Dealergroep Koops Furness werd een maand geleden failliet verklaard, en nog voor het zover was gonsde het van de overnamegeruchten. Nu lijkt er in elk geval één kogel door de kerk.
De portefeuille van Koops Furness omvatte de merken Alfa Romeo, Fiat, Ford, Kia, Mitsubishi, Mazda, Nissan, Volvo, Land Rover en Range Rover. Het gerucht ging al vrij snel dat Van Mossel geïnteresseerd zou zijn in het overnemen van (een deel van) Koops Furness, al werden diezelfde berichten ook weer tegengesproken.
Vandaag is dan toch officieel bekendgemaakt dat Van Mossel de Land Rover-tak (Furness Land Rover) heeft overgenomen. Hieronder vallen in elk geval de dealers in Zwolle, Enschede en Apeldoorn. Deze dealers zullen verdergaan onder de naam Van Mossel Land Rover. De vestiging in Apeldoorn is momenteel nog een servicepunt, maar in de toekomst gaat men er ook over tot de verkoop van nieuwe auto’s.
Van Mossel, toch al geen kleine speler, timmert sinds 2013 aardig aan de weg. Eerder nam het al OPC Opel (Oosterhout en Dongen) en Lathouwers Opel (Tilburg) over en werd Pouw Peugeot (Amsterdam) aan het rijtje toegevoegd. Het binnenhalen van Land Rover vormt dan ook een opmerkelijke verbreding van de portefeuille van de autoreus.
norge zegt
Ze durven..
awesome zegt
@norge: ik weet niet wat de marges op een LR of RR zijn, maar dat de verkopen de laatste tijd behoorlijk in de lift zit is wel een voordeel natuurlijk.
Ik denk zelf dat hier minder risico’s aan zitten dan Opels gaan verkopen in deze tijd.
norge zegt
@awesome: Koops Furness kon er toch niet van rondkomen.
m550d zegt
@norge: maar snijden in personeel en aanverwante kosten is toch makkelijker/voordeliger voor de overnemende partij als de ander failliet gaat… En het efficiëncyvoordeel komt ten goede van Van Mossel door middel van fusie van verkooppunten.
Et voilà, betere marges.
gijsterbruggen zegt
@norge: Niet ieder merk was natuurlijk verliesgevend. De krenten uit de pap zullen als eerste weg zijn. Ik neem aan dat ze een onderzoek van de boeken hebben gedaan en dat dit – naast de Volvo tak – een van die krenten is/was.
awesome zegt
@norge: maar was dat door LR/RR? Of door andere pareltjes die ze verkochten? Nissan, Mazda, AR en Mitsubishi (buiten de PHeV) zijn ook de volumemerken niet meer anno nu.
gtwillem zegt
Meer Land Rover dealers?? Tenzij ze drastisch hun gamma gaan aanpassen ben ik heel erg benieuwd hoe en aan wie ze die Ranger Rovers en Discovery’s willen gaan verkopen…
Corrado16v zegt
Gaat hard daar bij Van Mossel, zo maar een vraagje, welke holding is nou eigenlijk de grootste in Nederland? En hoe wordt dat gemeten ?(Omzetcijfers/Aantallen?) Puur uit interesse.
lucasvang zegt
@Corrado16v: pon is nog steeds de grootste. Met het grootste assortiment en hoogste af en omzetten in Nederland
rrk147 zegt
@lucasvang: ik las laatst in de AutoVisie dat Stern de grootste is, wat ook mij verbaasde eerlijk gezegd. En dat Pon 2e was.
rammillius zegt
De Evoque zie je steeds meer rijden. Denk dat het toch een goede investering is geweest. Het lijken mij geen domme mensen die deze besluiten nemen.
stationcar zegt
In Zwolle verkocht Furness Volvo’s en Land Rovers in hetzelfde pand, oorspronkelijk alleen Volvo’s maar sinds een aantal jaar ook Land Rovers. Wat gebeurt er met het Volvo deel van de toko? Blijft voorlopig dicht? En de werkplaats dan? Is daar informatie over?
roppp zegt
@stationcar: Volvo en RR/LR zitten in twee verschillende panden die wel aan elkaar vast zitten. Volvo is verkocht aan Nieuwenhuizen of zoiets.
stationcar zegt
@roppp:
Ah, ben er een tijdje niet geweest, ken ze vooral van toen ze gewoon Volvo verkochten en verder niet.
roppp zegt
@stationcar: sprak iemand die er zijn LR in onderhoud had. Ze hebben inderdaad een gezamenlijke werkplaats en een kantoortoren. Geen idee hoe dat nu gaat. Er is geen RR/LR meer te bekennen.
crew zegt
@gtwillem
Diverse merken zitten in de slechte cijfers. Zelfs sommige Duitse merken verkopen minder dan de jaren ervoor… Maar jaguar en land rover zitten beide in de lift. Dus is er wel steeds meer vraag naar meer dealers
moveyourmind zegt
@crew: Zonder twijfel doen genoemde merken het goed, maar dat betekent niet automatisch dat er meer dealers bij moeten komen. Ik denk dat de bestaande dealers de extra verkopen enorm goed kunnen gebruiken: ook deze bedrijven hebben mindere jaren gekend en al zijn de marges hoog op dit soort auto’s, dat zijn de kosten ook. Kijk alleen maar eens voor hoeveel kapitaal er aan auto’s in de showroom staat.
LaLancia zegt
En over een tijdje lezen we dat Van Mossel in stukjes wordt verkocht aan anderen.
TimD zegt
Dat is lekker, vroeger klaar aan het einde van de week
grandmasterb zegt
Fijn om te horen, het lijkt mij toch geen pretje als je een Range Rover hebt gekocht van bijna 2 ton en je moet voor service meer dan 100 km rijden. Ik wens de nieuwe eigenaar veel succes.