Ze willen namelijk een van de mooiste merken uit het concern omzetten in klinkende munt.
Bij VAG hebben ze de zaakjes goed voor elkaar. Natuurlijk zijn er af en toe wat ‘dingetjes’ zoals #dieselgate, maar doorgaans is de boel strak geregeld. Vrijwel alle merken schrijven zwarte cijfers en hebben een degelijk modellengamma met enigszins voorspelbare, maar keurig op de vraag van de consument afgestemde modellen. Zelfs het van oorsprong wat wispelturige Lamborghini wordt tegenwoordig met Duitse hand geregeerd: een liniaal in de ene hand, een rekenmachine in de andere. Het rauwe randje is er wel af, maar de fabrieksarbeiders zijn ongetwijfeld blij met hun baangaranties terwijl de accountants tevreden knikken en nog een bratwurstje prikken.
Tussen al die Deutsche Gründlichkeit valt Ducati enigszins uit de toon. Niet alleen omdat ze voertuigen bouwen met het enige juiste aantal wielen, maar ook omdat het qua bedrijfsvoering niet lijkt op de rest van het concern. Wellicht dat juist om die reden VAG een beetje in zijn maag zit met Ducati. Want wat moet de Duitsers nu in hemelsnaam aanvangen met die grillige Italianen?
Er waren al geruchten dat VAG plannen heeft om het eigen merkenpallet eens grondig tegen het licht te houden. Na dieselgate zou er geherstructureerd moeten worden en ook toen al leek Ducati, samen met MAN en Scania, een van de kanshebbers om in de showroom gezet te worden. Dat is nog niet definitief gebeurd, maar het is wel een van de mogelijkheden die onderzocht wordt.
Het motorfietsmerk werd in 2012 door de Audi-groep gekocht voor 890 miljoen. Volgens Reuters is het een goedlopende toko met een brutowinst van zo’n 100 miljoen euro en is de waarde van Ducati ondertussen dan ook flink toegenomen. Bij eventuele verkoop zou er zomaar een bedrag van 1,5 miljard op tafel moeten komen om de motorfabrikant van eigenaar te laten wisselen. Geld dat men in China nogal eens wil neertellen voor kleine en middelgrote fabrikanten met interessante techniek…
Behalve verkoop aan een enkele partij, zou ook een beursgang van Ducati onderzocht worden. De opbrengst zou Volkswagen vooral willen steken in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Gaap.
Met dank aan Hans voor de tip!
super zegt
miljard winst voor ducati? lijkt me erg veel, in elk geval wel goede deal dan als ze het voor 890 miljoen gekocht hebben.
Dizono zegt
@super: ofwel ik heb een nulletje teveel geplaatst, ofwel het was de brutowinst in Italiaanse Lire… hmmm
lincoln zegt
Zonde .. Ducati hoort bij VAG ..
potjak zegt
@lincoln: eens.. het is ook een doodzonde dat Alfa Romeo nog niet tot de VAG-groep behoort..
jasperlisse zegt
@potjak: ja want dan krijg je voorwiel aangedreven polo en golf klonen, echt goed idee kuch kuch
Dutchdriftking zegt
@jasperlisse: kijk naar Porsche, VAG is prima in staat tot het maken van fijne stuurmans bolides.
lincoln zegt
@potjak:
Alfa Romeo mag (na een shitload Europese subsidies) alleen nog maar in Italië gemaakt worden ..
potjak zegt
@lincoln: inderdaad! En dan onder zwaar regiem van Volkswagen.. ;)
potjak zegt
@potjak: regiem = regime
Frankypanky zegt
@potjak: Regiem is ook goed, hoor!
REGIEM
1) Bestuur van een staat 2) Leefregel 3) Regeringsstelsel 4) Staatsbestel 5) Stelsel 6) Waterafvoer verdeling 7) Waterafvoerverdeling
[/schoolmeester-mode off]
nofxke zegt
@lincoln: Waarom? Na 5 jaar kan je moeilijk van ‘heritage’ spreken :)
lincoln zegt
@nofxke:
LOL .. bij Ducati wel iig ..
nofxke zegt
@nofxke: zeg ik niet he. Begrijp alleen niet waarom Ducati bij VAG zou horen en dat het zonde zou zijn als Duc niet meer van VAG zou blijven…
lincoln zegt
@nofxke:
Idd .. de “Heritage” van Ducati is dat die tent uit ellende elk jaar te koop stond ..
Zo had ik het nog niet gezien ..
nofxke zegt
@lincoln: ik heb toch helemaal niet gezegd dat Ducati wel of meer heritage heeft….
Mijne enige vraag is waarom het spijtig zou zijn dat VAG zonder Ducati verder gaat?
2wheeler zegt
@nofxke: hij was sarcastisch..
mashell zegt
En waarom zou dit een vorstelijke fout zijn? Er is geen synergie met de andere merken. Geen onderdelen overlap. Het zou gewoon een logische zet zijn. Het brengt veel geld in het laatje en levert geen schade op.
vtechlover zegt
Zonde.. Technisch is de duc er op vooruit gegaan door vag
por100 zegt
@vtechlover: ik zie die link niet meteen, heb het idee dat elektronisering al was ingezet bij ducati zelf met de MTS1200.
Kun je eea toelichten?
Btw de elektronisering heeft ook een einde gebracht aan de luchtgekoelde droge koppeling modellen. Dat kun je als vooruitgang zien, maar dan doet vooruitgang wel zeer …
boomhauwer zegt
@por100: droge koppeling had wel karakter!
por100 zegt
@boomhauwer: ik had een heerlijke hypermotard 1100s uit 2008. Droge koppeling en luchtgekoeld :D.
Helaas gejat een paar jaar geleden. Zal een rus wel heel blij mee zijn geworden …
kalslasie zegt
@por100: de nieuwe 821 en 939 is toch wel lekker hoor met de technologie, maar toch hooligan rij eigenschappen (zeg ik als eigenaar)
kingjoop zegt
@dizono, je schrijft: “Vrijwel alle merken schrijven groende cijfers”, ik zou zeggen maak een keuze: gezonde, goede of zwarte cijfers.
Verder is het een mooi moment om een bedrijfsonderdeel te verkopen. Rente is historisch laag, beurzen staan hoog, vertrouwen is overal groeiende. Met 100M resultaat is 1,5miljard misschien zelfs aan de lage kant.
Dizono zegt
@kingjoop: Dank, mijn keuze is gemaakt ;)
Edge zegt
Ik zou het juist toejuichen. De diepe zakken van VAG zijn mooi, maar het is toch wel een emotieloos concern. Wat dat betreft zou ik het mooier vinden als Ducati opgekocht zou worden door FCA of misschien zelfs Ferrari nu zij op papier zelfstandig zijn.
racerx zegt
@Edge: Exact mijn gedachte, hoewel het mooi is dat VAG het interne proces tegen het licht heeft gehouden, wordt het tijd dat Ducati weer Italiaans wordt.
trustmeiamanengineer zegt
Ducati werd juist perfect gerund als Audi dochter; krankzinnig prijzen en alles als (dure) optie. Maar het werkt wel, want ze verkopen meer dan ooit tevoren volgens mij. Ik was destijds geen fan dat Audi Ducati kocht, maar in handen van de Chinezen is niet echt beter…
potjak zegt
@trustmeiamanengineer: met Volvo is het ook slecht afgelopen? Chinezen maken geen troep, alleen als jij niet bereidt bent er voor te betalen geven ze je troep.
lekbak zegt
@potjak: Chinese fabrieken leveren troep tenzij je als fabrikant er bovenop zit met je kwaliteitscontrole. En dat ook blijft zitten want anders zitten er in de volgende lichting opeens andere slechtere onderdeeltjes.
Dus Chinezen maken troep. Volvo is slechts in Chinese handen, maar nog grotendeels Europees gebouwd.
Arnoud zegt
@lekbak:
Er is zelfs een Chinees gezegde dat zoveel betekent als: wanneer iemand zo dom is zich te laten bedonderen, ben je zelf nog dommer wanneer je dat dan niet ook werkelijk doet..
lekbak zegt
@Original_Arnoud: wat een walgelijke gedachte is dat zeg. Je moet een medemens kunnen vertrouwen. Dat zou op z’n minst het streven moeten zijn. Dat maakt de wereld niet alleen prettiger voor de ander maar ook voor jezelf.
Mijn bloed begint gewoon te koken bij de gedachte alleen al dat er zulke lui zijn. Laat staan een heel land.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: owja, uiteraard gaat dit niet over jou maar over China.
ttr6 zegt
@lekbak: Ha Ha. De wereld is groter dan alleen Nederland. Wen er maar aan.
911targa zegt
Een overname bod van 1,5 mrd is niet onwaarschijnlijk. Laten we even de casus Akzo erbij pakken (verf, nauwelijks hightech). In deze industrie, ligt de K/W verhouding op 12. Een winst van 890 mio correspondeert met een “waarde” van iets minder dan 1,1 mrd.
Maarrr…….we hebben het hier over techniek waar de overnemer geen kennis van draagt. Daar wil je extra voor betalen! Know-how; synergie effecten t.a.v. je bestaande activiteiten. Ik weet niet hoe serieus dit bericht is, maar 1,5 mrd lijkt mij een allerzins acceptabele prijs.
lincoln zegt
@911targa:
Yep ..
Bied 1 miljard en morgen is die toko van jou ..
Stoot jij em door voor 1.5 ..
(Mag ik mee naar de bank als jij je bizznizzkeez komt inleveren) ??
desjonnies zegt
@911targa:
Verf nauwelijks hi-tech?
Grapjas.
911targa zegt
Ik krijg obv mijn vermogen en verdiencapaciteit geen 1 mrd. Stel 1 mio. Maar dat wil niet zeggen dat alles meer dan 1 mio teveel betaald is. Kortom: gast er niet om wat ik kan betalen om de waarde te bepalen. @desjonnies:
lincoln zegt
@911targa:
Elke aap kan een waarde bepalen ..
Apen doen de hele dag nix anders ..
Kopers bepalen de prijs ..
lekbak zegt
@911targa: jij hebt verstand van je zaakjes zeg…
Verf niet hi-tech noemen, hoe verzin je het.
911targa zegt
Verf bestaat globaal uit 3 componenten: kleur/pigment, soort verdunner en soort verharder. Oké, daar zijn wat ontwilkkelingen in, m.n door milieumaatregelingen. Toch is het onvergelijkbaar qau ASML ed industrieën. @lekbak:
lekbak zegt
@911targa: jij hebt er echt geen verstand van. Niet lullig bedoelt maar dat is echt zo veels te kort door de bocht dat het nauwelijks de moeite waard is er verder op in te gaan.
Van verf die blijft zitten op een ijsbreker (enig idee hoe hard ijs is?) tot flinterdun spul wat metaal decennia lang roestvrij kan houden. Van verf die tegen de meest nare en agressieve stofjes kan tot verf voor drinkwater tanks die dus volledig onschadelijk moet zijn maar toch het metaal roestvrij moet houden. Er is zo bizar veel mogelijk met verf dat het wel degelijk enorm hi-tech is.
desjonnies zegt
@911targa:
Dacht die aannemer ook die een opslagtank voor kerosine moest coaten op Schiphol ooit.
Een 747 kwam boven de Noordzee in grote problemen en moest terug hinken.
Bleek dat de kerosine de verf had opgelost en die was gaan vlokken.
Die vent had het wel 30% goedkoper aangenomen dan wij.
Eerlijk is eerlijk.
911targa zegt
excuus, 100 mio winst x 12 is 1,2 mrd. Verhaal blijft staan; 1,5 mrd is geen VouDte deal voor iemand geïnteresseerd in know how en gezien de financieringslasten.
Als er geen kapitaalbehoefte zou zijn, zou een rationele ondernemer niet tot verkoop overgaan.
ttr6 zegt
@911targa: hmmm….zo wil mijn bedrijf ook wel verkopen. Zullen we e mailadressen uitwisselen? ?
right zegt
Ducati is een schitterend Italiaans merk, met een eigen identiteit, dat in tegenstelling tot het merk Seat, dat pas vorig jaar een beetje winst maakt en eigenlijk nog via noch vlees is. SEAT eruit en Ducati houden.
lincoln zegt
@right:
Whahaha .. Ducati is hoeriger dan maserati en Lamborghini bij elkaar ..
desjonnies zegt
@right:
Cord
Hispano Suiza
Facel Vega
NSU
Borgward
OM
Voisin
Wolseley
Delage
Simca
Riley
Allemaal legendarisch en deaud, muerto, tot goodbye auf wiedersehn.
Dizono zegt
@desjonnies: je vergeet er nog een paar.
-Saab
-Tatra
-Rover
-Invicta
-Delage
-Delahaye
-Sunbeam
-Talbot-Lago
-Amilcar
-Panhard
-Matra
-Pegaso
-Packard
-Duesenberg
-Rosengart…
Tja, eigenzinnige merken hebben nu eenmaal de neiging niet te overleven. Ach, is weer goed voor de legende.
lekbak zegt
@Dizono: Daf! Hoe kan je ons eigenste pientere merk nou vergeten?
rolov zegt
@lekbak: Spyker!
metalmike zegt
@lekbak: Heb je de laatste tijd wel eens goed gekeken naar welke logo’s er op voorkanten van vrachtwagens staan?
lekbak zegt
@metalmike: heb je de laatste ±40 jaar wel eens gekeken wat er op de voorkanten van nieuwe personenwagens staat? Kleine hint: geen Daf.
Hupke zegt
Nu ben ik maar een beetje een simpele ziel maar voor een bakkerij die 100k brutowinst maakt betaal je geen 1,5M. Als er een pand en wat machinery in zit 300k a 700k. Als je de heritage en de legendarische pistolets meerekend ga je mss tot 890k…
Maarja ben ik maar een simpele ziel.
Ducati’s heeft wel een maar mooie modellen. Maar het volk dat erdoor aan getrokken word blijft hun grootste minpunt.
racerx zegt
@Hupke: Je bedoelt iedereen met een hart voor sportieve motoren? Ik rijd dan wel geen Duc, maar vind het een prachtig merk en zou graag een mooie 996 of 998 (want 916 wordt wel erg duur) als projectbike naast m’n huidige motor in de schuur zetten.