Byton, die met de M-Byte ook in Nederland wil neerdalen, zit flink in de problemen.
Byton was de laatste jaren druk bezig om het nieuwe Tesla te worden. Nu zijn er wel meer start-ups met deze ambitie, maar Byton was serieus aan de weg aan het timmeren. Toch blijkt maar weer dat het verdomd lastig is om het kunstje van Tesla na te doen. Byton zit namelijk behoorlijk in de problemen.
Eerst even: wat was Byton ook al weer? Deze Chinese start-up werd in 2017 opgericht. Vorig jaar presenteerden ze de M-Byte. Met deze elektrische crossover richten ze onder meer hun pijlen op Europa. De auto zou ook in Nederland leverbaar worden. Een van de opvallendste kenmerken van de M-Byte was het gigantische 48 inch (!) metende scherm.
Het is nu de vraag wat er nog van alle plannen terecht gaat komen. Voordat de productie goed en wel op gang is gekomen, moet Byton namelijk al een reorganisatie doorvoeren om de kosten te drukken. Dat is op zijn zachtst gezegd geen lekker begin voor een nieuwe speler op de markt.
Het bedrijf bleek niet bestand te zijn tegen de financiële klappen die het coronavirus dit jaar uitdeelde. Daarom heeft het bedrijf besloten de productie in de fabriek in Nanjing vanaf 1 juli zes maanden stil te leggen. De meeste Chinese medewerkers zullen met verlof gestuurd worden. Dit meldt Automotive News Europe. De komende maanden wil Byton zich gaan buigen over een reorganisatie om de financiële problemen op te lossen.
De Byton M-Byte zou in de tweede helft van 2021 in ons land zijn opwachting maken. Daarnaast zouden de Chinezen het model ook in Zwitserland, Duitsland, Noorwegen, Frankrijk en Zweden introduceren. Het is nu niet alleen de vraag wanneer de M-Byte komt, maar of hij überhaupt nog komt.
Bron: Automotive News Europe
goodvibrations zegt
Tesla (en de Europese autobouwers) hebben meer te vrezen van Chinese subsidie waarmee ze de markt gaan penetreren.. Enige punt waarin Trump zijn kritiek wel hout snijdt.
flutterby zegt
@goodvibrations: Tesla doet het anders aardig in China hoor, zeker als eerste bedrijf dat lokale productie daar volledig in eigen handen heeft. China lijkt Tesla net zo hard nodig te hebben als andersom.
goodvibrations zegt
@flutterby: korte termijn wel.. Want grote afzet markt.. Lange termijn minder want: je kennis wordt afgepakt… Deze strategie heeft China géén windeieren gelegd.. Maar de focus van China is al jaren de lange termijn (neem Hong Kong).
flutterby zegt
@goodvibrations: Tesla heeft de productie in China volledig in eigen handen en hierdoor is het verlies aan kennis beperkt. Alle andere bedrijven moesten voor productie in China voor 51% afstaan dmv een joint venture met een Chinees bedrijf.
goodvibrations zegt
@flutterby: exact.. Veel bedrijven hebben ernstige problemen hierdoor opgelopen.. Joint ventures die daarna zelf vergelijkbare producten op de markt brengen zodra kennis is vergaard etc. Sommige joint ventures staan daarom op de Amerikaanse zwarte lijst.. Door dit systeem pakt China kennis af.. Rechtzaken zijn in China zijn een ramp als dit je overkomt.. Dus wss ook voor Tesla geldt markt krijgen is verplicht kennis delen..
goodvibrations zegt
@flutterby: Ahh.. Las je bericht net te snel… Als zij er onderuit zijn gekomen is dat goed nieuws ??
moveyourmind zegt
Vraag me al heel lang af wat het rare spreekwoord ‘op de Bytonbrug gaan’ betekent, maar heb ineens een vermoeden wat het is…
bbfix zegt
@moveyourmind: scherp!
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer, aangezien ze al zover gekomen zijn. Grote financier die interesse heeft?
mashell zegt
Het gaat financieel slecht en dan leg je de productie stil? Als mensen een half jaar thuis laten zitten goedkoper is dan produceren is er iets ernstig misgegaan in de business case.
towi1989 zegt
Als er niets verkocht wordt kun je beter niets produceren. Zelfs als de vraag ver onder productiecapaciteit ligt nemen de productiekosten toe, wellicht zo veel dat het simpelweg niet rendabel is.
mashell zegt
Als je niks produceert kunt je niks verkopen en dan tikken de kosten dubbel zo hard door. De auto is af, de R&D kosten zijn gemaakt. Nu is er nog maar 1 ding te doen en dat is produceren om te verkopen. De wagen is elektrisch dus er is zeker vraag naar (vooral vanuit in China).
ericd zegt
Byton bites the dust.
arsimo zegt
Van “E for Electric” naar “BB for Byton Bust”
(EV-fans die geregeld op YouTube komen snappen dit)