Na alle speculaties hoog tijd om wat feiten naar boven te halen over Valentino Rossi
Afgelopen dinsdag maakte Yamaha bekend dat het contract van Maverick Viñales verlengd werd voor 2021 én woensdag gaf het fabrieksteam aan dat ook Fabio Quartararo volgend jaar deel mag gaan uitmaken van het team. De stoeltjes van het Yamaha Factory Racing MotoGP team voor 2021 lijken dus gevuld. Wij blikken terug op de successen van ’the Doctor’ en delen een aantal leuke weetjes. Tot Valentino Rossi meer bekend maakt zien we Rossi 8 maart gewoon op het circuit van Qatar bij de aftrap van het nieuwe seizoen.
Dit jaar beslist Rossi of hij zijn carrière na 2020 nog wilt voortzetten. Medio 2020 neemt hij DÉ beslissing. Stoppen zou met een leeftijd van bijna 42 jaar geen vreemde stap zijn. Mocht Valentino Rossi toch door willen gaan met racen heeft Yamaha al een YZR-M1 aangeboden. Hoog tijd om eens terug te blikken op de hoogtepunten van #46! Het maakt niet uit in welke klasse Rossi ging rijden, hij boekte altijd snel succes. Toen de 500cc klasse werd omgedoopt tot MotoGP won hij de laatste 500cc race. Vervolgens mocht hij ook de eerste MotoGP titel achter zijn naam zetten.
Hoogtepunten
- 1979: Rossi is geboren op 16 februari
- 1981: Op 2-jarige leeftijd kwam Rossi voor het eerst in contact met motoren
- 1991: Rossi ging, naast karten, nu ook op minibikes rijden en won 16 regionale wedstrijden
- 1993: Rossi ging 125cc rijden
- 1994: Rossi werd kampioen tijdens Ccmpionato Italiano Sport Production
- 1995: Rossi was naast Italiaans nu ook Europees kampioen
- 1996: Rossi nam deel aan het wereldkampioenschap wegracen
- 1997: Rossi werd wereldkampioen wegracen 125cc
- 1998: Rossi werd 2e in het wereldkampioenschap 250cc-klasse
- 1999: Rossi werd wereldkampioen in de 250cc klasse
- 2000: Rossi maakte de overstap naar 500cc en werd 2e
- 2001: Rossi werd wereldkampioen in de 500cc
- 2002: Rossi won allereerste MotoGP kampioenschap
- 2003-2005: Rossi bleef MotoGP kampioen
- 2005: Er verscheen een autobiografie van Rossi
- 2006: Rossi werd tweede in de MotoGP op een YZR-M1
- 2007: Rossi’s spectaculairste race: vanuit de 11e plaats versloeg hij Casey Stoner en Nicky Hayden tijdens de TT van Assen
- 2009: Tijdens de TT Assen krijgt Rossi zijn 100e GP zege
- 2011-2012: Rossi maakte zonder succes overstap naar Ducati
- 2013: Rossi begint zijn eigen motorteam in de Moto3 klasse
- 2019: Rossi wisselt van voertuig met Hamilton, Rossi crasht niet, Hamilton wel
Rossi-weetjes
In zijn geboortedorp Tavullia geldt een snelheidslimiet van 46 km/u. Dat nummer is trouwens een eerbetoon aan Rossi’s vader Graziano die met hetzelfde nummer heeft geracet. Naast #46 prijken er ook een zon en woeste maan op de helm van the Doctor. De zon staat voor zijn vrolijke karakter en de woeste maan voor zijn passie voor snelheid. Rossi stapt altijd langs dezelfde kant de motor op en af.
In 2013 lanceerde Vespa de 46, een eerbetoon aan het jaar waarin de Italiaanse scooterfabrikant voor het eerst een scooter op de markt bracht. Maar hey, 46 is in Italië van Valentino, dus dat model kon vervolgens als 946 door het leven. Want niets mag in de weg staan van de ’46’ marketingmachine..
Zal de 42-jarige legende het circuit achter zich laten en na het aankomende seizoen voor de laatste keer afstappen of denken jullie dat hij gebruik gaat maken van het aanbod van Yamaha?
foto’s: Yamaha
hassani zegt
Jij bent er vroeg bij Britt
snorrie zegt
@hassani: ja, dit heeft ze net lopen typen..:D
hondar zegt
@snorrie: Ja, lopend… Zo uit bed, met de telefoon in de hand, onderweg naar de badkamer.
snorrie zegt
@hondar: moet dan wel een flinke wandeling zijn naar de badkamer.
niex zegt
Hij is een legende maar elk jaar aan blijven modderen doet dat imago geweld aan vind ik.
tjorque zegt
In 79 geboren en in 2020 42 jaar worden?
sanderz28 zegt
@tjorque: blijft lastig dat rekenen…
maferick74 zegt
@tjorque: die man is zo speciaal, zelfs de tijd verbuigt hij…
bbjorn zegt
@tjorque: 16 februari 2020 wordt hij toch 42? Dat klopt toch gewoon
boomhauwer zegt
@bbjorn: volgens mijn bescheiden tekentalent wordt ie dan 41..
okdoei zegt
“Rossi stapt altijd langs dezelfde kant de motor op en af.” Dus dit is niet normaal?
mcshine zegt
@okdoei: vast geschreven door een niet-motorrijder…
hehe zegt
@okdoei: ik had ook al zo’n ‘dit komt heel dichtbij’ momentje.
Volgens mij heeft een GP motor geen standaard, dus dat argument waarom we links opstappen gaat niet op.
Maar ook op een fiets kan ik mij niet voorstellen dat ik rechts zou opstappen.
Zouden er mensen zijn die goofy op een skateboard staan (rechts voor, steppen met links) die rechts opstappen op een fiets?
boomhauwer zegt
@hehe: in de rijschool leren ze iedereen op en af te stappen van de linkerkant.
ukbob zegt
Heeft ie ook niet ooit in een Ferrari F1 getest..?
sollie1984 zegt
@ukbob: yep, de F2004, de 248 F1 en de F2008.
Robert zegt
Die Ferrari testen in de jaren 2005-2006 hadden inderdaad in dit rijtje zeker niet mogen ontbreken. Het was het tijdperk van de dominantie van Ferrari en Schumacher in de Formule 1 én die van Honda en Valentino Rossi. Een match made in heaven leek in de maak. En alhoewel de testen officieel geheim waren, lekte uit dat de rondetijden van Rossi in de F2004 bepaald niet verkeerd waren. Sterker nog, de vergelijking met de legendarische John Surtees (wereldkampioen op twee én vier wielen) werd al gemaakt om duidelijk te maken dat niets meer onmogelijk leek.
Gemiste kans, @britt!
maferick74 zegt
@RRRobert: het was indd zo’n makkelijk bruggetje naar de vierwielers
tjorque zegt
@okdoei: ik stap ook dikwijls via “de verkeerde kant” af bvb als in mijn motor dicht tegen een gevel of ander obstakel parkeer…
Op zich vind ik dat dus nog niet zo gek. Maar om daar nu echt een item van te maken over the doctor sjah…
markos78 zegt
Sorry hoor, maar wat een flutjournalistiek, dit stukje..
Één van de vele hoogtepunten van Rossi was natuurlijk de switch van Honda naar Yamaha. Volgens Honda was Rossi kampioen geworden door hun superieure motorfiets, en niet perse door de kwaliteiten de rijder. Dit was natuurlijk een belediging voor Rossi, die het jaar daarop overstapte naar de concurrent Yamaha. Op dat moment een fiets die meedeed voor spek en bonen. Rossi presteerde echter iets wat onmogelijk werd geacht en werd meteen weer kampioen!
Naast de vele successen, schitterende overwinningen met het mes tussen de tanden (tegen bijvoorbeeld Gibernau, Stoner, Lorenzo) waren er ook controversies. Denk aan de “kick” tegeb Marquez waardoor deze van zijn motor viel . Dat was echt het moment waarbij Marquez onder de huid van Rossi is gaan zitten.
Maar misschien wel het allerbekendst aan Rossi is zijn ongekend grote, wereldwijde fanbase. Rossi was in zijn eerdere jaren ook een echte showman, die zijn overwinningen vierde met ludieke acties. Dit heeft hem, samen met zijn sympathieke persoonlijkheid, tot een grote schare fans opgeleverd.
Nu, in de nadagen van zijn carrière, heeft hij het nog steeds in zich om zich ye meten met de besten. Misschien niet meer iedere race, maar af en toe komt de oude vos weer tevoorschijn en laat zien waarom hij de meester is.
Jammer dat in dit artikel niks over gelezen heb. Helaas zie ik dit niveau steeds meer op deze site. Het zal ook wel de tijd zijn waarin we leven, maar spijtig vind ik het wel.
Ik hoop met mijn reactie een beetje meer kunnen verduidelijken over de grootse sportman die Rossi is.
poes zegt
@markos78: ik deel je kritieken volledig. Maar laten we het vooral zien als een puntje nuttige kritiek naar AB, want er zitten soms idd draken van ‘artikelen’ tussen. Aan de andere kant was het artikel over de Lotus Omega van gisteren weer een pareltje. En laten weten Britt vooral nog even wat tijd geven. Ze lijkt vooral overigens motoren te schrijven, wat hier nog een beetje moet landen. Komt vast helemaal goed, als er voldoende tijd en aandacht aan wordt besteed.
markos78 zegt
Sorry voor het slechte taalgebruik af en toe, maar getypt op de telefoon en eigenlijk ook wel passend bij het niveau van het artikel…
notsobig zegt
Zou hij op zijn 46e stoppen?
maferick74 zegt
Oh damn, ik word volgende week 46, het komt zo wel erg dichtbij.
tjorque zegt
Gek, ik ben van ‘82 en wordt 38 dit jaar.
Hij is van ‘79 en wordt 42?
racerx zegt
Legendarische rijder, zoals boven genoemd in staat geweest om Honda de oren te wassen met de mindere Yamaha, een trucje dat hij helaas niet wist te evenaren met Ducati (understatement). Rossi’s unieke manier van omgaan met fans, vieren van overwinningen en entourage rondom het racen heeft MotoGP naar mijn mening gemaakt tot wat het nu is. Marquez is met afstand de beste rijder van dit moment, maar het charisma van Rossi, dat de MotoGP toch bekendheid bij het grote publiek heeft gegeven, ontbreekt bij hem. Alleen die letters WLF al op het pak van Rossi…
schuimbekje3 zegt
misschien ipv vettel naast max verstappen?
of wellicht voor de hand liggender een kampioenschap waar de coureur het verschil kan maken, zoals GT racing, DTM is niet erg interessant voor hem of misschien Dakar?
Dutchdriftking zegt
Hij gaat door tot zn 46?
pablo1971 zegt
@hehe ik loop rechts van m’n fiets/motor (standaard Zit dus altijd verkeerd), voetbal met links, maar schrijf weer rechts. En sta linkerbeen voor op n board.
Is dat niet normaal dan?
hehe zegt
@pablo1971: er staat mij iets van bij dat ik met motorrijles geleerd heb dat je achteruit lopend met de motor het beste rechts van de motor kunt lopen.
Had er volgens mij mee te maken dat het moeilijker is de motor naar je toe te trekken dan van je af te duwen. Als je hem niet meer houdt en hij valt van je af, is het handig als aan die kant de standaard uitgeklapt zit.
Maar rechts opstappen is niet gebruikelijk nee.
markos78 zegt
…