Kun jij de checklist verder aanvullen?
Op vakantie gaan met de motor is voor iedereen natuurlijk ontzettend anders. Er zijn mensen die nog nooit op vakantie zijn geweest met een tweewieler, een enkele keer en er zijn ervaren vakantiegangers. Ikzelf val onder de categorie een enkele keer. Een ervaren motorreiziger ben ik dan zeker niet maar beginnersfouten zijn er ook om van te leren. Ik probeer dan ook mijn ervaringen te delen in een checklist om ervoor te zorgen dat jullie reis soepeler verloopt. Schroom natuurlijk niet om de checklist aan te vullen!
Voorbereiding en plan
Heel cliché maar alles gaat of staat met een goede voorbereiding. Je hoeft natuurlijk lang niet alles uit van te voren uit te stippelen maar het kan wel. Denk er bijvoorbeeld eens na hoe je gaat navigeren. Gebruik je een telefoon of navigatiesysteem, dan zorg je voor een goede bevestiging en oplader. Tip: test hem van tevoren, uit ervaring kan ik vertellen dat het ontzettend vervelend is als de oplader op de motor niet werkt tijdens de vakantie. Als je de route gaat uitstippelen is het goed om na te denken of je toeristische trekpleisters wilt overslaan en of je eventueel een ‘doorgaanssnelweg’ wilt gebruiken. Vaak is het leuk om ook een deel van de reis binnendoor af te leggen. Denk er vooral aan dat je binnendoor tot 350 kilometer per dag kunt maken en op de snelweg tot 600. Plan niet te krap want ziekte, file en wegwerkzaamheden kunnen deel uitmaken van je reis. Je gaat op vakantie dus ben niet gehaast. -Ohja, mocht je blond zijn en denken een leuke trekpleister op de kaart te hebben ontdekt, Google hem dan even. Je wilt niet op het verlaten industrieterrein ‘Panigale’ uitkomen.-
Bij een goede voorbereiding hoort ook het verblijf. Soms loont het om een hotel van te voren te boeken maar dit is zeker niet nodig. Mocht je een kampeertype zijn moet je over de uitrusting nadenken. Dit kant van tent, luchtbed, slaapzaak en opblaasbaar kussen tot kookuitrusting met waterkoker gaan.
Voorbereiding motor op vakantie
Check je motor zelf goed van tevoren of laat hem eventueel nakijken. Let voor vertrek nog even goed op de banden en ketting. Deze wil je onderweg niet laten vervangen. En ook dan spreek ik helaas uit ervaring. Vooral als je naar warme landen gaat of veel kilometers gaat maken is het niet slim om met een half versleten band op pad te gaan. Om je ketting ook tijdens de reis in goede conditie te houden is kettingspray aan te raden. Kettingspray verkopen ze ook in reisflacons dus deze passen ideaal in je bagage. Zorg ook dat je jouw motor goed op slot kan zetten op vakantie. Want ook in jouw vakantieland is het dievengilde zeker weten goed vertegenwoordigd.
Bagage mee op de motor tijdens de vakantie
Zoals je ziet hoef je niet veel bagage mee te nemen voor een vakantie op de motor. Ik koos ervoor zo simpel mogelijk van huis te gaan. Mijn tas was speciaal voor de Panigale gemaakt en bleef daarom ook mooi zitten. De maximumsnelheid van 100 km/u voor deze tas is tijdens de reis wel overschreden. Wellicht iets om daar rekening mee te houden.
Mocht je het professioneler willen aanpakken kan een mooie topkoffer met een paar zijtassen geen kwaad. In een rugtas of tanktas kun je ook altijd wat spullen kwijt. Mocht je motor ervoor geschikt zijn is de beste oplossing natuurlijk een kofferset. Met een racer zijn speciale ‘tailbags‘ aan te raden als je jezelf redt met weinig bagage.
Kleding en verzorging tijdens de motorvakantie
Op vakantie gaan op de motor in een warm land met alleen wat ondergoed, een setje ‘normale kleding‘ en twee onderpakken is niet aan te raden. In een warm land zal een koelvest beter volstaan terwijl je in een regenachtig land echt regenkleding nodig hebt. Een paar sneakers is ook aan te raden als je de omgeving ook zonder motor wilt verkennen. Naast zomerhandschoenen is een set overhandschoenen ook ideaal om wat slechter weer te trotseren. Mocht je geen kleine flacon wasmiddel mee willen nemen voor de handwas zul je meer ruimte beschikbaar moeten stellen voor kledij. Voor lange ritten is een niergordel ook heel fijn.
Natuurlijk is een tandenborstel met wat tandpasta, shampoo en een douchegel niet geheel onbelangrijk. En mocht je nou een beetje goed voor de dag willen komen op vakantie: na een lange rit op de motor is deodorant ook geen overbodige luxe.
Gereedschap
Als je zelf twee linkerhanden hebt zul je aan het meeste gereedschap niet veel hebben. Mocht je zelf goed kunnen sleutelen zijn een extra set lampen, een paar zekeringen, moeren en boutjes en een paar steeksleutels en schroevendraaiers geen overbodige luxe. Zo kun je zelf wat kleine problemen oplossen mocht dit nodig zijn. Daarnaast is het verstandig om voor een verre reis pechhulp af te sluiten en het nummer mee te nemen. Naast gereedschap is een plaatje voor onder de zijstandaard ook een aanrader. Bij een zachte ondergrond staat jouw motor dan alsnog stevig.
Wat zit er in jouw portemonnee?
Een goede voorbereiding zit ook in het papierwerk. Zorg dus dat je alles gereed hebt voor vertrek. Niet in alle landen wordt een pinpas geaccepteerd dus vergeet de creditcard niet. Een id kaart of paspoort samen met het rijbewijs en kentekenbewijs zijn verplicht, net als de verzekeringspapieren/groene kaart in veel landen. Voor medische hulp is een zorgverzekeringspas aan te raden en voor medische hulp aan de motor de wegenwachtpas. In het ergste geval zul je ook een schadeformulier nodig hebben, neem deze dus ook altijd mee voor de zekerheid.
Overige tips
Een ongelukje is op vakantie (en op de motor) natuurlijk zo gebeurd. Er zijn mini first-aid kitjes met wat pleisters en verband. Misschien iets wat je minder makkelijk vergeet: de opladers van telefoons, navigatie en eventueel een helm. Voor het behoud van je oren is een setje oordoppen ook een puntje voor de checklist. En de allerlaatste tip: let op de geldende verkeersregels. Op een terrasje een biertje achterover tikken en daarna op de motor stappen wordt niet overal gewaardeerd. En let op de toegestane snelheid, niet in alle landen zijn apps die waarschuwen voor de maximumsnelheid en flitsers toegestaan. Mocht je dit vergeten zijn is een souveniertje van jouw vakantie op de motor natuurlijk ook altijd mooi. Al moet ik toegeven dat ze op de Stelviopas mooiere plaatjes schieten voor minder geld.
Mochten jullie nog (met de motor) op vakantie gaan, geniet vooral! En mocht je de checklist willen aanvullen zie ik de comments graag tegemoet.
De Autoblog Vakantieauto 2020 Week wordt mede mogelijk gemaakt door Car Shades
Car Shades: Pasvorm zonwering voor meer dan 800 verschillende automodellen.
mikje90 zegt
Je hebt echt veel meer in nodig op reis dan ik in eerste instantie dacht. Maar dit wel zijn allemaal zeer nuttige en bruikbare tips.
michaelras zegt
Bandenplaksetje! En let op. Neem OF een handpomp of extra gaspatronen mee, want een band die helemaal leeg is kan je niet pluggen en vaak is hij helemaal leeg op het moment dat jij onderuit je tas je bandenplugset hebt gepakt.
degrotemuis zegt
@michaelras Extra gaspatronen zijn altijd handig! Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog wel eens niets meeneem om de band te plakken als ik alleen een bergtripje doe.
Top tip voor groepen: meestal is er wel iemand in de groep met ruimte onder het zitje of de duozit. Prop daar je banden plak spul in, altijd handig en snel te bereiken. Wellicht overbodig, meestal hebben motoren met seatpipes geen of erg weinig ruimte onder de zit, maar let op met de warmte van de seatpipes als je wel ruimte hebt vlak boven de uitlaten…
Jean-Paul zegt
Vergeet niet de 3 T’s………Tape, Telefoon en Tyraps
faalhaas zegt
1. De auto
schreute01 zegt
@faalhaas: je neemt me de woorden uit de mond!
degrotemuis zegt
@faalhaas Wel handig als je een lang weekend Oostenrijk, Zwitserland, Italië wil doen. Eerst daarheen met de motor achterin of op aanhanger, dan daar de leuke km maken. 900+ km snelweg op 1 dag is niet bepaald het meest inspirerende rijden op de motor…
lekbak zegt
@degrotemuis: ik snap dat niet zo goed. De reis er naartoe kan ook gewoon heel erg leuk zijn. In een lang weekend kan je best recreatief geen en weer de Alpen rijden. En dan kom je tenminste nog eens ergens.
degrotemuis zegt
@lekbak Als ik alleen ga of met m’n vriendin achterop en we willen de Alpen in, neem ik gewoon 2 daagjes extra vrij voor een rustigere route. Of we plannen gewoon 2, 3, 4 weken voor een uitgebreider bergtoertje. Maar met een groep die echt maar 4 dagen heeft en vooral Alpen wil rijden is de Autobahn een uitkomst.
Algemene tip voor een rondje Duitsland: Niet alle stukjes zijn even boeiend, maar als je echt een leidraad wil: de MRSD is een leuk startpunt. Een soort klavertje 4 van wegen die leuk moeten zijn voor motorrijders. Met op de weg ook diverse leuke pleisterplaatsen.
mgmbh zegt
@degrotemuis: toevallig ga ik binnenkort naar Duitsland, maar wat is mrsd?
degrotemuis zegt
@mgmbh MotorRadStrasseDeutschland. Er is ook een allroad variant met onverharde paden die meer op een rondje lijkt, deze is een soort klavertje vier. Ik dacht dat ik vorige keer via die afkorting de juiste had gevonden, maar schijnbaar niet, krijg nu een hoop onzin als ik Google. Er is een website waar je de kaarten kan krijgen, maar op gpstracks.nl staat de route ook al in GPS. In de naam alleen Nord, maar alle 4 de kwadranten zitten erin, opgedeeld in etappes die goed te overzien zijn. Ik heb de west alleen gereden en de zuid met 2 maatjes, zij met Garmin, ik met TomTom. Met de TomTom wel wat kleine ergernisjes gehad omdat de track op TomTom toch wat andere dingen doet. Dus mocht je met TomTom willen rijden, raad ik wel aan even de tracks nog wat te tweaken.
kniesoor zegt
Riekt toch behoorlijk naar behelpen, zo’n motor verkansie. Dan liever met een oto. Of beter nog : het vliegmasjien.
jajeroenja zegt
Mooie fiets Britt!
Zelf was ik destijds naar Italië (via Duitsland en Oostenrijk) op vakantie geweest, vrienden met de auto, ik met de motor.
Dan zijn er weinig beperkingen aan je bagage ?
britt zegt
Bedankt! Inmiddels staat er alweer meer dan 50.000 Kilometer op het beestje en gaat hij (denk ik, je weet hoe dat gaat) nooit meer weg!
Vorige vakantie voor het eerst samen en met een camperbus op pad geweest. Ook heel leuk maar ik zou het iedereen aanraden om eens alleen met de motor zonder teveel plannen op reis te gaan.
racerx zegt
Busje kettingspray en een spons-achtig ding, kun je ‘m bij de Jetwash nog een beetje schoon houden (niet op volle kracht, uiteraard). Ik neem zo min mogelijk mee en hang eigenlijk altijd een rugzak om, heb geen koffers en ben allergisch als het gaat om bagage vastbinden aan m’n bikes. Als het echt niet anders kan heb ik wel zo’n pizzakoffer voor achterop m’n sport/toermotor, maar liever niet dus, Komende zomer ga ik een weekje door NL rijden met m’n racer, ook enkel een rugzakje mee en gaan. Prima.
Toffe Panigale trouwens, da’s het betere werk ;-)
degrotemuis zegt
@britt Al een aardig gevuld lijstje. 100% eens met je banden opmerking. Zelf ook al een op verkeken, maar die dingen slijten een stuk harder op de gemiddelde bergweggetjes. Ik zou nog wat OTC meuk toe willen voegen. Paracetamol, ibuprofen, diarree remmers, reistabletten en zo. Die kan je hier voor een prikkie bij de Kruidvat scoren, maar zijn in het buitenland vaak alleen bij een apotheker te krijgen voor een fiks hoger bedrag.
Dure foto idd, maar in Italië krijg je toch nog wel steeds een flitsmelding? TomTom gaf die vorig jaar nog wel.
britt zegt
Ja in Italië werkt Flitsmeister inderdaad wel. Helaas sneuvelde mijn telefoon een week voor de vakantie. Helaas was deze foto nog de goedkoopste, een andere was 49 kilometertjes..
degrotemuis zegt
Ouch! Da’s niet het leukste souvenir uit Italië…
daihatsucuore zegt
Belangrijk is om altijd een paar setjes oude sokken mee te nemen om de lekkende olie op/naast/in/achter/onder de motor weg te poetsen. Ook – als er niet in een bosrijke omgeving wordt gekrampeerd – neem een houten plankje mee aangezien de motor anders omvalt op de standaard. Verder mag een plastic onderzetter gejat van de lokale McDonalds niet ombreken om opnieuw geen milieudelict te plegen van lekkende olie als je je motor ergens parkeert. Ten slotte is een gespierde linker dan wel rechter voet aan te raden aangezien de kickstarter niet altijd even veel effect heeft (het record staat op 4 dozijn keer trappen voordat er hoop was)
NB: Dit is alleen een relevant lijstje als je zo dom/slim bent om een Engelse motor uit de jaren 50 te rijden.
porker zegt
@daihatsucuore: tsja ik begrijp dat het behelpen is met een oude terug in de tijd machine maar wat moet dat een gaaf gevoel zijn om dan daarmee een alp de bedwingen!
daihatsucuore zegt
Bergop (dat hoeft niet per se een Alp te zijn, de Vaalserberg of een verkeersdrempel is ook al een hele opgave) kan het soms een beetje behelpen zijn maar eenmaal op de weg naar beneden gaat het heel vlot. Uiteraard gaat het in werkelijkheid helemaal niet zo snel (wat je merkt door de Fiat Panda’s die je voorbij komen) maar het voelt wel heel snel doordat de snelheidmeter met ongeveer 30km/h heen en weer zwiept als je boven de 80 km/h gaat. Ook trilt het stuur dan te hard om de fietssnelheidsmeter die ik er op heb geplakt goed af te lezen.
Wel is het zo dat je nooit bang hoeft te zijn voor een snelheidsboete a la Britt. Je grootste vijand zijn verkeerslichten die opeens op oranje springen. De remmen zijn ongeveer even effectief als Trump is in het besturen van een land. Ik moet wel zeggen dat de Italiaanse politie er hartelijk om kon lachen toen ik pas aan het einde van het kruispunt tot stilstand kwam. Ze slingerden me niet eens op de bon. Ik denk dat dat het Alfa bloed is wat in ze zit, ze hebben een zwak voor falende techniek.
porker zegt
@daihatsucuore: niet snel gaan lijkt me minder erg dan niet kunnen stoppen. Vind het eerlijk gezegd onverantwoord om dan met die fiets aan het verkeer deel te nemen. Voor eigen veiligheid maar nog meer voor je medeweggebruikers (spelende kinderen?). Dus: laten fixen, gooi er een setje schijfremmen van een nieuwere Triumph op!
Rick-dos zegt
Bedankt voor het lijstje! Hier heb ik echt wat aan. Het bevestigt maar weer eens dat als ik met de motor op vakantie ga dat deze dan vastgebonden staat op de motoraanhanger achter mijn auto…
michaelras zegt
Nr. 1 op de lijst: zoek een goede motoraanhangerverhuurder ;-) ?
Nr. 2 op de lijst, niet vergeten dat je met een aanhanger achter de auto OOK in Frankrijk niet op de linkerbaan mag van een driebaansweg. Hoewel, voor die boete van € 20 hoef je het eigenlijk ook niet te laten…
Rick-dos zegt
Nr. 3 op de lijst, denk nog eens goed na of de motor echt mee moet of dat je een motor anders wel in het buitenland huurt. :)
degrotemuis zegt
@Rick-dos Veel meer gemak, da’s waar. Zeker qua bagage. Kan je meisje, vrouw tenminste ook 5 paar schoenen meenemen als ze wil. ;-) Maar als je de tijd hebt, is via allerlei kronkelroutes binnendoor naar je bestemming rijden wel veel leuker. Alsof je vakantie nog eerder begint.
Rick-dos zegt
@degrotemuis Eens. Alleen is mijn vakantieadres in het zuiden van Spanje. Ongeveer 2500 km rijden. En ik zie het niet echt zitten om die afstand terug te rijden op een motor. Heen gaat misschien wel maar vooral terug…
Als ik de kronkelweggetjes wil nemen dan doe ik het wel zoals ik het nu ook doe; lang weekend of weekje Eifel of Luxemburg. :)
michaelras zegt
@rick-dos
vroeger had je bike 2 beach, die brengen je motor voor een ok tarief naar een aantal plaatsen in zuid-europa en aan het einde halen ze hem ook weer op. Beter dan de aanhangeroptie wellicht
degrotemuis zegt
Nog vergeten en ook niet alleen voor motor reizen: reserve bril voor brildragers! Een zonnebril op sterkte naast een gewone bril is niet genoeg voor sommige landen…
crashingduke zegt
Als je geen zin hebt in 900 km autobahn, dan is de nachttrein naar/uit Oostenrijk een prima alternatief.
erikw zegt
Da’s een flinke lijst. Gelukkig rij ik een Goldwing en past het met gemak in de linker zijkoffer. De andere koffer gebruik ik dan voor de rest zoals het koffiezetapparaat, magnetron, BBQ en niet te vergeten de zak aardappelen en hagelslag.
lekbak zegt
@erikw: de topkoffer is voor de xxl de Waard tent met meubilair?
Benny_Weisz zegt
Een condoom!!! Voor 100% veiligheid doe je ‘m al om nog voor het vertrek!
mmax zegt
RESERVESLEUTEL MOET MEE!!!!!!!
Ik heb in Italië gereden vorige zomer met mijn broer en vader (Ik ducati monster 696, zij een BMW f800r en een R1200GS). Uit dol enthausiasme probeerde ik de rijplaten uit de trailer te halen door het slotje open te maken met mijn sleutel die ik in mijn zak had. Een klein hoekje van de sleutel afgebroken……. Hiermee kon ik met ontzettend veel wrikken toch de motor starten omdat dat contactslot wat uitgelubberd was. Toen ik na 200 kilometer voor een tankstop moet kwam ik er achter dat het slot in de tank een stuk minder uitgelubberd was en dat ik die niet open ging krijgen met mijn kapotte sleutel.
Ik heb toen in de buurt een BMW R1200GS gehuurd. Lets go, blablablabla wat een geweldig ding blablabla hij rijdt zo goed in de bergen blabla je weet het allemaal wel. Fijne brommer maar ik wilde zo graag op mijn eigen duc in Italië rijden. Had ik maar een reservesleutel, eentje namaken kostte ongeveer 3 dagen en mijn reservesleutel uit NL opsturen ook. in een vakantie van 6 dagen :’)
mynameisjeroen zegt
@mmax: dit is echt een goede tip. Ik had hetzelfde met mijn 748 op vakantie. Overal waar ik hem parkeerde (dus ook ’s nachts) moest de sleutel er in blijven met het contact aan. Handschoen op het dashboard zodat de verlichting niet zo opviel.
mmax zegt
ja man….. zelf dat had ik, met zip-ties had ik de sleutel aan het stuur vast gemaakt en dan maar dubbel slot aan een railing gemaakt of zo.
Ik maak nooit meer iets open met een sleutel
mar10us zegt
Driedelige kofferset, tanktas, drybag, opklapstoeltje, flinke dosis testosteron en GOAN!!! Ow ja, en een handige vriend die al het gereedschap inclusief compressor bij zich heeft om eea aan de motor te fixxen. https://photos.app.goo.gl/GLAAkA8CM96JJv3z7
suheyl zegt
Ik kijk er naar uit. Over twee weken begint onze roep roadtrip door Europa.
degrotemuis zegt
@suheyl Nice! De routes al volledig gepland, of gewoon een ruw idee van welke richting je op wil? Veel plezier!
suheyl zegt
@degrotemuis Ja, we hebben de hotels vastgelegd. We zijn uitgegaan van maximaal 300km per dag, meestal zelfs maar rond de 200-250. De route brengt ons naar Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en via Duitsland weer terug naar NL. We hebben er 15 dagen voor uitgetrokken waarvan 3 nachten in Budapest. Deze was zo gepland vanwege de F1…
Eigenlijk hadden we Slovenië na Hongarije willen pakken, maar daar waren de grenzen nog lang dicht, dus maar weer geannuleerd.
sabrerator zegt
Ik zal nooit de eerste motorvakantie vergeten. Ik was 22, had een Honda CB400Four met maar liefst 38pk. Althans, toen ie nieuw was. En dat was toen al zo’n 15 jaar terug. En olie lekken als een malle, omdat het me de avond voor het weggaan wel een goed idee had geleken even de olie te verversen.
Toen brak de carterplug af. En toen ik het carter eraf wilde halen, de helft van de carterboutjes….
Alles weer vloekend en met ruim gebruik van vloeibare pakking weer min of meer dichtgeknutseld en op pad. Met een aan de zijkant uitgesneden 5-liter can olie om onder het ding te schuiven bij stops. En een paar liter olie mee. Op naar Oostende voor de boot naar Dover. Net onderweg, in de vroege morgen bij Strand Horst aan de A28 brak de gaskabel. Snel de tank eraf, trek- en duwkabel omgewisseld en met omgekeerde gasbediening doorgereden. Boot gehaald!
Het arme ding was zwaarbeladen, kofferset, zware weekendtas er dwars overheen, tanktas erop.
De tent hadden mijn maat en ik verdeeld. Complete kampeeruitrusting mee etc.
Toch een gave en gedenkwaardige vakantie geweest.
Later nog vaak met de Honda V65 Sabre weggeweest naar Engeland. Prima toerbak. Kon de bagage lachwekkend makkelijk aan. De eerste keer met dat ding was naar de Provence. In 1 dag naar Lyon was geen probleem. Maar toen was ik nog jong…. ik zou nu kiezen voor motoraanhanger en de Trophy én de Daytona erop. Kun je tenminste kiezen.
Lekker comfy in de S-Type met de Triumphs erachter. In vol Brits ornaat!
(In Koot en Bie Frank van Putten-modus): Maar ik héb geen motoraanhanger….
mbvw zegt
Vergeet voor in Frankrijk de alcohol test niet en het fluoriserend gele hesje. Die is volgens mij ook in Duitsland verplicht om bij te hebben.
degrotemuis zegt
Goede aanvulling. In Frankrijk trouwens al 2 keer meer dan een week zonder alcoholtest rondgereden en nog wat losse dagen Vogezen vanuit het Schwarzwald, daar lijken ze niet té streng op te controleren zo lang je verder niet te gek doet. Wel veel meer snelheidscontroles in juli augustus dan april mei of oktober. Hesje altijd redelijk bovenop houden, voorkomt dat je eerst een kwartier aan het zoeken bent.
giel zegt
Fantastische herinneringen aan. Ben met de motor in Slovenië geweest, Italië Oostenrijk etc.. ook allemaal heen gereden zonder aanhanger oid. Als je je vakantie vanaf huis laat beginnen, kan je alles prima met de motor doen. Dan moet je geen 1000km snelweg jakkeren, maar idd 3-400km binnendoor rijden. Duitsland de Eifel door, zwarte woud, Alpen Oostenrijk en zit je zo in de Dolomieten. Rugtas om en zijtassen achterop. Aantal keren gedaan met de RSV mille en later met de Ducati 1098.
Verder goed en compleet lijstje. Uit onze ervaring is een anwb lidmaatschap ook wel handig ivm afslepen motor als je op een bergpas staat. Kan je in het beste geval bij je hotel of camping verder sleutelen
giel zegt
Ook meerdere keren juist op vakantie een lekke voorvorkkeerring gehad. Zorg dan dat je voldoende sokken mee hebt en wat tie-wraps. Je kan met een lekke voorvorkkeerring wel doorrijden, maar je sok absorbeert dan iig je olie. Wel in de gaten houden dat het lekken niet té erg wordt, dan even naar de dealer
harleytijn zegt
Haakse ventielen zodat je je banden kunt oppompen onderweg!
En natuurlijk een rol ductape….
Hupke zegt
Ik heb altijd een gereedschapskist, extra gas en koppelingskabel, etc.etc. mee. Heb eens nagegaan welke sleutels ik nodig heb en die zitten er alemaal in, alu bakje voor gelast en door een gel batterij te steken past dat op de plek van de oude batterij.
Het is een oude guzzi, hoort er nu eenmaal bij. Voor de rest heb ik een koffer set en kijk ik niet op een onderbroek of hemd meer of minder.
Op de Stelvio is er wat minder plaats, die moet ik nog eens onder handen nemen.
Kamperen met de moto heb ik al wel eens gedaan maar dat vermijd ik liever.
luchtgekoeld zegt
Wat te denken van een zijspancombinatie? Ik rijd zowel solo als met zijspan (2 verschillende fietsen) maar voor een campeervakantie is een zijspan ideaal. En jawel, ook met een zijspan kun je genieten van bochten rijden.
Dutchdriftking zegt
Gewoon een GS met drie koffers plus roltas. Kan je mee dan voldoende meenemen en toch lekker plat gooien in de bochten .
Hugo zegt
Plaatje voor onder de standaard! Briljant idee. Heb eens een deel van de terugweg van de stelvio naar huis zonder linker spiegel aan de RSV gedaan. Was toch wat verder in het grind gezakt tegen een andere motor, toen ik een schnitzel zat weg te kauwen in Zuid-Duitsland.