Het gaat natuurlijk allemaal om geld.
Een opmerkelijke situatie gister in de fabrieken van Wolfsburg. Zo’n 20.000 medewerkers stopten twee uur lang met het uitvoeren van hun taken. Een eerste kleine staking om de directie te laten voelen dat het menens is: 2,2% salarisverhoging is te weinig. Ze willen 6%, een beter pensioen en meer leerling-medewerkers om de werkdruk te verlagen bij de overstap naar elektrische en autonome auto’s.
De vakbonden dreigen dat ze de Duitse fabrieken, waar in totaal zo’n 120.000 medewerkers hun werk uitvoeren, compleet op hun gat leggen als de mannen van VW niet over de brug komen. De Duitse fabrieken zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de productie van Volkswagens auto’s. En dat zou niet alleen Volkswagen, maar ook de toeleveranciers hard kunnen raken, zo waarschuwen de bonden.
De directie van Volkswagen heeft echter andere problemen: er zitten miljarden aan kosten en boetes aan te komen als gevolg van Dieselgate. Bovendien moeten er miljarden geïnvesteerd worden om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, ze verloren zelfs hun koppositie als ’s werelds grootste autofabrikant.
ikweethet zegt
Miljarden aan diriventen uitgeven is geen probleem, maar wanneer de hard werkende man en vrouw
ikweethet zegt
@ikweethet: … Meer salaris wil is het opeens een probleem.
lekkaah zegt
@ikweethet: diriventen.. ja dat is idd nogal zinloos
ikweethet zegt
@ikweethet: *dividend
2wheeler zegt
@ikweethet: diribidivisident*
gregorius zegt
@ikweethet: Als je op die fiets wil gaan:
Ford en General motors fabriekswerknemers verdienen gemiddeld minder dan de helft vergeleken met Volkswagen werknemers terwijl ze, gemiddeld, 25% meer aan dividend uitdelen. (zoek maar op dividend yield voor automakers en salaris voor autofabrieksmedewerkers).
Afgezien van het feit dat ie persoonlijk tegen dividend ben (ok, minder sinds de belasting op dividend lager is); vergelijk je wel appels met bananen.
Als mijn vakbond dit zou roepen, zou ik ze niet serieus nemen: zeg dan: op het moment je een dividend van 4% uitdeelt, wil ik dat de werknemers ook een bonus van 4% krijgen; DAN hebben ze een punt.
desjonnies zegt
@ikweethet:
28 urige werkweek, wat hebben ze het toch moeilijk.
Zware werk wordt uitgevoerd door onderberaalde ūntermenschen die voor shady uitzendbedrijfjes werken.
Maar goed, je hebt gelijk hoor!
Verdomde kapitalisten
bassx zegt
@ikweethet: Lekker makkelijk scorende linkse opmerking dat totaal geen hout snijdt.
mashell zegt
En de arbeidsvoorwaarden bij VW zijn al niet misselijk. Het is natuurlijk gewoon een onderhandelingsstrategie, maar hier overvragen de vakbonden.
fanboy zegt
@mashell: Tja je kunt ze nog wel wat extra geld geven, maar dat is niet het enige. Ik denk niet dat ze dan al tevreden zijn.
De relatie werknemer werkgever zal wel wat minder zijn nu, door wat er in de afgelopen jaren is gebeurd.
mistermini zegt
Doek VW maar gewoon op.
robert110 zegt
@mistermini: Dat idee is leuk maar wat doe je dan met al die onschuldige medewerkers? In deze fabriek alleen al gaat het om 120.000 man.
cossiekiller zegt
@robert110: Dat is waar. Maar langs de andere kant zijn ze daar uit vrije wil gaan werken.
tttijn zegt
@cossiekiller: jij hebt een beperkte kijk op de wereld.
peug206 zegt
@robert110: ik denk dat het wel een idee is. Maar dan net andersom: ontslaan wie staakt. Want uiteindelijk ben je als werknemer akkoord gegaan. En zelfs in de Duitse autoindustrie geld: voor jouw 10 anderen…
Esprit_de_Flandre zegt
@robert110: 120.000 voor ALLE Duitse VW-fabrieken, niet alleen deze…
dijan zegt
@mistermini: Wie ga je dan bestoken met je commentaar? OT; Denk eens aan die arbeiders!
mashell zegt
@mistermini: waarom zou je een enorm bedrijf willen opdoeken? Waar heel veel mensen naar tevredenheid werken, dat producten maakt waar veel vraag naar is en dat gewoon winst maakt? En dat alleen maar omdat ze paar jaar terug bij een test in land dat toch al niet meer zo great was gesmokkeld hebben. Lijkt me overtrokken.
postzegel zegt
@mashell: nu moeten we die fraude affaire niet baggetalliseren, maar verder helemaal gelijk: waarom opdoeken? Handhaving van wet en regelgeving lijkt mij belangrijker.
shadowbroker zegt
@mashell: Puur uit principe wat er allemaal al gebeurt is.
dawwg zegt
@shadowbroker: Principes ? Houd toch op man; Trump is koning #fakenews, alle autofabrikanten hebben boter op hun hoofd, net zoals alle Europese overheden die het al jaren wisten. Hetzelfde geldt voor Shell en de NL overheid m.b.t. de gasboringen in Groningen; tientallen jaren in de doofpot gestopt; zullen we NL dan maar ook gewoon opboeken ? En waarom is er nooit onderzoek gedaan naar de 25% aandelen Shell die ons koningshuis gekregen hebben tijdens de oprichting; dat is nu meer dan 50 MILJARD dollar waard en is nooit 1 cent belasting over betaalt … was dat gewoon een leuke geste, of zou er voor dat bedrag misschien toch wat achterkamertjesakkoorden gesloten zijn ?
De 15 grootste transportschepen ter wereld produceren samen MEER vervuilende uitstoot dan al het personen & vrachtverkeer ter wereld bij elkaar ! En wij maar zeiken over die paar gram CO2 in die koekblikken van tegenwoordig.
Nee, als we spontaan principes gaan hebben, dan moeten we de hand eerst in eigen boezem steken i.p.v. hard schreeuwen en vingertjes wijzen ala het goedkoop scorende populisme …
shadowbroker zegt
@dawwg: Je hebt meteen heel wat aannames zeg…
hollandbest zegt
@shadowbroker: omdat je dom lult
terazino zegt
@mistermini: lijkt me niet, waar moeten de opel/bmw/peugeot fanboys hier dan op opgaven?
technofreak zegt
En dit is het resultaat:
werknemers willen meer geld > fabriek ligt stil > kost ondernemer/aandeelhouder geld > winst moet weer goed gemaakt > kostenbesparing door massaontslagen
Staken is langzame arbeidszelfmoord
dawwg zegt
@technofreak: Nee het resultaat is dat de eigenaar moet kiezen tussen: of het bedrijf en alle investeringen kwijt raken of de winst ietsjes eerlijker verdelen; daarom werkt het dus wel. Oja, en het is een grondrecht; een van de weinige middelen die arbeiders/brugers nog hebben om tegenwicht te geven aan dominante en vrijwel altijd corrupte multinationals …
technofreak zegt
@dawwg: grondrecht of niet, linksom of rechtsom gaat de winst altijd naar de aandeelhouders. Daarom zeggen ze ja tegen loonsverhoging en daarna nee tegen vaste contracten. Of ja tegen loonsverhoging, maar nee tegen mensen van 55+.
https://www.1limburg.nl/stakingen-kosten-vdl-nedcar-grote-order-van-bmw
Als jij 5 dagen stopt met afwassen omdat je sex
eist van je vrouw, zal ze dan toegeven en meer van je houden? Of zou ze vaker smachtend naar die leuke collega kijken, omdat het thuis ongezellig is?
P.S. Een slimme vrouw koopt een vaatwasser, dat perkt geen stakingsgrondrecht in maar valt onder automatisering en mechanisatie.
ghost zegt
Kutvakbondjes ook altijd. Eigenlijk zijn het gewoon veredelde muiters. De simpelere mens opjutten het werk neer te leggen voor een groter belang. Laat je niet foppen door deze muiters, ten tijden van de industriële revolutie was het nodig, inmiddels hebben we genoeg wetten en regels waardoor uitbuiting allang niet meer voorkomt. Van mij mag er eind komen aan die kwakzalvers.
eelco74 zegt
@ghost: ik zou je eens verdiepen on de Duitse arbeidsmarkt, die tot voor kort niet eens een minimum loon kende. Daarnaast missen er veel sociale voorzieningen vooral ronde de oude dag. Vergeleken met Nederland is Duitsland een jaren 80 land als het hier om gaat.
desjonnies zegt
Och, in de vijftiger en begin zestiger jaren was Engeland ’s werelds tweede auto producent.
Daar hadden ze ook vakbonden !
En die hebben de boel goed geholpen.
Naar de ratsmodee!
mashell zegt
@desjonnies: in de 19e eeuw waren er geen vakbonden en mocht je 6 dagen van 12 uur werken in de fabriek van meneer de directeur. We zijn vrij ver gekomen sindsdien. Mensen die vinden dat ze voldoende welvaart hebben kunnen wel zonder vakbonden. Hoewel ik het gedrag van de vakbonden in het VK niet wil goed praten (je kunt ook teveel staken en zeuren (piloten hebben daar ook nog een handje van)) maar de Britse autoindustrie is vooral onderuit gegaan door slechte kwaliteit wagens en niet eens door de vakbonden. Met die slechte kwaliteit kwamen ze door “buy British” en anti-Duits sentiment nog best lang mee weg, maar niet voor eeuwig.
fouadski zegt
Niemand? Ok dan zeg ik het wel: de dame op de foto weet wel goed hoe ze aan staaf moet vasthouden