Zeldzamer dan dit wordt een 8 Serie maar op één manier, dus pluk dit unicum van Marktplaats.
De BMW 8 Serie was eigenlijk maar een rare auto. Die eerste dan hè, de E31. Je zou namelijk denken dat het een uiterst sportieve auto is, mede dankzij het aanbieden van drie gradaties van een V12. Eigenlijk is de 8 Serie helemaal niet zo’n sportieve auto. Het rijdt ook niet slecht, maar eigenlijk is ‘ie net iets te log voor echte sportiviteit. Het is zo’n auto die je af en toe kan verrassen, maar vooral gewoon erg fijn is om lange afstanden mee af te leggen.
Alpina B12
Het perfecte recept om van de BMW 8 Serie een Alpina te maken. Die kwam er dan ook in de vorm van de Alpina B12 Coupé. Initieel had je deze als Alpina B12 5.0 Coupé. Deze gebruikte dezelfde M70 V12 als de 850(C)i, maar dan uiteraard onder handen genomen door Alpina. De jongens uit Buchloe wisten er 350 pk uit te peuteren. Meer dan zat, totdat de B12 5.7 kwam met de S70 uit de 850 CSi, die had 416 pk.
Allebei zijn dat uiterst zeldzame auto’s. Van de 5.0 zijn er 97 gebouwd, van de 5.7 zelfs maar 57. Beide modellen werden ook uitgerust met het welbekende Alpina-uiterlijkpakket. De pinstripe op de zijkant, natuurlijk die iets lagere splitter met ‘Alpina’ voorop en de kers op de taart: die iconische diepe velgen met 20 spaken. Leuk feitje tussendoor: Burkard Bovensiepen, de recent overleden oprichter en lange tijd baas van Alpina, koos voor 20 spaken omdat dit de som is van vier keer vijf. Zo zou je op velgen met vier én vijf bouten allebei de optimale krachtverdeling hebben, met hetzelfde velgdesign.
Alpina B12 5.0 te koop
Door de titel hebben we dus al soort van verklapt dat de occasion van vandaag niet de allerdikste (!!1!1) Alpina B12 Coupé is, maar alsnog is het een snoepje en een unieke kans. Het is dus een vroeg model uit 1991 in Alpinablauw, wat hem uitmuntend staat. De motor is daardoor een aangepaste M70 met 350 pk.
Dit exemplaar is nieuw aangeschaft in Zwitserland, maar de Alpina B12 Coupé staat nu in Nederland. In hele gave staat en met 95.000 kilometer op de klok. En het is dus één van 97 exemplaren en één van 154 ooit gebouwde Alpina E31’s. Een recept dat niet echt garant staat voor een hele goedkope occasion.
Kopen
En dat klopt, want de vraagprijs is 194.950 euro. Daar kun je in de meeste markten een nieuwe Alpina B8 van kopen. Maar dat is niet zo’n tijdcapsule als deze E31. Droom dus vooral even weg bij deze Alpina B12 Coupé op Marktplaats.
550maranello zegt
In een woord: prachtig! Twee ton is wel weer next level voor een oude 8 serie. Maar eerlijk is eerlijk, toen de auto uitkwam was ie ook al dik twee ton volgens mij, maar dan wel in guldens…
rwdftw zegt
Het ding is ook briljant, ik weet via via iemand die een 850i heeft en dat ding schakelt bij 240km/h op de klok nog even door naar de hoogste versnelling. Ja, daar waar menig auto niet komt, of net aan, schakelt de automaat van de 850i nog even een tandje op.
Het is geen apparaat om de Norschleife mee te bedwingen, maar als je in alle stijl en rust (en met een bloedgang) naar je vakantieadres in Zuid FRankrijk wil blaffen…. de 850i.
406_v6 zegt
Dat met een bloedgang naar Zuid Frankrijk kun je heden ten dage wel vergeten; Frankrijk is vergeven van de flitsers…
Richmond zegt
Je moet ook niet via de snelweg gaan, juist genieten van de lokale wegen en natuur.
Robert zegt
Koop dan en Z4 i.p.v. een 8-Serie.
Ik zeg regelmatig dat ‘deze auto mooi oud geworden is’, maar bij dit model wringt het bij mij nog steeds. En dan met name de achterkant – de achterlichten lijken gewoon een maatje te groot voor de ruimte tussen de bumper en de achterklep. Bij dit specifieke model zit de achterklep ook nog eens niet netjes uitgelijnd gemonteerd; ronduit slordig voor een auto waarvan de vraagprijs bijna de 2 ton aantikt.
maotje zegt
De lokale wegen kun je alleen weer niet blaffen. Maar heb je wel een prachtige omgeving
vaakbenjetebang zegt
Foei, wat een bak geld voor wat toch niet zo’n heel briljante auto is. Je moet hem dan wel héél graag willen, want er vanaf kom je nooit meer zonder een flinke veer te laten.
Oh, enne: de som van 4 en 5 is 9. 20 is het product.
vincentbaan zegt
Scherp
Ed Ubachs zegt
Nou ik wil hem heel graag hebben.
Laat me nu deze week toch 1 keer de loterij winnen…….alsjeblieft.
kniesoor zegt
Vind het een hoop geld voor een oto, die niet over een byzonder grote aantrekkingskracht beschikt.
beetec zegt
Ik vind het een auto en een icoon met een enorme aantrekkingskracht.
Richmond zegt
Komt omdat het geen oto is.
mashell zegt
Klopt: https://www.otolift.nl/
koosonderbeenloos zegt
De zeldzaamste 8serie van deze generatie is overigens de M8.
isleofman zegt
Prachtig. Ik begrijp alleen het intro van dit stuk niet. Alsof het sportief gezien een tegenvaller is. Is er ooit iemand geweest die dacht dat de 8 serie sportief zou moeten zijn? Dit is toch altijd gepositioneerd als het tegenovergestelde; een ultieme cruiser.
wza1979 zegt
Ik heb toendertijd gekeken naar dit blok in de 7 serie . Die vond ik ook erg mooi.
Maar toch voor de 600 V12 gekozen. Bmw kon niet in de schaduw staan van de MB V12. Veel meer vermogen , minder verbruik. Enorm betrouwbaar . Motor en bak hoor nooit iemand over .
Zelfs na 30 jaar geven de MB s nog gewoon 410 pk. Dus vermoedelijk was dat nieuw ook meer nog.
Dus de V12 vind ik niet zo goed van bmw toen. Maar wel pareltjes van wagens .
petroldrinker zegt
Schitterend, maar voor 2 ton koop ik toch echt heel wat anders…
Hawkeye72 zegt
Vind de premium voor de Alpina badge ridicuul. Voor 50k koop een een heel nette ‘gewone’ 850 waar je toch net zo veel lol aan gaat beleven…..
Van de 150k die ik overhoud kooo ik dan nog een 560SEC en E46 M3.
coupedriver zegt
Dat heb je idd heel veel bij speciale versies tov een model of versie dat voor de rest 99% hetzelfde is alleen de prijs is veel minder. Dan moet je echt een verzamelaar zijn om dat er voor over te hebben.
ttr6 zegt
Nooit een fraaie auto gevonden, die 8 serie. Maar als je de foto ziet van het dashbord dan denk je toch: WAAROM ZIJN WE DIGITALE DASHBORDEN GAAN MAKEN??? Wat een plaatje. En als je achter het stuur zit, is dit toch wat je ziet!
Svda zegt
De tijd dat BMW nog mooie wagens bouwde maar tegenwoordig zien ze er echt niet meer uit. Kijk maar eens naar de nieuwe 7 serie of X8 dat moet al aardig wat zeggen. 5 serie pas eigenlijk ook wel in het rijtje thuis.
i3bestuurder zegt
@Svda
Ik weet nog heel goed wat de kritiek was over de E65 van BMW. Werd door iedereen verguisd, sommige lieden durfden zelfs te beweren dat het wel eens het faillissement van BMW in zou kunnen luiden. En kijk nu eens hoe er naar dit specifieke model gekeken wordt, hoe prachtig men hem nu vindt. Ik denk dat over een jaartje of 20 á 25 ook zo over de door jou genoemde modellen gesproken gaat worden, met uitzondering van de X8 want niet bestaand model, maar dat terzijde.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem geniaal, maar niet twee ton geniaal. Voor dat geld zou je toch een 5.7 met handbak willen.
V8Vantage zegt
Mooi!
Was er niet een tijd dat je als puber een 850 kon kopen als eerste auto? Of zijn die ook al naar de maan gegaan qua prijzen?
3246cm252kw zegt
Plaatje van een auto, jammer dat de CSI spiegels niet origineel zijn en dat dit een uitvoering is zelfs zonder passagiers airbag. Wel een super gave auto om in de collectie te hebben. De B6 Biturbo is in verhouding tot zijn voorgangers en nakomers wel heel weinig geproduceerd met 88 stuks :-)