De ANWB had het er maar druk mee tijdens de vakantieperiode.
Zo, de vakantietijd zit er weer op. We mogen weer als slaven werken voor de baas. Geintje natuurlijk. Feit is dat de meesten weer terug zijn na een periode van bezinning en rust. Tenminste, als je met pech langs de weg hebt gestaan is er nauwelijks sprake van bezinning en rust.
ANWB en de vakantieperiode
Misschien ben je wel één van die Nederlanders geweest die op de rit naar het vakantieadres of op de weg naar huis met panne te maken heeft gehad. Een motorstoringslampje, een lekke band, noem het maar op. De ANWB blikt terug op een enorm drukke vakantieperiode. De alamcentrale zag een stijging van 5% als het gaat om het aantal autopechmeldingen uit het buitenland. Daarnaast kwamen er 10% meer verzoeken binnen voor persoonlijke hulp, denk aan assistentie bij ziekte in het buitenland.
Problemen met campers
De verkoop van caravans en campers zijn in trek de afgelopen jaren. Dat daar vervolgens meer pechgevallen uit voortkomen ziet ook de ANWB. Het aantal campers met pech nam maar liefst met 46% toe in vergelijking met vorig jaar.
Locatie
Waar zaten al die Nederlanders met pech dan? De meeste pechmeldingen in het afgelopen vakantieperiode kwamen bij de ANWB binnen uit Frankrijk, op de tweede plaats staat Duitsland en op plek drie Italië.
In sommige gevallen kon de ANWB mensen telefonisch op weg sturen, in 6.700 gevallen was dit zo. Daarnaast waren er 24 Nederlandse wegenwachten actief in de landen Frankrijk, Italië en Spanje die bijna 1.550 auto’s op locatie konden repareren. Daarnaast heeft de ANWB meer dan 6.000 vervangende auto’s moeten regelen voor pechvogels waarbij de auto niet ter plekke gerepareerd kon worden.
Nederlanders met een situatie zijn niet alleen in de bekende Europese vakantielanden te vinden. De ANWB kreeg ook telefoontjes uit onder andere Indonesië, Thailand en Egypte of Turkije. Dat ging dan voornamelijk over hulpvragen of medische kwesties.
Johanneke zegt
Zal mij niet verbazen dat er een piek komt in het aantal pechgevallen nu. De auto’s met 1e generatie downsize blokjes zijn nu allemaal 10+ jaar oud en gaan over de 200.000km op de teller heen. Daarnaast wordt het Nederlande wagenpark met de dag ouder, auto’s complexer en zwaarder (meer kans op lekke banden).
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het downsizen wel mee valt voor de problemen, (de échte TFSI en THP ellende is al ouder dan 10 jaar) maar ons oudere wagenpark, en gestegen kosten voor onderhoud zullen beiden wel een rol spelen. Ook wij hadden pech in de vakantie, maar gelukkig niet óp vakantie. Een lekke band voor de vrouw. Zelf gewisseld, en toen tot de conclusie gekomen dat de jaarlijkse beurt en controle van de lokale garage ook geen knip voor de neus waard is. De gaten zaten letterlijk in de remschijf…. Erg blij dit geconstateerd te hebben voordat er ongelukken gebeurt zijn. Typisch geluk bij een ongeluk dus.
mashell zegt
Kwaliteit van mechanica en banden wordt ook steeds hoger en dus minder uitval.
Ik denk dat @b00st het bij het rechte eind heeft, we gaan gewoon vaker op vakantie.
Johanneke zegt
Niet mee eens. Ik weet zeker dat de meest betrouwbare auto’s ooit geproduceerd zijn tussen ongeveer 1995 en 2008. Weinig milieu eisen, simpele MPI motoren. De volvo 2.4 5 cilinder bijvoorbeeld, maar ook de 1.6jes uit Frankrijk waren toen erg goed, in Japan zijn geweldig goede motoren gemaakt die op gas zonder problemen over de 5 ton gaan. De 1.8 hybride van toyota is een kunststukje. Daarna kwamen de strengere milieueisen, downsize blokjes, etc. Die waren erg slecht, ondertussen zijn de kinderziektes gelukkig wel behoorlijk uit die blokken, maar alsnog. Een distributieketting rekte niet uit in 2005. Nu wel.
En laatst stond er nog een artikel op autoblog dat er steeds meer lekke banden zijn door steeds zwaarder wordende auto’s.
a_buis zegt
Zeg, moet dat ieder jaar een Saab zijn, mooi ding wel. Van een van de redacteuren?
Hawkeye72 zegt
Extreem hoge belastingen op auto’s in Nederland = oud wagenpark = kwetsbaarder tijdens lange ritten en warm weer = meer pechgevallen. Probleem is simpel.
b00st zegt
Of mensen gaan 5% vaker op vakantie naar het buitenland.
mashell zegt
Wat in de na corona periode helemaal zo gekke gedachte niet is.
Gele Koplamp zegt
Dat, en wellicht proberen mensen minder te vliegen en pakken eerder de auto voor de vakantie?
flyingduckman zegt
Hey mijn oude Saab! Daar waren we gestrand op oudejaarsdag in de buurt van Florence.
Het was een heerlijke auto, mis hem soms nog wel. Tegenwoordig met mijn Fiat 500 op pad, maar ook die heeft mij een keer laten staan dit jaar. Domme pech in beide gevallen. Kan gebeuren ondanks goed onderhoud.
schuimbekje3 zegt
het aantal mensen wat denkt met een 30 jaar oude camper op pad te gaan die in de afgelopen 10 jaar geen onderhoud heeft gehad en uit het importland nog een apk heeft overgenomen van beun le lièvre en dus nooit een rdw keuring of apk keuring heeft gezien met 15 jaar oude bandjes en meer loze speakersnoer als stroomdraden dan een oude discotheek is misschien hier de oorzaak van…
verbazingwekkend dat de anwb deze rijdende plofkippen uberhaupt aanraakt… als ik een recente nederlandse auto met achterstalling onderhoud heb, raken ze hem ook niet aan.. waarom deze vakantie sardientjes wel? EN in het buitenland ook nog, die anwb monteurs kosten ook geld en die slapen vast niet in die gele corruptiebusjes..
en dan de vouwwagens en caravans die zo oud zijn dat er nog asbest in zit.. je moet het maar durven om daar nog de kachel in aan te steken… gasleidingen die al 25 jaar aan het lostrillen zijn, slangen die 15 jaar geleden al porreus waren, drukregelaars die liever vloeistof doorgeven, ontstekers die klik klik.boem doen…
dat er niet elke week een ontploffkng is op een franse camping verbaast me.nog steeds