar ik snap Eric Berkhof wel … vooral niet zeggen dat het slecht gaat want anders komt er echt geen hond meer.
hehe zegt
@thomasthomas: als de auto’s nu met 60% minder marge verkocht worden, heeft hij wel gelijk dat dit het moment om te kopen is.
mp014 zegt
@hehe: oostindische marketing noemen ze dit soort uitlatingen! Ik kan er met momenten een boos over worden! Eerst roepen hoe goed ze het zelf nog doen om dan vervolgens daar aan toe te voegen dat je wel snel moet zijn anders wordt het duurder! Gladde verkooppraatjes zien we helaas nog veel te veel in de auto industrie.
Als er al een tekort aan tweedehands spul komt heeft dat vooral te maken met de milieu maatregelen. Er zullen steeds minder betaalbare tweedehandsjes zijn die voldoen aan de huidige euronorm.
Wat je ook ziet is dat steeds meer mensen liever nieuw kopen, private lease is ook enorm in opkomst dus de vraag naar tweedehands wordt ook minder.
Als het aanbod minder wordt en de vraag idem is er dus geen enkel probleem.
Salut en de kost ??
dakarbemo zegt
Ze leren niets anders daar in bij de IVA in Driebergen, naast het aan doen van een iets te stereotype pak. :)
lekkerlinksrijden zegt
@hehe: ik denk dat er nu goed valt te babbelen ja
autopetje zegt
@hehe: wat is 60% van de marge ? Blijkbaar ben je helderziend om te weten wat zijn bruto marge in de eerste plaats was. Ik kan je uit de droom helpen. De globale marge op een tweedehands is rond de €1500. Daarvan moet nog een bedrag gereserveerd worden voor de garantie en er moet een auto ingeruild worden.
ericd zegt
Nieuwverkopen zijn in elkaar gedonderd, hebben de media het over steeds. Maar ik denk dat het een veel algemener fenomeen is: autoverkopen – nieuw of 2dehands – zijn in elkaar gestort omdat mensen wel wat andere zorgen aan hun kop hebben.
jack_abarth zegt
@thomasthomas:
Mijn vrouw werkt bij de Remarketing van v. Mossel, en bij hun is het inderdaad nog steeds zo druk als voorheen.
deredactie zegt
@jack_abarth: lol daar worden de uitgelopen lease auto’s ingenomen, ja daar zal het wel druk zijn met al die ingeleverde lease auto’s idd ?
hplh zegt
@thomasthomas: waarschijnlijk telt hij de verkopen van de nieuwe overnames wel mee, maar telt hij alleen van vorig jaar alleen de verkopen dan de toenmalige van mosselbedrijven. Of hij jokt gewoon?
utregter26 zegt
Wat mij opvalt de laatste tijd is dat veel partijen zich focussen op de corona-crisis maar dat er er nauwelijks ingezoomd wordt op de financiële crisis die het gevolg zal zijn van corona (deze financiële crisis zou overigens ook gekomen zijn zonder corona, al dan niet dit jaar).
Wereldwijde cijfers (met name schulden) wijzen erop dat de volgende financiële crisis groot genoeg zal zijn dat er voldoende mensen geen nieuwe auto zullen aanschaffen. Ik vermoed dat (indien je het geld kan missen) je als autokoper over een tijdje erg leuke auto’s met mooie crisiskortingen kan kopen.
wildewesten zegt
@utregter26: misschien wordt het tijd dat je andere bronnen gaat zoeken voor je nieuws want ik lees het echt overal
potver7 zegt
@utregter26: Als iedereen maar gaat lopen roepen dat er een crisis aan gaat komen, dan gaat die er zeker komen ook al is er verder niks aan de hand. Dat de Corona-crisis slecht is voor de economie staat buiten kijf, maar we moeten elkaar niet gek maken natuurlijk. En ja, ook zonder deze pandemie zou er wel een keer een financiële crisis komen, zo werkt economie nu eenmaal…
Stefje zegt
@potver7: zo werkt het niet helemaal. Het is niet een self-fulfilling prophecy. Door Corona mogen mensen minder naar buiten, veel branches vangen klappen en meer en meer mensen verliezen hun werk. Dat leidt automatisch tot een crisis (al meer dan 20 mio Amerikanen werkloos).
Na een gezondheidsramp volgt mu eenmaal altijd een crisis. Maar het belangrijkste is dat we die ramp het hoofd weten te bieden, anders is er überhaupt geen economie meer om te redden.
potver7 zegt
@stefje: dat is in twee alinea’s geschreven wat ik in één zinnetje deed. Die crisis gaat komen, maar als we nou met z’n allen gaan roepen dat het een hele zware gaat worden, dan wordt-ie er heus niet lichter op. Dus ja, toch wel een self-fulfilling prophecy.
ericd zegt
DE grote vraag is, of de rente gaat stijgen met het giga beroep dat overheden zullen moeten doen op de kapitaalmarkten, wat bedrijfsinvesteringen en de huizenverkoop bijv. in gevaar zal brengen. ECB zal de rente zo laag mogelijk willen houden omdat een stijging het economisch herstel zal bemoeilijken. Probleem is dat we al tot over onze nek in de Europese schulden zaten…
dwfc zegt
Correcte melding,
That’s the key factor, als Spanje, Italië de financiële markten op moeten om kapitaal te ontlenen tegen bv 6 % dan ist gedaan met deze landen …. dan moeten ze dit gaan ophalen met belastingverhogingen en brokkelt daar heel de economie af.
Daarom ook de Eurobonds aan 0.6 % of minder.
Zelfs van perpetual monetaire financiering of financiering over periodes van 50 jaar is er al gesproken!
jometdebanjo zegt
Advertentie?
pier zegt
Iedereen houdt de hand op de knip. Niemand gaat nu particulier 25k aan een auto uitgeven. Dus dan moet je wat om er toch een paar te slijten.
autopetje zegt
Wat een gekkie zeg. De wereld economie is al 80% teruggelopen. Tegen het einde van het jaar zijn er op z’n minst 100.000 bedrijven alleen in Nederland falliet en deze man verkoopt nog lekker ? Schaarste in koopkracht zal hij bedoelen. Ik denk dat er straks een aantal grote leasemaatschappij en bij hem komen aankloppen die nog wat te vroeg ingeleverde auto’s voor m in de aanbieding hebben.
cappie zegt
Een auto is voor de meeste mensen wel het laatste waar ze aan denken. We zien wel we rijden wel een paar jaar verder is nu de gedachte, het zelfde zul je ook gaan zien in de meubel branche vooral de duurdere merken als bijvoorbeeld Pastoe waar een kast van MDF een paar duizend euro kost.
p993 zegt
@cappie: keukens idem dito!
cappie zegt
@p993: ????
vpowert zegt
Goh, dan is het bij Van Mossel totaal anders dan bij andere autobedrijven of er klopt niks van het verhaal.
Zat laatst bij de dealer te wachten terwijl mijn auto voor onderhoud was. De verkoop had die hele vrijdag vrijwel niets te doen. Er kwam één persoon z’n nieuwe auto ophalen en één stel kijken voor een nieuwe auto. De overige klanten kwamen alleen voor onderhoud.
Zelfde verhaal bij de Renault dealer waar ik met een vriendin een auto kocht. We waren de enigen. De verkoper gaf zelfs aan dat hij verder op zaterdag geen afspraken had.
En check ook even Duitsland: daar zijn veel dealer bedrijven gewoon compleet gesloten.
Van Mossel is dus uniek of een beetje aan het jokken.
Crosscabouter zegt
@vpowert: Wat had de man anders kunnen zeggen? De vraagstelling van Wouter en Meindert was dusdanig suggestief dat hij weinig anders kon dan zeggen dat t wel meevalt. Hij had de waarheid kunnen spreken (voor zover hij dat niet deed, ik heb geen idee), maar dan was het m.i. sensatieradio geworden ipv een goed gesprek over de autowereld. Er valt op dit moment weinig fleurig nieuws te brengen vanuit de branche, dus het is moeilijk om een uur radio te vullen als de hele wereld om CoVid-19 draait. De directeur gaf iig exact dezelfde antwoorden als een paar weken geleden toen hetzelfde vraaggesprek passeerde tijdens de Nationale Autoshow……
deredactie zegt
@vpowert: Berkhof die jokt al als ie hoest ..
tazmania zegt
Geloof nooit een autoverkoper.
mastemaker zegt
@tazmania: mwah niet allemaal over 1 kam scheren aub
*ja, ik voel me aangevallen ?*
potver7 zegt
Ah, hij zoekt gewoon een smoes om een hogere prijs te kunnen vragen voor z’n tweedehandsjes. “Heeft u het niet gelezen meneer, er heerst enorme schaarste in de markt, u heeft enorme mazzel dat ik u deze fantastische auto voor dit bedrag mag aanbieden!”
tttijn zegt
Als thuiswerken ook na de crisis de norm wordt gaat het zéker niet meer goed komen met de occasion markt.
iannuzi zegt
Hmmm…. bij Van Mossel kunnen ze beter doorgaan met slechte radioreclames maken.
amilopro10 zegt
Het lijkt heel erg op de Iraakse minister van voorlichting tijdens de golf oorlog, niets aan de hand hier hoor.
bas77 zegt
Het is op dit moment erg rustig in de showroom. Werkplaats zit 2 weken vol.
deredactie zegt
De cijfers zeggen iets heel anders! 5.5 miljoen verlies voor Van Mossel in maart 2020, betalingstermijn van 60 naar 120 dagen opgetrokken (lekker zaken doen hè?) wel sneu voor de 1500 werknemers..
quinn zegt
@deredactie: van mossel zal door grootheidswaanzin ten onder gaan.
Dutchdriftking zegt
Dikke neus. De economie kakt in, veel particulieren gaan straks de tweede of de hobby auto verkopen, of willen deze inruilen op iets met lagere maandlasten.