Wie zit te wachten op de Mercedes 300GTC?
Als we het hebben over een trend in autoland dan kun je niet om restomods heen. Afgelopen Monterey Car Week in Californië stond bol van de projecten. Bedrijven lijken het liefste Porsche beet te pakken. Neem een oud model, maak deze modern en vraag er vervolgens een achterlijke prijs voor. Het verkoopt, dus je kunt het die firma’s niet kwalijk nemen. Je bent origineler met een originele Porsche 964 tegenwoordig.
Mercedes 300GTC
Heeft een auto als de Mercedes 300SL ook een moderne interpretatie nodig? Denk het niet hè. Dit iconische model moet je vooral laten zoals het is. Dat is mijn ongezouten mening dan. Want Saoutchik is het daar niet mee eens en het Franse bedrijf is van plan een Mercedes 300GTC te bouwen op basis van de Mercedes-AMG GT C Roadster.
Saoutchik was een carrosseriebouwer uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Nu komt het bedrijf terug met deze nieuwe creatie. Het merk werd bekend met het aanpassen van Benzen, daar kwamen bijvoorbeeld de 680 S Torpedo en de 500 K Cabriolet uit voort.
In tegenstelling tot al die restomods zal carrosseriebouwer Saoutchik niet een 300 SL slachten om er vervolgens een Mercedes 300GTC van te maken.
De Fransen zijn van plan 15 exemplaren te maken van de Mercedes 300GTC. Over de aandrijflijn is niets bekend, mogelijk pakken ze één van de moderne motoren van Mercedes-AMG. Denk bijvoorbeeld aan de veelgebruikte vierliter V8 met twee turbo’s.
Qua uiterlijk krijgt de 300 SL nieuwe style nieuwe koplampen, grille, chrome accenten, een voorbumper met meer ruimte om lucht door te laten, een achterbumper met een moderne look en tevens een nieuw setje velgen.
De auto is nu digitaal gepresenteerd door middel van een render. Het model gaat écht in productie.
SanderB zegt
De basis is toch overduidelijk een GTC met aangepaste voor en achterkant. Deuren, dak en motorkap zijn 1 op 1. Dus de techniek zal ook GTC zijn.
harrie zegt
Wat is ‘proporties’ in het Frans?
Robert zegt
‘proportions’ – net als i het Engels, alleen nu met de klemtoon op de laatste lettergreep.
En doel je op het idiote formaat velgen, dan kan ik mij daar ook zeker in vinden. Ook de absurd dikke bezels rondom de koplampen en die dikke verchroomde luchthappers in de voorschermen doen wat mij betreft zwaar afbreuk aan het aangezicht. Maar verder vind ik het net eens zo heel verkeerd; het is in ieder geval beter dan de zoveelste AMG die ‘verbeterd’ wordt door de geijkte tuners als Mansory, Manhart, Kahn, etc.
verdebosco zegt
Je mag toch hopen dat Mercedes hier voor gaat liggen! Originele 300SL’s versnijden voor zo’n gedrocht is een misdaad. Ik neem ook aan dat niemand zo dom is om 2 miljoen waardeverlies door de plee te spoelen (..)
Er zijn een hoop mafkezen in deze wereld, of zoontjes van mafiosi (zelfde als een mafkees?) die over het paard getild met papa’s geld van de cocateelt een autootje ontwerpen en op de markt willen brengen. Ja, een aanname. We hebben net die mislukte Giulia gehad en nu dit.
erwingrunn zegt
Heb je het stuk gelezen, of alleen plaatjes bekeken?
verdebosco zegt
Keine Ahnung (..) maar ik heb sterk het idee dat het artikel is aangepast. Maar goed, how than oak, gelukkig is het “maar” een GTC ;)
auto62 zegt
Mooie doorontwikkeling a la 911
ra-smit zegt
De basis is Mercedes-Benz AMG GTC en niet een 300SL! Dit is dus geen restomod!
Dat neemt niet weg dat dit een afschuwelijke auto is geworden….
tommycooker zegt
Clickbait titel. Heeft niets met 300sl restomods te maken.
En is geen mooie interpretatie ook.
drdre1 zegt
My eyes! My eyes!!
kilum zegt
Ik vind haar schitterend. Ik ga het never nooit kunnen betalen. Maar als ik de centen wel had gehad had ik meteen aan de telefoon gehangen.