Kijk maar naar de velgjes, dit is geen dikke Audi. Maar ook geen dik-makende.
Autorijden is natuurlijk geweldig, maar tenzij je Formule 1 coureur bent wordt je er niet slank van. Niet dat dat het doel is, je wilt immers aankomen op je bestemming. Onderweg kun je bij de Délifrance, McDonalds, KFC of de snackcorner van de Gulf jezelf voorzien van natrium, koolhydraten, gluten en transvetzuren. Vervolgens stap je weer in de auto, om het verbranden van kilojoules over te laten aan de motor.
Dat kan beter, moet Nasser Al Shawaf bedacht hebben. In samenwerking met het Nederlandse bedrijf BPO hebben ze namelijk de FitCar PPV ontwikkeld. In feite is het een Audi A4 Avant met pedalen. Dit doet denken aan de aflevering van Top Gear waar Richard Hammond rijdt met een Porsche 911 GT3 RS trapauto. Die vergelijking gaat mank. Die auto waar Hammond mee reed was niets meer dan een skelter met een Porsche-jas eroverheen. De FitCar PPV is net even wat anders. Ze hebben het gaspedaal verwijderd en dit vervangen door pedalen. In principe werkt het vrij eenvoudig. Wil je sneller rijden, dan zul je harder moeten trappen. Moet je langzamer rijden, dan moet je minder hard trappen.
Ook de rem is verwijderd, dat doe je nu vrij eenvoudig met de hand. De ontwikkelaars gingen uit van een gemiddelde dat iemand 1 uur per dag naar zijn werk rijdt en aan het einde van de dag weer terug moet rijden. Dat zijn twee uren waarin je niet beweegt. De FitCar doet exact hetzelfde, maar dan krijg je voldoende beweging. Het moet mogelijk zijn om 300 kilocalorieën per half uur te kunnen verbranden in de fit car. Om dat in perspectief te brengen: een Big Tasty met bacon zit op 851 kilocalorieën.
Men heeft gekozen voor de Audi A4 vanwege de ergonomie van het interieur en de verstelmogelijkheden van de voorstoel. Het team achter FitCar hoopt erop dat een fabrikant dit idee zal overnemen om zo een generatie gezondere auto’s op de markt te kunnen brengen. Op dit moment wacht men goedkeuring af bij de RDW om de auto in Europa te gebruiken.
hannibal zegt
Wat een ontzettend slecht idee. Straks allemaal in de file op de b-weg omdat Truus moe is en niet meer harder kan dan 40
volvonerdy70 zegt
Het hele idee van de auto is dat je zelf niks hoeft te doen toch? Komen ze met een fietsende auto.. het is toch te bizar voor woorden.
Zie jij het al voor je? Timmerlieden, loodgieters en andere mensen die met de hand werken‘Poeh ik ben kapot van het werk, ik fiets langzaam naar huis in Mn Audi..’
banaan7 zegt
@volvonerdy70: oh voor hen hoef je niet bang te zijn hoor. Nou ja soort van wel. Zij zullen gewoon in hun busjes blijven racen.
phevtreb zegt
Audi, vorsprung durch technik..?
Dit hadden de Flintstones al in het jaar kruik!
ghengiskhan zegt
En dan nemen ze een Audi. Die krengen zijn zwaaaaar. Neem dan een Lotus of zo, altijd rustig aan beginnen. Een halve lease-tank kan altijd nog voor de gevorderden zeg maar. En Tom Dumoulin.
mashell zegt
@ghengiskhan: dit is het zelfde principe als met een electrische fiets, door harder te trappen vertel je de verbrandingsmotor dat je sneller wilt.
Robert zegt
@mashell: die dingen zijn, door te spelen met wielomtrek en toerental, enorm makkelijk op te voeren hè.
* nieuw sjoemelschandaal is in de maak.
eirmakk zegt
Misschien wel handig voor mijn Alfa, voor als die weer kapot is kan ik gewoon verder naar de garage trappen.
rufctr01 zegt
@eirmakk: daarom hebben ze ook een Audi gekozen!
ardonjr zegt
@eirmakk: Hij maakt hem gewoon..
ghengiskhan zegt
@eirmakk: beter (laten) onderhouden. Alfa’s zijn niet onbetrouwbaar, ze zijn slechts onderhoudsgevoelig. Maar je kunt natuurlijk altijd een vouwfiets achterin leggen.
stuko zegt
@ghengiskhan: je kan inderdaad het beste preventief onderhoud plegen aan een Alfa: vervang tijdig je raamschakelaars, ecu, cilinderkoppaking, ruitenwissermotor en bobines.
Dat is het hele probleem, mensen doen dat niet :p daarom gaan ze snel stuk..
berlinetta zegt
1 april valt vroeg/laat dit jaar.
Design_Driven zegt
Man man man.
Wat een ontzettend onzinnig idee. Als ik hiermee was gekomen op de design academie was het gelijk afgeschoten door de …..He dit is mijn oud professor.
Hubert zegt
Geweldig.
Mijn vriendin kwam vorig jaar exact met dit idee. Een auto die registreert hoe hard je trapt en aan de hand hiervan de snelheid aanpast. Dus als je harder wilt, moet je harder trappen.
In haar defense, ze rijdt een Prius wagon. Dus kun je zoiets verwachten.
ghengiskhan zegt
@Hubert: sterkere veer onder je gaspedaal plaatsen. Zelfde effect.
boomhauwer zegt
Heb je alsnog last van tegenwind..
Hubert zegt
@boomhauwer:
De blower iets minder hard zetten.
ikleesookoverautos zegt
Ik heb dan liever een Fitgirl.
faalhaas zegt
Binnenkort ook verkrijgbaar in een Airbus A380, trappen voor je leven.