Maar dan is het de vraag: is 18 te weinig of te veel van deze extra brede Ferrari met V12?
Op dit moment zijn er nog maar een paar bijzondere sportwagens die het hart van de petrolhead écht weten te raken. Bijna alle nadelen van veel auto’s komen door veiligheids- en milieueisen die telkens stringenter worden.
Daar valt wat voor te zeggen, maar het levert wel een grijze brei aan auto’s op die allemaal min of meer hetzelfde lijken te worden. Enfin, het zal ook wel een generatiedingetje zijn. Mijn opa vond alle jaren ’80 auto’s identiek (“de jaren ’60, TOEN waren er pas mooie auto’s”) en als je het jaarboek pakt van een willekeurig jaar uit die periode, heeft ‘ie zeker een punt.
Brede Ferrari met V12
Enfin, de Ferrari 812 GTS is een van de meest bijzondere auto’s van het moment. Een sportwagen met twaalfcilinder én een open dakje. Die V12 is dan óók nog eens atmosferisch. Het is een absoluut kunststukje. Ja, een Tesla Model S Plaid is sneller, net zoals een Apple Watch Series 6 superieur is aan een Omega Speedmaster of TAG Heuer Monaco. Maar het is geen mooiere techniek.
Dus is het zonde om van zo’n auto een tuningversie te maken? Novitec denkt van niet. Dit is namelijk de Novitec 812 GTS N-Largo, een extra brede Ferrari met V12 én open dak. De basis is namelijk de genoemde GTS. Het recept is verder wel identiek. Dus een extreme carbon-bodykit van Strosek die ‘m 14 centimeter breder maakt. De gigantische velgen komen wederom bij de firma Vossen vandaan. Het apparaat is nu 2,11 meter breed.
40 pk erbij
In tegenstelling tot veel turbomotoren van nu, kun je niet zomaar even 100-150 pk erbij chippen. De motor van de Novitec N-Largo is wel door de Duitse tuners onder handen genomen. Ze hebben 40 pk weten te vinden, dat het totaal op 840 pk brengt. Het koppel stijgt naar 751 Nm. Niet heel veel meer, maar wel een beetje. Deze stijging is mede mogelijk gemaakt door de Inconel-sportuitlaat en een daarop aangepast ECU. De prestaties: 0-100 km/u in 2,8 seconden en een top van meer dan 345 km/u.
Deze moet er tevens voor zorgen dat het apparaat magistraal klinkt. Dan rest ons de vraag: moet je dit doen? De Novitec-conversies staan in kwalitatief opzicht hoog aangeschreven. Maar je hebt te maken met een van de laatste der mohikanen. Moet je die wel gaan tunen? Het doet denken aan Whistler’s Mother die door Dr. Bean is aangepast met thinner en een vilstift. Volgens Novitec wordt N-Largo heel erg zeldzaam met maar 18 stuks. Wat ons betreft is het best een ambitieus getal.
De kit is nu te bestellen, prijzen zijn niet bekend maar reken op een hoop. Dan kan het alleen maar meevallen.
osmo zegt
Is dit het resultaat van een samenwerking tussen Ferrari en Mansory?
heckblende zegt
nee een samenwerking tussen jou en je leesbril. jammerlijk gefaald helaas
kniesoor zegt
😆
marcomanta zegt
@heckblende: haha.
maferick74 zegt
@osmo: N.O.V.I.T.E.C
Dutchdriftking zegt
Hij is bijzonder fijn. Maar wel als coupé in een chique kleur met zilveren wielen.
flatsix010 zegt
Toch knap dat je flink geld neerlegt om van je waardevaste auto een lelijk afschrijfkanon te maken.
marcomanta zegt
@flatsix010: boeien.
petroldrinker zegt
De Ferrari om te kopen als je het kan betalen momenteel, met de enige juiste bodykit die je kan krijgen voor dit soort autos, dit is toch by far het vetste wat je nu nieuw kan kopen in mijn ogen
marcomanta zegt
Prachtig en bovendien als je er al eentje kunt bemachtigen, dan is het mooi om in je verzameling te hebben en zo heel af en toe te gebruiken.
O plaat zegt
Ik ben het 100% eens met jouw opa, de mooiste wagens komen uit de jaren 60 en ik ben trouwens slechts 29.
marcomanta zegt
@shiva: Zozo, jaren 70 en 80 waren mooier, althans mijn mening.
davelepeef zegt
@marcomanta: ’n 308 overtreft een 250 California? Een 365BB is knapper dan een Lusso? Ik zeg niet dat ’t niets is. Maar ik vind dat je een gedurfde stelling dropt :)
marcomanta zegt
@davelepeef: tja, smaken verschillen, ik ben meer een fan van deze.