Hoe noemen we dit. Een wolf in wolfskleren?
We zijn bij Autoblog gek op sleepers. Auto’s die je qua uiterlijk amper een blik waardig gunt, maar bij het verkeerslicht alles en iedereen achter zich laten (voorbeelden). Maar ook dit soort creaties krijgen onze lof. In de basis is het een gewone Golf R32 uit 2008, standaard uitgerust met een keurige 250 pk, die over vier wielen worden uitgelaten. Na een bezoekje aan TVS Engineering werd het vermogen van de 3.2-liter zescilinder verdubbeld.
Oftewel, ruim 500 pk onder je rechter voet. Mede mogelijk gemaakt door een TVS Turbostage 3-pakket en andere software. Een racekoppeling moet al dit vermogen netjes naar de DSG-bak – te bedienen met stuurflippers – overbrengen. Of dat lang heel blijft laten we even in het midden, maar met deze setup heb je in ieder geval een supercarwaardige 0-100 sprinttijd in handen.
De Golf, met 92k op de teller, staat te koop in Putten. Voor de prijs van €24.950. Qua bang for buck eigenlijk een koopje.
bartteeuwen zegt
Zelfs als VW-basher moet ik toch wel toegeven dat deze golf erg leuk is:)
michaelcorleone zegt
@bartteeuwen: Dat snap ik nooit zo goed, bijna ieder merk heeft wel iets leuks staan.
bartteeuwen zegt
@michaelcorleone: Daarom zeg ik ook bashen. Vaak misschien onterecht maar het is gewoon het beeld dat ik bij het merk heb.
w0o0dy zegt
Ik denk dat de vorige eigenaar een beetje moe werd van de preek van de ouderlingen als hij met iemand aan boord het volle vermogen aansprak… “G#dv##d###e!!” … “Oops doe dat nou niet met je raampje open!”
sportstand zegt
Heerlijk! Alleen jammer van die LED-jes voor
gijsso zegt
Aftermarket LED stripjes als dagrijverlichting, voor mij de meest lelijke accessoires van dit moment. Een nee dus…
marinepower zegt
@gijsso: originele LED streepjes idem dito
henkhupelschoten zegt
Een hyena in schaapskleren? Zo kan ik tjoening weer waarderen :)
gtwillem zegt
Gisteren de Superb, nu deze Golf. Blijft toch leuk om van redelijk normale auto’s M5 killers te maken.
Ik zou wel een andere bumpers monteren, want de R32 ziet er niet zo mooi uit. Dat chroom hoeft van mij noet zo en die dubbele pijpen staan te dicht bij elkaar in het midden. Een GT of GTi voorkant en achterkant ziet er veel beter uit.
TimD zegt
@gtwillem: m5 killer heb je al vrij snel voor :)
mercedesclk350 zegt
@gtwillem: Ik vind de GTI gewoon veel mooier dan de R32. Vooral de velgen die je daarbij kreeg. En voor het “sleeper-effect” is dat ook leuker.
keviinnn zegt
Wie heeft er even 25000 euro voor me liggen?
lastclick zegt
RacekoppelingEN denk ik?
michaelcorleone zegt
Een jachtluipaard in wolfskleren, heerlijk snel heerlijk anoniem. Teveel opvallen is niet goed, voor je het weet is die weg.
michaelcorleone zegt
@michaelcorleone: wolfskleren moet zijn schaapskleren.
roppp zegt
@michaelcorleone: en jachtluipaard moet wolf zijn. Dan klopt ie echt helemaal :-))
redneckdarian zegt
Heeey uit Putten. dat ik leuk. Ik ook.
Misschien moet ik maar even een testrit nemen…
plankgas zegt
@redneckdarian: Ze zien je aankomen
xiran zegt
ik vind dat een r32 standaard al een snelle auto is.
ChrisB zegt
92.000 km. Die aandrijflijn is helemaal krom getrokken tot een wokkel
stefanvts16v zegt
Aantal eigenaren: 5
Ik sla even over…
Onehp zegt
@stefanvts16v: redelijk normaal ook al op een gewone R32. Leuke auto om eens te hebben, maar de lasten zijn hoog dus na een tijdje wil je (portemonnee) wel iets anders…
TimD zegt
Auto is daar niet op berekend, ooit een golf 5 GTI gehad met 350 PK, ik bleef de garage opzoeken! Dan weer een aandrijflijn, dan weer een turbo etc etc
E34M5Touring zegt
@TimD: Maar is die dan wel goed getuned? In principe moet je bij een dergelijke vermogensstijging ook andere delen gaan verbeteren. Dat een standaard clutch dat extra koppel moeilijk kan verwerken kan ik me wel voorstellen. Dan gaat alles toch harder slijten. En als je een stock turbo maar genoeg onder druk zet (piekdruk) dan ploft ie wel een keer natuurlijk.
JD Engineering zit hier in’t dorp en die levert toch regelmatig GTi’s af met nog meer vermogen dan jouwe. Hoor je eigenlijk nooit rare berichten over.
henkhekje zegt
@E34M5Touring: Over standaard golfjes hoor je ook rare dingen, dus waarom niet over getunede versies?
ej20g zegt
@henkhekje: dit klinkt denk ik een beetje raar, maar het lijkt wel alsof de auto’s die bij JD Engineering vandaan komen beter zijn dan de auto’s die standaard blijven.
gtwillem zegt
@ej20g: klopt. JD is een waar epicentrum voor liefhebbers. Dus die zorgen extra goed voor hun auto. Dys het zou goed kunnen.
mexxt zegt
@E34M5Touring: er zit inderdaad een verschil tussen tuner en tuner ;)
Ik werk op het moment bij JD en er komt nooit een auto terug met problemen. Als er wat is zijn het altijd delen die “altijd” kapot gaan. Zelfs origineel.
E34M5Touring zegt
@mexxt: Mooi! Ik kwijlde al over zijn Corrado toen hij nog aan huis werkte. Heb een hoop van zijn werk langs zien (en horen!!) komen. Zijn Golf 5 had destijds 450pk meen ik. Ook met DSG. Daar reed hij veel mee. Maar die Corrado bleef me toch het meest bij. Wat een angstaanjagend geluid kwam daar uit. Klonk alsof ie 10k rpm draaide.
bmwe30325i zegt
@timd: een hele aandrijflijn!! :0
orakel zegt
@timd: Je hebt helemaal gelijk Tim, maar ze komen toch weer vaak voorbij; oude Duitse bakjes, die even worden voorzien van een of andere tuning kit, turbootje en hoppa; 300 pk erbij. Alsof de bak, aandrijflijn, assen enz. dat moeiteloos aankunnen. Nooit zie ik een videootje van de vermogensbank, waarop dat ding dan heeft staan te brullen met een uitdraai van de meting. Deze auto is aan zijn 8ste eigenaar en heeft een negatieve NAP, dus wie dit ding nog koopt ?
toniominestrone zegt
Jammer dat het een Golf is.
riddertevoet zegt
Waarom zoveel moeite doen om een Golfje op te voeren. Het blijft een lelijk hok.
onnorolo zegt
met stempelkaart voor de ANWB?
nicoalex zegt
Zoiets wilt echt wel vooruit. En ik heb toevallig de advertentie gelezen en stond in dat de dsg ook is aangepast op het vermoge. Wat heel logisch is eigenlijk. Maatje van me heeft een gewone r32 maar moet zeggen dat gaat al heel goed vooruit laat staan dit
sleepyj zegt
De dsg is de r32 is al dramatisch qua betrouwbaarheid, en dan met 500 pk lijkt t me geen lang leven beschoren. Maar wel gaaf project. Zal leuk van zn plek gaan. Wil er graag een video van zien
henkhekje zegt
Bijpassend kenteken… GTG – Got To Go :-)
schellekens006 zegt
poeh heej… het dubbele aan vermogen. Zal een knoert van een turbo zijn. Dat is vragen om problemen. Een 100pk extra zou al heel wat zijn en alles blijft dan wel heel.
ej20g zegt
Als je een Golf wil hebben met dit soort vermogen, dan zou ik de auto toch liever aan laten pakken door HGP. Die pakken al het nodige aan en het blijft daarom ook altijd heel. Ik heb er nog niks slechts over gezien in ieder geval.
zakar36 zegt
@ej20g:
Inderdaad, HGP is the way to go.
berlinetta zegt
De aftermarket ledjes zijn inderdaad om te huilen. Zegt waarschijnlijk ook al genoeg over het rijgedrag van de vorige eigenaar(s). Afgetrapt ding.
zakar36 zegt
Zag hem al staan op marktplaats, snap alleen niet dat alleen de motor is aangepast.
Waar is de upgrade van de remmen?
Aandrijflijn heeft zeker niet het eeuwige leven, laatstaan met dubbele (turbo) power dus wat is daar mee gebeurd?
Als je tuned dan moet het goed gebeuren en niet alleen de motor. Zet maar voor de deur pas ik de rest wel aan…
Dutchdriftking zegt
@zakar36: Idd, dat snap ik dus ook niet! Waar zijn de Porsche 8 pots?
derek306 zegt
Een golf in golfskleren.. Ben benieuwd hoe dit rijd! Maar Door welke vd 5 eigenaren is het boost pakket erop gezet?
toniominestrone zegt
@derek306: Je koopt de ellende van een ander zijn tunings driften.
mrrallycross zegt
Leuk karretje, hoelang gaat dat blok nog mee?
bmw550i zegt
Dit koop je niet om zijn duurzaamheid! Dan moet je een standaard golfie kopen