Is deze Infiniti QX60 Monograph relevant voor ons? Totaal niet. Is hij gaaf? Ja.
We hebben niets tegen Duitse auto’s – integendeel – maar een beetje afwisseling in het Nederlandse wagenpark kan nooit kwaad. Alleen daarom al is het jammer dat Infiniti dit jaar uit Nederland en de rest van Europa is verdwenen. Of eigenlijk moeten we zeggen: is het jammer dat geen hond een Infiniti kocht.
Zelfs al zou Infiniti nog wel actief zijn in Nederland, dan nog zou de auto die je hier ziet nog niet hierheen komen. De vorige generatie van de QX60, die eerst als JX door het leven ging, was namelijk ook niet voor ons bestemd. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk omdat het een grote cross-over was met drie zitrijen. Niets voor Nederland, maar wel iets voor de Verenigde Staten. Daar was het namelijk het bestverkochte model van Infiniti.
De QX60 was geen bijzonder fraaie of spannende auto om te zien, maar dat gaat veranderen. Dat laat Infiniti nu alvast zien door middel van de QX60 Monograph. Hoewel het nog een concept betreft, is het niet heel moeilijk hier een productieauto in te zien.
De QX60 Monograph laat ook meteen zien welke kant Infiniti op wil qua design. Hoewel er wel wat elementen zijn aan te wijzen die bekend voorkomen kunnen we niet anders zeggen dan dat het een erg strakke bak is. In tegenstelling tot hun concullega’s van Lexus houden de ontwerpers van Infiniti zich in qua vouwtjes en lijntjes. Infiniti heeft zich namelijk alleen voor de grille laten inspireren door origami, terwijl dat bij Lexus doorgaans voor de hele auto geldt. Waarschijnlijk beginnen ze daar met een origami-vouwsel in plaats van een kleimodel.
Het design van de QX60 Monograph is dus erg clean. Daar zit een filosofie achter: het designteam heeft bewust gestreefd naar minimalisme en harmonie. Uitgangspunt is daarbij het Japanse concept ‘Ma’. We hebben geen idee wat dat precies inhoudt, maar misschien moeten ontwerpers van andere merken zich hier ook eens in gaan verdiepen.
Wanneer de productieversie van de nieuwe Infiniti QX60 volgt is niet bekend, maar dat doet er ook niet heel veel toe. Voor Amerikanen met vijf kinderen is het natuurlijk wel goed nieuws. Alhoewel die waarschijnlijk voor een van de vele andere Amerikaanse of Japanse zevenzitters kiezen die daar op de markt zijn.
apos1 zegt
Bij de eerste foto zo”n driekwart van achteren dacht ik RR Velar 2.0?
mashell zegt
Met E-tron achterlichten.
mcshine zegt
Och Peugeot 3008 of Velar, je ziet er altijd wel iets anders in. Vroeger wist je ook niet of je nu een Sonata, Sierra of Primera tegemoet reed. Trends leiden nu eenmaal tot enige uniformiteit. Al bij al vind ik dit een mooie auto.
smex zegt
Waarom nou toch alweer zo’n lelijke grote grill. Ik ben blij als deze grote grillen fetish in autoland voorbij is..
thomcarspotter zegt
@smex: ik word nog veek blijer als die trend van neppe uitlaten verdwijnt.
pindakoning zegt
@thomcarspotter: dat is idd een van de meest lelijke trends
nononsense zegt
@thomcarspotter: gelukkig is er de trend electrische auto’s, waarbij beide problemen vanzelf opgelost worden, maar iets zegt me dat dit ook niet helemaal jullie bedoeling is.
Dutchdriftking zegt
Infiniti, net als Lexus de ideale occasion.
harrie zegt
Ja leuk, maar dan wel een stuk lager.
Een mooie station zeg maar.
jan97nl zegt
Dries Roelvink rijd een Infiniti
antoonniels zegt
Famke Louise een Mercedes. Ik neem aan dat beide uitspraken je tot een conclusie brengen?
Loek zegt
@antoonniels: misschien was het gewoon oordeelloze informatie. Het is een feit (denk ik), dus dan kunnen mensen met een oordeel nu hun mening bijstellen.
raoufff zegt
@720s: enige oordeel is: #zijdoetnietmeermee
antoonniels zegt
Dat zou zeker kunnen. Ik speculeer dat dit bedoelt is om aan te geven wat voor type mens er in een Infiniti rijdt.
harrie zegt
Huh ze ging misschien toch een Honda of Bentley kopen.
antoonniels zegt
Geen idee hoe de maten zijn, maar dit kan toch prima met een 2.0t met 300pk naar Europa komen?
Of gewoon als full electric aangezien er toch geen uitlaten onder hangen, maar chromen sierplaatjes zijn gemonteerd.
dalmore zegt
Kijk BMW: zo maak je een grote grille zonder mensen braak neigingen te geven
gillis zegt
Rij zelf al bijna 10 jaar in een fx35. Je ziet ze nog heel weinig. Toch niet kapot te krijgen.
gregorius zegt
mijn fx30d heb ik een paar maanden geleden weg gedaan. Was nog 100% in orde. Prima auto’s.
ater zegt
@gillis: Hoe is het verbruik van de fx35? Had m een tijdje geleden overwogen, maar het verbruik laat mij twijfelen
gillis zegt
Bij normaal gebruik 11.5/100km
100 op snelweg 9.2/100km
Stad/dorp 14/100km
Het is zeker geen energie zuinig apparaat.
Maar ziet er leuk uit. Praktisch qua ruimte. Nul afschrijving. Erg betrouwbaar. Sneller dan meeste suvs. 4 wiel aandrijving. Offroad gaat prima.
gregorius zegt
De laatste generate QX60 was prima aan te zien en rijdt inderdaad veel rond in de USA. Als ruimte SUV is het gewoon een prima keuze. Ze moeten alleen ook met een hybride komen willen ze het in de EU verkopen. Maar Nissan heeft besloten weg te gaan uit Europa, dus het gaat er niet meer van komen.
eklasse zegt
Stelvio is de mooiste, Sorento is de mooiste, Levante is de mooiste, XC90 is de mooiste, DBX is de mooiste, F-pace is de mooiste, GLC is de mooiste, Velar is de mooiste, Tucson is de mooiste, Macan is de mooiste. Turkse SUV, Russische SUV, elektrische SUV, allemaal de mooiste. Ik geloof dat de SUV lichtelijk schizofrenie veroorzaakt op dit blog.
kevertje zegt
Een beetje vreemd hoe de designtaal van Landrover plots andere merken zoals Infinity of Jeep inspireert. Terwijl ik deze persoonlijk niet een zo mooi vindt. Die Velar blijft een hele rare auto en ook een beetje een ’tussenmodel’. Hij valt bv. aan de binnenzijde veel kleiner uit dat je zou verwachten. Het feit dat er in sommige landen haast absurde kortingen op zitten vertelt genoeg over het echt succes. Infinity heeft in ieder geval de kans gemist om iets écht wereldschokkends te doen.
erce zegt
Hey, een Velar met Lexus neus en kont.
mashell zegt
De term Monograph is wel een leuke referentie naar uitrustingsniveau Authobiography wat Range Rover gebruikt. Beide woorden slaan nergens op als referentie voor een auto.
mout zegt
Ehm… De ontwerpers kunnen leren hoe je met belachelijk veel overhang achter weg kunt komen? Hoe je formidabel grote wielkasten in een interieur kunt stoppen en daarmee de netto-breedte op de achterbank om zeep heplt?
Hoe je een grote auto bouwt, maar zonder lange wielbasis, ten koste van de wegligging?
114i210pk zegt
Is deze Infiniti QX60 Monograph relevant voor ons? Totaal niet. Is hij gaaf? Euhm nee.
Poulusma zegt
@machielvdd
Ik wilde eigenlijk zeggen “leren hoe het niet moet”.
Maar hij ziet er niet onaardig uit! Maar ook niet meer dan dat :-)