Het zou immers raar zijn als de bonden direct instemmen met de verkoopplannen van twee Opel-fabrieken.
Sinds eind vorige week hangt er een nare sfeer in de Opel-gelederen, want moedertoko General Motors zou eindelijk het mes in de productiecapaciteit van de Rüsselsheimse autobouwer willen zetten. Het zou gaan om een fabriek in in het Duitse Bochum (3.200 banen) en de Vauxhall-fabriek te Ellesmere Port (GB). Het levert ze een capaciteitsvermindering op van ongeveer 30%, mocht dit doorgaan. En volgens Opel-baas Karl-Friedrich Stracke zijn er geen taboes meer qua besparingen.
Dit stond in een mail van Stracke die vorige week rond ging onder personeel:
“The entire industry is still facing very weak automotive markets in Europe. This is why we have to act now in order to improve profitability on a sustained basis.”
Tegelijkertijd werd ook bekend dat topman Stracke wél zal vasthouden aan de eerdere belofte om de fabrieken tot minimaal 2014 open te houden. Woensdag zou er overlegd worden in de top van Opel/GM, maar de vakbonden nemen nu alvast een standpunt in: “Wij zijn niet bereid om met jullie op lokaal niveau te overleggen.” De vakbonden zouden bang zijn dat de twee fabrieken tegen elkaar worden uitgespeeld. Ze willen dat er een plan van aanpak komt waarbij naar alle Opel-activiteiten in Europa wordt gekeken, en niet alleen naar de twee fabrieken die op de schopstoel zitten.
Maar hoe star, boos of woest de vakbonden ook kunnen worden, het lijkt er op dat er definitief gedownsized gaat worden bij Opel. Letterlijk.
West-Europese productiefaciliteiten, de Grote Autonamen hebben er steeds minder trek in. (bron: Reuters)
Stopwearingpants zegt
Logisch gevolg toch? Dit is nog maar het begin
potver7 zegt
Tsja, de vakbonden zouden hun geld niet waard zijn als ze zomaar akkoord zouden gaan. Maar ik neem toch aan dat ze zelf ook wel zien dat er iets moet gebeuren…
norge zegt
Nou met zijn allen een Opel kopen,of zullen we met zijn allen GM daan uitschelden? Wat is leuker/makkelijker?
Megakix zegt
@norge: kost in beide gevallen ’teveel energie’…
speedie zegt
Wat de vakbonden ook willen, de bazen (GM) beslissen uiteindelijk toch. Renault Belgiê was hetzelfde lot beschoren ondanks alles. VW had genoeg van de “spontane” stakingen en nog een geluk dat Audi op de proppen kwam. Nedcar verdwijnt ook. Ben geen Opel, Renault aanhanger maar wij zijn te weinig chauvinistisch om meer europese wagens te kopen en dan betaal je de tol. Wie draagt dan de schuld ? Vakbonden? de leiding ? Nee wijzelf uiteindelijk.
BaRa zegt
@speedie: Parallel daarmee heb je produktieverhogingen bij die andere drie Duitsers. Het zit dus wel snor met dat chauvinisme.
winne zegt
@speedie: design van opel is al 20 jaar niks meer
lincoln zegt
er moet toch een manier zijn om V.Muller de schuld in de schoenen te schuiven ??
Volvo_440_turbo zegt
Dat het met Opel niet goed gaat verbaast me eigenlijk niet… dat ze eens beginnen met AUTO’S te maken.
Een van mijn beste vrienden rijdt een nieuwe corsa, ik heb er ook eens mee gereden, dat ding voelt echt als speelgoed aan, als je dat vergelijkt met de concurrentie…
In mijn firma heb ik ook nog een astra break van een 4 jaar oud nu, idem dito… de vorige zaakvoerder heeft die geleased toen, maar ik moet echt geen Opel meer hebben.
Megakix zegt
..hopelijk steken er geen spelende kindertjes over…op de dag waarop alle werknemers naar huis worden gestuurd…
KaCh1ng zegt
ze gaan toch sluiten, als de belgische vakbonden het niet konden waarom zouden de andere het kunnen