







Wanneer een dikke motor en een goede wegligging de prioriteit hebben.
Gisteren maakte we bekend welke finalisten het zijn geworden in de categorie Familie als het gaat om de Autoblog Vakantieauto van het Jaar-verkiezing. Waar toen de focus lag op praktische bruikbaarheid voor het hele gezin, gaat het in de Fun-categorie om hele andere zaken. De hoogste prioriteit licht bij de funfactor. Motorisering en wegligging zijn belangrijke factoren. De praktische inzetbaarheid zien we later wel. In dit artikel stellen we de drie finalisten in de categorie Fun aan je voor.
BMW Z4 M40i
Wat je mening ook is over het uiterlijk van de nieuwe Z4: een plezierige metgezel tijdens de vakantie zal de roadster zeker zijn. De M40i-uitvoering wist het tot finalist te schoppen in deze categorie. Met een geblazen 3.0 zes-in-lijn met 340 pk is de Z4 een snoepje om te rijden. Je moet geen vrienden hebben, want er is slechts één passagiersstoel beschikbaar.
Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Je hoeft geen 911 gereden te hebben om te weten dat het wel snor zit met rijbeleving. De nieuwe 911 Carrera S Cabriolet is in onze ogen dan ook een terechte finalist. Met de twee ‘achterstoelen’ kun je in theorie nog twee extra passagiers meenemen. Hoe relevant die stoelen zijn is een tweede. En dan kunnen er ook nog vraagtekens ontstaan omtrent de bagageruimte van een 992.
Ford Mustang Bullit
Een absolute zeldzaamheid anno 2019. De Mustang Bullit heeft een atmosferische achtcilinder en is ook nog eens gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een lust voor het oor én een beest om te rijden. Het is niet voor niets dat de Mustang zo geliefd is bij autoverhuurbedrijven. Heeft de bijzondere Mustang Bullit ook genoeg in huis om de Autoblog Vakantieauto van het Jaar-verkiezing te winnen in de categorie Fun?
Wie is de winnaar?
Drie kandidaten met een totaal eigen gezicht, karakter en kwaliteiten. Het gaat nog een lastige worden een winnaar te kiezen in deze categorie. Later deze week komen we met ons oordeel en kom je te weten wie de winnaar is van de Autoblog Vakantieauto van het Jaar verkiezing 2019 in de categorie Fun!
2 leasebakken en 1 auto ..
Tja .. is er eigenlijk wel sprake van “keuze” ??
@lincoln: het concept leasen is jou niet echt bekend he?
@lincoln: Ze hadden de 911 idd niet mee moeten laten doen, met deze verkiezing!
@lincoln: leg uit eens uit…
https://www.financiallease.nl/ford-mustang-financial-lease?gclid=EAIaIQobChMI0ZHq0PSn4wIVA-h3Ch1tBQJMEAAYAiAAEgLgy_D_BwE
Tsjaa, toch maar de 911 hoor
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het feit dat de Mustang zich in Nederland meet met de Porsche en BMW geeft al genoeg aan eigenlijk. Die motor en die sound zijn briljant, maar qua afwerking en verfijning laat die auto het liggen. En dat is oké, in de VS kost dat ding nog niet eens de helft van een Porsche 911. Maar in Nederland is een Porsche 911, aangezien hij ongeveer even duur is, gewoon de beste keuze. In mindere mate gaat dezelfde vlieger op voor de Z4, die zich vroeger mat met de Boxster. Die komt nu volgens mij ook schrikbarend dicht bij de 911 in de buurt.
@720s: Boxster is vanaf 85k, de Z4 M40i vanaf 78k. Een nieuwe 911 cabrio is tegenwoordig 172k (!!). M40i heeft dan wel de 6 cylinder t.o.v. de Boxster. Persoonlijk heb ik een zwak voor de Mustang, maar ben met je eens dan 120k voor zo’n apparaat niet past.
@setz: klopt, en met wat opties ga je vlot over de 200k tegenwoordig met een Carrera S.
@setz: dan heb ik niks gezegd. Dan is de 911 ook ’te duur’, als je het mij vraagt. BMW Z4 M40i is leuk maar ik denk dat voor een periodieke funauto je toch die handbak wil.
Dus doe dan maar een Mazda MX-5 of Z4 30i.
@720s: Maar de MX-5 komt dan weer niet uit 2019. Of is dat bij deze categorie geen vereiste?
@edge: ah, ik bedoelde het niet serieus voor de verkiezing. Uit dit drietal zeg ik dan toch gevoelsmatig de Mustang. Ik zou er niet mijn eigen centen op stukslaan voor de eerdere redenen, maar ik vind het wel een gaaf ding.
@720s: De Mustang heeft dan wel het voordeel het ruimste te zijn van alle auto’s. Dan hoef je niet direct aan de vakantieauto uit de categorie familie als er een kleine in een kinderstoeltje of maxi-cosi mee op reis moet
@Edge: wel eens een maxicosi van tegenwoordig gezien? Die dingen zijn zo enorm dat die bijna niet eens achter een bestuurder past van een reguliere c-segment auto. De bijrijder zal dan met de knieën tegen het dashboard moeten…
Als mijn stem telt kies ik voor de Bullit! Wat een beest!
Mooie kleur op de Porsche.. iemand enig idee welke??
@flyerbunch: grijs
@gulli: neeeeeee echt? ?
@flyerbunch: Aventurin groen, geen grijjs ;-)
@willeme: Thx.. ?? Ok, dacht wel dat de andere kleurenblind was ?Haha.. speciale combo met de goude velgen.
@willeme: lekker kleurtje idd! Én het is niet eens een PTS (paint to sample) kleur, maar wordt ‘gewoon’ als optie aangeboden. Ik zou het wel weten, mijn 911 zou ik in dit kleurtje bestellen.
Red neck hok, kappersauto en 911.
Niet moeilijk.
@cazzo046: aan je reacties te zien ga je gelijk voor de kappersauto
@cazzo046: Ik neem de red neck hok wel.
De Porsche dan maar. Kan je prima mee op vakantie met z’n 2en. Bagage gewoon op de stoelen achterin.
Mustang. Niet zo scherp als de 911, maar dat hoeft ook niet. één en al pret!
De Mustang voor mij, de keuze was best moeilijk tussen de Porsche en de Mustang. Maar toch ga ik dan voor het onethische buitenbeentje en ga ik voor de originaliteit. De Kia Z4 sla ik sowieso over, net als de Supra een lelijk hok(je).
Toch maar een MX-5 dan…
Best triest dat geen van de auto’s die als “fun” worden geacht enigszins betaalbaar zijn :S
Die mij dan toch maar die Mazda MX-anything.
Net zo veel fun, en die kunnen we wél betalen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Caravan achter die 911 en gaan!
De Mustang als cabriolet? V8, voldoende ruimte voor bagage, en genoeg vermogen voor wat plezier. In Amerika zou hij ook nog eens slechts de helft van de Porsche kosten….
Geen 1 van de 3
Geen van allen. Want op vakantie gaat er niks boven een dikke 540d touring. Meer dan voldoende power voor een caravan (of 2) en ook nog eens ruimte voor 2 pubers achterin. De titel had beter funauto van het jaar kunnen zijn…
@peug206: lekker man, 2 caravans achter je fünfer.
@weetikveel: en 2 pubers, veel succes
@peug206: Ik wil niet bijdehand doen maar er staat in de titel Fun tussen haakjes. Ik ga er voor het gemak van uit dat de Vakantie Auto van het Jaar verkiezing een komkommer nieuws serie is waarbij elke keer een andere categorie besproken wordt.
Een kappersauto, eentje voor iemand zonder een originele keuze, en een huurauto.
De Porsche is duidelijk best van de 3, dus die dan maar.
Niet zo moeilijk doen. Gewoon de 911 pakken ?
MX5 uiteraard
Wow, dit lijkt er meer op!
Porsche -> Leuk, maar ik trek de plaatsing van de motor nog steeds slecht bij zo’n 911. Liever een zo rauw mogelijke Cayman (De Boxster is dan wel open, maar veel minder mooi om te zien).
BMW -> Yes! Topbak. Ik zou deze zeker kiezen, als ik…
Mustang -> …deze niet had gezien. Zeker voor een Amerikaan verrassend mooi, vette V8, en ze schijnen tegenwoordig ook nog eens goed te sturen.
Kop of munt dan maar? :-)
Doe mij maar de ford mustang bullit
VAG, BMW en één buitenstaander. Ik ontdek een patroon.
Waarom heeft de categorie fun eigenlijk maar drie finalisten?
En wat waren de overige kandidaten?
@karaya: begin je eigen verkiezing..
@lekkaah: Waarom?
De funalisten ..
Mooie garagebox voor foto’s! Vooral die 911 heeft iets
mustang als vakantieauto? ik neem aan dat je er dan mee ook naar de bestemming rijd ? dan is zo een mustang toch niet echt ideal ivm comfort. ik zou zelf eerder voor een gt gaan een m8 bijvoorbeeld.
De 911, no contest.
Als je de auto niet hoeft te kopen alleen maar een paar weekjes mee op vakantie dan wordt het zonder meer de Mustang. Anders het Elfje.
“De hoogste prioriteit licht bij de funfactor”
Niet bij Nederlands? ?
992 all the way!
F-type svr cabrio vergeten?
Vakantiekar=cabrio, mooi geluid erbij en je rijdt F-type!