Volkswagen maakt een inhaalslag met de verkoop van elektrische auto’s.
Gaat het nu zo lekker met de verkoop van (elektrische) auto’s of is het vooral in een inhaalslag? Dat laatste is sowieso van belang. Na jaren van chip- en materiaaltekorten draaien fabrieken weer op normaal niveau. En daarmee worden ook auto’s uitgeleverd die eigenlijk al eerder bij een klant op de oprit hadden moeten staan.
Volkswagen Groep verkoop elektrische auto’s
De verkoopcijfers kunnen daardoor een vertekend beeld geven. Desalniettemin schrijft de Volkswagen Groep mooie cijfers. In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht het Duitse autoconcern 321.600 volledig elektrische auto’s. Dat is een stijging van maar liefst 50 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. In Europa is er zelfs sprake van een stijging van 68 procent met 217.000 verkochte EV’s.
Het aanbod van elektrische modellen binnen VAG is gegroeid en de merken kunnen nu ook beter leveren dan voorheen. De Volkswagen ID-familie is wereldwijd flink uitgebreid. Wat begon met een ID.3 en ID.4 is uitgegroeid tot de ID.5, ID.6, ID.7 en de ID. Buzz. Dan is er nog de Cupra Born, Skoda met de Enyaq en Audi heeft tevens ook EV’s in het gamma.
Populairste modellen
Het populairste elektrische model binnen het concern is de VW ID.4. Van deze auto werden er 101.200 stuks verkocht. Op de tweede plaats staat de ID.3 en op de derde de Audi Q4 e-tron. Ze komen niet in de buurt van de ID.4 qua verkopen maar zijn toch elk goed voor zo’n 50.000 verkoopaantallen.
Algehele autoverkoop
Het is niet alleen elektrisch wat de klok slaat. De Volkswagen Groep doet sowieso goede zaken. De algehele autoverkoop van alle modellen binnen het gamma nam met bijna 13 procent toe. In de eerste zes maanden van 2023 verkocht VAG 4,37 miljoen auto’s. In West-Europa nam de verkoop met bijna 27 procent toe (1,64 miljoen verkopen) terwijl China juist een dipje toonde. Het Aziatische land is een van de belangrijkste markten voor de Volkswagen Groep.
ghini zegt
Ze leggen de productie van EVs toch tijdelijk stil? Beetje vreemd dat dat niet aan bod komt in dit artikel?
marcomanta zegt
Gewoon verkoop praatje. Ze moeten ook wel nu Tesla, Hyundai, Kia etc volop verkopen. Neem Hyundai nu, de Ionic5N, nieuwe Kona in aantocht etc.
Johanneke zegt
Ik rij regelmatig in een id.3, en de kwaliteit van dat infotainment systeem is de reden dat ik nooit zo’n wagen wil. Dat is echt zielig laggy en slecht. Android 2.3 en iOS 4 vibes.
none1234 zegt
Ja, want dat is ook echt het belangrijkste aan een auto …
Johanneke zegt
Ja nogal. Als alles via zo’n scherm moet, dan moet het wel goed werken.
mashell zegt
Vroege ID.3 hadden een inderdaad een gruwelijk slecht infotainment, maar de wagen moest de markt op. Maar inmiddels zijn ze een behoorlijk aantal versies verder en is het eigenlijk een prima systeem voor een niet premium fabrikant.
De Audi Q4 heeft een ouder maar krachtiger infotainmentsysteem dat al meer uitgerijpt was.
joki zegt
Op de snelweg hier in Belgie zie ik ze inderdaad ook steeds meer rijden, aan 90km/u tussen de vrachtwagens… Probleem met de range of het berekenen ervan???
TheMaster zegt
Eeh nee. De VAG heeft een enorme overcapaciteit en de vooraad aan BEV’s staan allemaal bij dealers.
S zegt
Vorige week las ik nog dat VAG de productie van electrische auto’s met 30% terug schroeft omdat de vraag enorm tegen valt! Wat is waar.
fanboy zegt
@S: allebei kan waar zijn bij overproductie en al op kenteken zetten.
utregcity zegt
Ergens in ‘t midden. 😎
avdb55 zegt
Artikel is onvoldoende gefundeerd.
VW kan heel veel leveren maar reduceert nu productie omdat de orders wegblijven.
hotze zegt
VW-concern zal met meer modellen op de proppen moeten komen, meer range en betere infotainmant. En met leukere lijnen dan de ID3 en ID4, die zijn bepaald niet fraaier dan de Tezla’s. En VW, verzin een naam ipv die ID’s. Het verdwijnen van de “tellers” moeten we maar mee leven voor de “goedkopere” merken. Hopelijk houden Audi en Porsche vast aan het normale dash en gaan ze niet Merc en BMW achterna.
fanboy zegt
Toch wel wat mensen om mij heen die tevreden id3 of id4 rijden. Maarja, Tesla is wellicht toch een beter aanbod.
En wil je geen Tesla, dan kun je bij de Koreanen ook goed terecht, vermoedelijk betere kwaliteit EVs.