Sterker nog: het is de beste keuze
Wat heb je nu werkelijk nodig? Dat lijkt een rare vraag, want het liefst heb je gewoon alles. Echter, het wil niet zeggen dat de dikste uitvoering daadwerkelijk de beste is. Uiteraard zal de marketingafdeling en de verkoper er alles aan doen om je weg te laten rijden in de dikste variant. Vaak heb je dan ook een perfecte auto. Maar soms wil het feit dat de ‘sweet spot’ in de model line-up de instapper is. Daar kun je zelf je voordeel mee doen, want voor minder geld heb je dus eigenlijk de betere auto.
Dit kan zijn doordat sommige uitvoeringen technische eigenschappen hebben (4WD, automaat) die eigenlijk niet wenselijk zijn. Of dat je meteen vastzit aan een lading opties waar je werkelijk helemaal niets mee kan. Vandaar dit overzicht van modellen, waarbij de instapper briljant is en de rest eigenlijk vrij weinig toevoegt.
Porsche 911 Carrera (997.2)
Van de Porsche 997 waren enorm veel smakelijke uitvoeringen zoals de GTS, Turbo S en GT3. De verzamelaars gaan massaal voor de GT3 RS 4.0 en GT2 RS, de mooiweer koningen gaan voor een Cabriolet, terwijl de meest verkochte variant in Nederland de Carrera 4S was. Maar er valt wat te zeggen voor de meest basic 911. Handgeschakeld, atmosferisch en met hydraulische besturing. Misschien wel de allerbeste Porsche die je nu gebruikt kunt kopen. Modern genoeg om dagelijks mee te toeren, op een circuit sta je echt niet voor schut en houdt je hem netjes dan valt de afschrijving ook mee. Kijk maar naar de 964, daarvan zijn de standaarduitvoeringen ook populair.
MINI One (R56)
BMW heeft een gouden zet gedaan met de New MINI. Sterker nog, ze hebben een compleet nieuw segment aangeboord. Klanten konden helemaal los gaan op de optielijsten. Een Cooper S kan met gemak naar de 40k. Maar dan mis je het punt. Bij een MINI moet je lol hebben op een andere manier. De standaarduitvoering heeft een topwegligging. Dankzij de smalle bandjes zit je eerder te balanceren op de grens van grip en slip. De piepkleine 1.4 heeft nauwelijks power, maar vind het heerlijk om op toeren gejaagd te worden. Airco zit er niet op, moet je ook niet willen. Als je dat ding aan zet rem je op de motor af. Gewoon de ramen omdraaien en je hele rit volgas gaan zonder je rijbewijs kwijt te raken. Net als bij de originele MINI.
Lamborghini Gallardo LP550-2
Ok, bij een supercar kun je niet echt spreken van een instapper. Als de prijs hoger is dan de gemiddelde dertien-onder-een-kap in Amstelveen dan is er geen instapper. Feit is dat er veel verschillende uitvoeringen van de Gallardo zijn. De meeste hebben allemaal de flappy-paddles en vierwielaandrijving. Maar na de facelift stond er in de prijslijst een Gallardo LP550-2. Deze had een handbak en achterwielaandrijving. Precies zoals je het wilde hebben bij een auto.
Citroen C3 Pluriel 1.4i
De perfecte auto voor je huis in monaco. Je haalt een keer de bogen eraf om ze er nooit meer op te zetten. Tuurlijk, een Pagani Huayra Roadster kun je ook met gemak betalen, maar een doosje vino, twee kilo fromage en een tas vol baguettes gooi je zo in de achterklep van de Pluriel. De instapper is perfect en pretentieloos. Het 1.4’tje was niet snel, maar wel stil en soepel. Daarbij had je in de veel snellere 1.6 een bizar slechte sequentieel te bedienen bak. Zie het als een moderne Eend. Charmant, comfortabel en pretentieloos.
Bentley Continental GT V8
Het lijkt mij lastig om Bentley verkoper te zijn. Want je moet iedereen natuurlijk in een zo duur mogelijke Bentley zien weg te rijden. Maar bij de Continental is dat eigenlijk helemaal niet nodig. De V8 is lichter in de neus en daar profiteert de auto van. Ook is de sound veel beter passend bij de auto, de W12 heeft ondergetekende nooit zo kunnen bekoren. Maar het mooiste zijn de standaard looks. Kijk naar de afbeelding hieronder. Een blauwe, veel beter dan het obligate zwarte of wit. En check die standaard velgen. Geen zwarte frutsels erin, geen chroom, gewoon grijze velgen. Zoals het heurt onder een Bentley.
Lancia Kappa K Coupe
(838)
Dit is een bijzondere auto. Een coupe die niet sportief pretendeerde te zijn, was zeldzaam in de jaren 90. De coupé-versie van de Kappa was bijzonder aristocratisch. De topuitvoering was een Busso V6 met 204 pk. En toch is de instapper te prefereren. De 2.4 vijfcilinder is namelijk nauwelijks langzamer en een stukje zuiniger. Ook klinkt de roffel prima. Daarbij kon je de V6 alleen krijgen met trage viertrapsautomaat terwijl de handbak vijf verzetten had.
Jeep Wrangler (TJ)
Of eigenlijk elke echte terreinwaardige 4×4 als de G-klasse of de Defender. Vaak zijn het mode-autootjes geworden, volgehangen met dikke motoren, veel luxe, dikke velgen en een rits accessoires. Maar dat wil je helemaal niet in een basic-Wrangler. Een kale 4×4 is the way to go. Lichter, smalle bandjes en het interieur mag vies worden. Zo hoort het met een 4×4. En de rij-ervaring op de weg is net zo rampzalig, alleen sta je niet voor schut in de modder.
Mercedes E200
Das beste oder nichts. Nog immer de slogan van het merk met de ster. Dus je zou zeggen dat de E63S uitvoering de allerbeste is. Maar in principe is de standaarduitvoering van de E-klasse briljant. Een instapper met een topsnelheid van 240 km/u. Qua luxe heb je niets te klagen eigenlijk: automatische airco en en een automaat zitten er standaard al op. Ok, misschien is de instapper niet de allerfijnste, maar het is papier zeker een uitstekende aanbieding. Op papier althans, want @Wouter weet ons te melden het allemaal wel erg lethargisch aanvoelt. Een kuurtje bij Brabus kan wonderen doen!
Lotus Elise S (S2)
Als er één auto een hoeveelheid aan verschillende modellen heeft gehad is het de Elise van Lotus wel. In 2006 kwam alles perfect samen met de Elise S. In tegenstelling tot wat je zou kunnen aannemen was dat het nieuwe instapmodel van de Elise. De motor was een 1.8 viercilinder VVT-i van Toyota. Net als bij de Porsche 997 een welhaast perfecte blend van prestaties, wegligging, looks en prijs dat je niet anders kunt concluderen dat dit de fijnste Elise was.
Land Rover Range Rover TDV6 HSE
(L402)
Ok, wat wil je bij een Range Rover? Veel ruimte, een hoge zitpositie en terreinwaardigheid. De motor moet voldoende koppel hebben om zichzelf op gang te helpen, al dan niet met een @Wouter erachter. Dus eigenlijk alles wat je nodig hebt zit op de instapper. Ja, er zijn snellere en duurdere varianten, maar die verbruiken voornamelijk meer. Echt snel gaat een Range Rover natuurlijk niet worden, hoeft ook helemaal niet. En ondanks de badge HSE is het wel degelijk de instapper, die bijna niemand lijkt te kiezen. Zonde, want leer, navi, automaat, 4×4, clima, audio etc: het zit er allemaal op.
Seat Mii
Zelfs de meest kleine auto’s zijn al erg luxe. Daarom is de meest standaard Seat Mii verfrissend. Ok, heel erg spannend wordt het niet, maar je krijgt wel precies wat je wilt. Geen pretentieuze VW badge en prijs, maar exact hetzelfde product met de items die je nodig hebt. Er zit een dak op dat je droog houdt. Via de deuren kun je naar binnen en naar buiten. Ga voor de stalen velgen, die zijn verreweg het gaafst. Maar je hebt wel een moderne auto met alle veiligheidsvoorzieningen en een prima motortje. Wederom, ga voor de basismotor, want deze is exact gelijk aan de sterkere variant, maar dan geknepen. Een simpel kuurtje haalt er 85 paarden uit voor je.
Audi R8 4.2 FSI quattro
De Audi R8 sloeg in als een bom. Een bruikbare sportwagen met Supercar looks. De auto was leverbaar met een keur aan tiencilinders en diverse transmissies. Maar bij de R8 moeten we eigenlijk naar de basis. De standaard 4.2 V8 is namelijk een juweeltje. De R-Tronic bak was een draak, in tegenstelling tot de handbak. De R8 4.2 ziet er sneller uit dan dat ie is, maar dat maakt niet uit. De blend tussen gebruiksgemak, wegligging, stuurgevoel en geluid was zelden zo goed bij een auto, laat staan de basisuitvoering.
pomoek zegt
Leuke lijst en helemaal mee eens. De Alfa 147 mag daar van mij ook best tussen. Die was destijds zeer compleet in basis trim. De Pluriel mag uit de lijst. Die auto is een raar ding die wat mij betreft in geen enkel ” het beste” lijstje mag voorkomen.
peug206 zegt
@pomoek: ik vind de pluriel er juist beter in passen als de mini, omdat deze standaard al luxueuzer is als een mini maar dat niet uitstraalt. En totaal ander publiek wil aanspreken, terwijl de mini meer en meer evolueerde is dit gewoon iets nieuws voor een compleet nieuwe markt. (Lees: 45+ single dames met 90 op de snelweg, liefst kort pittig kapsel)
goodolddays zegt
@pomoek: ik heb de pluriel een paar keer moeten besturen. Wat een walgelijke ervaring was dat, nooit meer…
mauricerma zegt
@goodolddays: idd ! En dat daksysteem werkt echt van geen meter
pomoek zegt
@goodolddays: haha, wat voor mij het “probleem” is met de Pluriel is dat je betaald voor een functie waar je niets aan hebt. Je zou het ding zogenaamd als Cabrio kunnen rijden maar dat is simpelweg niet praktisch. Als ze er nu een echte Cabrio van hadden gemaakt of een soort eend waarbij de beugels NIET verwijderd konen worden dan had ik er heel anders over gedacht.
goodolddays zegt
@pomoek: met of zonder vaste beugels, wacht maar tot je er één bestuurd hebt. Heb nog nooit een auto gereden die zo weinig gevoel overbrengt via het stuur, banden, body roll. Nog nooit zo’n dode auto gereden. Stoelen waren zo plat dat het er haast op leek dat de ontwerpers wouden dat je van je rijpositie afglijdt. Nee neem dan in godsnaam een 206cc, praktisch, stuurt niet geweldig maar ook niet verschrikkelijk…
rrk147 zegt
@pomoek: qua exterieur en motor past een 147 wellicht prima, maar het dashboard is wel erg karig met handbediende airco en een simpel kunstof stuurtje zonder stuurwielbediening. Als climate control hebt en een lederen stuur met bediening ziet het interieur er een stuk chiquer uit!
pomoek zegt
@rrk147: tuurlijk, maar we hebben het hier over het begin van deze eeuw, ik weet het niet meer 100 procent zeker maar volgens mij was zelfs de radio CD speler inbegrepen. Dat was bij Volkswagen echt niet zo.
pomoek zegt
@rrk147: Ik heb het nog even nagekeken, want zo’n lvl ben ik nu eenmaal, de standaard 147 had: elektrische ramen vóór, handmatige airco, achterklep van binnen ontgrendelbaar, uitschuifbare bekerhouder, mistlampen en radio cd-speler allemaal in de basis uitvoering. De prijs van een 147 lag destijds als ik het mij goed herinner iets onder die van de basis uitvoering van een Golf waar je voor bovenstaande zaken gewoon mocht betalen. Het was echt een prima aanbieding. En om on topic te blijven: Tegen meerprijs had je uiteraard prachtige elgen en een navigatiesysteem, maar vooral die laatste was binnen afzienbare tijd al weer waardeloos want ouderwets. Het werkt bovendien met CD’s en als je die meer dan een uur liet draaien werd het hele multi media systeem zo warm dat die gewoon vast liep.
mout zegt
Leuk, voor ik klikte zat ik te denken: Welke zou ik noemen? Elise, 911 , R8, Jeep, Gallardo.
En hoewel de Pluriel erg leuk gevonden is, heeft @pomoek wel een punt, natuurlijk.
De oude Alto en Cuore doen het ook goed in dit lijstje.
Robert zegt
@mout: die Cuore was inderdaad briljant. Een oud-collega van mij had er een van de laatste generatie. Na een chip-kuur ging het vermogen van 69 naar 77 pk en het verbruik daalde daarmee naar 1:24 (de beste man reed nooit harder dan 110 km/u en iedere dag 45 km v.v. woon-werkverkeer). Enige luxe: een achteraf ingebouwde cruise control.
eelco74 zegt
De mini ontgaat me, ik heb een weekje mee gereden (van de schadeherstel) maar bakken met onderstuur en inderdaad veel te weinig vermogen. En zo kaal als een hond met vlooien.
De E is wel een grappige keuze. En dat zelfde gold voor de c180 wat icm de automaat best prima vooruit ging. Dat geldt niet voor de huidige instapper de c160.
karhengst zegt
@eelco74: Zelfde ervaring met de Mini. Snapte totaal niet waarom dat hok zo geroemd werd. Tov m’n DS3 was het goedkoop hard plastic wat de klok sloeg. Het weggedrag was niet slecht, maar het enige echt goede wat me bijstaat was de handmatige 6-bak.
stfu zegt
@eelco74: standaard Mini was inderdaad totaal niet boeiend. Werd pas leuk vanaf een Cooper S.
RickB zegt
@eelco74: Wil je vaker je motor wisselen dan een APK uitvoeren, dan zit je goed met een Cooper of Cooper S. Die Mini One motoren zijn wat beter.
pechweg zegt
De Jaguar F-Type met V6! Dat vind ik een aantrekkelijkere en betere auto dan V8 uitgevoerde exemplaren! (Helaas) sinds de 4-cilinder past de V6 niet meer in dit lijstje..
cossiekiller zegt
@pechweg: Dacht ik ook direct aan, maar dan binnenkort de 4 cilinder. Minder gewicht op de neus en maar een tikkeltje minder vermogen. Ok, het geluid zal wel niet meer wauw zijn…
hfdude zegt
Heb de kappa gehad, ook 2.4 op G3. Klasbak was dat, warme herinneringen aan.
rob5nismo zegt
Ik denk ook dat de instapper de beste keuze is op de stalen velgen na dan.
Want hoeveel opties gebruik je nu echt vaak?
arjontje zegt
@rob5nismo: Veel opties die in mijn auto zitten vind ik toch wel erg fijn. De automatische dimmende binnen en buitenspiegel, de ecc, xenon koplampen, elektrische ramen en zeker de cruisecontol.
Maar als ik alleen de wekelijkse boodschappen moet doen is idd een kale auto voldoende.
granlusso zegt
Keurig lijstje, al zou ik de Elise graag vervangen door een exemplaar uit 2011 (facelift) met de Toyota 1.6 met 136pk.
Daarnaast vind ik voor de 997.2 een 997.2 Carrera (4) GTS ook een geschikt alternatief, vanwege de simpliciteit die die auto uitstraalt, al begrijp ik dat dat geen standaard uitvoering is.
De E-klasse is eveneens een topper, al zou ik gaan voor W212 als E200, ziet er net wat beter uit in basistrim.
robert110 zegt
Eigenlijk is de instapper in mijn ogen bijna altijd te beste keus. Ik heb nog nooit in een auto gezeten waarin ik de leren stoelen miste, of de navigatie, of de stuurbediening, of de collision warning piepjes, of de spoiler, of de lichtmetalen velgen.
Ik kan mij maar weinig auto’s bedenken waar die vlieger niet voor opgaat. Ik kan mij op dit moment eigenlijk alleen de Toyota Tacoma bedenken waarvan ik liever de TRD Pro versie zou willen hebben.
LaLancia zegt
Ik heb diezelfde 2.4 20v als die Kappa in mijn Fiat. Echt een heerlijk soepele motor met een prachtig geluid. Toch lijkt mij juist zo’n 3.0 V6 automaat goed passen bij een GT als de Kappa.
Gulli zegt
Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je eindelijk het laatste artikeltje op AB hebt gelezen op je telefoon en weer helemaal bij bent. Vervolgens sluit je de app en denk je; he, zou er nog een nieuw AB-artikel online staan? Waarop je de app opent en denkt… oh ja…
autodrop zegt
@gulli: Ik check AB minstens net zo vaak als Whatsapp, FB e.d. <3.
viezefreddyw zegt
@gulli: Dat noemen we een verslaving. Heel herkenbaar overigens.
roberto zegt
Ik ben geen Audi-man, maar de R8 blijft toch een gave auto om te zien zeg! De nieuwe R8 vind ik eigenlijk minder mooi dan de eerste generatie R8. Toch eens wat anders dan een Porsche mocht je een tweedehands sportauto kunnen permitteren!
karhengst zegt
De enige “moderne” veiligheidsvoorziening die ik mis bij de Mii is de kreukelzone. Maar verder zou ik voor een dergelijke auto ook niet meer dan noodzakelijk uit willen geven. Je zit ook weer zo op de prijs van een B-segmenter.
Met de Mini en Benz brengt dit artikel brengt wel de weer de eeuwige vraag op: Kaal maar premium, of non-premium maar dan geen instapper.
Gulli zegt
@karhengst: ik ben voor kaal maar premium gegaan. Ik had voor de prijs van mijn 116D ook een compleet uitgeruste Focus kunnen leasen die ook nog eens sneller was. Maar ik ben toch voor de luxe, het comfort en de achterwielaandrijving gegaan nu het nog kon. Overigens heel kaal is hij niet, maar de Focus zat completer in zijn opties voor die prijs.
goodolddays zegt
Ik heb het grote ongenoegen gehad een Pluriel te rijden… ik mag hopen dat deze onmenselijke daad jullie bespaard blijft. Wat een dood en onbestuurbaar hok met een verschrikelijk agrarische motor is dat zeg. En dat raden jullie aan?
mercedesclk350 zegt
Leuk, die Mercedes E instapper maar allejezus, die velgen. Wat is dat? 15 inch? En geen LED verlichting op een Mercedes in 2017? Nee, ik mis daar heel veel aan.
Haal die eruit en zet er een S90 met 20-inch velgen bij. In D3 (huurauto uitvoering die ik heb mogen ervaren) trim met een exterieur setje prima looks, en heerlijk om in te rijden. Goed, de power, of het ontbreken daarvan, is soms vervelend maar in 90% van de gevallen is het is het de beste reisauto die je je kans wensen.
granlusso zegt
@mercedesclk350: 16″ Mercedes wieltjes, lekker opvallend.
E550 zegt
De ‘basis’ AMG uitvoering van de S AMG, de S63, is ook beter dan de S65: mooier geluid en veel nieuwer blok.
mpc007 zegt
Interessant lijstje.
– De Pluriel is zeker langzaam en soepel, maar stil is de 1.4i met 75pk dus echt niet. Een motor van de oude stempel die al voorkwam op de 205 en 309, wat betekent dat 130 op de klok 4100 toeren draait met behoorlijk wat kabaal. Klinkt wel lekker grof, zo’n oude 8-klepper. Beter dan die nasaal klinkende driecilinder torretjes van dit moment.
– Die E-klasse is lachwekkend. Met die wieldoppen, ballonbanden, en halogeen verlichting schreeuwt er niks harder: ‘eigenlijk kan ik geen E leasen maar ik doe het lekker toch’.
– De Seat Mii geeft samen met die E aan wat er mis is met de ‘instapprijzen’ van automodellen. Niemand koopt ze omdat de uitrusting compleet belachelijk is (stalen velgen met zo’n dopje, serieus?) maar het doet het natuurlijk goed qua marketing om te adverteren met een prijs die 2000 lager ligt dan de absoluut minimale uitvoering. De Duitse merken zijn het beste in het produceren van zulke modelletjes, waarbij je op een kale Up of Polo inderdaad vooral niet moet hopen op een boordcomputer, elektrische ramen, twee autosleutels (!), een dubbeltonige claxon (!), een reservewiel, toerenteller, 1-din radio (geen grap, bestaat nog steeds), en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Daarnaast is het interieur dan volledig gestript van alu / pianolak accentjes en krijg je overal heerlijk tupperware plastic in de walgelijkste tint grijs.
Dutchdriftking zegt
@willeme maar vind maar eens een R8 met handbak….
acakoning zegt
@dutchdriftking: staat een hele mooie bij mij in de garage! 2011, v8, handbak, keramische remmen, b&o, magnetic ride, carbon sigma, suzuka grijs.. super blij mee!
Dutchdriftking zegt
@acakoning: kijk, een wagen om trots op te zijn! Die 4.2 V8 klinkt ook fantastisch, kan de V10 daar echt aan tippen? Mede omdat de V10 met name helemaal bovenin pas lekker klinkt en de V8 over het hele toerenbereik.
ruud1954 zegt
Eigenlijk is praktisch ELKE instapper louter financieel bekeken de beste keus. Het is alleen dat we net iets meer vermogen willen hebben, net wat meer luxe of net wat meer uitstraling voor de buurman omdat er teksten zoals AWD, Cross polo, Executive, GTI, GLX, etc etc op te lezen zijn. Tja, en daar willen we dan tot het dubbele van de basisuitvoering voor betalen. En beide kopers, zowel degene die het goedkoopste als degene die voor het duurste model gekozen hebben, zijn blij met hun keuze.
stfu zegt
@ruud1954: een basisuitvoering levert niet altijd meer op als je ‘m kwijt wil..
madmarky zegt
De standaard mini heeft een versnellingsbak met hele lange verzetten waarbij je in 2 al bijna de 100 aantikt en dat met de standaard 1.4. Om het plaatje compleet te hebben zou ik minimaal een Cooper aanraden, al was het alleen maar om de close-ratio bak ipv dat eco geneuzel.
SimonMc zegt
Top artikel, Willem. Meeste mensen zouden klakkeloos voor de dikste uitvoering gaan, maar hiermee toon je aan dat dit soms niet de beste keuze is.
mrrallycross zegt
Met die Mini ben ik het niet eens
Henk_he zegt
Voor de Volvo V40 liefhebbers: de T2 (120 pk, 240NM) instapper is ook de slimste keuze. De eerste generatie (1.6 Ecoboost van Ford, die ook in de T3 en T4 ligt) is moeiteloos te chippen naar 200pk en 300+NM koppel. De laatste generatie 2.0 122pk is zelfs te chippen naar 225 pk en 415 NM. Standaard heeft de V40 alles wat je nodig hebt: electrische ramen, climate control, cruise control, airbags all around, multifunctioneel lederen stuurwiel, 16″ lichtmetalo’s, prima audiosysteem met BT, etc. Allemaal opties waar je bij de concurrent (Golf) in de optielijst moet vinken.
Nadeel is dat je in de file niet de meest unieke auto rijdt ;-) maar dat geldt voor alle Golf-, Megane- en A3-rijders.