![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00001.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00002.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00003.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00004.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00005.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00006.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00007.jpg)
![Afbeelding Vakantieauto van het Jaar (Familie): dit zijn de finalisten](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Divers/AB_Vakantieauto_vh_jaar_2019_familie/vakantieauto-vh-jaar-familie-00008.jpg)
Met welke nieuwe auto’s kun je als gezin lachend op vakantie?
Het is juli en dat betekent dat de vakantieperiode voor de meeste Nederlanders op het punt staat te beginnen, of al reeds is begonnen. Eerder dit jaar maakte Autoblog bekend de Vakantieauto van het Jaar-verkiezing in leven te roepen. We zijn aan de slag gegaan met twee categorieën: Familie en Fun. De criteria voor de Familie-categorie waren dat de auto nieuw (2019) moest zijn, praktisch doch leuk, geen extreme nieuwprijs en het moest een auto worden die je ook thuis kunt uitleggen. In dit artikel stellen we de vier finalisten in de categorie Familie aan je voor.
BMW 3 Serie
De marktintroductie van de nieuwe BMW 3 Serie Touring is pas in september van dit jaar. Dan hebben we zomervakantie al achter de rug zitten. Voor de 3 Serie zijn we dus aangewezen op de sedan, maar deze auto is echt niet zo krap als je misschien zou denken. Bovendien is de BMW ook niet vies van een bergpasje nemen. Een interessante finalist voor de Autoblog Vakantieauto van het Jaar.
SEAT Tarraco
De Volkswagen Groep heeft recent een blik opengetrokken met een bombardement aan crossovers en SUV’s voor de merken die binnen de groep vallen. Onze aandacht viel op de SEAT Tarraco. De SUV is qua ruimte de meest interessante toevoeging van dit jaar in zijn segment. Daarnaast staat SEAT bekend om zijn leuk sturende auto’s.
Land Rover Range Rover Evoque
Vers van de pers is deze recent geïntroduceerde tweede generatie Range Rover Evoque. Het is het goedkoopste model van dit premiummerk en de auto komt met interessante motoren als je gebruik wil maken van een aanhanger of caravan. Dit maakt de Evoque een veelzijdige crossover.
ŠKODA Scala
Bij een vakantieauto voor het gezin denk je al gauw aan een ŠKODA. Dit jaar kwam de Scala op de markt. Een ruime hatchback die ook nog eens met prima motoren (o.a. 1.5 TSI met 150 pk) leverbaar is. Kortom: een terechte finalist voor de Autoblog Vakantieauto van het Jaar.
Wie is de winnaar?
Later deze week nemen we deze vier finalisten onder de loep in een uitgebreide vergelijkingstest. Eén van deze kandidaten mag zich winnaar noemen in de Autoblog Vakantieauto van het Jaar verkiezing 2019 in de categorie Familie!
`coole fotolocatie voor een dealer
Twee auto’s van hetzelfde concern, en twee crossovers – jammer!
In het segment als de Skoda vind ik de 308 GTI die jullie proef reden een leukere aanbieding.
Liever nog had ik ook een cabrio getroffen – F-Type?
@koffiekopje: Het gaat om een vakantieauto. Cabrio’s staan niet bekend om hun ruimte..
@dare2think: ik kan makkelijk op vakantie in een cabrio.
@dare2think: Niet iedereen is op zoek naar ruimte in een vakantie-auto. Het is dat ik nageslacht heb weten te produceren, anders had ik graag een paar extra boxershorts thuis gelaten om in een open F-Type of Z4 door de Alpen te kunnen blèren. Ter plekke op zoek moeten naar een afzetter in een wasserette heb ik er dan graag voor over.
@dare2think: nee een Evoque is zo lekker ruim..
@koffiekopje: Als je het artikel leest, zie je dat dit om vakantieauto’s in de categorie “Familie” gaat. Niet zo gek dus dat een cabrio als de F-Type er niet in staat, het wordt lastig om daar pa, ma, de kinderen en de bagage in mee te nemen. Wellicht dat de redactie ook nog met een andere categorie komt, waarin het leukere speelgoed met maar twee zitplaatsen wel in thuishoort.
@edge: Je hebt gelijk, ik scande eroverheen :-)
doe me dan maar een IS350C! Hoeft niet per se nieuw :-)
Mmm, moeilijke keuze. Kost vast wel 3 seconden
3 serie mag toch ook een redelijke sleurhut trekken? Vrouw en kids happy met de troep in de sleurhut en papa zoekt een locatie uit niet té ver van de bergen vandaag. Gouden vakantie deal lijkt mij!
@beardman: vandaan -.-, wanneer komt de bewerk knop?
Als vakantieauto wil je toch de 3-serie Touring? ?
@ghost: ja maar die is pas beschikbaar als de vakantie voorbij is, helaas
@ghost: Het is even goed kijken, maar naast plaatjes staat er ook nog tekst in dit artikel.
@RubenPriest: soms heb je tussen al het werk door 1 minuut, moet gewoon in 1x helder zijn, dat was het dus niet maar zal voortaan nog sneller skimmend lezen ?
@ghost: ik reed laatst de 330 touring als vervangauto en ik moet zeggen dat dat toch anders rijd hoor. Het voelde lomp aan….
Tesla Model X
@fransananas: die staat hoer niet tussen.
@detroitv8: hier* lol
@detroitv8: sommige autocorrectie zijn wel fijn :D
@fransananas: “De criteria voor de Familie-categorie waren dat de auto nieuw (2019) moest zijn” als in: dit jaar geïntroduceerd.
@fransananas: 1: niet nieuw
2: kan geen caravan trekken
3: kost een godsvermogen.
@gwnbmw: er komt eind dit jaar een nieuwe. 90.000 vol aangekleed. Ja hoor. Die caravan gaat makkelijk.
@fransananas: met een range van 150km. Bergop blijft er nog 100 van over met die sleurhut er achter. Elektrisch kan een hoop, maar karren trekken over grote afstanden lukt nog steeds niet. Zelfs pro tesla sites staan daar vol mee.
@fransananas: ik heb nog nooit een tesla met trekhaak gezien, en van de range blijft ook niet veel over. de auto is dus nog niet geïntroduceerd, en 90.000 euro is niet echt betaalbaar of wel?
@fransananas: in dat geval is een Volvo 850R nog een betere optie..
@kennone: Carvannetje achter je Abarth moet kunnen toch?
@daihatsucuore: een kipje moet wel lukken
Ik mis de Skoda Superb, toch wel een reisauto bij uitstek: ruim, comfortabel en betrouwbaar.
Leuker is misschien om een test te doen met tweedehands auto’s. De hele redactie 3000 kilometer op pad sturen met C/D segmenters uit de periode 2005-2010 met minimaal 200000 op de klok en Jan met de Pet-onderhoudshistorie. Welke gebreken komen naar voren? Hoe zit het met praktisch verbruik? Welke stuurt het prettigste op langere ritten? Kortom: welke auto is het meest geschikt voor Jan Modaal die in de zomer naar Zuid-Frankrijk, Italië of Kroatië gaat rijden?
@vonklausenburg: De Skoda Superb is niet nieuw. De facelift komt pas begin 2020 op de markt en voldoet daarmee niet aan de criteria.
@RubenPriest: Fair point! Mijn fout!
@vonklausenburg: No problem! Dat blijft altijd een dingetje bij een ‘van het Jaar’-verkiezing. Anders had het een ‘van de afgelopen 5 jaar’-verkiezing moeten zijn :)
@vonklausenburg: Italië staat deze vakantie op de planning … Even kijken welke bergingsservices erop de route zitten.
@willeme: Waar ga je ongeveer naartoe Willem? Ik begin bij Andermatt (Zwitserland) en eindig in Moncalvo (Italië) en doe in totaal 4 adressen aan.
@viezefreddyw: Vanuit Nederland knallen we in een ruk naar Luzern. Die dag daarna rijden we aan een stuk door naar Montalcino, vlak onder Sienna. Daar even een paar dagen toeren en vervolgens naar Rome. Vervolgens weer het hele einde terug.
@willeme: Klinkt als een leuke reis! In de 159?
@viezefreddyw: Daar kan ik nu nog commentaar op geven. Hangt even van wat uitspraken van Alfa Romeo monteurs af ;-)
@willeme: balls of steel
@willeme: gewoon gaan. Er is nog nooit een leuk verhaal ontstaan omdat alles zo vlekkeloos verliep. Ga je met die mindset op reis dan is het zelfs op het moment dat het gebeurt gewoon dikke lol.
Maar die auto gaat het gewoon halen joh. Auto’s die altijd rijden gaan niet stuk. Helemaal een jtd met slechts 2,8 ton op de kl
@lekbak: op de klok niet. Dus…
@vonklausenburg: bij een vakantieauto in de categorie familie zou ruimte bij mij ook prio 1 zijn. Waanzin dat de vernieuwde Superb er niet bij zit, en een ‘ruimtewonder’ als een 3 serie wel.
@breinstein: Best knap om de vernieuwde Superb erbij te zetten als deze pas in 2020 in de showroom staat.
@vonklausenburg: heb ik laatst gedaan!
Alle Toyota’s, bijna alle VAGjes en een Defender beyond repair terug naar NL.
De Volvo V70-jes en een 206 1.1, Bentley Brooklands en een paar Chevy bussen hebben de 10.000km rit zonder problemen doorstaan.??
Laatst met een Skoda Octavia Station naar Zwitserland gereden, dat is qua ruimte toch wel ideaal. Ook op de Autobahn kan die prima mee. Lijkt me een logische keuze, ipv van die hatchback.
@kenner: Eén van de eisen van een ‘van het Jaar’-verkiezing is dat de betreffende auto in het jaar van de verkiezing is geïntroduceerd. De huidige Octavia is niet in 2019 op de markt gekomen.
@rubenpriest: Ik zeg VAG.
God mag weten welke criteria hebben geleid tot deze vier finalisten.
@karaya: welke finalisten had jij liever gezien? De nieuwe Toyota Corolla met 180 pk had wellicht nog gekund, maar de CVT-bak zet een hele dikke streep door leuk rijden en maakt het meer een van A-naar-B auto.
@RubenPriest: als je leuk wilt rijden kun je beter vrouw en kinderen thuis laten
@lekkerlinksrijden: dat is het mooie aan een verkiezing voor “Familie Vakantieauto van het Jaar”. Dat je met vrouw en kinders op pad gaat..
@RubenPriest: ford focus st wagon natuurlijk!
De Seat lijkt mij. De meeste ruimte en dat wil je als je op reis gaat…
Voor mij een Alpina B5 touring graag
He bah, mijn zomervakantie had ik al in mei….. Wie weet nog een weekje Italië, verder gewoon werken helaas…. In de categorie betaalbaar, niet doodsaai en familie auto, een Skoda Octavia RS graag. Een fijne alleskunner welke ook op de autobahn nog een stukje mee kan blazen.
Ik ga voor de Volkswagen Springbok
Honda CR-V
@baklava: maar dan wél als CR-V RS (die we in NL niet hebben). Als RS oogt een Honda toch altijd net wat strakker
@toyotafortuner: aeropack er op en dan ziet ie er ook wel tof uit
Die Seat lijkt mij dé ideale vakantieauto…. 2 volwassenen, 2 pubers, 1 labrador, 2 koffers, 4 tassen, 1 koelbox (gevuld), 4 fietsen, 1 Ariba Touring á 900kg…. maar we hebben en dikke 1.2TSI met 120 pk’s…. laat die Alpen maar komen!!!
Uit dit clubje de 3 serie graag…
Als je uit dit rijtje finalisten moet kiezen, kun je haast niet anders dan voor de Seat gaan. Los van het feit dat de auto veel bang for buck biedt, is het ook de enige auto die vrijwel alle gezinnen kunnen gebruiken. De Scala, 3-serie en Evoque zijn ook prima auto’s, maar de ruimte op de achterbank wordt toch wel krap als je kinderen wat ouder en groter worden en ze alleen maar meer bagage mee willen/moeten nemen. Zeker voor “onze” Nederlandse kinderen, die net als hun ouders gemiddeld lang zijn, is de extra hoofd en beenruimte die de Tarraco biedt ten opzichte van de concurrentie mooi meegenomen.
@edge: Klopt. Kinderen worden steeds groter. Een lengte van 1,80 – 185M is voor een kind van 15 is bij lange na geen uitzondering meer.
@rubenpriest: Wellicht is het een goed idee om voor volgend jaar een andere introductietermijn te hanteren. Auto’s die in het najaar geïntroduceerd worden, vallen nu eigen buiten de boot. Ze worden te laat geïntroduceerd voor de huidige verkiezing, maar weer te vroeg om aan de verkiezing van het volgende kalenderjaar mee te doen. Mijn suggestie zou een introductietermijn tussen 1 juli van het voorgaande jaar en 30 juni van het huidige jaar zijn
Rijke familie’s daar.
Evoque vanaf 55k
3 serie vanaf 46k
Scala 160pk uitvoering 32k
Tarraco vanaf 38k.
Heeft de Scala toch wel een erg ruime voorsprong, aangezien prijs een factor is die wordt meegewogen. Zeker als je ziet wat de vanaf prijzen zijn bij 3 van de 4. Daar waar een Scala bij 20k begint geloof ik (en de instapversie wil je toch niet hebben, net als bij de andere 3).
Minstens 15k meer neerleggen om een beetje dwars te kunnen gaan (3 serie), dat is alleen leuk voor de mensen die zich op deze site bevinden (vind het zelf ook niet erg)
Minstens 20k meer neerleggen voor een “range rover” een onoverbrugbaar verschil.
Minstens 7k meer neerleggen voor ruimte (Tarraco), dat zie ik nog wel kunnen.
Qua aanschafprijs wint de Scala het dus sowieso overduidelijk.
Verstand boven gevoel; de Scala.
Gevoel boven verstand; dan zou voor mij de BMW winnen, waarbij wel gezegd moet worden dat het minstens een 330 moet zijn.
Wanneer ik het gevoel heb dat de wereld om mij draait dan de Evoque.
Een vrouw, twee kinderen en een lelleke hond dan de Tarraco.
Wat een slechte appels & peren finale zeg; die 3-serie sedan is zo ongeveer de kleinste in z’n klasse qua binnenruimte; dus hoezo is die ‘uitermate’ geschikt als vakantie-auto ????
@dawwg: ik ben 1,88 m en als ik de bestuurderstoel daarop afstem kan ik nog prima plaats nemen erachter op de achterbank. Deze is overigens flink verbeterd en veel comfortabeler dan bij het vorige model.
Afgelopen week 3250 km gereden in de G20 bmw 3 serie diesel. En wat mij betreft een ideale auto. Zuinig >1250 km en toen ging het reservelampje aan. Comfortabel en heerlijk stil. Ruim genoeg en anders is een dakkoffer ook nog een optie.
Mijn vorige BMW was een 320d touring en deze rijdt echt nóg beter !
dit zijn toch over het algemeen allemaal auto’s die nieuw geleverd worden als leasebak. een gemiddeld gezin met 2 kids en de goldenretriever heeft toch helemaal geen 35k liggen om stuk te slaan op deze auto’s en dan ook nog eens op vakantie te gaan.
Ik zou niet weten waarom je een SUV nodig hebt als vakantieauto. Rijdt niet leuk, helt over,… Een berline kan gerust, wij gingen jaren met een 3-serie met de kindjes op reis, alle grote babyspullen staken wij in de dakkoffer en ter plaatse lieten wij die staan, meestal was dat geen probleem voor het hotel. In vakantiehuisje al helemaal niet. Zo hadden we toch nog wat leuk vervoer voor de bergweggetjes, wegen langs de zee of de Chianti-route. Mijn kleine prutsen hebben gelukkig nooit enige vorm van wagenziekte gehad… Ofwel moet je ze al van jongsaf aan leren zich in de bochten te leggen.
Familieauto en dan een BMW 3 serie nomineren.
Jammer dus. Er MOEST kennelijk een BMW in de selectie? Want autoblog zonder iets Beiers op de één of andere manier in een artikel gefrunnikt is geen autoblog? Het is mij een volslagen raadsel hoe deze drie wagens genomineerd zijn. De criteria, nog er eens aan toe!
Omdat ik dagelijks in een buikschuiver verplaats, lijkt een SUV me voor de vakantie wel een aardige afwisseling. Boeie, dat die er wat langer over doet om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken en/of nogal op één oor gaat als je wat vlotjes de bocht neemt, de relaxte hoge zit (‘t is tenslotte vakantie) maakt dat goed. Uit het aanbod hier de Seat, met de Evoque als goede tweede.