De boksbeugel is de gebeten hond.
Je kon erop wachten. Na de wisseling van de wacht eerder dit jaar bij VAG, moest nieuwe man Herbert Diess natuurlijk op de proppen komen met een geheel nieuw plan om te laten zien dat hij capabel en daadkrachtig is. Het roer op zeer agiele wijze volledig omgooien door een frisse wind te laten waaien, gecreëerd door flexibele werknemers die continu flikflaks moeten doen, of iets dergelijks.
Afgelopen week deed de nieuwe CEO, die eigenlijk net iets te vroeg bij VAG binnenkwam om niet besmeurd te raken door dieselgate, met een plan op de proppen. En zoals de meeste beleidsplannen van de meeste CEO’s, had je het wel zo’n beetje uit kunnen tekenen. Er zijn eigenlijk slechts twee type CEO’s: zij die focussen op hun product omdat ze weten dat dit uiteindelijk het langere termijn succes van hun toko bepaalt aan de ene kant en aan de andere kant de beancounters, die van mening zijn dat ‘hetzelfde’ product blijven verkopen tegen geringere kosten de beste manier is om op korte termijn vette zwarte cijfers te schrijven.
Herbert Diess heeft nu kleur bekend en valt, niet geheel verrassend in deze dure tijden voor VAG, duidelijk in het tweede kamp. Diess’ speerpunten zijn kostenbesparing, samenwerking met andere fabrikanten waar mogelijk, kostenbesparing en Audi verlossen van haar gidsrol binnen het concern. Hadden we al gezegd dat er ook kosten bespaard moeten worden?
We zouden een boom kunnen opzetten over het feit dat kostenbesparing nimmer goed is voor de kwaliteit van het eindproduct, maar in plaats daarvan focussen we even op Audi. Volgens Automotive News en Audi-fansite Fourtitude verliest Audi namelijk standing binnen VAG als een technologie-ontwikkelaar. Pijnlijk, want het merk bezigt nog altijd de slogan ‘voorsprong door techniek’.
Redenen voor deze ommeslag zijn volgens insiders kostenbesparing, maar ook het feit dat Diess VAG meer centraal wil regeren. Tevens zit Audi in een lastig parket om zich te verdedigen, daar het grotendeels de boksbeugel was die de sjoemelsoftware (samen met Bosch) ontwikkelde. Wat de directe gevolgen zullen zijn voor Audi en of ze hiermee een achterstand oplopen ten opzichte van BMW en Mercedes zullen we moeten afwachten. Hoewel cynici zullen zeggen dat de techniek-voorsprong bij Audi zich toch al slechts tot de kekke LEDjes beperkte, had het merk tot op heden binnen VAG bijvoorbeeld de schone taak om autonome auto’s te ontwikkelen. Hoe dat nu verder moet, zal Diess even moeten kortsluiten met de opvolger van de onlangs vrijgekomen jailbird Rupert Stadler.
Bedankt Hans voor de tip!
frank2b zegt
Whaaat the … ! En zeker omdat Audi vooral door die kekke ledjes een voorsprong had!
#Kanniewaarzijndit!
PAN zegt
@frank2b: en volgens mij kwamen die ook nog van de ex-fiat dochter magneti marelli
harrie zegt
Waar gaan ze op besparen dan? DSG bakken? Distributiekettingen? Zuigerveren? Designers?
cloverleaf zegt
@harrie: personeelskosten, onderdelen van mindere kwaliteit. Hetzelfde product blijven uitmelken. Korte termijn visie
dees zegt
@cloverleaf: Dat doen ze toch al?
SpiderIV zegt
@harrie: Designers?? er werkt er toch maar 1 bij Audi? Of toch een paar die allemaal klonen van elkaar zijn.
pindakoning zegt
@SpiderIV: das ook juist de grap van Harrie
SpiderIV zegt
@pindakoning: slecht gelezen. Eens ??
wimof zegt
@harrie: Dat ligt ondertussen reeds 10 jaar achter ons, de BMW 1 diesel kettingen bijna.
stationcar zegt
@harrie:
Kleinere spiegels aan de rechterkant van de auto ?
sbmmaxx zegt
@harrie: hadden ze designers dan ?
enjoypunani zegt
@harrie: minder olie in ’t blok..
seicilindri zegt
@harrie: Briljant !
tortuga zegt
@harrie: vergeet de euronormen niet
cloverleaf zegt
Mooi gezegd. Wij hebben ook zo’n bonenteller. Zijn allergisch voor geld uitgeven, ook al betaald zich dat dubbel en dwars terug over de langere termijn. Houd mn hart vast
Rick-dos zegt
Iets dat je niet hebt kun je ook niet verliezen…
monsieurleloure zegt
Over een jaar of tien neemt Tesla Audi over van Volkswagen.
Klopt de slogan “Voorsprong door techniek” ook eindelijk weer.
dees zegt
@monsieurleloure: Neh, over 10 jaar zal Tesla al een paar jaar failliet zijn.
VAG is te groot, en de mensen blijven het gewoon kopen want premium en nog meer van die onzin
flutterby zegt
@monsieurleloure: waarom zou Tesla interesse hebben in oude techniek? Het interieur van Audi is mooi, maar het maken ervan is geen rocket science.
pindakoning zegt
Is Porsche sowieso niet beter bezig dan Audi binnen VAG?
mashell zegt
@pindakoning: je kunt je inderdaad afvragen of drie onafhankelijke ontwikkelingscentra (VW, Audi, Porsche) niet teveel van het goede is.
hollandbest zegt
Ach Dacia doet het ook goed met oude techniek
tjorque zegt
@hollandbest: Audi wordt het nieuwe Skoda/Seat ?
karhengst zegt
Autonome Audi’s kan ik niet op wachten. Tenzij ze zo geprogrammeerd worden te rijden als het huidige clientèle, laat dan maar zitten.
dolledries zegt
Hoe heette die andere “redder” ook weer? Lopez? Deed ook niet veel goeds voor eerst en Opel en ik meen toen VW … toeleveranciers uitknijpen …
chrisvonmeer zegt
Kostenbesparing betekent niet automatisch verlies aan kwaliteit.
Het concern kijkt tegen teruglopende omzetten aan. Om je kwaliteit/prijs verhouding op hetzelfde niveau moet je inderdaad kosten besparen. Maar het ligt veel meer voor de hand dat het voornamleijk in banen gaat zitten. Dat is vaak de duurste kostenpost. Met minder afzet zijn minder mensen nodig.
dees zegt
@chrisvonmeer: Inderdaad. denk dat de besparing vooral zal komen door te kijken hoe het geld word besteed.
Het hoogste R&D budget van alle auto fabrikanten, en wat komt er uit qua echte vernieuwing? Niets.
Dat en autosport, daar zal denk ik ook wel op bespaard worden.
chrisvonmeer zegt
@dees: inderdaad. Marketing, staffuncties, ingehuurde externe partijen, ondersteunende functies zoals HR/finance/secretaresses. Alles wat niet direct met ontwikkeling/productie te maken heeft zal eerste worden bekeken.
Edge zegt
@chrisvonmeer: Ik vind kostenbesparing eigenlijk ook niet het juiste woord hier. Wanneer een autobedrijf spreekt van kostenbesparing denkt iedereen meteen aan goedkopere materialen en producten van lagere kwaliteit. Indien de kostenbesparing gerealiseerd wordt door de functies die jij noemt onder de loep te nemen, zou ik het eerder omschrijven als het optimaliseren van bedrijfsprocessen
drommedaris zegt
Pfff ik ben echt helemaal klaar met
zoveel VAG op autoblog. Verschrikkelijk. Ik kijk er nu al naar uit om mijn Audi A4 in te leveren voor een ander Duits merk
wimof zegt
@drommedaris: Het aantal Tesla lijnen is ook niet mis hoor.
Waar wil je meer aandacht aan besteden? Opel?
appeltaartislekker zegt
@wimof: klassiekers, auto’s met merkwaardige dingetjes. Zoals hoekraampjes van de landcruiser 40 serie. Ook bestaat er een auto uitgerust met een hoekbank. Weet alleen niet 1,2,3 welk model dat was, maar ik zie daar graag een artikeltje over.
wimof zegt
@appeltaartislekker: Moest zelf even nadenken met welke reden ik dat ook weer geschreven had.
5 minuten schuin gehouden en ja het was er weer.
Met lijnen bedoelde ik regels.
Maar je oldtimers , dat is zeker de moeite waard om mee te beginnen.
dees zegt
Eigenlijk wel logisch.
De slogan voorsprong door techniek is uiteraard marketing bullshit. Want ondanks dat ze al vrij lang het hoogste ontwikkelings budget hebben van alle auto fabrikanten huppelen ze al jaren achter de feiten aan als het om nieuwe technieken ging zoals hybride of full electric.
Robert zegt
Ik denk dat Audi een veel groter probleem heeft dan het verliezen van hun ‘voorsprong door techniek’ status. Los van wat je vindt of ervaart van het imago en de de kwaliteit van het merk, is het keren van dit tij al enige jaren geleden ingezet. Het resultaat: in kwalitatief opzicht (wat je daar dan ook onder verstaat…) onderscheidt een Audi zich nauwelijks meer van een Volkswagen of Skoda. Maar wel hangt er een fors hoger prijskaartje aan.
Het resultaat zag ik recent bij zowel een Duits zusterbedrijf van mijn huidige werkgever, als bij de Duitse holding waaronder wij vallen: alle Audi’s waarvan de leasetermijn is verlopen, worden daar vervangen door een Volkswagen of Skoda (gek genoeg vinden ze Seat nog een stap te ver). Zuiver omdat ook dit een bean counter’s decision betreft. En die Duitse collega’s spraken de verwachting uit dat veel meer van hun landgenoten er zo over denken, of dit al ten uitvoer brengen.
wimof zegt
@rrrobert: De hoofdoorzaak zal wel de prijs zijn , je hebt een Skoda voor een correcte prijs (alhoewel)
Ze sociaal beter aanvaardbaar tov het cliënteel dan Audi en de prestaties, Oh zo belangrijk voor bedrijfswagens moeten maar een beetje onderdoen.
En misschien gaan de bestuurders met een meer burgerlijke auto minder de gek uithangen.
Zelfde probleem heeft Volvo sinds hun modellen dezelfde weg zijn opgegaan.
siemi zegt
@RRRobert: een toch was mijn Audi goedkoper dan een vergelijkbare Passat of superb. Maar dat was toen Dieselgate op zijn hoogtepunt was. Geluk gehad met mijn Audi.
wimof zegt
Misschien hadden ze helemaal geen interesse in elektrische wagens, maar nu moeten ze wel volgen.
Ik blijf het opvallend vinden hoe mijn klanten nu allemaal groen geworden zijn, voor een paar jaar schroefden ze alle hulpmiddelen er nog onderuit.
Het kan verkeren zei Bredero.
apekool zegt
@wimof: voor een prettig belastingregime wil ik best groen doen hoor, er werd laatst in een krant voorgerekend dat er op een tesla 70.000 euro aan gederfde inkomsten zijn voor de staat. Dure hobby :-)
wimof zegt
@apekool: Net wat je zegt.
flutterby zegt
@apekool: geloof niet alles wat in de kramt staat, zeker niet als een politicus het zegt. Die denken dat alle Tesla rijders hiervoor in Porsche’s en Range Rovers reden.
audirs3 zegt
Ze willen gewoon al hun R&D samenvoegen, wat efficiënter is, en er niet 2 teams tegelijk het wiel opnieuw gaan uitvinden. Waarschijnlijk zullen de voertuigen van Audi nog steeds wel als eerste worden uitgerust met de nieuwste dure snufjes. Maar ik snap deze centralisatie van ontwikkelingskosten dus wel.