Veel merken, weinig ‘identiteit’.
Volkswagen bezit meer merken dan een gemiddeld persoon vingers, maar bij de meeste VAG-dochters is de samenwerking met een ander merk juist uitgevoerd. Je wil niet dat een Bentley aanvoelt als een Audi, maar als je de motor en andere componenten van Audi opstuurt, kunnen ze er wél iets unieks van maken. Er is echter ook een middenmoot, waar het lijkt dat het onderscheid niet helemaal goed werkt. Dit zijn merken als SEAT, Skoda, Volkswagen en Audi.
Het onderscheid is op papier simpel. SEAT en Skoda verdelen de onderste delen. Daar moet het Spaanse merk meer op sportief gericht worden, terwijl Skoda meer praktisch ingesteld is. Ietsje hoger op de ladder staat Volkswagen: de middenweg. Auto’s waar bouwkwaliteit en afwerking wel redelijke prioriteit heeft, maar niet de topklasse is. Die positie vult Audi in.
In een opiniestuk van AutoExpress wordt gezegd dat de VAG-dochters een beetje te veel naar elkaar groeien. Geen slecht punt. Als je een compacte SUV wil in min of meer dezelfde prijsklasse, kom je op één van de VAGs terecht met het zogeheten MQB-platform (en het derivaat MQB-A0 waarop de ‘kleintjes’ staan). Nogmaals, gedeelde componenten is het doel van een samenwerking. Maar de speerpunten van elk merk komen slecht terug in deze auto’s. Wij durven niet te zeggen dat een SEAT Arona sportiever is dan een Skoda Kamiq, net zoals dat de Audi Q2 ook niet veel voller zit met denderende premium-elementen. En de VW T-Cross heeft ook geen aparte trekjes om zich te onderscheiden.
Ja, we weten dat het een opiniestuk is, maar de schrijver heeft wel een punt. Bovendien wordt er aangehaald dat Michael Jost, strategie-baas van VAG, ook heeft toegegeven dat er stappen gemaakt kunnen worden op het gebied van management, wat betreft het creëren van een eigen identiteit onder de vier merken. Het is op een punt gekomen dat je een merk als SEAT vrij makkelijk zou kunnen laten verdwijnen en niemand zal de auto’s van het Spaanse merk gigantisch missen. De Skoda-dealer heeft immers vrijwel dezelfde, dan niet betere auto’s staan voor hetzelfde geld.
vaakbenjetebang zegt
Gelukkig hebben ze Cupra losgekoppeld en als merk verzelfstandigd, dat is alvast een stap in de juiste richting.
Oh, wacht…
harrie zegt
De schrijver vindt tevens dat open deuren makkelijker in te trappen zijn dan dichte deuren.
ty5500 zegt
Denk dat bijna iedereen dit zag aankomen buiten blijkbaar VAG. Denk dat er heel wat kannabalisme is door Skoda van bijvoorbeeld de Volkswagens.
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stationcar zegt
Dus bottomline: Seat opdoeken, Skoda meer als Dacia in de markt zetten, Volkswagen ook weer een duwtje naar beneden en Audi juist een duwtje omhoog, Lamborghini verkopen (past niet bij VAG imago) en Bentley verkopen (kost alleen maar geld), Bugatti uitbreiden (supercars en toplimo’s) en Porsche inperken (meer focus op ‘betaalbare’ sportwagens) om Audi niet in de weg te zitten, en klaar is kees.
rufctr01 zegt
@stationcar: ik zat eerst instemmend te knikken tot ik bij Porsche aan kwam!
Porsche is een merk op zich en die moeten ver bij de VW motoren wegblijven.
Als ik een Porsche koop dan koop ik een Porsche en geen Porsche met een VW motor!
stationcar zegt
@rufctr01:
Ja in de ideale wereld ja, maar we hebben het wel over VAG, ze doen dus vrolijk mee in de uitwisseling van onderdelen en motoren.
Helaas pindakaas.
HZW zegt
@rufctr01: Dat is allang gaande, motoren van Audi en Volkswagen in Porsche’s.
En verder, dat alles op elkaar lijkt is ook niet zo vreemd met het continu rouleren van designers binnen VAG.
Zo ontwerpen ze Volkswagen en vervolgens rouleren ze door en ontwerpen ze Audi’s, vervolgens gaan er weer ontwerpers van Seat of Skoda naar VW, en zo rouleert het maar door met Audi ontwerpers die dan weer naar Seat of Skoda gaan.
Kansloos als je het mijn vraagt.
mashell zegt
@rufctr01: Maar de meest puristische, meest echte, meest legendarische Porsche, de 356 was feitelijk gewoon een opgevoerde platgeslagenkever. VW techniek inzetten is dus gewoon traditie.
denaamisbas zegt
@stationcar: lul niet zo dom.. Lamborghini kwam met de Urus en daar draaien ze een hoop winst op, Bugatti gaat waarschijnlijk toch niet een SUV of Supercar maken (haalt de exclusiviteit weg).
stationcar zegt
@denaamisbas:
Dankjewel.
Die winst draaien ze uiteraard op de Urus, dat snap ik ook wel, alleen we weten allemaal dat de Urus niet zo heel veel met Lamborghini te maken heeft. Het echte Lamborghini is ruig, onbeschoft en intimiderend, alles wat VAG niet wil zijn.
lithiumion zegt
@stationcar: de ‘echte’ Lamborghini is niet ruig en schofterig, dat is waar VAG er van gemaakt heeft. De echte Lamborghini was beeldschoon, had Italiaanse flair en een kwaliteit en een boekhouding te beroerd voor woorden… voor de BORG… VAG assimilatie
stationcar zegt
@lithiumion:
??♂️
mashell zegt
@lithiumion: de flair verdween al snel na de eerste generatie Countach. Je zou zelfs kunnen zeggen dat met de Murcialago daarvan eindelijk weer wat is teruggekeerd.
denaamisbas zegt
@lithiumion: ik denk dat meneer stationcar niet echt weet waar hij overpraat…
monsieurleloure zegt
Ze kunnen beter alle merken opdoeken en alleen VW en Audi behouden, misschien dat ze dezelfde winstmarge per verkochte auto krijgen zoals Toyota. Die 4% per verkochte VW is lachwekkend laag.
cloverleaf zegt
@monsieurleloure: daarom rekent ome Pon zoveel voor onderhoud en onderdelen!
bernoulli zegt
Laat ze maar eens beginnen met het ontwerpen van merk-eigen interieurs. Zolang je in elk VAG-mode nog exact dezelfde knoppen, poken, schermen en stengels hebt, voelt het ook allemaal hetzelfde. Het gaat grotendeels om een stuk beleving.
rufctr01 zegt
@bernoulli: dat doen ze niet! PSA maakt de interieurs voor alle VAGjes, zelfs voor Porsche!
bernoulli zegt
@rufctr01: ik zeg volgens mij ‘ontwerpen’. Niet ‘maken’.
stationcar zegt
@rufctr01:
Oja? Hebben ze een toeleverancier in bezit? Interessant ?
HZW zegt
@bernoulli: Het zijn niet alleen de interieur onderdelen die je overal in de VAG auto’s tegen komt.
Ook veel auto design’s kunnen overal ingezet worden.
Zo vind ik de Q2 meer een Volkswagen met Audi ringen en een Volkswagen T-Roc zou ook zomaar een Audi kunnen zijn met VW embleem er op.
mashell zegt
@bernoulli: alleen je hebt tegenwoordig niet meer in elk VAG model dezelfde knoppen, poken en stengels. Audi wijkt daar bewust in af. Skoda heeft een ander navigatiesysteem dan VW. Porsche heeft compleet eigen onderdelen. Uiteraard is de techniek hetzelfde maar de look and feel is bewust anders.
kees66 zegt
Er zit nog steeds voldoende verschil in de prijs… vooral als je een beetje leuke middenklasse met wat power (250pk+) zoekt. Dan heb je de Seat Leon Cupra voor 44k, de Golf is al 5,5k duurder (en duizenden keren saaier), bij Skoda is de enige benzine auto met meer dan 200pk een Kodiaq en bij Audi begint het bij 56k als je dergelijke power wilt. Als ze Seat (of Cupra) zouden schrappen dan denk ik dat een hoop mensen die nu Cupra rijden (ik heb er zelf 3 gehad) toch erg teleurgesteld zullen zijn…
vaakbenjetebang zegt
@kees66: Als het enkel om de prijs gaat die je voor in essentie dezelfde hardware betaalt, is er onderscheid genoeg. Naarmate de drol meer wordt opgepoetst, mag je er meer voor betalen. Maar je kunt poetsen wat je wilt, een drol wordt nooit een taartje…
karaya zegt
Heb nooit begrepen wat VAG met SEAT moest. De merknaam SEAT heeft dezelfde uitstraling als een pak margarine.
bernoulli zegt
@karaya: ja, dan was Skoda een stuk toonaangevender toen ze het overnamen…
karaya zegt
@bernoulli: Skoda heeft heritage, Seat niet…
Richmond zegt
@karaya: wat voor heritage heeft Skoda?
karaya zegt
@benja01: Beetje domme vraag voor iemand die toegang heeft tot wikipedia.
alper zegt
Misschien toch maar Alfa Romeo inlijven op voorwaarde dat alle boekhouders geen invloed hebben. Naast Lamborghini, waarom geen tweede Italiaanse merk? En je lost het identiteitsprobleem op. Volgens mij was er in het verleden zelfs een poging geweest om Alfa in te lijven.
right zegt
@alper: Alfa Romeo inlijven is een verstandige keuze zijn: SEAT afstoten, identiteit loos. Skoda verkopen voor cash op de bank. Ook Porsche op eigen benen laten staat ipv op die van Audi: de Macan, Cayenne en Panamera staan op Audi platform.Lamborghini houden, Ducati verkopen.
stationcar zegt
@alper:
En je blijft zitten met een hele zwik identiteitsloze merken, dus voor welk probleem is dat ook alweer de oplossing?
birdnerd84 zegt
Goh verrassing. Dat ze uberhaupt diverse merken hebben slaat ook nergens op want vrijwel alles wordt door VW bepaald. Zelfs het design. Hoekje in de grille? Na Audi volgt Skoda en Seat. Doorlopende achterlampen bij Porsche? Dan ook bij Seat, Audi en voorzichtig bij VW (T-Cross). Merk of typebenaming in het midden van de auto? Ja joh, gewoon bij alle merken
birdnerd84 zegt
Volkswagen is trouwens al naar beneden gegaan. Mooie materialen was een USP van VW maar de laatste modellen zijn allang ingehaald door o.a. Mazda. Ik zou echt niet weten wat een VW als pluspunt heeft tegenover een Skoda
HZW zegt
@birdnerd84: Of een Audi tegenover een Volkswagen.
Er zit ook steeds meer goedkoop plastic in Audi interieurs, ondanks dat je er steeds meer voor gaat betalen.
HZW zegt
De nieuwe Golf 8 is ook weer een compleet inspiratieloos model, dan vind ik de ID-3 nog meer een moderne Golf dan de nieuwe Mk8.
De nieuwe A3 zal ook wel weer een inspiratieloos model worden, in de lijn van een A1, Q2, enzovoort.
Gulli zegt
Skoda moest het goedkope alternatief op VW worden, zijn ze niet (zijn inmiddels zo luxe dat ze bijna net zo duur zijn)
SEAT moest het sportieve alternatief op VW worden, zijn ze niet (op wat carbonplastic randjes en grote velgen na)
VW moest een auto voor het volk zijn, zijn ze niet, want veel te duur
Audi moest de luxe tak van VW zijn, zijn ze een beetje, althans, je betaalt het er wel voor.
En de echt dikke merken als Bentley (snelle Passat), Lamborghini (extremer vormgegeven Audi) hebben alleen nog van de buitenkant identiteit. Ik denk dat ondanks de diesels, de Audi V8’s en de SUV’s Porsche een van de weinige merken onder de VAG vlag is die nog redelijk zijn eigen koers vaart.
Oh wacht, ze hebben Caterpillar ook nog!
f40racer zegt
@Gulli: Skoda luxe? VW duur? Een VW polo is een prima auto voor het volk en kan iedere Jan modaal kopen. Bij Seat heb je nog een punt.
mashell zegt
Op zich is het eenheidsworstprobleem er vooral in de klasse van de Tiguan, dat lijkt allemaal heel erg op elkaar. Maar dat verkoopt allemaal als een tierelier, de klant maakt het dus niet uit. Het probleem bestaat eigenlijk niet echt.
dare2think zegt
Misschien kan Autoblog een keer een tabel publiceren met daarin in vier kolommen de merken VW, Seat, Skoda en Audi en gelijke modellen op gelijke rijen. Zal heel verhelderend werken.
seicilindri zegt
Ik stel voor heel VAG op te doeken. Wie weet wordt het dan eindelijk wat minder saai op de weg.