De Britten zijn de weg een beetje kwijt.
De McLaren 570GT is immens populair. Zo populair zelfs, dat klanten staan te springen om het ding in de blender te gooien. Je zou misschien denken dat McLaren alle honken bezet hield met de verschillende modellen die ze aanbieden, maar dat blijkt dus even mooi anders te zitten. Eigenaren van een 570GT zijn namelijk niet helemaal tevreden, en zouden graag een iets sportievere versie van hun bolide zien.
Hoewel de oplossing hier voor de hand lijkt te liggen (koop een 570S?) besloot McLaren te luisteren naar het geschreeuw. Hierom introduceert het speciaal voor de 570GT een sportpakket waardoor de gran turismo zich meer als een circuit-killer gaat gedragen. Klanten mogen 4.900 pond afrekenen om hun sportieve Brit te voorzien van hardere vering, dynamischer stuurwerk, andere software voor de dempers en de stabiliteitscontrole van de 570S.
Dat is nog niet alles, want bij het pakket zitten eveneens een aantal Pirelli P Zero Corsa banden, in plaats van de ‘standaard’ P Zero’s. Tenslotte krijgt de 570GT standaard carbon keramische remmen, al is dit geen onderdeel van het pakket, maar is het standaard voor het nieuwe modeljaar. We kunnen ons dus langzaam maar zeker gaan afvragen in hoeverre dit nog de alledaagse variant uit de 570-reeks is. Alhoewel, die extra kofferruimte behoudt ‘ie gewoon.
Beeld: AutoCar
tdu2zonda zegt
Ik snap het wel. Ik vind persoonlijk de 570GT veel mooier dan de S, puur door die daklijn. Ik zou hem dan zelf ook samenstellen met carbon kuipstoelen en wat Novitec frutsels zodat ie wat lager staat. Maar nu kan het dus bij Mclaren zelf, helemaal top!
Jochempie zegt
@tdu2zonda: Ik zou de GT juist bestellen vanwege die extra bergruimte. Toeren door Europa doe ik jaarlijks, dus ik kan het wel gebruiken!
E34M5Touring zegt
Tja, ik heb er echt helemaal niks mee. Dat hele McLaren niet. Vind een F1 supergaaf, maar die heeft met dit spul niks meer te maken. T’is mij allemaal 1 pot nat. Zelfde motor, looks enz. Maakt het voor mij totaal niet speciaal.
Dutchdriftking zegt
@E34M5Touring: ik deel je mening enigszins. Het zijn gave wagens, maar wel erg weinig emotie in de merkbeleving.
davelepeef zegt
@E34M5Touring: ik vind het ook moeilijk; het zal ongetwijfeld een spectaculaire ervaring zijn om te rijden, maar het mist voor mij gewoon een bepaalde sexiness. Dat geldt in een zekere mate ook voor Koenigsegg… Waanzinnig spul op zich maar er zit zo weinig romantiek in ofzo… Een clubmeeting van Koenigsegg’s of McLaren sla ik wel over…
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Idem. Tuurlijk rijdt het fantastisch, maar het is allemaal hetzelfde. Zelfde motor, grofweg zelfde looks maar dan met een ander prijskaartje en een chippie in de motor. Maar daardoor is het voor mij allemaal 1 pot nat dan. Die MP4 vond ik in het begin een beetje saai. Maar dat is nu het enige onderscheidende model geweest. En qua looks vind ik die ook het mooist.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Ik ben het ook met je eens. Ik heb nog geen enkele McLaren gezien waar ik echt hebberig van word (op de F1 na). Ik vind ze niet echt mooi, het interieur vind ik zelfs vreselijk en volgens mij zijn het ook niet de leukst rijdende supercars (sneller is voor mij niet altijd leuker).
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Het schijnt allemaal geweldig te rijden. Die ophanging zonder stabilisatorstangen en zo schijnt echt goed te werken. Technisch is het allemaal wel ok geloof ik. Maar er zit zo weinig swung aan vind ik. Een Ferrari is ook niet altijd mooi. Maar daar zit dan altijd nog een bijzonder blok in oid. Dat mis ik hier gewoon.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Ja het rijdt volgens mij ook echt goed, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook leuk is. Als ik de rijtesten zo lees, is het allemaal wat klinisch. Een Ferrari bijvoorbeeld, die mag dan wel ietsje langzamer zijn, maar die biedt schijnbaar meer plezier. Hetzelfde geldt voor een Porsche.
Hupke zegt
@berlinetta:
Ik kan niet met een hele reeks supercars vergelijken, maar ik vond het een behoorlijk spannend ding. Alles behalve clinisch. De porsche 991 zou ik eerder als clinisch omschrijven.
Ik snap de ´GT´ dedicatie niet, er is nog steeds geen kofferruimte ondanks de achterklep. Kan je niet mee op grand tour gaan.
boris9397 zegt
Mclaren mag stijver maken wat ze willen, ik word zelf nog steeds niet stijf van. Saai vind ik Mclaren’s, zijn veel te klinisch.
piquet1986 zegt
Is iedereen is het met iedereen eens vandaag ofzo
maxie zegt
Ik krijg hier ook een stijvere van
viezefreddyw zegt
Ja, ook ik heb een stuk minder met McLaren dan met de meeste andere fabrikanten. Maar de 570GT vind ik wel de mooiste van de hele line-up die ze hebben. Ik snap vrij weinig van de keuze om het ding zo aan te pakken. Dat is ongeveer hetzelfde als een GT3 RS willen met comfortstoelen met stoelverwarming en ventilatie, een achterbank, massagestoelen en een verwarmbaar stuurwiel. En dan het liefst ook met verlengde wielbasis zodat je achterin lekker kan zitten.
Juist, koop dan een Panamera.
willeme zegt
Zoals Porsche al jaren aantoont is het lonend om zo veel mogelijk verschillende modellen en opties aan te bieden. Dan kan iedereen zijn of haar unieke auto samenstellen. En als er ergens vraag naar is, lever je dat gewoon en geef je het een bijzondere optiecode ofzo. Ondanks tig verschillende uitvoeringen kiest iedereen voor de 911 Carrera 4S met een paar opties. Daarom doet McLaren zo’n optie. Heel slim gedaan.
berlinetta zegt
@willeme: Het verschil is wel dat Porsche 1 model aanbiedt in verschillende varianten. McLaren biedt meerdere modellen aan, terwijl het in de basis ongeveer hetzelfde is.
willeme zegt
@berlinetta: De Porsche 911, Cayman en Boxster delen ook veel onderdelen. Vooral onderhuids. Basisarchitectuur is in grote lijnen gelijk (op motorplaatsing en cilinderaantal na, uiteraard ;-)). Ook bij McLaren zit er een enorm verschil in karakter tussen 570GT, 720S en P1. Ondanks dat de motor dezelfde basis heeft.
berlinetta zegt
@willeme: Je hebt opzich wel gelijk, maar toch vind ik het niet helemaal vergelijkbaar. Bij Porsche is nog sprake van een andere motor en de plaatsing daarvan, bij McLaren is dat niet het geval. Bovendien zijn de 718 en de basis-elfjes stukken goedkoper dan de McLaren. In die prijsklasse verwacht ik wel wat specialers.
mashell zegt
@berlinetta: bij McLaren heb je het geluk dat de goedkoopste ook nog eens de mooiste is en nog altijd snel zat.
r3fl3x zegt
Juist. Waarom zou je nu nog een 570S kopen?