Gratis de elektrische auto opladen op een vakantiepark. Klinkt aantrekkelijk.
Alleen is dat gratis natuurlijk niet helemaal gratis. Iemand draait voor de kosten op. En in dit geval is het ook helemaal niet de bedoeling dat je dit doet. We hebben het over toeristen die op vakantieparken hun elektrische auto aan het stopcontact hangen.
Gratis elektrische auto opladen
Een tergend langzame en inefficiënte manier van laden. Maar wel gratis, want het vakantiepark draait op voor de stroomkosten. Als je dan denkt; ja maar wie doet dat dan ook. Nou, dat zijn dus best veel mensen. Zoveel dat recreatieondernemers zich genoodzaakt voelen in actie te komen. Daarover bericht de Telegraaf.
Medewerkers van recreatieparken hebben er een nieuwe taak bij. Ze lopen langs huisjes om te kijken of er geen verlengsnoer is uitgerold van de elektrische auto naar de woning. Mocht dit wel het geval zijn dan worden de vakantievierders vriendelijk doch dringend verzocht deze activiteit af te breken.
Steeds meer vakantieparken beschikken over laadpalen. Met name de kleinere parken hebben nog niet deze luxe. Investeren in een laadinfrastructuur kost duizenden euro’s, dat is makkelijker op te hoesten voor de grote parken. Inge van der Greft, parkmanager van Land van Bartje in Ees, zegt tegenover de krant dat toeristen toch proberen stroom af te tappen, zelfs als er een laadpaal op het park aanwezig is.
Naast vakantieparken zijn ook particuliere investeerders het haasje. Deze groep koopt een vakantiehuisje in de hoop op rendement. Maar als er vervolgens een peperdure energierekening tevoorschijn komt verdwijnt dat rendement als sneeuw voor de zon. Een EV met een 40 kWh accu volledig opladen kost zo’n 16 euro met een stroomprijs van 0,40 eurocent.
Betalen voor de (extra) stroom lijkt een oplossing voor deze vorm van laadterreur. Wie meer dan 5 kWh verbruikt moet meer betalen bijvoorbeeld. Dan is het wel afgelopen met de opladende cowboys.
petert zegt
Het klinkt heel asociaal, maar kan me voorstellen als je anders niet in de buurt kan opladen dat je wel moet met een ev. Misschien moeten die vakantieparken dan maar toeslag gaan vragen aan mensen die met een ev komen.
Hubert zegt
Of gewoon een extra meter plaatsen.
Kun je gewoon betalen naar gebruik.
kilum zegt
FF vragen bij de receptie en vervolgens gewoon betalen is er niets aan de hand. Maar in dit geval doen mensen het terwijl er laadpalen beschikbaar zijn. Dat is gewoon aso.
karhengst zegt
Kwestie van je reis plannen lijkt me. Ik ga er ook niet van uit dat het park z’n eigen benzinepomp heeft dus zorg dat er nog wat liters in de tank zitten bij aankomst.
En met netjes vragen kom je natuurlijk een heel eind.
Flutterbear zegt
Het IS asociaal. Gewoon even bij de receptie vragen wat je opties zijn.
Johanneke zegt
Was in Denemarken op vakantie in een huisje. Bij sleutelafgave werd de meterstand genoteerd, toen we weggingen ook weer. Hoe moeilijk is dat.
audirs3 zegt
@Johanneke Dat is eigenlijk een hele mooie oplossing. En tegenwoordig met slimme meters en P1 dongles (zoals de home wizard) ook makkelijk op afstand vanaf de receptie uit te lezen.
Flutterbear zegt
Het probleem is vaak niet het aantal kWh maar het aantal kW. Vakantiewoning zijn niet ontworpen om 12 uur lang 10-13A over een stopcontact te trekken.
cossiekiller zegt
Dit dus. Als je graag brand wil in je vakantiewoning terwijl je erin ligt te slapen, vooral doen…
En nee, dit is helemaal geen overdreven reactie.
kilum zegt
Misschien je park zo inrichten dat je een parkeer plaats hebt. En dat mensen niet naast hun huisje kunnen/mogen parkeren.
mrbowser zegt
Hele vreemde reactie
Hubert zegt
Eigenlijk heel logisch.
Auto’s hebben eigenlijk niets te zoeken op een vakantiepark.
Hooguit om even al je zooi uit te laden.
ouwedibbes83 zegt
As je kinderen hebt is t wel handig als je niet met de baby en kleintjes (door de regen) over het hele park hoeft te lopen. Telkens de auto naar t parkeerterrein bij de ingang brengen wordt dan onhandig. Bij t huisje heeft de voorkeur in dat geval. Praktisch, maar minder fraai
jarnobakker zegt
Lekker makkelijk denken..
Als je met een modaal gezin bent ga je niet iedere lunchen en dineren in het restaurant..
Sleep jij de boodschappen maar lekker mee vanaf de parkeerplaats..
Hubert zegt
Je moest eens weten wat wij destijds aan zooi vanaf parkeerplaats naar de huisjes hebben gesleept. Iedere dag grote tassen met drinken, vreten en allerlei onnodige rommel.
En dat door regen en zon.
Voordeel van toen ze nog heel klein waren, was dat je de kinderwagen en buggy lekker vol kon stapelen.
We zijn toch geen mietjes!!!
denx zegt
En ondanks een eigen laadpaal gaat er toch (via meter van het huisje) worden opgeladen via een haspeltje vanuit het stopcontact……
Flutterbear zegt
Want dat kost natuurlijk geen duizenden euro’s maar tienduizenden euro’s.
PunicaOase zegt
Ja even het hele park verbouwen, hahah! Denk dat er wel betere oplossingen zijn, bijv. gewoon betalen voor gas en elektra, letten mensen gelijk wat meer op hun verbruik ;-)
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Hier op een parkje in Frankrijk (met voornamelijk Fransen): geen enkele laadpaal te zien, maar ook geen EV’s..
j05b zegt
Ik heb dat ook wel eens gedaan. Je kan het ook gewoon even aangeven en gewoon 2 tientjes aftikken.
Kleine moeite en wel zo sociaal.
Gulli zegt
Twee weken geleden nog in Oostenrijk. Ons appartement stond halverwege de berg en geen laadpaal op het terrein. Ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik idd een verlengsnoertje door mijn raam naar buiten kon laten lopen en heb daarna netjes 35 cent per kilowatt afgerekend. Na twee nachtjes aan de lader is ook een 64kWh accu wel een keertje vol hoor.
reactief zegt
In problemen denken in plaats van oplossingen….
Een groeiende groep gasten komt met een EV. Zorg dan gewoon dat je hierop in speelt en reken kosten voor het gebruik van elektriciteit. Genoeg makkelijk te implementeren opties hiervoor.
Tegelijk is het als gast ook wel zo sociaal om even langs de receptie te gaan om dit te melden… Echter moet daar dan ook wel een optie zijn om deze inkomsten ergens te documenteren. Dus kan me voorstellen dat ze dan niet weten wat ze er mee moeten. En als dat een paar keer gebeurd als EV rijder kan ik me voorstellen dat je het dan gewoon maar doet.
basman147 zegt
Gewoon ervoor zorgen klinkt zo makkelijk, maar wat als je er vervolgens als ondernemer achterkomt dat je eerst een paar ton mag aftikken om bij alle huisjes een paal te plaatsen/je stroomnet te verzwaren waarna je van Tennet te horen krijgt dat ze het een goed plan vinden, en dat ze over een jaar of 3 je aansluiting kunnen verzwaren.
Dan moet je toch wat in de tussentijd…
reactief zegt
Denken in problemen!
In je reserveringsysteem de toevoeging zetten dat er bepaalde huisjes zijn met lader en dat er bij de andere huisjes niet opgeladen kan worden vanwege capaciteit (als dat echt zo is)…. Genoeg opties die het onderzoeken waard zijn. De tijd veranderd en ondernemers die niet mee veranderen komen in verval…
Jantje_555 zegt
limiet op stroomverbruik zetten, zit je erboven, dan moet je bijbetalen.
MarcoM zegt
Met een slimme meter en desnoods ook nog een P1 dongle kun je eenvoudig begin en eindstand uitlezen, tja dan is het toch niet zo moeilijk.
mashell zegt
De alinea over particuliere investeerders ervaar ik meer als een aanmoediging om de EV op te laden dan dat die medelijden opwekt…
Als vakantiepark moet je dit duidelijk in de huisregels opschrijven, dus daar waar staat dat je geen bladblazers, springkussens, winddansers etc. mag gebruiken. En anders gewoon niet zeuren want dit klinkt nu een beetje als “Tot vorig jaar met de lage energie tarieven vonden we dit helemaal prima, een dienst aan de klant die ons park zonder uitstoot bezoekt maar nu met de hoge energietarieven vinden we het opeens heel asociaal.”.
ouwedibbes83 zegt
Waarom zou een particuliere investeerder geen rendement mogen maken op een vakantiehuisje? Zijn spaargeld mag enkel op de bank staan? Of moeten mensen gratis kunnen laden als ze in een huisje zitten dat met privé geld is gefinancierd ipv een lening door de parkeigenaar? Snap t niet zo goed.
mashell zegt
Inderdaad lijk je het niet te snappen. Iemand die zich kan veroorloven in een vakantiehuisje te investeren is niet zielig, gewoon niet. Dit is gewoon het gevolg van hoge energieprijzen, in plaats van de investeerder maakt nu de huurder een beter rendement op de torenhoge huur van het vakantiehuisje, mag ook wel een keer.
ouwedibbes83 zegt
Die huurder maakt toch geen rendement? Hij maakt minder kosten. Als hij met een tankwagen zou komen en die zou vullen met duizenden liters water, zou dat dan ook okay zijn? In mijn ogen maakt hij oneigenlijk gebruik van de voorzieningen.
specialveloce zegt
Als je je eigen reactie onder de loep neemt. Wat als jou buurman even zijn tesla bij jou gratis mag opladen. Van jou geld.
Geld is geld. Maar daar zal je waarschijnlijk nooit achterkomen omdat je zo denkt.
Het is gewoon diefstal. Net als de hele bak servetjes mee nemen bij het restaurant met de zakjes Mayo en ketchup zout en peper. Toilet roller uit het hotel samen met de handdoeken.
Get my point. Mensen kinderen.
audirs3 zegt
Probleem is vaak dat helemaal aan het begin van het park bij de receptie een laadpaal staat (die meestal bezet is) en de verhuurde huisjes dan soms wel een kwartier verder lopen zijn. Daarnaast mag je wel je E-Bike accu opladen in je huisje en alle andere gadgets, dus waarom niet een EV… Waar ligt de grens?
Wat mij betreft zijn er maar 2 oplossingen: danwel bij elk huisje een laadpaal waar je gewoon met je eigen druppel (of die van leaseplan ofzo) kan laden, of het gewoon accepteren en die extra kosten uitsmeren over alle huisjes.
Gezien de afstanden die mensen dagelijks rijden op hun vakantie bestemming hebben we het maximaal over een halve lading ofzo per week gemiddeld, kan me niet voorstellen dat dat veel meer zou zijn.
auto62 zegt
Waarom zou ik moeten betalen voor een ander ?
audirs3 zegt
@auto62 Dat doe je nu onderbewust ook al. Er zijn vast andere huurders van vakantie huisjes die meer ebikes opladen, meer TV kijken, meer in bad gaan of langer douchen, de verwarming hoger zetten in de winter, het licht aan laten staan, meer WC papier verbruiken, etc.. Die kosten worden nu ook gewoon door de gemiddelde huurder betaald (ongeveer de helft betaald dus te weinig, de helft te veel). De EV is een nieuw stukje in de puzzel, die straks iedereen bezit. Misschien moeten we er gewoon maar aan gaan wennen…
Of als alternatief, gewoon met een slimme meter het electra/gas/water verbruik aan het einde van het verblijf afrekenen. Kan natuurlijk ook.
ouwedibbes83 zegt
Waar ligt de grens is denk ik de juiste vraag. Bij bovengemiddeld verbruik?
Allison Burgers zegt
Een 400 Wh fietsaccu laden vs een 77 kWh autobatterij is nogal een verschil. Dat eerste zullen ze amper merken.
Flutterbear zegt
Als je op vakantie geen 30 minuten kan wandelen hebt om je auto op te laden ben je echt een lui varken..
kareljansen zegt
Park autovrij maken. Probleem opgelost, en direct een stuk veiliger ook.
mashell zegt
Er is een grote groep mensen (veel senioren bijvoorbeeld) die er waarde aan hecht dichtbij te kunnen parkeren. Een parkeerplaats bij het huisje wordt door sommigen als positief ervaren, terwijl anderen juist een autovrij park willen waar kinderen vrij kunnen rondrennen. Je hebt zoveel parken, die mogen in zulke dingen verschillen.
jarnobakker zegt
Ga jij dan maar lekker met boodschappen etc slepen vanaf de parkeerplaats..
Dat word je na een paar keer ook wel zat.
Als je net als mij een paar kids hebt..
Moet je dat vaker dan je denkt
schuimbekje3 zegt
Wat een onzin…
Ik kan hier aan laadpalen komen van omgerekend 250 euro… een inbouw magnetron kost bijna net zoveel..
Dus dat het geld kost is onzin.
De eerder genoemde mogelijkheid van meterstand opnemen en afrekenen is vrij normaal…
Zo werkt dat op seizoensplekken ook.
En het is natuurlijk wel raar als een grote camper aan de stroom kan hangen met misschien wel 3 60″ beeldschermen, 2 airco’s, oven, magnetron, vloerverwarming, verbrandingstoillet, inductiekookplaat en een vloer vol LIFEPO accu’s voor gratis mag laden en de prius PEHV niet?
Het is het domme beleid dat je als uitbater vind dat het handig is om gratis stroom uit te delen bij een bezoek..
Gratis betekent ook dat mensen er gebruik van gaan maken.. of dat nu 10 keer iphone 5 opladen is, of 10 keer een Ford F150 lightning (keej, duurt wel effe)…
Dan moet je in mijn optiek niet huilie-huilie gaan doen als mensen daadwerkelijk stroom gaan gebruiken…
Ik zie dat hier in de omgeving ook gebeuren trouwens, overal stekkers op parkeerplaatsen, bedoeld om in de winter je motorblok warm te houden bij temperaturen van 20 celcius onder vriespunt.. maar ook super geschikt om je granny charger aan te hangen en je accu te ‘balanceren’…
Daar is maar 1 oplossing voor, zorg dat stroom weer niets kost… Overal windmolens en zonnepanelen.. en in de achtertuin van de ministers (Den Haag) zet je een kerncentrale… Zij willen dat, moeten ze het ook aandurven om in hun backyard te bouwen… anders zijn het gewoon vieze NIMBY’s… Dan ga je ook zien dat iedereen electrisch wil gaan rijden… kun je ook weer op bezoek bij je ouders of opa/oma zonder een maandsalaris kwijt te zijn aan brandstof/stroom… en hoef je niet in de krant te lezen dat ze al 11 maanden dood zijn omdat je sinds kerstmis niet meer gezien hebt omdat het te duur was om half nederland door te rijden.
Flutterbear zegt
Misschien kan jij gratis voor al die vakantieparken laadpalen aanleggen voor 250 euro. Je komt er dan snel achter waarom die prijs vaak maal 100 gaat als je daadwerkelijk het probleem wilt oplossen.
deeeef zegt
paar jaar terug op de camping, kosteloos mogen laden met kabeltje vanuit badhuis… feest zal nu wel over zijn… mooie tijd was dat
Allison Burgers zegt
Viel me in Frankrijk ook op. 4 laadpalen voor op de camping, en toch allemaal sloebers (gek genoeg allemaal gele platen) die hun Enyaq of Tesla aan het buitenstopcontact op aan het laden waren met de grannycharger. Gelukkig werd er goed op gelet door het personeel.
camber24 zegt
Die laatste zin. Heerlijk.
kniesoor zegt
Als je als EV rijder dat soort truken nodig hebt om financieel rond te komen doe je iets niet goed/heb je iets niet goed gedaan in je leven.
Allison Burgers zegt
Zit in de aard van het beestje. De rijkste lui zijn vaak de grootste vrekken.
kniesoor zegt
Daar zit een kern van waarheid in. Al is dat in het verhaal hier hoegenaamd niet van toepassing omdat de ‘rijkste lui’ vrijwel nooit op vakantieparken te vinden zijn.
Flutterbear zegt
De baas betaald vaak brandstof in het buitenland niet..
Wolflow zegt
Ook zonder dat elektrisch hok aan laadpaal staat is het reeds een verpesting van omgeving
Allison Burgers zegt
Inderdaad beter met een ronkende diesel langs alle tentjes gaan.
scrmeagle zegt
Asociaal gedrag kan het niet anders noemen. Zorg gewoon dat je auto geladen is als je aankomt. Is gewoon diefstal! Zou stopcontacten afzekeren op 12A Slaat de zekering door als je je auto aan het opladen bent.
ty5500 zegt
Ev’s druppelladen normaal op 10A met mogelijkheid om trager te laten laden op 6A
mark997gt3 zegt
Je betaalt eerst te veel voor je vakantiehuis, dan nog reserveringskosten, schoonmaakkosten, parkkosten etc etc. Het is iig allemaal behoorlijk aan de prijs. Dan kan je verwachten dat men een keertje de EV vol laadt voor 40 euro. Als het niet mag dan is het asociaal maar als er niets over geregeld is dan mag het dus.
Flutterbear zegt
Als je teveel betaald ben je echt gek, blijf lekker thuis..
Net als het energienet gaat het niet om de hoeveelheid energie maar om het totale vermogen. Een vakantiepark heeft ook maar een beperkte stroomafsluiting.
camber24 zegt
Leuk artikel! Heb er net een vakantie op een park op zitten. De eerste met mn EV. Vooraf al uitgezocht, palen op het park aanwezig. Ruim voldoende zelfs. Toch was er een l*l met een DS 9 die idd met een stekker uit z’n raam aan het laden was. Pauper, was het eerste dat in me opkwam. Zelf netjes aan de paal gehangen. Ding was driekwart leeg, denk dat er zo’n 60-65 KW in is gegaan. De thuislader had ik wel mee, voor het geval de palen kapot waren, mn passen niet geaccepteerd zouden worden, of continu geblokkeerd door dropl*llen met hun hybrides. Niet gebruikt. Ik vind het ook niet netjes om er 60 KW mee weg te trekken zonder het te melden. Tik idd die paar tientjes af en klaar. Dat die huizen er niet op voorzien zijn lijkt me kolder. Die laders zijn 2,3 KW. Een gemiddeld oer Hollands gourmetstel gebruikt hetzelfde. Een vaatwasser of oven lust ook een flinke slok wattage, en wat dacht je van een sauna. Het gaat zowel bij de gebruiker als verhuurder om pure tientjes. Penny wise, pound foolish.
banderas zegt
Het is ook bizar hoeveel parken slechts 1 of 2 palen hebben, terwijl een groot deel van de mensen elektrisch rijdt.
fedal zegt
Lijkt me stug dat zo’n park hier iets tegen kan doen. Zij beslissen niet wat zo’n iemand aansluit op het stroom in of rond om het huisje, tenzij in het parkregelement wordt aangegeven dat dit niet mag en het dan ook nog eens schriftelijk en het liefst per aangetekende brief aan de klanten wordt medegedeeld. Zolang dat niet gebeurt, gewoon de auto zo blijven opladen. Maar op vele parken is het verboden om auto’s bij het huisje te parkeren buiten de aankomst en vertrek dagen. Dus…?