En je raadt het al: hij kan van jou zijn.
Een Italiaanse exoot bezitten, wie wil dat nou niet? Omdat een Ferrari of Lamborghini zo afgezaagd is hebben we vandaag een écht bijzondere Italiaanse sportwagen voor jullie. Van deze auto staat er maar eentje op Nederlands kenteken, en dat is eigenlijk al meer dan jou zou verwachten.
We zullen het maar meteen verklappen: we hebben het over een De Tomaso Guarà. Dit is de minder bekende opvolger van de legendarische Pantera. Dat dit model zo obscuur is heeft voor een groot deel te maken met het feit dat er ook veel minder van gebouwd zijn.
De Guarà is geen klassieke schoonheid zoals de Pantera en de Mangusta dat waren, maar het is wel een volstrekt uniek ontwerp. Dit is een auto zoals ze die alleen in de jaren ’90 konden ontwerpen. Het ontwerp is overigens niet afkomstig van een van de grote Italiaanse designhuizen, maar van Synthesis Design. Dat doet waarschijnlijk weinig belletjes rinkelen.
Qua techniek lijkt de Guarà wel degelijk op zijn voorgangers, want ook deze De Tomaso heeft een V8 middenmotor, afkomstig van Ford. Dat wil zeggen: de latere varianten, want eerst werd een BMW V8 gebruikt. Later kreeg de Guarà alsnog een Ford V8, om precies te zijn een 4,2 liter V8 met supercharger, goed voor 320 pk.
Om het gewicht te beperken is er gebruik gemaakt van kevlar en glasvezel voor de carrosserie en aluminium voor het chassis. De Ford V8 is helaas wel wat zwaarder dan de BMW V8. Amerikanen kijken niet op een kilootje meer of minder. Het gewicht van de Guarà komt daarmee uit op 1.400 kg, waar de BMW-versie maar 1.200 kg woog.
De Guarà is het laatste wapenfeit van Alejandro De Tomaso, voor zijn dood in 2003. Daarna ontwikkelde het merk nog de Biguá, getekend door Gandini, maar die auto kwam uiteindelijk op de markt als Qvale Mangusta. Daarmee verdween de naam De Tomaso, voordat de P72 op het toneel verscheen.
Naar verluidt zijn er van de De Tomaso Guarà slechts 52 stuks gebouwd, waarvan 38 coupés. En eentje daarvan staat dus gewoon op Nederlands kenteken, sinds 2021. Tot op heden is de auto nog nooit gespot, maar dat is ook niet zo verwonderlijk als je de kilometerstand van 5.697 km ziet.
De auto wordt momenteel geveild via Collecting Cars, waar je nog tot en met aanstaande vrijdag 19.20 een bod kunt uitbrengen. We zouden zeggen: sla je slag!
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
kle500 zegt
Toch bijzonder hoe laag ze het vermogen van die US v8’s altijd weten te krijgen.
Flink slagvolume + geblazen = 320pk..🤔
Hubert zegt
Maar gaat wel 500.000km mee zonder al te veel onderhoud, premium brandstof en exotische smeermiddelen.
theghost zegt
Dat heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat de US boven zee-niveau ligt. Een collega van me heeft een Golf 6 GTI die uit de US komt, die is nooit aangepast naar Europese standaard waardoor het ding met 200Pk ook maar 200 loopt…. Die kan als ie naar europese standaard wordt aangepast zonder problemen 260Pk doen.
Mijn eigen Golf 7 1.4 ging al van 150Pk naar 200Pk door een software aanpassing, kleinere motor, hetzelfde vermogen en bakken meer koppel….
mashell zegt
In de VS worden PK’s anders gemeten, aan het wiel in plaats van aan de krukas. Een identieke motor levert in de VS dus minder PK omdat de versnellingsbak verliezen daar ook meetellen. Ook kan zal de motor in de EU voor een hogere kwaliteit brandstof gekalibreerd zijn.
406_v6 zegt
In de VS en het VK is 1 kW gelijk aan 1,34 PK, in (zo ongeveer de rest van de wereld) is 1 kW gelijk aan 1,36 PK. Dat verklaart het verschil niet. De opgegegeven fabrieks
metingen van de motor zijn in principe altijd op een motorenproefstand aan het vliegwiel mét alle appendages. Versnellingsbakken hebben zeker invloed maar bij het testen op een motorenproefstand (zoals in de fabriek gebeurt) zijn die afwezig. De brandstofkwaliteit in de VS is in principe net zo goed als hier, maar ook hier zijn er (kleine) verschillen door verschillende meetmethodes (wij meten in RON, de US in PON, 98 RON is 93 PON). Rest de software, die lijkt de grootste invloed te hebben.
vbarchetta zegt
Gaaf apart model. Jaren geleden een gele tegengekomen in Parijs, verder nooit meer in het echt gezien. Nu in deze tekst het productieaantal erbij staat begrijp ik waarom….
MaartenD zegt
Heel erg gaaf! Mooie herinneringen aan deze auto. Als jong pikkie samen met mijn vader uitgenodigd in de De Tomaso fabriek in 1999 nadat ik ze een aantal autodesigns had gestuurd met het verzoek of ze mij een folder konden toesturen. Het werd niet alleen een folder maar ook een uitnodiging om de fabriek te bezoeken. Het ging toen al niet meer zo goed met het bedrijf, de oprichter lag in het ziekenhuis en in de fabriek was er maar weinig bedrijvigheid. De nieuwe Mangusta was in ontwikkeling en de Guara in ontwikkeling. Er stonden zo’n 6 Guara’s in de fabriek waaronder de lichtblauwe Guara Barchetta die je ook in de persfolders zag. Geweldige ervaringen om daar te lopen. Heb nog een stapeltje foto’s van het bezoek. Mooie herinneringen aan een roemruchtig merk.
chrisvis zegt
Zo een verhalen vind ik altijd goud waard. Met mijn zoon (tussenstop toen we naar Rome reden) ook bij pagani gestopt en toen een prototype onder een tent gezien en weet nog steeds niet wat het exact was. Heb de foto’s willen uploaden maar ging voor geen meter via de app
MaartenD zegt
geweldig!
Edge zegt
Huh, weer wat geleerd. Ik vond de auto altijd lijken op een productieversie van de Italdesign Aztec, dus ik dacht dat zij verantwoordelijk waren voor design. Nog nooit van Synthesis Design gehoord. Hebben die nog meer bekende (of minder bekende) auto’s mogen tekenen?
rollingstoned zegt
Synthesis Design is 1988 opgericht door Carlo Gaino, een voormalige designer van Italdesign. Zie verder:
https://www.synthesisdesign.eu/automotive-design
Dutchdriftking zegt
Is dit niet een exemplaar BMW blok? Er zit namelijk een BMW tellerbak aan, en dat doe je vaak wanneer je ook een BMW ECU hebt…
kniesoor zegt
Volgens de beschrijving op de veilingsite zit er een 4,6 liter supercharged Ford-blok in.
Als je naar de bidding-sequence kijkt lijkt het erop, dat er 3 geïnteresseerde partijen zijn. Eens kijken wie ‘m uiteindelijk binnen hengelt.
kennone zegt
Dan heb ik toch liever een Pantera👌🏼👌🏼👌🏼
mashell zegt
Niet verder vertellen maar stiekem vind ik dit veel gaver dan een Zonda of Veyron.
pomoek zegt
Zo en profile is die best te pruimen. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van het no nonsens interieur. Veel beter dan dat barokke gefröbel van Pagani.
osmo zegt
Zijdelings doet hij mij wat aan een Alfa GTV of zelfs een SZ denken.
rollingstoned zegt
Ze hebben ook het e.e.a. voor Alfa gedaan ;-)
https://www.synthesisdesign.eu/automotive-design?pgid=ju8tppgq-68992c2a-05ce-4e9a-819f-e13eeb3ed7ea
https://www.synthesisdesign.eu/automotive-design?pgid=ju8tppgq-64e37fc5-d33b-4285-bf66-30a2cec81f56
v10m5 zegt
Als het goed is zou er ook een donkerblauwe in Nederland moeten zijn..