VW voegt een nieuwe uitvoering aan zijn Golf-lijn toe, de Alltrack. Hierbij is gelukkig niet alleen wat plastic toegevoegd, het ding kan ook echt (mild) offroad uit de voeten, met standaard 4MOTION, en redelijk presterende motoren.
Hoewel het model, dat alleen als Variant beschikbaar komt, voor Nederland niet bar interessant is (tenzij je boswachter op de Veluwe bent), kan je er in landen waar het wegdek van mindere kwaliteit, of deels onverhard is, meer mee. We denken hierbij bijvoorbeeld aan IJs- of Moeland, of ergens diep in de Alpen.
De Golf Alltrack, het kleinere broertje van de gelijknamige Passat, komt er met 4 motoropties: een 1.8 TSI met 180 pk, of een TDI met 110 (1.6) en 150/184 pk (2.0). De 2 sterkste varianten hebben standaard een DSG 6-bak.
De bodemvrijheid nam met 20 mm toe, en de bestuurder kan indien nodig een offroad-rijprofiel selecteren. Met de Alltrack zegt VW alweer zijn twaalfde versie van de Golf in 24 maanden te presenteren.
Maar komt hij ook naar Nederland?
Nee.
mashell zegt
Komt deze niet naar Nederland omdat heel het land al geasfalteerd is of omdat deze geen interessante bijtelling kan bieden? Want eigenlijk vind ik dit best wel een leuke Golf.
broodjan zegt
@mashell: ziet er idd redelijk goed uit vergeleken met andere cross uitvoeringen
fmgarcia zegt
@mashell: niets meer aan toe te voegen.. Ken genoeg mensen die dit zouden overwegen ipv a3 sportback of zelfs 3 serie touring. Je kan moeilijk tegen vw zeggen dat het een gemiste kans is maar jammer vind ik het wel. Kek bakkie zo in t rood
baasbas zegt
Deze truc om meer marge te genereren werkte prima op de Audi’s… wonderlijk dat ze het nu pas toepassen op de Golf
snorrie zegt
@baasbas: niets nieuws toch?
Dat plastic plakten ze ook al op Golf 1,2 en 3.
bierbuik zegt
Wauw 20mm meer bodemvrijheid!!
Dat zal een heel verschil maken denk ik!
/sarcasme uit
utr1984 zegt
@bierbuik: Als je al ‘sarcasme uit’ moet neertypen, dan is het wel sneu gesteld. Ben je toevallig ook een NUjijer?
Ding wordt natuurlijk alleen gekocht ter onderscheid/voor het uiterlijk. Dat weet VW, dat weet jij en dat weet de koper. Als mensen hun geld stuk willen gooien aan wat plastic: let them be. Ik vond persoonlijk de Passat Alltrack stukken fraaier dan de gewone Passat.
Overigens oogt de Golf en Passat van schuinachter wel echt hetzelfde zeg :|
gtwillem zegt
@bierbuik: Na wat achterafwegen gereden te hebben in Italië (van asfalst naar grindpad naar steenpad, volgens de navi was het daadwerkelijk een weg) kan ik je garanderen dat het verschil maakt. Door de verhoging, ook al lijkt 2cm gering, wordt de de heellingshoek die je kan pakken net even groter. Wat erg prettig is. Je reactie is even infantiel als onderbouwd.
baasbas zegt
@gtwillem: Puur om te zeuren: dus zijn reactie is heel erg onderbouwd? ;-)
super zegt
@gtwillem:
heb je die wegen dan 2x gereden met en zonder die 2cm?
gtwillem zegt
@super: Ja. De auto in kwestie was voorzienvan luchtvering, en die kan in de stand ‘lift’ 2cm hoger op de pootjes komen te staan.
gtwillem zegt
Ziet er heel aardig uit, eigenlijk. Soweiso is de huidige Golf Variant de eerste echt goed gelukte versie (alle versies daarvoor waren een beetje nakomelingetjes, zeker qua design). Met deze wielen, in deze kleur met 180pk, DSG en quattro zou ik hem wel bestellen.
Corrado16v zegt
@gtwillem: Quattro? Kijk maar uit, dadelijk heb je de hele Vokswagen-community op je dak haha.
jaapiyo zegt
@Corrado16v: Nee de VW mensen geven daar vrij weinig om over het algemeen. Alleen als je het andersom doet en Quattro 4motion noemt dan krijg je de Audi mannetjes op je nek, die willen niet herinnert worden aan de ‘eenvoudige genen’ van hun ‘premium’ Audi.
Dat terwijl het zeker in het geval van de A1, A3, Q3 en TT ‘quattro’ toch echt gewoon stiekem 4motion is.
gtwillem zegt
@Corrado16v: Ja, ik weet het. Heldex koppeling. Net als de A3 en TT. En die heten wel weer quattro. En de DSG van Audi heet S-tronic terwijl het exact hetzelfde apparaat is ;-)
thomaz zegt
Laat de Oostenrijkse orderboeken maar opengaan…
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
he bah een automaat
PeugeotGTI zegt
Plastic fantastic met opspuitmodder.
2 cm meer bodemvrijheid heb je precies niets aan. Gooi je kofferbak vol met meuk een het verschil is verdwenen. Als je een auto nodig hebt die echt iets kan in de bergen of op onverhard, koop je een Tiguan. Marketingnonsens voor de urban jungle? Nee dank u.
tupperware zegt
@PeugeotGTI:
Met een Tiguan kom je ook net je Vinexwijkje uit, die offroad echt niks klaar.
Of je moet op de stoep parkeren al “offroad” vinden..
PeugeotGTI zegt
@tupperware:
True, maar die heeft tenminste bodemspeling. Handig voor een hoge stoep ;)
schellekens006 zegt
In Nederland kopen alleen bejaarden dit model…hoge instap he.
1audi1 zegt
Met een audi A6 allroad kan je anders prima offroaden. Genoeg besneeuwde onverharde weggetjes mee opgeknald in Zwitserland
ettie zegt
@1audi1: dat deden wij met de 535i rwd ook met gemak, op de een of andere manier lukte dat altijd prima.
Een aantal jaar terug zaten we met vrienden met een a6 in een appartement helemaal boven op de berg, we zijn 2x naar boven en beneden gereden om de mensen uit de a6 boven te krijgen haha
schuimbekje3 zegt
Volkswagen Alltrack..
Als ik op automotive gebied ooit een contradictio in terminis gehoord heb is het dat wel.
#1 als je van grip houdt, staat VW niet op je lijstje. Naast onderstuur op wikipedia staat een passat als plaatje (of een seat toledo).
#2 off road doen VW’s alleen als je er zo’n 300.000 euro tegenaan gegooid hebt.
#3 een met steen geasfalteerde weg is niet off-road.
#4 een starre achteras betekent dat als 1 achterwiel omlaag gaat een kuil in, de andere tegen de wielkast aan schraapt
#5 4motion is voorwiel aandrijving waar onder laboratorium omstandigheden per ongeluk, soms de achterwielen ook worden aangedreven. Of het wiel met de minste grip.
Mensen die dus een alltrack kopen hebben waarschijnlijk ook een iPhone… en maken deze net zo snel krom als hun alltrack zodra de eerste sneeuwvlokjes vallen.
super zegt
@schuimbekje3:
een landcruiser of landrover heeft ook een wegligging van een natte dweil, toch kun je er goed mee offroaden…
TimD zegt
@super: haha, Mijn schoonmoeder is helemaal gek op een Defender… Heeft er een keer mee gereden .. Wat zei keer op keer zegt: Nee! Hij rijdt heerlijk !!!! ( ONMOGELIJK )
numpty zegt
@schuimbekje3: En tóch lach ik het apparaat uit de pantalon als die eerste sneeuwvlokjes vallen….. al die wannabees met hun namaak SUV ’s (Kia Sorento & Sportage e.d Hyundai Santa Fé/i35)…glibberen en glijden het pad af !…. Mijn -ouwe- trouwe 4Motion; ESP uit, 8 pitter aan….En lopen rustig de wijk uit en ondanks de ‘zomer banden’ (eigenlijk all-weathers) geen gillberpartijen. En hoezo? Starre achter as ? Mijn (13 jaar oude) 4Motion heeft gewoon onafhankelijke wielophanging voor- en achter Het lijkt me écht sterk dat deze Golf een starre achteras zou hebben. Kortom erg suggestief commentaar welke niet op feiten gebasseerd lijkt te zijn…. Hou het dan maar voor je alstublieft.
tupperware zegt
@numpty:
Op “all-weathers” staat gewoon een sneeuwvlokje, die zijn significant beter op sneeuw dan echte zomerbanden. Dus jouw claim is niet zo raar, met AW banden kom ik ook probleemloos weg, met mijn zomerbanden ligt de sneeuw op 2 hoog op het balkon en schiet ik geen meter op..
numpty zegt
@tupperware: Het kán waar zijn dat je gelijk heb, maar 4motion heeft wel degelijk meerwaarde. De meeste nep-SUV-lease-sletten staan hier in de buurt dan op ‘echte’ winterbanden en komen de wijk niet eens uit want FWD. Jouw claim dat 4 motion niets waar zou zijn, hierboven, slaat ook als tiet-op-dirk. De Touareg is immers, naast de Porsche Cayenne, de Landcruiser, de Range Rover en de meeste 4WD Amerikaanse SUV’s, in het terrein wel degelijk ‘iets waard’ Lees de testen er maar op na. Ook gewoon met 4motion Haldex. Ook kan je bij de fa. Haldex een systeempje kopen waar je de 4motion volledig zelf manueel mee kan regelen naar eigen smaak (hoeveel voor, hoeveel achter etc.). Kost niet eens de 300.000,= waar @schuimbekje3 het over heeft, maar voor 1400,= incl. inbouw ben je klaar. Dat heb je alleen geen spers, maar verder, voor de weg en soms onverhard kan je prima uit de voeten. Wil je écht off-road, koop dan een echte 4×4 (Defender/etc.) de rest (ook Lancer Evo’s en Scooby’s) zijn daar -in standaard trim- niet voor geschikt. Maar dat is, denk ik, ook niet waar deze Golf Alltrack voor bedoeld is… all-track… een beetje van alles. Niets speciaal uitmuntend, maar gewoon alles ‘goed genoeg’
numpty zegt
@schuimbekje3: Hier de wiki pagina waar jij het over heb:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderstuur_(auto)
Ik vind het knap dat jij van DIT plaatje een Passat of een Toledo kan maken….
Het kan net zo goed een Ferrari of een Koenigssegg zijn.
Jantje_555 zegt
ideaal voor de belgische wegen! als je de 2.0 TDI met 184pk koopt en een remap doet komt deze boven de 200pk uit, mooi!
erikspeed zegt
Golf TDI 4motion