Massaal staan we in de file naar onze vakantiebestemming. De ANWB spreekt over de ergste vakantiedrukte in Europa ooit.
Na jaren van corona ellende willen we er met z’n allen er op uit. Geen mondkapjes meer of een verplichte QR code, nee gewoon lekker op onbezorgd op vakantie. En dat kan weer! Dat doen we dan ook massaal. Dit zorgt wel voor problemen, denk maar eens aan de lange rijen op Schiphol. Maar ook de wegen van Europa stromen vol en er is een ongekende vakantiedrukte.
Vakantiedrukte in Europa
De ANWB waarschuwt altijd voor de ‘zwarte zaterdagen’. Dit zijn de drukste zaterdagen. Veel mensen mijden nu deze dagen, met als resultaat dat ook op andere dagen monsterfiles staan. Arnoud Broekhuis van de ANWB zegt tegenover het AD het volgende hierover.
Dit is de drukste zomer op de Europese wegen ooit. We zien dit jaar wel iets nieuws: de drukte begint al op vrijdag. De zwarte zaterdagen waren dit jaar zaterdag én vrijdag én zondag. Het is heel de week druk.
Het advies is al jaren dat vakantiegangers niet op zaterdag moeten vertrekken om in de file aan te sluiten. Het blijkt dat automobilisten nu het advies opvolgen, maar de opgetelde vertraging is veel forser. Ook op een zondag heb je gewoon twee uur vertraging als je uit Spanje terugkomt. De twee zwarte zaterdagen hebben we nu achter de rug. Toch blijft het druk op de wegen en worden er flinke files verwacht.
Pechgevallen
Al dat autorijden zorgt ook veel meer pechgevallen. Het warme weer speelt hier ook een rol in, veel auto’s raken oververhit. Als je auto volgepakt is en je de berg op moet koppelen, dan raken veel koppelingsplaten oververhit. Tevens is een lekke band nog steeds een van de meest voorkomende pechgevallen.
Sinds 1 juli heeft de ANWB alarmcentrale 400.000 telefoontjes gekregen van pechgevallen. De directeur van de Alarmcentrale zegt hierover dat er ruim 30 procent meer autopech is dan in 2019, de laatste zomervakantie voor corona. De ANWB heeft hier gelukkig op ingespeeld en heeft meer vervangende auto’s. Dit zijn er nu 4400. Ook al is dit 20% meer, toch is het niet genoeg. Dat is een probleem, want huurauto’s zijn niet aan te slepen. Het blijkt dat sommige mensen met pech met de bus of trein naar huis moeten.
William zegt
“Tevens is een lekke band nog steeds een van de meest voorkomende pechgevallen”. En dat zal ook zo blijven. Bijzonder dat nieuwe auto’s zelden een volwaardig reservewiel hebben (kosten- en gewichtsbesparing), en EV’s al helemaal niet. En bij mijn weten zitten er zelden run flats onder?
faalhaas zegt
Dat zegt vaak wat meer over de bestuurders dan de auto zelf om zo rond te rijden.
De vorige eigenaren van beide auto’s in huize faalhaas hebben de spuitbus eruit geknikkerd en er een thuiskomer in gelegd. Er is daar 99 vd 100 keer gewoon plaats voor in een auto.
Robert zegt
@faalhaas: ik heb in ruim dertig jaar aan rijervaring (≈20dkm per jaar) welgeteld drie keer lek gereden en in alle gevallen ging het om iets scherps in het loopvlak, wat met bijpompen van lucht en een trip naar een garage middels een plug kon worden gerepareerd. Dus of die noodzaak voor een thuiskomer of volwaardig reservewiel er echt nog wel zo is, waag ik gerust te betwijfelen.
chrisvis zegt
Heb in mijn setje voorbanden( nu 40 000km oud) al 3 pluggen zitten. Je zal maar tegenslag hebben 😅
karhengst zegt
Runflats worden al decennia lang vrijwel ongenuanceerd de grond in geschreven door de media, zie ook het artikel over de E61 5-Serie. Heb een aantal jaar met RFT’s gereden onder m’n 1-Serie en had qua comfort werkelijk niks te klagen. Wellicht dat het er mee te maken had dat het geen 255/35R19 waren maar 225/45/R17.
Het zal me ook niks verbazen als de gemiddelde bandenleeftijd flink hoger is, omdat er door corona structureel minder is gereden. Ouderdom / droogte is immers net zo belangrijk als profiel.
bischero zegt
Ik had bij de 1- serie bij de zomerset geen problemen, de winterset wel. Dunlop volgens mij maar dat ben ik vergeten, was in 2011-2013
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
porker zegt
Met de hoge nieuwprijzen is ons wagenpark ouder geworden. Meer pech gevallen lijkt me een logisch gevolg. Plus dat vliegen vanaf Schiphol niet lekker gaat en men meer de oude Astra aan slingers voor een fijne vakantie naar de costa’s. Wie kunnen we hier nu eens lekker de schuld voor geven, anders dan onszelf uiteraard.
raoufff zegt
Ik denk de Rabobank.
kniesoor zegt
Zeg vlegel, wat is dat voor badinerende praat over oude Astra’s. Zijn top-otootjes, meneer, top-otootjes !
baardmijt zegt
Het zijn de priesters.
gilettelubbers zegt
Gisteren terug gereden vanuit Italië, nog nooit zoveel files meegemaakt. Overigens hebben automobilisten ook niet heel veel speling in wanneer ze de reis naar hun vakantiebestemming starten. Je ziet nog vaak dat accomodaties van zaterdag tot zaterdag geboekt kunnen worden. De drukte van Schiphol zal ook wel wat mensen de auto in gejaagd hebben
bischero zegt
Onzin, de meeste Agriturismo locaties gaan per nacht en niet per week. En als je camping het oplegt: ik begrijp van alle sleurhutters dat kamperen zo goedkoop is, dan boek je toch die week en ga je een dag eerder rijden?
gilettelubbers zegt
Kamperen goedkoop? Waar haal je dat vandaan?
bischero zegt
De meeste mensen die kamperen beweren dat tegenover om mij er blijkbaar van te overtuigen dat appartementen huren (te) duur is. Zeker niet uit eigen ervaring!!
gilettelubbers zegt
Een agriturismo is vaak een goedkopere oplossing in Italië is me opgevallen. Helemaal gezien het aantal spul dat je aanschaft om te kamperen😅
DennisS65B40 zegt
Afgelopen zaterdag vanaf Lago Magiorre terug gereden, 45 min langzaam rijden bij Gotthard en daarna nog 20 min een keer wat file in Duitsland. Voor de rest soms wat drukker dat je niet harder kon dan 100 maar ook hele stukken 180 kunnen rijden. Heb er effectief 11,5 uur over gedaan.
gilettelubbers zegt
Dat is inderdaad keurig! Ik heb al met al 5 minuten 180 kunnen halen schat ik.
por100 zegt
Moest zaterdagochtend nog even vanuit het noorden naar Belgie. Vooral A9, A2 en A27. Was ongekend rustig tussen 8 en 9 uur (deed 1,5 uur over rit die normaal 2 uur duurt). Terug om 13 uur was het wel wat drukker.
Ging begin juni op vrijdagmiddag over diezelfde A2 naar de Eifel. Toen was het continue file.
Lang verhaal kort: ga op rustige tijdstippen (kan dus ook in het weekend) en als je in een file komt, neem even pauze er is nog heel veel capaciteit op de europese snelwegen.
banaan7 zegt
Daarom rijden wij altijd ‘s nachts. Kan je lekker doorkachelen en je komt niemand tegen!
Jantje_555 zegt
Logisch ook eigenlijk. De auto is corona proof, apenpokken proof, vliegtuigstaking proof en je moet nergens een overpriced huurwagentje nemen.
arthur75 zegt
Neem gewoon een reservewiel mee, de vrouw des huizes is echt geen 10 paar schoenen nodig.
pivavar zegt
Volgens mij zit er een heel stuk politiek / maatschappelijke verantwoordelijkheid bij. Zaterdag 1100 km gereden, alleen bij Leverkusen 10 min file, en even bij het opdraaien van de A31. Die 1100 km waren dus in 10 uurtjes achter de rug, incl 1 stop voor een bak diesel, koffie en 10 min voetballen. Ze maken je gewoon vooral bamg.
DaveB zegt
Jah want al die files die er hebben gestaan en waar mensen in hebben gestaan zijn allemaal nep nieuws